Twintipp Skrevet 14. juli 2020 #26 Skrevet 14. juli 2020 Nakstad som fagperson går ut og fraråder reising, samtidig som charterselskapene har fått go. De åpner for grensetrafikk mellom land og grenser med tilsvarende smittestatus som Norge, samtidig som du nærmest blir ansett for å være drapsmann om du reiser. Så lenge de åpner må de ta høyde for at folk vil reise. Veldig mange bekjente har reist til Danmark, og når jeg ser hvordan Oslo nærmest har glemt hva Corona er, så kan jeg ærlig talt ikke se hva som er mest uforsvarlig. Smittestatus i Norge kan endres på et blunk, på tross av lav smitte nå. Alle blir anbefalt Norgesferie, men sjeldent har jeg sett så mange mennesker på ett sted. Vi dro fra dyreparken. Min tanke er at så lenge de åpner kommer folk til å dra. Bare håper folk klarer å holde avstand og vaske hender.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #27 Skrevet 14. juli 2020 8 timer siden, Hannasbananas skrev: Skjønner dere ikke at dere kommer til å være delaktige og medskyldige i at smitten vil øke i Norge? Er du for dum til å forstå det, eller bryr du deg ikke? Og - før du kommer med «myndighetene sier vi kan dra, så da må det være greit»-kortet: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer Jeg har hele tiden vært i mot at folk skal reise til utlandet, men når jeg nå ser folk ferie her i Norge, så er jeg ikke så sikker på meningen min lenger. Her jeg bor kryr det av folk, det er smekkfullt overalt, har aldi sett så mye turister noengang og ingen bryr seg noe som helst om avstand eller hensyn til andre. Nå tenker jeg at det i noen tilfeller kan være like trygt at noen reiser til utlandet, som at folk stuer seg sammen hjemme i Norge. Anonymkode: 05a16...0b3
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #28 Skrevet 14. juli 2020 19 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Jeg har ikke kalt noen bestemordreper eller annet, og mitt synspunkt går i hovedsak på dem som hiver seg rundt og bestiller turer etterhvert som landene åpner opp. Jeg vet også om flere som har tatt tapet ved å avbestille turer som de ikke får refundert. Det er nok ikke med lett hjerte, men de er både samfunnsbevisste og lydhøre til helsemyndighetene. Nei, du gjorde ikke det,- men kan virke (legg merke til "kan virke") som du er veldig enige med de som sier det slik du ordlegger deg. De ovennevnte som velger å reise er gjerne like lydhøre til helsemyndighetene her hjemme og der de kommer,-som det mange av oss som velger å bli hjemme er...Selv om det nok finnes noen idioter er det nok blant den gruppen der også. Men jeg er enig med deg i at de som satt klar med å BESTILLE reise nå på fredag,- der sitter det nok en del,- vil ikke gå så langt å kalle de "egoister",- men lettere naive må de være .. Det er tross alt ikke grønt lys pr.d.d å reise,- selv om de bestiller reise nå,- så er det "rød lys" enda,- og om turen skal starte ETTER åpning,- så vil for noen bestillingstidspunkt kunne gi store overraskelser om ting (relatert til korona) skjer...Noen sjekker nok og får ting skriftlig fra reiseselskap og/eller forsikringsselskap mtp at det ikke skal være noe (ekstra) risiko med å bestille nå og reise etter åpning,- men tror ikke det er gitt at dette er helt 100% i orden om ting skulle skje altså.... Anonymkode: 868e8...12e
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #29 Skrevet 14. juli 2020 3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg vet det er flere her inne som har sagt de skal til utlandet (alt fra Danmark til Hellas) men jeg kan ikke huske ett menneske her inne som har sagt at de skal på charter tur og at de mener den type reise er innafor. Om det er charter eller ikke er helt uvesentlig. Det som betyr noe er om du møter andre mennesker uavhengi av om det er på flyplasden, i butikken, i familieselskap, på museum eller på bar. Om du pakker bilen full av mat, kjører direkte til et hus dere ikke deler med andre og holder dere der uten besøk til dere kjører hjem igjen, er smittefaren liten. Det er bare ikke særlig mange som gjør det. I tillegg kommer signaleffekten av å rise. Når man leser og hører om mange andre som tar lett på smittesituasjonen føles det meningsløst å være streng selv. Dermed leder det inn i en vond sirkel der det er fare for at smitten får mulighet til å blomstre opp igjen. Det kan gi avorlige itslag til høsten og vinteren. Anonymkode: 95755...613
