Gå til innhold

Vi er gift. Har felles økonomi.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vanskelig for oss å vite hva slags økonomisk situasjon dere egentlig har, vi vet ikke hva dere tjener og om dere f.eks. har lån på huset. 

Jeg forstår det om mannen din ikke vil betale alle låneutgifter på noe han eier kun 20% av. Men samtidig skal du ikke gi ham egenkapitalen din, den vil uansett kunne tilbakeføres ved et eventuellt samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg eide boligen alene da vi ble gift. Han kjøpte seg inn med sine penger. Derfor han eier 20%. Pga jeg hadde mye mer i egenkapital... 

Anonymkode: 0a268...a26

Men da mener jeg fordelingen blir følgende ved et eventuelt brudd: Du får 80% av det leiligheten var verdt i det han kjøpte seg inn og han 20%, og så deler dere verdistigningen leiligheten har hatt i årene etterpå likt. 
Eksempel: verdi ved start 2 mill og ved oppgjør 3,5 mill.

Din andel:  1,6 mill + 750’
Hans andel: 400’ + 750’

I et ekteskap uten særeie er det irrelevant hvem som betaler avdrag og hvem som betaler brød og melk, verdiene opparbeides i felleskap uansett. 

Anonymkode: 0335c...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er sikkert og det er at felles økonomi har dere definitivt ikke. Felles økonomi innebærer ikke at én betaler ditt og én betaler datt.

Vi har felles økonomi, helt på ekte.

Vi har hver våre lønnskontoer, men alt som kommer inn fordeles på felleskontoene, som er husholdningskonto (til mat etc. hvor vi har hvert vårt kort), regningskonto (hvor alt av regninger og lån blir trukket fra), sparekonto og bufferkonto.

Vi sitter igjen med like mye på lønnskontoene, som blir våre «lommepenger» som brukes til feks bursdagsgaver til hverandre.

Dette er felles økonomi. Det dere holder på med, er ikke det. Vil også anbefale å ikke gi fra deg eienandeler for denne situasjonen tror jeg forårsaker brudd mellom dere.

Anonymkode: da098...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvert fall aldri akseptert å dele 50/50 på utgifter til et hus jeg bare eide 20% av. Da hadde mannen måtte betale 80%, så hadde jeg heller spart opp til egen egenkapital. Utgifter til mat, barn osv måtte vi ha delt 50/50. Om mannen bestemte seg for å gå hjemme uten inntekt hadde det kun blitt akseptert dersom han likevel var i stand til å betale 80% av utgittene til huset og 50% av de øvrige utgiftene. Jeg hadde nektet å tape penger på andres eiendom og ønske om å ikke jobbe.

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde i hvert fall aldri akseptert å dele 50/50 på utgifter til et hus jeg bare eide 20% av. Da hadde mannen måtte betale 80%, så hadde jeg heller spart opp til egen egenkapital. Utgifter til mat, barn osv måtte vi ha delt 50/50. Om mannen bestemte seg for å gå hjemme uten inntekt hadde det kun blitt akseptert dersom han likevel var i stand til å betale 80% av utgittene til huset og 50% av de øvrige utgiftene. Jeg hadde nektet å tape penger på andres eiendom og ønske om å ikke jobbe.

Anonymkode: 98c89...f40

Her har de sammen bestemt at Hi skal være hjemme - hvordan ville du da ha fordelt det? Altså, hvis du og din mann hadde vært enige om at han skulle være hjemme med barna og tape penger på det, mens du kunne prioritere jobb fordi du tjente mer og dermed også slippe mer av ansvar med hus, hjem og barn?

 

Anonymkode: 4ad34...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har de sammen bestemt at Hi skal være hjemme - hvordan ville du da ha fordelt det? Altså, hvis du og din mann hadde vært enige om at han skulle være hjemme med barna og tape penger på det, mens du kunne prioritere jobb fordi du tjente mer og dermed også slippe mer av ansvar med hus, hjem og barn?

 

Anonymkode: 4ad34...4b5

Hi sier jo at hun ikke har et inntektstap!

Anonymkode: 91b7b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har de sammen bestemt at Hi skal være hjemme - hvordan ville du da ha fordelt det? Altså, hvis du og din mann hadde vært enige om at han skulle være hjemme med barna og tape penger på det, mens du kunne prioritere jobb fordi du tjente mer og dermed også slippe mer av ansvar med hus, hjem og barn?

