Gå til innhold

Retter du på store barn når de sier sjylling, sjino osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har barn som snart blir såpass store at de kan mestre denne lyden. Terpe rett uttale eller er det en tapt sak?

Siden de aller fleste dagens unge prater slik. 

Anonymkode: 6208b...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg retter ikke på det, men han retter innimellom på seg selv. Det virker nesten mer som en dialekt-greie, enn en ren talefeil, da det er så utbredt i klassen/miljøet.

Anonymkode: 002c9...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Pakistanernorsk er helt uaktuelt For mine barn. Det er bare idioter som snakker sånn. 

Anonymkode: c77a6...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Pakistanernorsk er helt uaktuelt For mine barn. Det er bare idioter som snakker sånn. 

Anonymkode: c77a6...136

Pass på, fordommene dine synes.

Anonymkode: 002c9...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Pakistanernorsk er helt uaktuelt For mine barn. Det er bare idioter som snakker sånn. 

Anonymkode: c77a6...136

Likevel snakker majoriteten av ungdommene rundt her slik. Enig i at det skjærer i ørene når det er store barn, å idioterklære de sier mest om deg. 

Anonymkode: 6208b...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kan selv ha feil uttale på slike lyder. Ikke konsekvent, men innimellom. Rett og slett en talefeil. Gikk til logoped når jeg var yngre på grunn av R-lyden, og dette ble ikke rettet på da, da språket alt da startet å endre seg. Slike feil var mer akseptabelt. Og jeg er i midten av tredve årene. Nå har riktignok ikke mine barn den talefeilen som jeg har hørt, og vi kommer nok til å prøve å rette på det eventuelt. Men noen kampsak blir det nok ikke.

Anonymkode: 1910f...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER vel ikke pakistansknorsk dette? Mer at skolen og foreldre ikke har lært grunnleggende norsk på ungene. Da jeg gikk på skolen så ble det terpet at slikt het det ikke og mener vi hadde en slags regle for dette skulle unngåes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KellyTaylor skrev:

ER vel ikke pakistansknorsk dette? Mer at skolen og foreldre ikke har lært grunnleggende norsk på ungene. Da jeg gikk på skolen så ble det terpet at slikt het det ikke og mener vi hadde en slags regle for dette skulle unngåes?

Nei, min norske unge har ikke lært grunnleggende norsk fra sine norske foreldre, eller fra den norske skolen han går på.

Språk er stadig i endring, ingen ting er konstant. 

Anonymkode: 002c9...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg retter på ungene, fortsatt litt sjy-lyd, men ikke utpreget. Samme når de har elendige setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Mener det er vesentlig å kunne skille mellom skjede og kjede, skje og kje og så videre.. 

Anonymkode: 921a1...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det har jeg gjort bestandig, når er de 17 0g 19, og snakker normalt. 

Anonymkode: c2f1e...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den taletiden er heldigvis ikke utbredt her jeg bor. Barna er 6 og 8, og mestrer kj-lyden helt fint.

Anonymkode: dfcc4...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som snakker slik her jeg bor helt nord i midtnorge, men skulle det bre seg hit vil jeg rette på mine barn ja. 

Anonymkode: f94bb...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg retter. På egne barn - helt konsekvent. På venners barn - stort sett. På elever - helt konsekvent. 

Det er i de aller fleste tilfelle utslag av latskap som fører til sjino og sjøttkaker, ikke talefeil. Jeg kommer aldri til å kjøpe kjøkken av en som sier sjøkken.

Anonymkode: c7451...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine på 10 og 12 klarer heldigvis å snakke reint. 

Hadde ikkje godtatt at dei sa "sjino" istadenfor kino. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...