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #30 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Av ren nysgjerrighet :mange her ønskes god tur til Danmark.. Er det altså innafor med Danmark eller er alt utenfor landegrensen ett svik mot dugnaden? Det er ikke nødvendig vis de samme personene som advarer mot å dra som ønsker noen god tur. Personlig håper jeg ting skjer slik at dere blir tvunget til å holde dere hjemme om det skulle være et benrudd, vannskade i huset, omgangssyke eøler noe annet er ikke så farlig. Jeg ønsker dere en god ferie, men ikke en god utenlandsferie. Noen reiser annser jeg også som nødvendige. Det kan være for å besøke familie på dødsleiet, viktige jobbreiser ol. Vanlige ferier eller familiebesøk kommer ikke i den kategorien. Anonymkode: 95755...613
Tipp topp Skrevet 14. juli 2020 #31 Skrevet 14. juli 2020 En ting er at man kan ta med smitte tilbake til Norge slik at det blir en oppblomstring her. Men hva om man drar og blir syk i utlandet. Man vet ikke hvem som blir alvorlig syk, og det å havne på sykehus i utlandet potensielt i flere uker er ikke noe jeg tar sjansen på. Plutselig sitter familien med barn i utlandet med en foreldre på sykehus og resten i karantene. Har man virkelig lyst til å komme i den situasjonen? Sansynligvis går det bra, men hvis jeg skulle bli smittet hadde jeg foretrukket å være i nærheten av der vi bor.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #32 Skrevet 14. juli 2020 4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg vet det er flere her inne som har sagt de skal til utlandet (alt fra Danmark til Hellas) men jeg kan ikke huske ett menneske her inne som har sagt at de skal på charter tur og at de mener den type reise er innafor. Og du tror det utgjør hele forskjellen? Gjør du deg til nå eller TROR du på det selv? Anonymkode: 132e0...b92
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #33 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Et jævla år? Det vet vi vel absolutt ingenting om! Det er det vi tror. 2020 er året vi vil glemme, inget er som vanlig. Men så snart vi bikker 2021 DA blir alt bra igjen. Dere som skriker om utlandet, har dere vært på en strand i Oslo-området eller på Sørlandet? Tror faktisk ikke det blir verre enn det mtp smittefare. Anonymkode: a7e64...ca6 Det å bli hjemme hjelper jo på at det ikke tar mange år. Og stranda her hjemme er nødvendigvis litt tryggere siden nesten ingen er smittet her nå. Etter ferien derimot.. da har smitte blitt dratt med rett inn i landet igjen😳🙄 Anonymkode: 132e0...b92
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #34 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hele tiden vært i mot at folk skal reise til utlandet, men når jeg nå ser folk ferie her i Norge, så er jeg ikke så sikker på meningen min lenger. Her jeg bor kryr det av folk, det er smekkfullt overalt, har aldi sett så mye turister noengang og ingen bryr seg noe som helst om avstand eller hensyn til andre. Nå tenker jeg at det i noen tilfeller kan være like trygt at noen reiser til utlandet, som at folk stuer seg sammen hjemme i Norge. Anonymkode: 05a16...0b3 Forskjellen er jo at om friske folk stuer seg sammen her så skjer lite, om de drar dit det er smitte så tar de jo med den hjem. Anonymkode: 132e0...b92
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #35 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Forskjellen er jo at om friske folk stuer seg sammen her så skjer lite, om de drar dit det er smitte så tar de jo med den hjem. Anonymkode: 132e0...b92 De kommer til å stue seg sammen med dansker, tyskere, franskmenn osv, som kommer på ferie hit. Da spiller det jo ikke lenger noen rolle hvor du stuer deg. Det viktige er jo å vaske hender og holde avstand, uavhengig av hvor du er Anonymkode: 95b25...104
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #36 Skrevet 14. juli 2020 Så vi nordmenn skal sitte her hjemme og se landet vårt bli oversvømt av turister? Fra i morgen kommer de til å strømme over grensen, og vi har ingenting vi skulle sagt fordi regjeringen har åpnet opp. Anonymkode: 44806...992