 

Anonymkode: 4ad34...4b5

I et slikt tilfelle, det jeg skulle tjene alle pengene mens han gikk hjemme, så skulle vi ha gjort opp regnskapet på en slik måte at min eierandel i huset økte tilsvarende det jeg har bidratt mer med økonomisk enn mannen. Mener du helt seriøst det ville vært rettferdig at mannen min eide 80% av huset mens jeg sto for all inntekten? Hvem går med på noe sånt?

Når man helt frivillig velger å ikke jobbe, selv om man er enige om det, så må man faktisk dekke noe av innteksttapet selv også. Det er ikke partnerens ansvar alene. Tipper mange kvinner storkoser seg med å gå hjemme uten jobb mens mannen sørget for inntekten. Det er sikkert superbehagelig. Da bør man jaggu tåle at man taper økonomisk på det også. Hvis ikke er det jo bare å begynne i jobb igjen.

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har de sammen bestemt at Hi skal være hjemme - hvordan ville du da ha fordelt det? Altså, hvis du og din mann hadde vært enige om at han skulle være hjemme med barna og tape penger på det, mens du kunne prioritere jobb fordi du tjente mer og dermed også slippe mer av ansvar med hus, hjem og barn?

 

Anonymkode: 4ad34...4b5

For øvrig burde jo hi insistere på at mannen også tar en like lang periode hjemme med barna, så det ikke bare blir hun som taper lønn og pensjon. Det ville være mye mer rettferdig for begge. Ikke minst på mannen, som da får like gode muligheter som hi til å få hovedomsorgen for barna dersom det blir brudd.

Likevel er det noe som sier meg at dette er fullstendig uaktuelt for hi og andre hjemmeværende mødre... de føler at de  «ofrer» seg, men sitter med alle gode kort på hånda.

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 0.03, Anonym bruker skrev:

Da får han lønne henne for å gå hjemme med hans barn! Hvorfor skal hun tape økonomisk for å ta vare på begges barn? 

Anonymkode: 68b3a...7fa

Hun kan jo bare begynne å jobbe.  Eller tvinger han deg til å være hjemme? Da er isåfall det mere bekymringsfullt enn penger...

Anonymkode: afa86...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid i hjemmet (med barn) er likestilt med arbeid utenfor. Man kan her se for seg at mor i hjemmearbeid gjør det lettere for far å jobbe f eks overtid/ugunstige tidspunkt, siden han ikke trenger å tenke på ivaretakelse av barna (som naturligvis også er like mye hans ansvar)

Det spiller ingen rolle hvem som betaler hva når man er gift, det er er felles ansvar. Om far betaler husleie og mor mat, har ingen betydning for et skilsmisseoppgjør så lenge man er gift.

Dersom partene er enige om at den ene arbeider i hjemmet, så er det en felles avgjørelse, og ingen er derfor urettferdig behandlet. MEN, den som arbeider i hjemmet, går glipp av mange rettigheter. Pensjon, sykepenger, lønnsøkning etc. Det er også et felles ansvar at den hjemmearbeidende part ikke kommer dårlig ut, mao far har i dette tilfellet et ansvar for å bidra til at mor får kompensasjon for dette tapet.

Du må ikke gi han din egenkapital! Men dere trenger å få vurdert økonomien deres av en uhildet person. Far har muligens betalt seg inn i noe av egenkapitalen, men det er faktisk ikke helt sikkert.

 

Anonymkode: 6449b...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeid i hjemmet (med barn) er likestilt med arbeid utenfor. Man kan her se for seg at mor i hjemmearbeid gjør det lettere for far å jobbe f eks overtid/ugunstige tidspunkt, siden han ikke trenger å tenke på ivaretakelse av barna (som naturligvis også er like mye hans ansvar)

Det spiller ingen rolle hvem som betaler hva når man er gift, det er er felles ansvar. Om far betaler husleie og mor mat, har ingen betydning for et skilsmisseoppgjør så lenge man er gift.

Dersom partene er enige om at den ene arbeider i hjemmet, så er det en felles avgjørelse, og ingen er derfor urettferdig behandlet. MEN, den som arbeider i hjemmet, går glipp av mange rettigheter. Pensjon, sykepenger, lønnsøkning etc. Det er også et felles ansvar at den hjemmearbeidende part ikke kommer dårlig ut, mao far har i dette tilfellet et ansvar for å bidra til at mor får kompensasjon for dette tapet.

