Gå til innhold

Vi er gift. Har felles økonomi.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal jeg bare gi han det?

Har ikke inntektstap. Men han tjener bedre enn meg. 

 

Anonymkode: 0a268...a26

Fordi det er håpløst, i mine øyne å bygge et fungerende samliv på millimeterrettferdighet. Dersom dere skal ha en 20/80 deling på selve huset bør dere også ha det på andre utgifter; lån, kommunale avgifter, forsikring osv
 

Skal man dele husholdningsutgiftene etter hvem som spiser mest, hvem som bruker mest sjampo, hvem som drikker mest kaffe? Hva hvis den ene har større utgifter til medisiner og lege? Deler dere 20/80 på alle utgifter til feks vedlikehold som husvask, maling, hvis takrenner må byttes, det er behov for rørlegger osv?

Du sier jo at han allerede bidrar mest økonomisk.  Hvorfor skal han ikke få igjen noen varig verdi for det? Der burde jo være slik at du bidro aller mest....

Anonymkode: 91b7b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er håpløst, i mine øyne å bygge et fungerende samliv på millimeterrettferdighet. Dersom dere skal ha en 20/80 deling på selve huset bør dere også ha det på andre utgifter; lån, kommunale avgifter, forsikring osv
 

Skal man dele husholdningsutgiftene etter hvem som spiser mest, hvem som bruker mest sjampo, hvem som drikker mest kaffe? Hva hvis den ene har større utgifter til medisiner og lege? Deler dere 20/80 på alle utgifter til feks vedlikehold som husvask, maling, hvis takrenner må byttes, det er behov for rørlegger osv?

Du sier jo at han allerede bidrar mest økonomisk.  Hvorfor skal han ikke få igjen noen varig verdi for det? Der burde jo være slik at du bidro aller mest....

Anonymkode: 91b7b...6ca

Jeg har bare ikke lyst å gi han 1 million som jeg har jobbet hardt for å få. Skjønner ingen det? Hvordan skal jeg sikre meg ved et evt brudd? Jeg trenger ikke eie 80%. Men da må jeg vite hva jeg skal gjøre mest mulig rettferdig 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en kontrakt hvor dere eier huset 50/50 og begge får like mye av verdistigningen. Jeg regner med dere begge betaler på lån, vedlikehold osv eller betaler du 80% og han 20% av det også?

Men dere kan få inn i den kontrakten av egenkapitalen skal holdes utenom, altså om det blir brudd og huset selges skal du han din egenkapital, han ha sin, også deler dere resten likt.

Anonymkode: 93c1d...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skriv en kontrakt hvor dere eier huset 50/50 og begge får like mye av verdistigningen. Jeg regner med dere begge betaler på lån, vedlikehold osv eller betaler du 80% og han 20% av det også?

Men dere kan få inn i den kontrakten av egenkapitalen skal holdes utenom, altså om det blir brudd og huset selges skal du han din egenkapital, han ha sin, også deler dere resten likt.

Anonymkode: 93c1d...1fa

Det er helt i orden for meg. Det var ikke i orden for han.

Men hvis vi skal prøve det, er det til en advokat vi går til?

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt i orden for meg. Det var ikke i orden for han.

Men hvis vi skal prøve det, er det til en advokat vi går til?

Anonymkode: 0a268...a26

Kan du ikke svare på om du betaler 80% av alle utgifter knytta til boligen?

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi eier en leilighet. Jeg eier den 80%. Han 20%. Av den enkle grunn at jeg hadde MYE mer egenkapital enn han da vi kjøpte. Nå begynner han å presse meg til at vi skal eie 50/50. Pga han tjener mer enn meg og bidrar mest økonomisk. Men jeg bidrar mest med ungene. Jeg er hjemme med de for å slippe bhg. Hvem har rett? Burde jeg gå med på dette? Hva bør vi gjøre? 

Anonymkode: 0a268...a26

Han må jo kjøpe seg inn til en pris du aksepterer, og han må erstatte ditt tap som du nå pådrar deg ved å passe felles barn. 

Anonymkode: db3a9...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må jo kjøpe seg inn til en pris du aksepterer, og han må erstatte ditt tap som du nå pådrar deg ved å passe felles barn. 

Anonymkode: db3a9...262

Det er vel ikke bare han som skal ersttte dette tapet? Hun er hjemme helt frivillig og bør dekke like mye som mannen.

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke en gang vil være med til advokat og få gjort dette på en ordentlig måte, da tviler jeg på hans motiver med å ville ha mer av eierandelen. En ordentlig mann ville at dette skulle skjedd på en riktig måte, like mye å trygge din del, Hi, som sin egen interesse.