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #37 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så vi nordmenn skal sitte her hjemme og se landet vårt bli oversvømt av turister? Fra i morgen kommer de til å strømme over grensen, og vi har ingenting vi skulle sagt fordi regjeringen har åpnet opp. Anonymkode: 44806...992 Selv om andre gjør noe dumt trenger ikke du gjøre det. Anonymkode: 95755...613
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #38 Skrevet 14. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi skal til Italia. Der må vi ha munnbind på all offentlig kommunikasjon, drosjer, offentlige bygg og på restauranter hvis man ikke sitter ved bordet. I Oslo, det vi bor, kan man sitte tett på offentlig kommunikasjon, gå på bar, osv. Og rundt i Norge er det pakka på fergeleier, campingplasser, turistattraksjoner, osv. I Italia får man bøter hvis man er for nærme andre, i Norge er det nesten ingen som bryr seg lenger. Og utenlandske turister har alt begynt å komme, snart i hopetal og mange via Sverige. Lurer på hvor det er farligst, dere som snakker om at man er ansvarlig hvis noen dør, håper dere bare er hjemme i hagen i sommer. Pandemien har forresten gjort meg til EU-tilhenger. Viktig at Europa står samler, her sitter vi med det store oljefondet vårt og gir f i at sør i Europa blir fattigdommen stor hvis ikke turismen startet igjen. Anonymkode: 95b25...104 Du mener på alvor at du reiser fordi du av ditt gode hjerte ønsker å bidra til økonomien?? Og ja, min ferie er i hagen. Jeg jobber i helsevesenet og har et ansvar. Det at det er mulig å reise betyr ikke at man bør. Anonymkode: 24f4e...f48
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #39 Skrevet 14. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du mener på alvor at du reiser fordi du av ditt gode hjerte ønsker å bidra til økonomien?? Og ja, min ferie er i hagen. Jeg jobber i helsevesenet og har et ansvar. Det at det er mulig å reise betyr ikke at man bør. Anonymkode: 24f4e...f48 Vedkommende kommer kun med dårlige unnskyldninger for å i det hele tatt klare å forklare ovenfor seg selv at hun tar ett så håpløst valg. Personlig hadde vi en tur til Italia fra kommende fredag og i tre uker som har kostet oss 70.000 kr og som vi ikke får igjen på forsikringen, men jeg tar gjerne det tapet og blir hjemme for å ikke ta med oss smitte hjem eller risikere å bli syke i Italia. Anonymkode: ee4bc...c26
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #40 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og du tror det utgjør hele forskjellen? Gjør du deg til nå eller TROR du på det selv? Anonymkode: 132e0...b92 Jeg tror at de aller fleste som reiser utenlands i år velger reisemål og reisemåte etter hva som føles tryggest. Jeg tror definitivt det er verre å dra til typisk turisttråkk charter på store hoteller enn å leie hus utenfor allfarvei
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #41 Skrevet 14. juli 2020 7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg tror at de aller fleste som reiser utenlands i år velger reisemål og reisemåte etter hva som føles tryggest. Jeg tror definitivt det er verre å dra til typisk turisttråkk charter på store hoteller enn å leie hus utenfor allfarvei Jeg tror du tar feil i det meste her. Hadde folk faktisk brydd seg om smittefaren ville de blitt hjemme og jeg er ganske sikker på at mange av dem som leier et hus utenfor allfar vei i praksiss ender med å treffe en god del mennesker. Anonymkode: 95755...613
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #42 Skrevet 14. juli 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror du tar feil i det meste her. Hadde folk faktisk brydd seg om smittefaren ville de blitt hjemme og jeg er ganske sikker på at mange av dem som leier et hus utenfor allfar vei i praksiss ender med å treffe en god del mennesker. Anonymkode: 95755...613 Da er vi uenig og det er ok
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #43 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Da er vi uenig og det er ok Egentlig ikke ettersom dine meninger kan påvirke meg og resten av norges befolkning når du og dine likesinnede har dratt nok smitte inn i landet igjen til at våre kjære blir alvorlig syke, ungene våre mister skolegang osv. Hadde dine meninger og handlinger kun påvirked deg selv kunne du ment hva du ville, men slik dette er er drt ikke greit at du mener noe annet enn meg. Anonymkode: 95755...613
