Hannasbananas Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Skjønner dere ikke at dere kommer til å være delaktige og medskyldige i at smitten vil øke i Norge? Er du for dum til å forstå det, eller bryr du deg ikke? Og - før du kommer med «myndighetene sier vi kan dra, så da må det være greit»-kortet: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #2 Skrevet 13. juli 2020 Dette hjelper nok ikke, du snakker til døve ører. De som drar utenlands setter seg selv og sitt ego foran alt, så ingenting når gjennom til dem. Når man leser om mennesker som satt klar med Visa-kortet på fredag, for å bestille utenlandstur hvis det ble åpnet opp for det, så skjønner man jo at det ikke er snakk om smarte mennesker, så tråder av ditt slag vil nok ikke nå gjennom til noen av dem. Det finnes ingen grunn som forsvarer en utenlandstur nå, men folk bryr seg ikke om at de potensielt kan bli indirekte mordere, så lenge de får charterturen sin. Anonymkode: 768bd...654
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #3 Skrevet 13. juli 2020 https://forum.klikk.no/foreldre/search/?&q=Spania&search_and_or=or Jeg tror de fleste her inne på forumet nå har hørt hvor teit det er å reise til utlandet. Så jeg tror ikke det er behov for flere tråder om det nå. Anonymkode: bb4ed...901
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette hjelper nok ikke, du snakker til døve ører. De som drar utenlands setter seg selv og sitt ego foran alt, så ingenting når gjennom til dem. Når man leser om mennesker som satt klar med Visa-kortet på fredag, for å bestille utenlandstur hvis det ble åpnet opp for det, så skjønner man jo at det ikke er snakk om smarte mennesker, så tråder av ditt slag vil nok ikke nå gjennom til noen av dem. Det finnes ingen grunn som forsvarer en utenlandstur nå, men folk bryr seg ikke om at de potensielt kan bli indirekte mordere, så lenge de får charterturen sin. Anonymkode: 768bd...654 Jeg vet det er flere her inne som har sagt de skal til utlandet (alt fra Danmark til Hellas) men jeg kan ikke huske ett menneske her inne som har sagt at de skal på charter tur og at de mener den type reise er innafor.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg vet det er flere her inne som har sagt de skal til utlandet (alt fra Danmark til Hellas) men jeg kan ikke huske ett menneske her inne som har sagt at de skal på charter tur og at de mener den type reise er innafor. Blir ikke smittet så lenge det ikke er chartertur må vite.... Anonymkode: 0d4a7...dd6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir ikke smittet så lenge det ikke er chartertur må vite.... Anonymkode: 0d4a7...dd6 Det handler selvsagt ikke om det men bor man for seg selv så er det lettere å overholde smittevern råd. I mange land er det dessuten påbudt med maske. (hvor trivelig det er kan diskuteres). Det er en stor forskjell på å bo i eget fremfor hotell og overfylte strender
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 Det er ren idioti. En ting er de som drar i jobbsammenheng (idiotisk det også i disse tider hvor skype og teams fungerer utmerket, men det finnes jo noen tilfeller hvor man må møte opp personlig), men HVORFOR er det så himla viktig å reise utenlands på ferie hvis man ikke har familie å besøke og som nan er bekymret for? Folk oppfører seg virkelig som om det å reise «til syden» er en menneskerett. Anonymkode: 77261...c81
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Det kan gå bra, og det kan bli katastrofalt. Blir det oppblussing av smitte, og ett eller flere dødsfall på grunn av dette, vil de som velger å reise for resten av livet ha blod på hendene. Klarer vi oss gjennom en eventuell ny bølge uten dødsfall vil vi uansett måtte isolere gamle og syke igjen, bedrifter vil slite, helsepersonell blir utslitt og barn må holde avstand fra venner og besteforeldre. Det kan vise seg at sydenturen til familien Hansen vil koste samfunnet store penger. Håper så mange som mulig følger Nakstads råd og blir hjemme. Hadde i alle fall ikke lagt ut «skrytebilder» fra årets ferie på SoMe. Anonymkode: 314fc...add
