Gå til innhold

«På første fly til Mallorca»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er problemet med å være hjemme? Man tåler en sommer uten ferie! 
 

Selv har jeg kjempelyst å reise på ferie, jeg er ikke så glad i norgesferien. Men i år blir vi hjemme!

Tenk om alle bare kunne holdt seg hjemme i år, så hadde vi sluppet oppblomstring igjen. Spiller ingen rolle om det er i Norge eller utlandet folk har dette umettelige behovet for å reise. Det er jo forflyttinga som gjør at viruset sprer seg. Drar det med seg rundt. 

Folk er utrolig egoistiske!

Anonymkode: 037eb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet med å være hjemme? Man tåler en sommer uten ferie! 
 

Selv har jeg kjempelyst å reise på ferie, jeg er ikke så glad i norgesferien. Men i år blir vi hjemme!

Tenk om alle bare kunne holdt seg hjemme i år, så hadde vi sluppet oppblomstring igjen. Spiller ingen rolle om det er i Norge eller utlandet folk har dette umettelige behovet for å reise. Det er jo forflyttinga som gjør at viruset sprer seg. Drar det med seg rundt. 

Folk er utrolig egoistiske!

Anonymkode: 037eb...6e2

Så nå er folk som velger norgesferie også egoister? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet med å være hjemme? Man tåler en sommer uten ferie! 
 

Selv har jeg kjempelyst å reise på ferie, jeg er ikke så glad i norgesferien. Men i år blir vi hjemme!

Tenk om alle bare kunne holdt seg hjemme i år, så hadde vi sluppet oppblomstring igjen. Spiller ingen rolle om det er i Norge eller utlandet folk har dette umettelige behovet for å reise. Det er jo forflyttinga som gjør at viruset sprer seg. Drar det med seg rundt. 

Folk er utrolig egoistiske!

Anonymkode: 037eb...6e2

Men hva skal du gjøre med alle turistene som er på vei inn i landet? De kan dra med seg like mye smitte inn som en nordmann som har vært på tur. Disse turistene kommer til å handle på samme butikkene som lokalbefolkningen, bo på hotell hvor det jobber nordmenn og befinne seg i umiddelbar nærhet av mange. Så lenge regjeringen var såpass feige at de åpnet opp for resten av EU og EØS er det lite vi kan gjøre annet enn å fokusere på hygiene og smittevern. 

Anonymkode: 0ce0d...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så nå er folk som velger norgesferie også egoister? 

Det er min mening. Hadde vi ikke hatt åpne grenser hadde det ikke vært noe problem. Vi har/hadde lite smitte i landet. Men nå har vi tusenvis av utenlandske turister her, og noen av dem har garantert med seg smitte. 

Anonymkode: 037eb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er min mening. Hadde vi ikke hatt åpne grenser hadde det ikke vært noe problem. Vi har/hadde lite smitte i landet. Men nå har vi tusenvis av utenlandske turister her, og noen av dem har garantert med seg smitte. 

Anonymkode: 037eb...6e2

Du står selvfølgelig fritt til å ha din mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skal du gjøre med alle turistene som er på vei inn i landet? De kan dra med seg like mye smitte inn som en nordmann som har vært på tur. Disse turistene kommer til å handle på samme butikkene som lokalbefolkningen, bo på hotell hvor det jobber nordmenn og befinne seg i umiddelbar nærhet av mange. Så lenge regjeringen var såpass feige at de åpnet opp for resten av EU og EØS er det lite vi kan gjøre annet enn å fokusere på hygiene og smittevern. 

Anonymkode: 0ce0d...c9e

Vi kan la være å menge oss med dem på alle turiststeder, parker osv. Handle sjelden/ukeshandle slik vi var flinke med i starten av nedstengningen, og ellers passe på smittevern så godt vi kan. 

Anonymkode: 037eb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du står selvfølgelig fritt til å ha din mening. 