Nå mener han at du skal gi ham en million helt uten videre.

Du taper nå så mye på å gå hjemme at det må også med i regnskapet, i tillegg til at du nå på sett og vis er i "kvinnefella" ved at du ikke jobber, taper masse penger både her og nå og livsinntekt, du bærer risikoen for varig inntektstap om du blir syk, du taper lønnsstigning. Og i tillegg betaler du nå klassiske "kvinneting" som klær, mens han betaler inn på ting han kan bevise i ettertid.

Dere trenger økonomisk rådgiver og advokat for å ta vare på begges interesse i dette - for det er også til deres felles interesse.

Når han ikke vil gjøre det via advokat osv. så hadde jeg blitt svært skeptisk til motivet hans. Det du risikerer er jo at han får sine prosenter av deg, og så går han. Du sitter da igjen med et tap som langt overskrider den millionen han da fikk av deg, du vil slite med å komme deg inn på boligmarkedet igjen, og du har i mellomtiden tapt penger på å ikke jobbe.

Dere må finne en ordning som tar vare på dere begge to og forholdet. IKKE bare gi ham disse prosentene uten videre, det må gjøres riktig.

Anonymkode: 4ad34...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt i orden for meg. Det var ikke i orden for han.

Men hvis vi skal prøve det, er det til en advokat vi går til?

Anonymkode: 0a268...a26

Men dere er gift så dette er vel egentlig ikke relevant?

Ved brudd skal alle verdier som er opparbeidet i løpet av ekteskapet deles likt med mindre dere har inngått avtale om særeie på noe. Dette gjelder uansett hvor mye hver av partene har bidratt i økonomien. 
I mitt tilfelle stod jeg ikke på skjøtet i det hele tatt, men jeg fikk likevel min andel av huset i oppgjøret. Han fikk en større del siden han eide huset før vi giftet oss. Om du kan bevise at din egenkapital var noe du hadde før dere ble gift kan den kanskje holdes utenfor ved oppgjør, men det må du sjekke med en advokat. 

Anonymkode: 0335c...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det an på mye. Hvor mye tjener han, bidrar han med noe i huset/hagen, med barna? 

Hvor mye har han betalt mer enn deg i løpet av alle disse årene? Har dere pusset opp/bidrar han med dette?  Ville regnet litt kjapt på dette.

Hvis dere har lån på resten av huset kan jo evt han betale/har betalt på dette, så han står som eier av det som blir betalt over den prosenten du kjøpte deg inn med... Eks om huset kostet 4 millioner, og du gikk inn med 2 millioner, så vil han jo betale ned på de to resterende millionene, og dermed eie 50% når det er nedbetalt. Og evt eie mer om han betaler for hele oppussingen ol?

Anonymkode: 50408...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så han sitter å ruger på en pott alene? Eller hva gjorde han med den enenkapitalen han ikke brukte på huset?

Anonymkode: 91b7b...6ca

Ja han har den alene, men  han tar også de større regningene som kommer eller ting som ikke er planlagt.

Anonymkode: cad66...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere er gift så dette er vel egentlig ikke relevant?

Ved brudd skal alle verdier som er opparbeidet i løpet av ekteskapet deles likt med mindre dere har inngått avtale om særeie på noe. Dette gjelder uansett hvor mye hver av partene har bidratt i økonomien. 
I mitt tilfelle stod jeg ikke på skjøtet i det hele tatt, men jeg fikk likevel min andel av huset i oppgjøret. Han fikk en større del siden han eide huset før vi giftet oss. Om du kan bevise at din egenkapital var noe du hadde før dere ble gift kan den kanskje holdes utenfor ved oppgjør, men det må du sjekke med en advokat. 

Anonymkode: 0335c...212

Jeg eide boligen alene da vi ble gift. Han kjøpte seg inn med sine penger. Derfor han eier 20%. Pga jeg hadde mye mer i egenkapital... 

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke bare han som skal ersttte dette tapet? Hun er hjemme helt frivillig og bør dekke like mye som mannen.

Anonymkode: 98c89...f40

Hun dekker det via sitt arbeid i hjemmet 🙄 Mer du lurte på...?

Anonymkode: db3a9...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge han ikke en gang vil være med til advokat og få gjort dette på en ordentlig måte, da tviler jeg på hans motiver med å ville ha mer av eierandelen. En ordentlig mann ville at dette skulle skjedd på en riktig måte, like mye å trygge din del, Hi, som sin egen interesse.

Nå mener han at du skal gi ham en million helt uten videre.