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #44 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Egentlig ikke ettersom dine meninger kan påvirke meg og resten av norges befolkning når du og dine likesinnede har dratt nok smitte inn i landet igjen til at våre kjære blir alvorlig syke, ungene våre mister skolegang osv. Hadde dine meninger og handlinger kun påvirked deg selv kunne du ment hva du ville, men slik dette er er drt ikke greit at du mener noe annet enn meg. Anonymkode: 95755...613 Nå må du gi deg 🤦🏻♀️ Anonymkode: 44806...992
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #45 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Egentlig ikke ettersom dine meninger kan påvirke meg og resten av norges befolkning når du og dine likesinnede har dratt nok smitte inn i landet igjen til at våre kjære blir alvorlig syke, ungene våre mister skolegang osv. Hadde dine meninger og handlinger kun påvirked deg selv kunne du ment hva du ville, men slik dette er er drt ikke greit at du mener noe annet enn meg. Anonymkode: 95755...613 Jo, så lenge det er lov til å reise, så er det faktisk lov å mene noe annet enn deg Anonymkode: 05a16...0b3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #46 Skrevet 14. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Egentlig ikke ettersom dine meninger kan påvirke meg og resten av norges befolkning når du og dine likesinnede har dratt nok smitte inn i landet igjen til at våre kjære blir alvorlig syke, ungene våre mister skolegang osv. Hadde dine meninger og handlinger kun påvirked deg selv kunne du ment hva du ville, men slik dette er er drt ikke greit at du mener noe annet enn meg. Anonymkode: 95755...613 Jeg vet for min egen del at hvor vi skal feriere på er trygg. Når man bor i Oslo og omegn så er det faktisk tryggere på landsbygda i Danmark. Så enkelt er det bare. I hvert fall når det nå åpnes for at turister kommer til Norge. Vår nærmeste store strand var stappfull når det var varme dager og mix inn turister også så sier det seg selv for min del
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #47 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo, så lenge det er lov til å reise, så er det faktisk lov å mene noe annet enn deg Anonymkode: 05a16...0b3 Det er lov å mene det. Hun kan ikke straffes for det etter Norsk lov, men jeg kan forakte holdningene og si klart fra hva jeg mener om handlingene som kommer som en konsekvens av meningene. Anonymkode: 95755...613
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #48 Skrevet 14. juli 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er lov å mene det. Hun kan ikke straffes for det etter Norsk lov, men jeg kan forakte holdningene og si klart fra hva jeg mener om handlingene som kommer som en konsekvens av meningene. Anonymkode: 95755...613 . Du står fritt til å være uenig men du må samtidig godta at ikke alle har samme mening som deg og at det er ok
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #49 Skrevet 14. juli 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: . Du står fritt til å være uenig men du må samtidig godta at ikke alle har samme mening som deg og at det er ok Man har dessverre ikke noe valg. Men det føles fryktelig frustrerende at du og en del andre rettferdiggjør det å skulle reise på ferie ut av landet med at det er lov så da gjør vi det. Ja, det er lov i den forstand. Men det er ikke anbefalt. Så at du og en del andre da velger å sette egne interesser foran samfunnets, det er forkastelig. Du må mene akkurat hva du vil, men det gjør vi andre også. Jeg forakter personer som velger egoistisk i denne situasjonen. Jeg er en av dem som må stå klar til å jobbe døgnet rundt når dere dustene kommer hjem. Anonymkode: 24f4e...f48
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #50 Skrevet 14. juli 2020 Jeg er lei det prektige coronapolitiet. Når myndighetene i flere europeiske land åpner grensene, vil folk reise. Det vil bli storinnrykk over norske grenser også. Folk som reiser gjør ikke noe ulovlig. Som turist i Danmark vil jeg være rundt langt færre enn hva jeg gjør hjemme i pall sentrum. Det var nok av dem som var sinte på alle som handlet om på mat butikkene og ikke brukte kolonial. Det var nok av dem som var sinte på folk som besøkte butikker på kjøpesentre, selv om det var åpent og klarsignal gitt fra myndighetene. Anonymkode: 868ee...8b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå