Gå til innhold

Retter du på store barn når de sier sjylling, sjino osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Pashla skrev:

Østfold-L er ikke det samme som tjukk L. To ulike lyder, man kan godt ha begge to i dialekten og likevel snakke adekvat i forhold til det stedet man bor. Men såkalt lys L (den som kommer når tunga er godt innpå ganen) er en nyere innført lyd i mange byer. Den erstatter mørk L (den som lages når tungespissen står helt fremme mot tennene - si engelsk «wall», så er du der.) 

Aha, takk for fin forklaring, dette visste jeg ikke.

Anonymkode: bb293...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk må ærlig talt lære seg å la dette gå. Språket utvikler seg, som det alltid har gjort, og gamle lyder forsvinner mens nye blir tatt i bruk. Aldri har jeg sett noen misforståelse oppstå på grunn av sammenfallet av disse to lydene.

Anonymkode: 25880...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk må ærlig talt lære seg å la dette gå. Språket utvikler seg, som det alltid har gjort, og gamle lyder forsvinner mens nye blir tatt i bruk. Aldri har jeg sett noen misforståelse oppstå på grunn av sammenfallet av disse to lydene.

Anonymkode: 25880...b4c

Kun den misforståelsen at folk tror du er udannet hvis du ikke klarer dette. Og det vil jeg ikke de skal tro om ungene mine, derfor lærer jeg dem en lyd som faktisk ikke er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Folk må ærlig talt lære seg å la dette gå. Språket utvikler seg, som det alltid har gjort, og gamle lyder forsvinner mens nye blir tatt i bruk. Aldri har jeg sett noen misforståelse oppstå på grunn av sammenfallet av disse to lydene.

Anonymkode: 25880...b4c

Sjylling er hverken talefeil eller dialekt, det er ren slurv som jeg vil kjempe mot til krampa tar meg. 

Det er en himmelvid forskjell på å ha rust på kjeden og i skjeden.  

Anonymkode: 4f193...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Det er en himmelvid forskjell på å ha rust på kjeden og i skjeden.  

Anonymkode: 4f193...257

Jeg foretrekker helt klart rust på kjeden....

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2020 den 10.10, Anonym bruker skrev:

Har barn som snart blir såpass store at de kan mestre denne lyden. Terpe rett uttale eller er det en tapt sak?

Siden de aller fleste dagens unge prater slik. 

Anonymkode: 6208b...784

Alltid!!! Retter på alle som uttaler feil!!!

Anonymkode: 115af...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine på 4 og 6 har blitt rettet på så mange ganger at de knapt gjør feil lenger - og hvis de mot formodning gjør det, retter de på seg selv. Ikke søren om mine barn skal gå rundt og høres ut som mindre intelligente tullinger.

Anonymkode: 37c59...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2020 den 12.43, Anonym bruker skrev:

Tjukk l er jo dialekt, på lik linje som rull-r og skarre-r, og kan vel ikke sammenlignes med sjylling, sjino osv

Anonymkode: bb293...90f

Tjukk l og Østfold l er ikke det samme, og siden vi ikke bor i Østfold er det uaktuelt med tjukk l ☺️

Anonymkode: bfed2...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Kun den misforståelsen at folk tror du er udannet hvis du ikke klarer dette. Og det vil jeg ikke de skal tro om ungene mine, derfor lærer jeg dem en lyd som faktisk ikke er vanskelig. 

Ingen unntatt dem som klager på det, kan høre det.

Anonymkode: 25880...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen unntatt dem som klager på det, kan høre det.

Anonymkode: 25880...b4c

Eh. Jo.

Jo, jeg kan høre forskjell på alle de distinkte (distingverende) språklydene i alle språkene jeg behersker. Da er det verre med de språkene jeg ikke behersker. F eks sliter jeg litt med noen av de franske nasalene - hvordan hører jeg forskjell på vokalen i «un» og «vin»? Men jeg regner med at selv små barn i Frankrike vet forskjellen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere MÅ ha fritidsproblemer! Påstår at man framstår som mindre intelligent fordi man bruker en annen lyd enn det du gjør? Regner med dere også bruker en del tid på å korrigere alle andre talemålsvariasjoner enn deres egen også da? Språket er i konstant endring! Ellers hadde ikke vi snakket slik vi gjør i dag. I tillegg er vi i dag utsatt for massiv påvirkning av andre språk gjennom TV, internett og sosial medier, i tillegg til reising og innvandring.

Her på Vestlandet er det mer normalt for den yngre garde (født på 80-tallet og utover) å bruke sj-lyden enn å ikke gjøre det. Jeg reagerer ikke i det hele tatt om folk bruker den eller ikke. Kan forøvrig være enig at jeg muligens hadde tenkt mer over det om det var f.eks enn person på TV med en annen dialekt (østlandsk), som hadde brukt den. Men hadde ikke irritert meg over det, slik det later til at dere gjør. Kanskje dere ikke har større problemer i livet enn at dere må ha dette å irritere dere over...? 

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen unntatt dem som klager på det, kan høre det.

Anonymkode: 25880...b4c

De høres ut som idioter

Anonymkode: bb293...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere MÅ ha fritidsproblemer! Påstår at man framstår som mindre intelligent fordi man bruker en annen lyd enn det du gjør? Regner med dere også bruker en del tid på å korrigere alle andre talemålsvariasjoner enn deres egen også da? Språket er i konstant endring! Ellers hadde ikke vi snakket slik vi gjør i dag. I tillegg er vi i dag utsatt for massiv påvirkning av andre språk gjennom TV, internett og sosial medier, i tillegg til reising og innvandring.

Her på Vestlandet er det mer normalt for den yngre garde (født på 80-tallet og utover) å bruke sj-lyden enn å ikke gjøre det. Jeg reagerer ikke i det hele tatt om folk bruker den eller ikke. Kan forøvrig være enig at jeg muligens hadde tenkt mer over det om det var f.eks enn person på TV med en annen dialekt (østlandsk), som hadde brukt den. Men hadde ikke irritert meg over det, slik det later til at dere gjør. Kanskje dere ikke har større problemer i livet enn at dere må ha dette å irritere dere over...? 

Anonymkode: 4549c...f20

«Her på Vestlandet»? Litt vel generaliserande kanskje? Eg bur på Vestlandet og her eg bur er det ikkje normalt. Ganske stor spennvidde på dialekt frå Rogaland til Møre vil eg påstå.

Anonymkode: d6345...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Her på Vestlandet»? Litt vel generaliserande kanskje? Eg bur på Vestlandet og her eg bur er det ikkje normalt. Ganske stor spennvidde på dialekt frå Rogaland til Møre vil eg påstå.

Anonymkode: d6345...4a9

Jeg bor i Bergen og her er det normalt.

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere MÅ ha fritidsproblemer! Påstår at man framstår som mindre intelligent fordi man bruker en annen lyd enn det du gjør? Regner med dere også bruker en del tid på å korrigere alle andre talemålsvariasjoner enn deres egen også da? Språket er i konstant endring! Ellers hadde ikke vi snakket slik vi gjør i dag. I tillegg er vi i dag utsatt for massiv påvirkning av andre språk gjennom TV, internett og sosial medier, i tillegg til reising og innvandring.

Her på Vestlandet er det mer normalt for den yngre garde (født på 80-tallet og utover) å bruke sj-lyden enn å ikke gjøre det. Jeg reagerer ikke i det hele tatt om folk bruker den eller ikke. Kan forøvrig være enig at jeg muligens hadde tenkt mer over det om det var f.eks enn person på TV med en annen dialekt (østlandsk), som hadde brukt den. Men hadde ikke irritert meg over det, slik det later til at dere gjør. Kanskje dere ikke har større problemer i livet enn at dere må ha dette å irritere dere over...? 