Du taper nå så mye på å gå hjemme at det må også med i regnskapet, i tillegg til at du nå på sett og vis er i "kvinnefella" ved at du ikke jobber, taper masse penger både her og nå og livsinntekt, du bærer risikoen for varig inntektstap om du blir syk, du taper lønnsstigning. Og i tillegg betaler du nå klassiske "kvinneting" som klær, mens han betaler inn på ting han kan bevise i ettertid.

Dere trenger økonomisk rådgiver og advokat for å ta vare på begges interesse i dette - for det er også til deres felles interesse.

Når han ikke vil gjøre det via advokat osv. så hadde jeg blitt svært skeptisk til motivet hans. Det du risikerer er jo at han får sine prosenter av deg, og så går han. Du sitter da igjen med et tap som langt overskrider den millionen han da fikk av deg, du vil slite med å komme deg inn på boligmarkedet igjen, og du har i mellomtiden tapt penger på å ikke jobbe.

Dere må finne en ordning som tar vare på dere begge to og forholdet. IKKE bare gi ham disse prosentene uten videre, det må gjøres riktig.

Anonymkode: 4ad34...4b5

Takk for forståelsen. Jeg er villig til å endre, villig til å gjøre det riktig. Rett skal være rett. Men han er ikke villig til å gjøre det riktig. Han vil bare at jeg skal gi han de 30%... han vil ikke tenke på alt det andre. Som hva betaler jeg/barnepass/pensjon osv.

Anonymkode: 0a268...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for forståelsen. Jeg er villig til å endre, villig til å gjøre det riktig. Rett skal være rett. Men han er ikke villig til å gjøre det riktig. Han vil bare at jeg skal gi han de 30%... han vil ikke tenke på alt det andre. Som hva betaler jeg/barnepass/pensjon osv.

Anonymkode: 0a268...a26

Og det er derfor du ikke kan gjøre det.

Selv om han ikke vil til advokat som kan dette med fordeling, så kan du oppsøke en selv, Hi. Legg frem alle fakta, både om leiligheten, egenkapital, hva dere begge bidrar med, at du er hjemme (og bidrar på den måten), og be om en vurdering om hvordan det riktigst kan gjøres at han etterhvert eier halve. Så kan du heller presentere det for ham. Vil han ikke det heller tenker jeg at det er enda viktigere at du holder på egne verdier.

Men var jeg deg ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å komme meg ut i jobb igjen, for jeg er ikke sikker på at du kan stole på mannen din, eller at han er der. Sørg for at du fortest mulig skaffer deg en jobb som kan gi deg en trygghet i tilfelle du skulle sitte som alenemor. Forhåpentligvis finner dere ut av dette på en god måte, men vær smart og sikre deg selv med en inntekt i tilfelle det ikke skulle skje. Når mannen er som han er så tenker jeg at det uansett vil være smart å ha egen jobb, så kan han ikke bruke det mot deg.

Anonymkode: 4ad34...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste ville vært om dere kjøpte en eiendom/leilighet til som han eide og som f.eks. ble leid ut. Jeg ville aldri gitt fra meg eierandelen uansett og det synes ikke jeg du heller skal gjøre. Hva med de årene dere har bodd "billigere" fordi du hadde såpass mye egenkapital? Skulle dere betalt ned et boliglån på 2 mill med dagens lave rente og i løpet av 15 år så ville det kostet ca 12000 pr mnd. 

Her trenger du å sette opp 2 regnskap og i begge må tiden deres inkluderes: 
Hvordan vil dere komme ut økonomisk om du går tilbake på jobb kontra det at du går hjemme?

Når du går hjemme:
Regner med du får kontantstøtte og dere slipper utgift til barnehage. I tillegg så kan han dyrke jobben sin, han slipper å hente/levere i barnehage, slipper tydeligvis det å lage middag, handle og ordne huset. Dette må dels 50-50 også når du går tilbake til jobb. 

La oss si at du går tilbake på jobb og tjener halvparten av det han gjør. Da må dere ta med de "lønnsøkningene" du har gått glipp av ved å være hjemme. Og er han villig til å ta mer ansvar hjemme slik at du kan videreutvikle deg og muligens få en bedre betalt jobb? 

For all del ikke gå i "husmor"-fella og gi fra deg den delen, la han da heller kjøpe deg ut så kan du invester i en leilighet du kan leie ut. 

Anonymkode: 4efe3...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar meg på en ting HI 

hvorfor i alle dager går du med på å betale all mat og alt av klær til husholdningen!? 
 

Det har ingen verdiskapning for deg! Sånn det er nå betaler han huslånet? - og dermed sikkert føler han fortjener å eie mer enn sine 20% 

å betale all mat til en hel familie hver mnd koster mye mer enn å betale ned en fast sum på boliglånet.