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 Vi skal til Italia. Der må vi ha munnbind på all offentlig kommunikasjon, drosjer, offentlige bygg og på restauranter hvis man ikke sitter ved bordet. I Oslo, det vi bor, kan man sitte tett på offentlig kommunikasjon, gå på bar, osv. Og rundt i Norge er det pakka på fergeleier, campingplasser, turistattraksjoner, osv. I Italia får man bøter hvis man er for nærme andre, i Norge er det nesten ingen som bryr seg lenger. Og utenlandske turister har alt begynt å komme, snart i hopetal og mange via Sverige. Lurer på hvor det er farligst, dere som snakker om at man er ansvarlig hvis noen dør, håper dere bare er hjemme i hagen i sommer. Pandemien har forresten gjort meg til EU-tilhenger. Viktig at Europa står samler, her sitter vi med det store oljefondet vårt og gir f i at sør i Europa blir fattigdommen stor hvis ikke turismen startet igjen. Anonymkode: 95b25...104
Hannasbananas Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2020 Jeg kjenner at jeg blir ordentlig provosert. Folk begrunner det med savn av nieser og nevøer. Vel, det blir kjipt å savne bestemor for alltid, fordi du tok med deg coronavirus hjem fra Spania liksom. Ett år folkens, et jævla år. Adjø, solidaritet.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi skal til Italia. Der må vi ha munnbind på all offentlig kommunikasjon, drosjer, offentlige bygg og på restauranter hvis man ikke sitter ved bordet. I Oslo, det vi bor, kan man sitte tett på offentlig kommunikasjon, gå på bar, osv. Og rundt i Norge er det pakka på fergeleier, campingplasser, turistattraksjoner, osv. I Italia får man bøter hvis man er for nærme andre, i Norge er det nesten ingen som bryr seg lenger. Og utenlandske turister har alt begynt å komme, snart i hopetal og mange via Sverige. Lurer på hvor det er farligst, dere som snakker om at man er ansvarlig hvis noen dør, håper dere bare er hjemme i hagen i sommer. Pandemien har forresten gjort meg til EU-tilhenger. Viktig at Europa står samler, her sitter vi med det store oljefondet vårt og gir f i at sør i Europa blir fattigdommen stor hvis ikke turismen startet igjen. Anonymkode: 95b25...104 Forskjellen er at vi i Norge har så godt som ingen smitte på offentlige steder, og et generelt lavt smittetall (der en stor andel er smittet i utlandet og allerede sitter i karantene når de blir testet). Anonymkode: 314fc...add
Hannasbananas Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #12 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi skal til Italia. Der må vi ha munnbind på all offentlig kommunikasjon, drosjer, offentlige bygg og på restauranter hvis man ikke sitter ved bordet. I Oslo, det vi bor, kan man sitte tett på offentlig kommunikasjon, gå på bar, osv. Og rundt i Norge er det pakka på fergeleier, campingplasser, turistattraksjoner, osv. I Italia får man bøter hvis man er for nærme andre, i Norge er det nesten ingen som bryr seg lenger. Og utenlandske turister har alt begynt å komme, snart i hopetal og mange via Sverige. Lurer på hvor det er farligst, dere som snakker om at man er ansvarlig hvis noen dør, håper dere bare er hjemme i hagen i sommer. Pandemien har forresten gjort meg til EU-tilhenger. Viktig at Europa står samler, her sitter vi med det store oljefondet vårt og gir f i at sør i Europa blir fattigdommen stor hvis ikke turismen startet igjen. Anonymkode: 95b25...104 Vi er faktisk akkurat det; hjemme i egen hage. Vel, vi skal en tur på hytta, men den er i samme kommune og vi handler på den samme butikken som vi pleier. Det er virkelig ikke vanskelig. Å forsvare seg på den måten du gjør er jo nettopp grunnen til at det går til helvete. «Fordi de gjør det kan jeg gjøre det». 🤦🏻♀️
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forskjellen er at vi i Norge har så godt som ingen smitte på offentlige steder, og et generelt lavt smittetall (der en stor andel er smittet i utlandet og allerede sitter i karantene når de blir testet). Anonymkode: 314fc...add I perioden 25. mai til 5. juli har fire personer blitt smittet på offentlig sted i Norge. Vi har ingen pasienter på respirator. Og nå, men oppblussing i mange av de typiske ferielandene, vil nordmenn på tur, på tross av Nakstads klare oppfordring om å holde seg hjemme. https://www.aftenposten.no/norge/i/vQ0oWL/nesten-ingen-paavist-smittet-paa-byen-toget-bussen-eller-offentlig-ste Anonymkode: 314fc...add
