Gå til innhold

«På første fly til Mallorca»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...dette er overskriften på VG i dag tidlig hvor de intervjuer en mor og en sønn som skal til Mallorca i dag. Jeg hadde jammen ikke stilt opp i et sånt intervju om det smalt!! Jeg må si jeg tenker mitt om de som er så desperate etter syden at de ikke greier en eneste sommer hjemme. Kommer det økt smitte og helseminister og regjering står å snakker om den felles dugnaden alle må bidra til kommer jeg til å kaste opp. Folk er så egoister at de tenker bare meg meg meg. Tommel opp til alle som tar sitt ansvar og ikke reiser ut av Norge i sommer!!!!

Anonymkode: c97f3...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regjeringen har åpnet opp for at vi kan reise. Akkurat som vi fulgte regjeringens påbud om å gå i lockdown så gjør vi det nå også. Om noen velger å reise utenlands så har de lov til det uten å bli sett ned på. De følger bare regjeringens råd om at man kan reise utenlands igjen. 
 

Nordmenn generelt har jo helt gitt blaffen i å holde 1 meters avstand osv nå. En venninne var nylig i dyreparken i kr.sand og ikke snakk om at det var noe 1 meters avstand noen sted der lengre. 
 

Og mener du at nordmenn skal holde seg inne også hele sommeren, du vet at Norge har åpnet opp for turister også sant. Man kan risikere å treffe på turister ute også.

Anonymkode: 95d8f...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles frarådet å reise til utlandet så lenge det ikke er stengt tatt nødvendig så selv om man kan betyr det ikke at man bør. Igjen - folk er egoister!!!

HI

Anonymkode: c97f3...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fremdeles frarådet å reise til utlandet så lenge det ikke er stengt tatt nødvendig så selv om man kan betyr det ikke at man bør. Igjen - folk er egoister!!!

HI

Anonymkode: c97f3...74b

Det er ikke lenger frarådet til mange land i EU, du bør lese deg opp før du går til angrep, pinlig av deg dette

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Anonymkode: 983c4...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Regjeringen har åpnet opp for at vi kan reise. Akkurat som vi fulgte regjeringens påbud om å gå i lockdown så gjør vi det nå også. Om noen velger å reise utenlands så har de lov til det uten å bli sett ned på. De følger bare regjeringens råd om at man kan reise utenlands igjen. 
 

Nordmenn generelt har jo helt gitt blaffen i å holde 1 meters avstand osv nå. En venninne var nylig i dyreparken i kr.sand og ikke snakk om at det var noe 1 meters avstand noen sted der lengre. 
 

Og mener du at nordmenn skal holde seg inne også hele sommeren, du vet at Norge har åpnet opp for turister også sant. Man kan risikere å treffe på turister ute også.

Anonymkode: 95d8f...c89

De åpner opp etter press, men FHI og Hdir anbefaler folk å holde seg i Norge. Og slapp av, du får være ute i sommer - verre blir det nok til høsten.. 

Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke er en av dem som skal se tilbake på at jeg prioriterte så dårlig, og tok så egoistiske valg under en pandemi.

Tenk om vi til høsten må anerkjenne at vi hadde klart det historiske - å ta kontroll over en pandemi.. men at folks egoisme og bortskjemte livsstil velta lasset..

Det begynte med hyttefolket, så dem som klager og syter over Sverigehandel, og nå de som har klaget og mast seg til sydenferie.. Fellestrekket er at alt er fundert i egoistiske og ikke nødvendige behov..

Jeg merker meg dem jeg kjenner som nå reiser.. og jeg tenker mitt, det kommer jeg alltid til å gjøre.. 

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lenger frarådet til mange land i EU, du bør lese deg opp før du går til angrep, pinlig av deg dette

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Anonymkode: 983c4...0ce

Hvis DU hadde fulgt med, så hadde du fått med deg at FHI og Hdir ikke anbefaler det. Det er tatt et politisk valg - helsemyndigheter fraråder likevel. 

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser for meg at de som reiser nå er litt sånn harry folk som har gått livets harde skole, stemmer FrP, men likevel reiser til Spania hvert år.

Anonymkode: b756d...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde reist om flyet gikk, men siden det ble innstilt så endret vi billetten til september i stede. 

Igjen gjør du samme feilen som mange andre: Du dømmer de som reiser uten å ta med alle andre faktorer. Jeg tviler på at de som reiser til utlandet nå kommer til å dele fløyte med bartenderen. Folk er blitt flinkere til å vaske hender. Når det gjelder avstand så er det ikke så rart siden det nå er så lite smitte i samfunnet, bor selv i Oslo og det er sjeldent man hører noen nyser eller hoster på buss eller t-bane. 

Hvor mange i din venneliste som muligens kan være ensom eller kan ha behov for å prate med noen har du tatt kontakt med siden mars? For mange har isolasjonen gått hardt utover psyken og gjør at de er villig til å ta risken for å oppleve det å bli snakket med om det så bare er for noen få uker i året. 