Du må jo ikke finne på å gi han dine eierandeler. 
 

Han får kjøpe seg inn - med en rettferdig sum satt av advokat også får dere begynne å dele på alle kostnader til mat / klær / vedlikehold osv. 
 

Skremmende hvor mange damer som «bare betaler all maten» det er søren meg så mye penger i dass atte hjelp! 

 

 

 

Anonymkode: ce86b...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du eide huset fra før ekteskapet så kan din del holdes utenfor ved et brudd. 

Jeg forstår både deg og mannen. Du som ikke jobber må ivaretas og jeg tipper at ved et brudd er det du som har barna. Samtidig betaler mannen din ned på et hus han ikke eier halvparten av. Dere kan be om et møte med en rådgiver i banken. Dette er ikke så uvanlig og de kan kanskje hjelpe med en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svar meg på en ting HI 

hvorfor i alle dager går du med på å betale all mat og alt av klær til husholdningen!? 
 

Det har ingen verdiskapning for deg! Sånn det er nå betaler han huslånet? - og dermed sikkert føler han fortjener å eie mer enn sine 20% 

å betale all mat til en hel familie hver mnd koster mye mer enn å betale ned en fast sum på boliglånet.

Du må jo ikke finne på å gi han dine eierandeler. 
 

Han får kjøpe seg inn - med en rettferdig sum satt av advokat også får dere begynne å dele på alle kostnader til mat / klær / vedlikehold osv. 
 

Skremmende hvor mange damer som «bare betaler all maten» det er søren meg så mye penger i dass atte hjelp! 

 

 

 

Anonymkode: ce86b...ba1

I et ekteskap er det ikke uvanlig at en betaler mat og en betaler noe annet.

Jeg betaler også alt av klær til barna det betyr ikke at jeg blir utnytta av mannen min. Som faktisk betaler lånet vårt uten å forlenge å eie mer av huset av den grunn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du at dere har felles økonomi, dere har jo ikke det. Hadde dere hatt det, så hadde dere ikke de problemene dere nå har

Anonymkode: 80700...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,du skal ikke gi fra deg noen verdens ting!Dette er din sikkerhet.Han kan kjøpe seg inn,tilsvarende 30 % av dagens takst eller la vær.

Uansett har han vel bodd i huset,har han ikke, og vil sådan betale "leie" for sin del,så det er ikke urettferdig at han å hjelpe til med huslånet selv om han bare eier 20 %.

Som andre sier her:Hva er grunnen til at han nå krever mer?Er han på tur ut og trenger egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hvorfor svarer du ikke på om du betaler 80% av alle utgifter knytta til huset?

Anonymkode: 98c89...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare ikke lyst å gi han 1 million som jeg har jobbet hardt for å få. Skjønner ingen det? Hvordan skal jeg sikre meg ved et evt brudd? Jeg trenger ikke eie 80%. Men da må jeg vite hva jeg skal gjøre mest mulig rettferdig 

Anonymkode: 0a268...a26

Men at han gir deg en stor andel av sin lønn hver eneste måned er altså greit?

Anonymkode: 91b7b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Østerdølen skrev:

Nei,du skal ikke gi fra deg noen verdens ting!Dette er din sikkerhet.Han kan kjøpe seg inn,tilsvarende 30 % av dagens takst eller la vær.

Uansett har han vel bodd i huset,har han ikke, og vil sådan betale "leie" for sin del,så det er ikke urettferdig at han å hjelpe til med huslånet selv om han bare eier 20 %.

Som andre sier her:Hva er grunnen til at han nå krever mer?Er han på tur ut og trenger egenkapital?

I så fall bør han få fratrekk for alt han har betalt inn ekstra hittil. Hvorfor skal mannen betale 100% av utgiftene på et hus han kun eier 20% av?

Anonymkode: 91b7b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en ny type budsjett. 

Jeg skjønner at han synes det er "surt" å betale alle regningene på en bolig han bare eier 20% av, så han må se dette litt annerledes. 

Om dere har felles økonomi så oppretter dere nye kontoer til alle utgiftene 

Vi har en konto til regninger/lån, en til matbutikk, en til sparing og hver vår lønnskonto. Siden økonomi er en sak hos dere burde dere nok ha en til barneklær/utstyr og gaver også. 

På lønningsdag har dere begge fast trekk til alle kontoene, også bruker dere forskjellige kort på mat, barneutstyr og private utgifter. 

Om dere begge bare har lommepenger igjen på deres private konto og ellers fordeler pengene til de forskjellige utgiftene er det ikke lenger han som betaler lån og kommunale avgifter og du mat og klær. Da bidrar begge til alt. 

Anonymkode: 93c1d...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...