Så storsinnet av deg🤦🏼‍♀️

 

Anonymkode: 49b3e...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så storsinnet av deg🤦🏼‍♀️

 

Anonymkode: 49b3e...f6d

Det går fint å diskutere med folk selv om man ikke er enige og svaret mitt var for å si at jeg selvfølgelig respekterer hennes mening og at det er helt ok å være uenige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan la være å menge oss med dem på alle turiststeder, parker osv. Handle sjelden/ukeshandle slik vi var flinke med i starten av nedstengningen, og ellers passe på smittevern så godt vi kan. 

Anonymkode: 037eb...6e2

Når man bor i områder hvor det er mange turister og ellers store folkemengder vil det du sier innebære å holde seg hjemme i sin egen hage /innendørs... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når man bor i områder hvor det er mange turister og ellers store folkemengder vil det du sier innebære å holde seg hjemme i sin egen hage /innendørs... 

Ja? Det er faktisk noen som tar den bøygen. For samfunnet, vet du. Det motsatte av å være seg selv nærmest. 

Her i Norge er vi så heldige at vi stort sett med enkle grep kan holde seg unna de største folkeansamlingene. Man trenger ikke gå til Preikestolen eller Trolltunga i år, man trenger ikke dra til Dyreparken eller stå i kø til bakeriet i Lom. Det er hundrevis av andre utflukter man kan ta hvor man ikke får noe problem med å overholde 1 m regelen. Men det fordrer at man kanskje ikke får oppfylt ferieønske nr 1, og det burde ikke være et problem for de fleste voksne folk b

Anonymkode: 49b3e...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når man bor i områder hvor det er mange turister og ellers store folkemengder vil det du sier innebære å holde seg hjemme i sin egen hage /innendørs... 

Overhodet ikke. Jeg er såpass kjent i mitt nærmiljø at vi ha drøssevis av steder å dra. Her i byen er det tusenvis av turister nå, men vi holder oss unna typiske turiststeder, fornøyelsesparker o.l. Vi drar til alle de «skjulte skattene» som turistene ikke vet om. Vi klarer oss fint på det. Vi skulle gjerne vært i dyreparken, på bystranda og på Sørlandssenteret, men føler ikke noe stort offer å la være. Og vi lar ikke være for vår egen del heller, vi er unge og friske. Men jeg mener vi alle burde ta vår del av ansvaret det ligger i at en pandemi ruller over hele kloden. Derfor synes jeg folk er egoister når de ikke klarer å være såpass medmenneskelige for en forholdsvis kort periode.

Anonymkode: 037eb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Det er faktisk noen som tar den bøygen. For samfunnet, vet du. Det motsatte av å være seg selv nærmest. 

Her i Norge er vi så heldige at vi stort sett med enkle grep kan holde seg unna de største folkeansamlingene. Man trenger ikke gå til Preikestolen eller Trolltunga i år, man trenger ikke dra til Dyreparken eller stå i kø til bakeriet i Lom. Det er hundrevis av andre utflukter man kan ta hvor man ikke får noe problem med å overholde 1 m regelen. Men det fordrer at man kanskje ikke får oppfylt ferieønske nr 1, og det burde ikke være et problem for de fleste voksne folk b

Anonymkode: 49b3e...f6d

Så lenge man forholder seg til gitte regler uansett hvor man er så har man sitt på det tørre. Vi er uenige og det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎15‎.‎07‎.‎2020 den 12.19, Anonym bruker skrev:

Jeg tror vi alle her inne nå vet at du mener at alle bør kunne gjøre som de selv ønsker. Jeg synes det er utrolig trøttende å se at du i hver eneste tråd som gjelder reiser til utlandet. forsvarer det så hardnakket helt uten evne til å se andre sider av saken. Det er en egositisk og selvrettferdig holdning.

Anonymkode: 82506...e40

Og på samme så er det utrolig trøttende å lese innlegg fra de som dømmer alle som reiser til utlandet nedenom og hjem som evneveike egoister som skal på sydenfylla, uten evne til å se andre sider av saken.... Det er en selvopphøyende, egoistisk og veldig ovenfra og ned- holdning som forherliger egne valg og meninger som det eneste rett. 

Ser ikke helt forskjellen her jeg,- skal jeg være ærlig....