Anonymkode: 4549c...f20

Du retter ikke på barna sine når de snakker engelsk og bruker f.eks. skarre-r heller? Språket er i konstant endring, så å uttale lyder feil, enten det er på norsk eller engelsk, er helt innafor?

Hva er forresten sammenhengen mellom fritidsproblemer og det å mene man fremstår som en idiot om man ikke klarer å uttale «kino» og «kylling» riktig?

Og hvorfor skulle noen ha interesse av å korrigere andres talemplsvariasjoner som har utgangspunkt i geografi? Det henger jo ikke på greip. Å bruke skarre-r  i Bergen er jo helt naturlig. Å ikke mestre kj-lyden når du bor i Oslo er latskap. Å ikke skarre på r-en er derimot helt OK. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Anonymkode: 02fda...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du retter ikke på barna sine når de snakker engelsk og bruker f.eks. skarre-r heller? Språket er i konstant endring, så å uttale lyder feil, enten det er på norsk eller engelsk, er helt innafor?

Hva er forresten sammenhengen mellom fritidsproblemer og det å mene man fremstår som en idiot om man ikke klarer å uttale «kino» og «kylling» riktig?

Og hvorfor skulle noen ha interesse av å korrigere andres talemplsvariasjoner som har utgangspunkt i geografi? Det henger jo ikke på greip. Å bruke skarre-r  i Bergen er jo helt naturlig. Å ikke mestre kj-lyden når du bor i Oslo er latskap. Å ikke skarre på r-en er derimot helt OK. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Anonymkode: 02fda...ba1

Glemmer du at aksenter finnes? En del franskmenn bruker skarre-r når de snakker engelsk. Det er tåpelig å prøve å sammenligne et fremmedspråk med et morsmål. Barna vil utvikle bedre engelskkunnskaper etter hvor mye de blir eksponert for språket, og å bruke norske lyder i engelsk er et springbrett for å lære det fortere.

Sannsynligvis påstod hun at dere har fritidsproblemer fordi dere kaller andre "idioter" for å simpelthen ikke skille mellom to veldig like lyder som, når uttalt likt, ikke skaper noen homofone ord som kan misforstås hvis talerne er klar over konteksten i samtalen. De eneste ordene jeg kan komme på akkurat nå, er skjede og kjede. Sannsynligvis ville du skjønt hvilket som ble snakket om med tanke på den gjeldende samtalen.

Du motsier deg selv her. En gang var det ingen som brukte skarre-r i Bergen, men denne lyden kom seg inn i språket og ble værende. Det samme skjer nå med sj- og kj-sammenfallet i flere steder av Norge. Språket utvikler seg enten du vil eller ikke.

Anonymkode: 25880...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glemmer du at aksenter finnes? En del franskmenn bruker skarre-r når de snakker engelsk. Det er tåpelig å prøve å sammenligne et fremmedspråk med et morsmål. Barna vil utvikle bedre engelskkunnskaper etter hvor mye de blir eksponert for språket, og å bruke norske lyder i engelsk er et springbrett for å lære det fortere.

Sannsynligvis påstod hun at dere har fritidsproblemer fordi dere kaller andre "idioter" for å simpelthen ikke skille mellom to veldig like lyder som, når uttalt likt, ikke skaper noen homofone ord som kan misforstås hvis talerne er klar over konteksten i samtalen. De eneste ordene jeg kan komme på akkurat nå, er skjede og kjede. Sannsynligvis ville du skjønt hvilket som ble snakket om med tanke på den gjeldende samtalen.

Du motsier deg selv her. En gang var det ingen som brukte skarre-r i Bergen, men denne lyden kom seg inn i språket og ble værende. Det samme skjer nå med sj- og kj-sammenfallet i flere steder av Norge. Språket utvikler seg enten du vil eller ikke.

Anonymkode: 25880...b4c

Takk! Endelig en som skjønner det og som forklarer det på en god måte!

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, retter hver gang. 9-åringen klarer det nå uten retting. 7-åringen må vi rette på til tider.