Anonymkode: 238ca...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lenger frarådet til mange land i EU, du bør lese deg opp før du går til angrep, pinlig av deg dette

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Anonymkode: 983c4...0ce

Det anbefales å ikke reise. Du som driter deg ut her. 
Synes også det er pinlig messe som kar seg intervjue slik. Det er tryggere her enn hjemme. Bla bla. 

Anonymkode: d3ed7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis DU hadde fulgt med, så hadde du fått med deg at FHI og Hdir ikke anbefaler det. Det er tatt et politisk valg - helsemyndigheter fraråder likevel. 

Anonymkode: 29d76...c50

Jeg følger med, det står ikke noe på FHI sine sider om at de fraråder reiser til de landene som det åpner opp for 15. juli. 
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/

Anonymkode: 983c4...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg følger med, det står ikke noe på FHI sine sider om at de fraråder reiser til de landene som det åpner opp for 15. juli. 
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/

Anonymkode: 983c4...0ce

Det har de sagt i ulike kanaler. Nakstad har bla. blitt intervjuet om saken flere ganger. På de sidene sine gjengir de de offisielle reiserådene 

Men, man leser det man vil.. 

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det åpnes for at utenlandske turister får komme inn i Norge, ER det faktisk tryggere at noen reiser ut.

Her jeg bor, er det ikke plass til flere. Det var overfylt på nærbutikken, kollektivtransport og turstier av norske turister som ikke overholdt avstandsreglene. Nå kommer de utenlandske.

Jo, for oss er det mye lettere å holde avstand andre plasser. I tillegg er det lov.

Anonymkode: 52138...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det blir stas for dem som får en liten forkjølelse underveis I oppholdet pga varmeforskjell, aircondition osv.. De får ikke gå uttafor døra om de snufser engang.. 

Det kan nok bli stusselige enn forventet.

Folk har jo allerede begynt å klage på buffetene.. Det er helt SKANDALE at det ikke er like mange valg å fråtse i som vanlig.. 

Folk asså., denne pandemien har vist meg litt for mye av egoismen som rår. 

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde reist om flyet gikk, men siden det ble innstilt så endret vi billetten til september i stede. 

Igjen gjør du samme feilen som mange andre: Du dømmer de som reiser uten å ta med alle andre faktorer. Jeg tviler på at de som reiser til utlandet nå kommer til å dele fløyte med bartenderen. Folk er blitt flinkere til å vaske hender. Når det gjelder avstand så er det ikke så rart siden det nå er så lite smitte i samfunnet, bor selv i Oslo og det er sjeldent man hører noen nyser eller hoster på buss eller t-bane. 

Hvor mange i din venneliste som muligens kan være ensom eller kan ha behov for å prate med noen har du tatt kontakt med siden mars? For mange har isolasjonen gått hardt utover psyken og gjør at de er villig til å ta risken for å oppleve det å bli snakket med om det så bare er for noen få uker i året. 

Anonymkode: 238ca...86c

Haha harrytass. Så du mener folk må få reise til syden for å bli snakket til?

Anonymkode: b756d...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde reist om flyet gikk, men siden det ble innstilt så endret vi billetten til september i stede. 

Igjen gjør du samme feilen som mange andre: Du dømmer de som reiser uten å ta med alle andre faktorer. Jeg tviler på at de som reiser til utlandet nå kommer til å dele fløyte med bartenderen. Folk er blitt flinkere til å vaske hender. Når det gjelder avstand så er det ikke så rart siden det nå er så lite smitte i samfunnet, bor selv i Oslo og det er sjeldent man hører noen nyser eller hoster på buss eller t-bane. 

Hvor mange i din venneliste som muligens kan være ensom eller kan ha behov for å prate med noen har du tatt kontakt med siden mars? For mange har isolasjonen gått hardt utover psyken og gjør at de er villig til å ta risken for å oppleve det å bli snakket med om det så bare er for noen få uker i året. 

Anonymkode: 238ca...86c

De som har vært sterkest isolert har ikke helse til å reise nå, og er de som vil få dem hardeste tiden fremover hvis vi må stenge ned igjen. Vi fikk ikke besøke min demente mor på flere mnd, og selv om vi daglig var i kontakt med avdelingen hun bor på kunne vi ikke snakke eller ha FaceTime med henne da det ble alt for vont for henne og endte i ukontrollert krampegråt. Min kols-syke far satt igjen alene og isolert i leiligheten deres, uten mulighet til kontakt med sin livspartner gjennom nesten 60 år. Vi snakket daglig med ham på telefonen, men har fortsatt ikke kunnet gi ham en klem. 

Anonymkode: ada05...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har vært sterkest isolert har ikke helse til å reise nå, og er de som vil få dem hardeste tiden fremover hvis vi må stenge ned igjen. Vi fikk ikke besøke min demente mor på flere mnd, og selv om vi daglig var i kontakt med avdelingen hun bor på kunne vi ikke snakke eller ha FaceTime med henne da det ble alt for vont for henne og endte i ukontrollert krampegråt. Min kols-syke far satt igjen alene og isolert i leiligheten deres, uten mulighet til kontakt med sin livspartner gjennom nesten 60 år. Vi snakket daglig med ham på telefonen, men har fortsatt ikke kunnet gi ham en klem. 