 

Selv mener jeg at noen som drar til utlandet ikke har like gode grunner som andre. Noen har grei grunn, andre skjønner jeg ikke kunne valgt annerledes.... De som kastet seg rundt og bestilte med klokka 1205 på fredag tror jeg kan få en kalddusj om det faktisk skjer noe koronarelatert med de/turen. (Billetter ble jo bestilt mens det fortsatt var "rød sone"),- så var nok ikke så veldig lurt...

Jeg mener at det skulle være forbudt å åpne serveringssteder som ikke har spiseplikt,- og det bør være forbudt å slippe inn flere personer enn de har stoler i lokalet. Bruk av bøter til både utesteder og gjester som bryter reglene burde vært mer utbredt.

 

Fulle folk som samler seg ute på offentlig sted bør både få bøter og settes i arrest så lenge det er fysisk mulig mtp plass, alternativ, sett de i karantene  to uker. Man kan spore deres mobiletelefoner til enhver tid,- så dette kunne blitt et verktøy til å holde de i sjakk denne perioden. Eller andre måter å sikre seg på at de ikke forlater hjemmet. At de kan få uvarslet besøk fra myndigheten når som helst på døgnet de neste 14 dager kan jo være noe? Er de ikke hjemme,- 10 000 krone ri bot....  

Synes all idrett,- for alle,- burde bli lov før man tar bort enmetersregel på offentlig transport,- i det minste bør det være maskepåbud slik det er på fly. Der sitter man i det minste sammen med samme folkene hele turen,- på buss/tog er det gjerne rullering og nær kontakt med flere på en og samme tur,- og det burde vært ansatt folk (Av de mange arbeidsledige??) til å passe på at maks antall biler parkerer ved populære utfartssteder,- og passer på at folk blir sendt hjem når de kommer til stranda når det er fullt. Det er mulig på store strender i utlandet å ha  2timers- regel på opphold slik at "alle får en sjans",- kunne vi innført det samme her?

Det er mye mer  jeg tror, mener og synes om denne saken. Men om jeg bare trekker pusten og tenker gjennom hva som har skjedd her til lands,- fra nedstenging 12.mars frem til i dag,- så kan jeg ikke se annet enn at vi,- landet samlet,- har klart oss veldig bra! Ser ingen grunn til at det fortsatt ikke skal gå bra. Og hadde nå  ting blitt gjort slik jeg har "følt" underveis så skal jeg ikke se bort fra at vi hadde vært verre stilt. Og jeg har som regel følt på at vi ikke gjør NOK mtp smittevern og restriksjoner,-  altså, vi stengte såpass mye at vi kunne kanskje stengt LITT mer bare for å være sikre,- og jeg har vært skeptisk til lempinger skjedd,- uten at jeg har krisemaksimert og trodd landet har komme til å gå under...Jeg har bare "følt på " at dette KAN gå ille... Men det har det jo ikke! Så jeg har bestemt meg for å tro på at det fortsatt kommer til å gå bra, at nordmenn fortsatt klarer hjelpe hverandre med å holde sykdommen nede på et så lavt nivå som mulig, -så lenge vi må. Og at de aller fleste gjør sine valg etter eget hjerte OG med tanker på hva de best kan gjøre for å holde smittetall nede der de bor og der de reiser,- det være seg innenlands eller utenlands.... (dette hadde jeg ikke trodd jeg skulle skrive for knappe 3 uker siden...)

Anonymkode: acfbd...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Liker spesielt godt det som står om at de ikke synes noe om hets ☀️

Det er lov, men også anbefalt å la være. Man har lov til å sykle uten hjelm og padle ned stryk på en oppblåsbar enhjørning også. Det betyr ikke at det er lurt. 
Velger man å trosse anbefalingene og reise har man juridisk sett rett til det, men mennesker som har ofret mye har også rett til å mene at det er egoistisk, illojalt og uklokt. Ikke forvent en god tur-hilsen fra utslitt helsepersonell, gamle som har sitter isolert, ungdommer som har satt livene sine på vent eller går glipp av drømmeutdannelsen som var godt innenfor rekkevidde, mennesker som har mistet jobben, eller de som har mistet verdifulle måneders samvær med sine kjære gamle eller syke. 
Det blir opp til hver enkelt hvor mye man vil vise hensyn til andre. Reis hvis samvittigheten er rund nok til at dere kan kose dere, bli hjemme hvis ikke. Det er ingen grunn til å sitte på en fortausrestaurant og drukne sine sorger i billig sangria. 