Du må ikke gi han din egenkapital! Men dere trenger å få vurdert økonomien deres av en uhildet person. Far har muligens betalt seg inn i noe av egenkapitalen, men det er faktisk ikke helt sikkert.

 

Anonymkode: 6449b...b5d

Hadde du godtatt å betale 50% av utgiftene til en bolig du hadde 20% eierandel i?

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du godtatt å betale 50% av utgiftene til en bolig du hadde 20% eierandel i?

Anonymkode: 98c89...f40

Nå er det ikke helt klart for meg hva de utgiftene består av. Er det lån, husleie eller strøm/forsikring? 

Strøm og forsikring er uansett felles så lenge de er gift, til dels også kommunale avgifter.

Dersom hun har bidratt med mesteparten av egenkapitalen, og det gjenstår et lån som de begge betaler på, så vil han eie halvparten av andelen de har lån på. Dersom ham betaler mer, blir regnestykket litt mer komplisert. Men det må likevel kalkuleres med hva hennes innsats er verdt, så det er ikke sikkert at han betaler seg så raskt inn som man skulle tro. Muligens vil verdien av hennes arbeid i hjemmet og verdien av at hennes egenkapital har gitt dem en bolig, være nok til at de kommer likt ut likevel.

Jeg tenker også at han bør kjøpe seg inn dersom dette skal bli jevnbyrdig. 

Dette er såpass komplisert at ingen av oss her kan svare tilstrekkelig godt. Det er mange faktorer som skal tas hensyn til, men det er ikke en uvanlig problemstilling, så en advokat vil kunne hjelpe dere med dette. Det koster litt, men det virker som det vil være en god investering for HI med mann.

Anonymkode: 6449b...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 21.55, Anonym bruker skrev:

Men da mener jeg fordelingen blir følgende ved et eventuelt brudd: Du får 80% av det leiligheten var verdt i det han kjøpte seg inn og han 20%, og så deler dere verdistigningen leiligheten har hatt i årene etterpå likt. 
Eksempel: verdi ved start 2 mill og ved oppgjør 3,5 mill.

Din andel:  1,6 mill + 750’
Hans andel: 400’ + 750’

I et ekteskap uten særeie er det irrelevant hvem som betaler avdrag og hvem som betaler brød og melk, verdiene opparbeides i felleskap uansett. 

Anonymkode: 0335c...212

 Jeg hadde 2,4 millioner. Han 400 000 . Derfor jeg har 2 millioner mer enn han. 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.7.2020 den 0.32, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke helt klart for meg hva de utgiftene består av. Er det lån, husleie eller strøm/forsikring? 

Strøm og forsikring er uansett felles så lenge de er gift, til dels også kommunale avgifter.

Dersom hun har bidratt med mesteparten av egenkapitalen, og det gjenstår et lån som de begge betaler på, så vil han eie halvparten av andelen de har lån på. Dersom ham betaler mer, blir regnestykket litt mer komplisert. Men det må likevel kalkuleres med hva hennes innsats er verdt, så det er ikke sikkert at han betaler seg så raskt inn som man skulle tro. Muligens vil verdien av hennes arbeid i hjemmet og verdien av at hennes egenkapital har gitt dem en bolig, være nok til at de kommer likt ut likevel.

Jeg tenker også at han bør kjøpe seg inn dersom dette skal bli jevnbyrdig. 

Dette er såpass komplisert at ingen av oss her kan svare tilstrekkelig godt. Det er mange faktorer som skal tas hensyn til, men det er ikke en uvanlig problemstilling, så en advokat vil kunne hjelpe dere med dette. Det koster litt, men det virker som det vil være en god investering for HI med mann.

Anonymkode: 6449b...b5d

Mannen vil jo ikke til advokat. Han vil bare at jeg skal føre 30 % over på han 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2020 den 0.16, Anonym bruker skrev:

Hadde du godtatt å betale 50% av utgiftene til en bolig du hadde 20% eierandel i?

Anonymkode: 98c89...f40

Jeg betaler tilogmed klærene til mannen. All klærene til barna. All mat. Vasker søle klær. Lager middag til han. Vi har fordekt betalingen sånn fordi jeg må ha pengene tilgjengelig på konto. Han overfører penger fra sin brukskonto til den kontoen låne blir trekt av.