Anonymkode: ada05...34e

❤️❤️❤️

Anonymkode: 29d76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et generelt reiseråd at "alle fritidsreiser som ikke ansees som strengt nødvendig frarådes",- også innenlands?

 

Det verste er ikke at folk reiser,- jeg tror de fleste IKKE vil være smittebærere når de kommer hjem.

Er mer skeptisk til folks generelle "løsslupenhet" på fest. Må man på død og liv ut på by'n da,- kan man ikke samle en begrenset gjeng venner hjemme hos seg i det minste? Og det alderssegmentet (studenter) er også de som gjerne har sommerjobb som renholdere, på bosenter ol og når man leste at de fra Haugesund som testet positivt ikke en gang kunne si de var forkjøla, bare "antydnign til svake forkjølelsessymptom";- så er det lett å overse disse hos seg selv...

Det positive er at det virker som disse igjen har lav terskel for å teste seg da,- siden andel unge i denne alderen tester seg mye oftere nå.

 

Nei, åpning av verden må til,- ikke noe å gjøre med det,- desto viktigere er det at vi alle "viser oss verdig" dette og ikke slakker av på avstand og hygiene! Og det skader ikke bruke munnbind om man er i tvil om egne symptom! Maske er ikke særlig effektivt for å unngå å bli smittet,- men veldig effektivt med tanke på å ikke smitte andre om man er syk!

SÅ reis, dra på fest, gjør det du har lyst til så lenge du klarer å holde avstand og ta de hensyn som kreves og er bestemt. Til slutt er det dette som vil være avgjørende for hvordan sluttresultatet blir uansett, ikke hvorvidt vi stenger oss inne hver for oss i vårt eget hjem og dømmer alle som IKKE gjør det. Det er skummelt,- men verden stopper ikke opp samme hvor mye man vil av!

Anonymkode: acfbd...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd rundt dette temaet. At dere gidder å henge dere opp i andres liv og hva de velger å gjøre. Pass på dere selv!

Anonymkode: f6b1f...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de få reise. Men ikke klag når Norge blir stengt ned igjen. Da klikker jeg 

Anonymkode: 2852e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis DU hadde fulgt med, så hadde du fått med deg at FHI og Hdir ikke anbefaler det. Det er tatt et politisk valg - helsemyndigheter fraråder likevel. 

Anonymkode: 29d76...c50

Nemlig. Men man vil alltid finne noen som er både skamløse og tilbakestående nok til å gi "førstemann til sydenfylla" et ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har de sagt i ulike kanaler. Nakstad har bla. blitt intervjuet om saken flere ganger. På de sidene sine gjengir de de offisielle reiserådene 

Men, man leser det man vil.. 

Anonymkode: 29d76...c50

Dette

Anonymkode: a4138...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enda en tråd rundt dette temaet. At dere gidder å henge dere opp i andres liv og hva de velger å gjøre. Pass på dere selv!

Anonymkode: f6b1f...6fe

Jeg tror mye av engasjementet rundt dette ligger i at mange av oss gjør mye for å begrense smitten. Vi holder oss stort sett hjemme, handler tidlig tirsdags morgen når butikken er så godt som tom, drar på stranden på kvelden når de andre drar hjem, unngår å reise for å besøke våre kjære etc. Vi gjør dette for samfunnet, for å beskytte de aller svakeste, og i håp om å få tilbake en normal hverdag så fort som mulig, slik at vi kan gi våre foreldre og besteforeldre en god klem igjen, og barna kan få tilbake den viktige delen av barndommen som nå er innskrenket for dem. Da er det sårt å se at andre tar så lett på det, og at all vår innsats kanskje er forgjeves. 

Anonymkode: ada05...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lenger frarådet til mange land i EU, du bør lese deg opp før du går til angrep, pinlig av deg dette

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Anonymkode: 983c4...0ce

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer

Anonymkode: 78692...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mye av engasjementet rundt dette ligger i at mange av oss gjør mye for å begrense smitten. Vi holder oss stort sett hjemme, handler tidlig tirsdags morgen når butikken er så godt som tom, drar på stranden på kvelden når de andre drar hjem, unngår å reise for å besøke våre kjære etc. Vi gjør dette for samfunnet, for å beskytte de aller svakeste, og i håp om å få tilbake en normal hverdag så fort som mulig, slik at vi kan gi våre foreldre og besteforeldre en god klem igjen, og barna kan få tilbake den viktige delen av barndommen som nå er innskrenket for dem. Da er det sårt å se at andre tar så lett på det, og at all vår innsats kanskje er forgjeves. 

Anonymkode: ada05...34e

Veldig flott. Men hvor lenge tenker du å fortsette slik? I flere år? Du vet at dersom vi skal gå videre, MÅ samfunnet åpnes igjen en eller annen gang? 

Anonymkode: f6b1f...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...