Anonymkode: bc0d8...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, her er det snakk om feil versus riktig. Det er snakk om oppdragelse og å lære språket norsk.

Du kan påstå at det ikke spiller noen rolle hvordan du uttaler ordene, men prøv å dra til Frankrike og uttale ordene sånn som du vil, i stedet for på riktig fransk etter å ha lært språket.

De som ikke klarer å skille mellom kj og sj/skj har faktisk ikke lært norsk på ungdomsskolenivå, og har dårligere norskferdigheter enn mange med norsk som andrespråk. På videregåendenivå bør den typen elementære feil i muntlig norsk språk gi stryk i norsk muntlig. Ferdigheter i norsk på videregåendenivå (altså langt høyere enn ungdomsskolenivå) er et av kravene for å komme inn på høyere utdannelse.

Anonymkode: 27055...9b0

Hvor vanskelig er det å forstå at du ikke kan sammenligne et fremmedspråk med et morsmål? Språket norsk formes av menneskene som snakker det til daglig. Hvordan talerne velger å snakke språket, kommer alltid til å være riktig. Vi lever ikke i tiden hvor klassisk latin ble sett på som det suverene språk og alle andre former for kommunikasjon ble sett på som skammelig. Ikke glem at fransk, som du nevner, kommer fra vulgærlatin. Poenget er at når du lærer et fremmedspråk, lærer du det sannsynligvis for å kommunisere med talere av språket. Disse talerne, i dette tilfellet franskmenn, snakker fransk på den måten som føles mest naturlig for dem. Det er derfor du, som ønsker å bli en del av dette miljøet, som må lære deg deres måte å snakke på. Ikke glem at de aller fleste som behersker et fremmedspråk, har aksent.

Å påstå at mennesker som ikke skiller mellom sj og kj, er uintelligente, er tankeløst og helt uten grunnlag. Personer fra innvandrermiljøer som snakker kebabnorsk, og ungdommer som bytter ut annethvert ord med et engelsk et, kan allikevel fullt beherske og uttrykke seg i en av våre to målformer. Kebabnorsk og engelsknorsk er fremdeles norsk og ikke mindre riktig enn standard østnorsk eller noen andre former for norsk.

Jeg vil si det en siste gang, sammenfallet mellom sj- og kj-lydene skyldes at talerne ikke lenger ser nytten i å holde disse lydene separate eller ønsker å beholde dem.

Anonymkode: 25880...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt? Hvor i landet bor dere som mener dette er dialekt? Groruddalen? Ingen normale, norske mennesker snakker sånn! 

Anonymkode: 126e4...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dialekt? Hvor i landet bor dere som mener dette er dialekt? Groruddalen? Ingen normale, norske mennesker snakker sånn! 

Anonymkode: 126e4...6d4

Omtrent alle bergensere snakker slik, lærere, leger, psykologer også. Ikke bare lavt utdannende. Ingen av norsklærerne jeg har hatt på skolen har lært oss forskjellen, men har bare har bergenske lærere så er vel derfor..

 

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omtrent alle bergensere snakker slik, lærere, leger, psykologer også. Ikke bare lavt utdannende. Ingen av norsklærerne jeg har hatt på skolen har lært oss forskjellen, men har bare har bergenske lærere så er vel derfor..

 

Anonymkode: 8e1d6...a1a

.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omtrent alle bergensere snakker slik, lærere, leger, psykologer også. Ikke bare lavt utdannende. Ingen av norsklærerne jeg har hatt på skolen har lært oss forskjellen, men har bare har bergenske lærere så er vel derfor..

 

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Inegn av de jeg kjente snakket sånn når jeg bodde i Bergen

Anonymkode: bb293...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Her ser det ut til at sjansen er størst for at du er komplett døv, døv og dum, gitt.

🙄 du må ha det jævlig med deg selv. Gammel kjerring som henger her inne år etter år og sprer oppgulp.. Du må ha et tragisk liv.

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...