Anonymkode: ada05...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet med å være hjemme? Man tåler en sommer uten ferie! 
 

Selv har jeg kjempelyst å reise på ferie, jeg er ikke så glad i norgesferien. Men i år blir vi hjemme!

Tenk om alle bare kunne holdt seg hjemme i år, så hadde vi sluppet oppblomstring igjen. Spiller ingen rolle om det er i Norge eller utlandet folk har dette umettelige behovet for å reise. Det er jo forflyttinga som gjør at viruset sprer seg. Drar det med seg rundt. 

Folk er utrolig egoistiske!

Anonymkode: 037eb...6e2

Så man er egoistisk når man bidrar med å holdene hjulene i gang? Eller hva mener du skal vi avvikle all flytrafikk? Legge ned alle hoteller og fornyelseparker? En ting er smitte en annen er økt arbeidsledighet og all elendighet det fører med seg. 

Anonymkode: 238ca...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår de som har familie eller feriehus/hytte i utlandet, at de reiser - men må ærlig talt innrømme at jeg syns de som reiser bare fordi de «må» utenlands på ferie er nokså egoistiske. Jeg er ganske sikker på at mange kommer til å ta med seg smitte hjem igjen, og at det til høsten blir en smittetopp. Er ikke bedre med de som reiser rundt i Norge og er trett i tett på campingplasser, fornøyelsesparker og turistattraksjoner for å si det. Like lite gjennomtenkt og egoistisk det. 

Anonymkode: 662aa...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og på samme så er det utrolig trøttende å lese innlegg fra de som dømmer alle som reiser til utlandet nedenom og hjem som evneveike egoister som skal på sydenfylla, uten evne til å se andre sider av saken.... Det er en selvopphøyende, egoistisk og veldig ovenfra og ned- holdning som forherliger egne valg og meninger som det eneste rett. 

Vel, den personen jeg siterte er uten evne til å se andre siden av saken. Jeg snakket ikke om alle andre

Anonymkode: 82506...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 10.56, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi får se hva som skjer til høsten. Det er slett ikke sikkert at skoler og barnehager vil stenges ned altså. Jeg må si jeg lurer litt på hva de som er så skråsikre på at ting vil gå til h vil si hvis det går bra. Vi kommer til å måtte leve med dette viruset men som Erna og co sier så skal det mye til for at skoler stenges ned igjen 

Hvis det bare er 10% fare for kraftog oppblussing mener jeg det er riktig å være forsiktige. Selv om det mest sansynlig går bra er jeg ikke villig til å ta sjansen. Det er derfor jeg bruker bilbelte også. Sansynlig vis går den kjøreturen bra uansett, men jeg velger jo å være på den sikre siden og bruke beltet.

Anonymkode: 82eba...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så man er egoistisk når man bidrar med å holdene hjulene i gang? Eller hva mener du skal vi avvikle all flytrafikk? Legge ned alle hoteller og fornyelseparker? En ting er smitte en annen er økt arbeidsledighet og all elendighet det fører med seg. 

Anonymkode: 238ca...86c

Hverken flytrafikk eller hoteller er viktigere enn å stoppe pandemien. Om de går konkurs forsvinner de uansett ikke. De får bare nye eoere og kan starte opp igjen senere.

Anonymkode: 82eba...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hverken flytrafikk eller hoteller er viktigere enn å stoppe pandemien. Om de går konkurs forsvinner de uansett ikke. De får bare nye eoere og kan starte opp igjen senere.

Anonymkode: 82eba...75a

Akkurat så enkelt er det ikke altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare være ærlige.. ingen av dere som reiser til utlandet gjør det av omtanke for turistnæringen.. 

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

La oss bare være ærlige.. ingen av dere som reiser til utlandet gjør det av omtanke for turistnæringen.. 

Anonymkode: 29d76...c50

Godt at du sitter på fasiten ☀️ mer du har svaret på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...