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mannen vil jo ikke til advokat. Han vil bare at jeg skal føre 30 % over på han 

Anonymkode: 0a268...a26

Da gjør du ikke det.Enten blir han med til advokat slik at dere får dette gjort på en skikkelig måte,eller så lar dere være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2020 den 0.08, Anonym bruker skrev:

Hun kan jo bare begynne å jobbe.  Eller tvinger han deg til å være hjemme? Da er isåfall det mere bekymringsfullt enn penger...

Anonymkode: afa86...649

Skal jeg ta babyen med på jobb?

Og dessuten kommer jeg aldri til å tjene like godt som han. Hva skal jeg gjøre da? Er det som er problemet!  Han tjener over 700 000. Jeg kommer aldri til å gjøre det med min utdanning 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Østerdølen skrev:

Da gjør du ikke det.Enten blir han med til advokat slik at dere får dette gjort på en skikkelig måte,eller så lar dere være.

Er det jeg har gjort. Lar være. Men innimellom blir han pottesur på meg i mange timer. Det er ubehagelig! 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg har gjort. Lar være. Men innimellom blir han pottesur på meg i mange timer. Det er ubehagelig! 

Anonymkode: 0a268...a26

Vel, aldri i helvete om jeg hadde akseptert å eie kun 20% av boligen samtidig som jeg bidro med mest penger inn. Da hadde jeg forlangt å beholde deler av egen lønn til opparbeiding av egenkapital. Hvem vil sitte med skjegget i postkassa ved et brudd? Tror jeg hadde blitt veldig skuffet over mannen min om han syntes det var greit å sette meg i en så dårlig økonomisk situasjon.

Men han bør jo bli med til advokat. Kanskje han mistenker at dere vil rævkjøre ham.

Tipper mannen din gjør lurest i å selge seg ut av boligen din og heller investere i egen bolig. 

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært nyttig var å vite: hvor mye lån har dere? Og er det boliglån eller billån? Hva vil din inntekt være når du kommer ut i jobb igjen? Bruker han alt av penger på familien eller går det med mye til hans private forbruk? Han må også forstå at det du gjør også har en verdi. 

Anonymkode: 4efe3...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen vil jo ikke til advokat. Han vil bare at jeg skal føre 30 % over på han 

Anonymkode: 0a268...a26

Men kan du ikke gå til en advokat selv? Få en vurdering av hele den økonomiske situasjonen, så du vet hvordan det ligger an. Det vil uansett være til hjelp for deg, og kanskje for parforholdet, det høres ut som dette er i ferd med å bli et stort problem.

Anonymkode: 6449b...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan du ikke gå til en advokat selv? Få en vurdering av hele den økonomiske situasjonen, så du vet hvordan det ligger an. Det vil uansett være til hjelp for deg, og kanskje for parforholdet, det høres ut som dette er i ferd med å bli et stort problem.

Anonymkode: 6449b...b5d

Ja. Det kunne jeg gjort. Takk for tips

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, aldri i helvete om jeg hadde akseptert å eie kun 20% av boligen samtidig som jeg bidro med mest penger inn. Da hadde jeg forlangt å beholde deler av egen lønn til opparbeiding av egenkapital. Hvem vil sitte med skjegget i postkassa ved et brudd? Tror jeg hadde blitt veldig skuffet over mannen min om han syntes det var greit å sette meg i en så dårlig økonomisk situasjon.

Men han bør jo bli med til advokat. Kanskje han mistenker at dere vil rævkjøre ham.

Tipper mannen din gjør lurest i å selge seg ut av boligen din og heller investere i egen bolig. 

Anonymkode: 98c89...f40

Jeg har sagt til min mann at rett skal være rett så klart kan vi ordne opp. Vi går til en asvokat.

Min mann er redd vi skal regne på kroner og ører. Han vil bare eie 50%. Vi er jo gift sier han..

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som hadde vært nyttig var å vite: hvor mye lån har dere? Og er det boliglån eller billån? Hva vil din inntekt være når du kommer ut i jobb igjen? Bruker han alt av penger på familien eller går det med mye til hans private forbruk? Han må også forstå at det du gjør også har en verdi. 

Anonymkode: 4efe3...6a0

Verdi er 6 500 000. Lån er 3 500 000

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verdi er 6 500 000. Lån er 3 500 000

Anonymkode: 0a268...a26

Du er veldig sparsom med opplysningene du gir

Anonymkode: 80700...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...