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #14 Skrevet 14. juli 2020 Jeg mener den du burde bli irritert på er regjeringen. Folk i Norge hører stort sett godt etter når vi bli pålagt ting, som feks hytteforbud og forbud mot å samles. Sånn er det ikke i endel andre land hvor folk ikke har samme respekt for myndighetene. Nå har dessverre myndighetene åpnet opp for fritidsreiser. Ja, Nakkestad går ut og anbefaler folk å feriere hjemme, men samtidig står Iselin Nybø og Monica Mæland på pressekonferansen og sier at vi nå kan reise igjen. Jeg mener bestemt at de burde ventet til 20. august, datoen som ble gitt ved første reiseråd. Det blir skummelt å se hva som skjer til høsten. Når det er sagt ble vår tur til Italia avbestilt grunnet korona, men vi reiser til Danmark. Jeg er en av dem som ofrer bestemoren til naboen fordi jeg savner familien så mye. Vi kjører egen bil og bor i eget hus på landet, og jeg vurderer det som trygt i samråd med norske myndigheter. Spania, Italia, Sverige og andre land ville jeg aldri reist til i år. Anonymkode: 44806...992
sug lut Skrevet 14. juli 2020 #15 Skrevet 14. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener den du burde bli irritert på er regjeringen. Folk i Norge hører stort sett godt etter når vi bli pålagt ting, som feks hytteforbud og forbud mot å samles. Sånn er det ikke i endel andre land hvor folk ikke har samme respekt for myndighetene. Nå har dessverre myndighetene åpnet opp for fritidsreiser. Ja, Nakkestad går ut og anbefaler folk å feriere hjemme, men samtidig står Iselin Nybø og Monica Mæland på pressekonferansen og sier at vi nå kan reise igjen. Jeg mener bestemt at de burde ventet til 20. august, datoen som ble gitt ved første reiseråd. Det blir skummelt å se hva som skjer til høsten. Når det er sagt ble vår tur til Italia avbestilt grunnet korona, men vi reiser til Danmark. Jeg er en av dem som ofrer bestemoren til naboen fordi jeg savner familien så mye. Vi kjører egen bil og bor i eget hus på landet, og jeg vurderer det som trygt i samråd med norske myndigheter. Spania, Italia, Sverige og andre land ville jeg aldri reist til i år. Anonymkode: 44806...992 Regjeringen fritar deg ikke for personlig ansvar.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. juli 2020 #16 Skrevet 14. juli 2020 Av ren nysgjerrighet :mange her ønskes god tur til Danmark.. Er det altså innafor med Danmark eller er alt utenfor landegrensen ett svik mot dugnaden?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #17 Skrevet 14. juli 2020 32 minutter siden, Hannasbananas skrev: Jeg kjenner at jeg blir ordentlig provosert. Folk begrunner det med savn av nieser og nevøer. Vel, det blir kjipt å savne bestemor for alltid, fordi du tok med deg coronavirus hjem fra Spania liksom. Ett år folkens, et jævla år. Adjø, solidaritet. Et jævla år? Det vet vi vel absolutt ingenting om! Det er det vi tror. 2020 er året vi vil glemme, inget er som vanlig. Men så snart vi bikker 2021 DA blir alt bra igjen. Dere som skriker om utlandet, har dere vært på en strand i Oslo-området eller på Sørlandet? Tror faktisk ikke det blir verre enn det mtp smittefare. Anonymkode: a7e64...ca6
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #18 Skrevet 14. juli 2020 7 timer siden, Hannasbananas skrev: Skjønner dere ikke at dere kommer til å være delaktige og medskyldige i at smitten vil øke i Norge? Er du for dum til å forstå det, eller bryr du deg ikke? Og - før du kommer med «myndighetene sier vi kan dra, så da må det være greit»-kortet: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer Man må åpne opp, før eller senere. For Norge sin del tror jeg faktisk det er bedre å ta det nå enn å vente til resten av verden er "Over det verste"....... Min teori (og det er ikke noe vitenskapelig bak dette, jeg VET ikke,- så ikke gi meg kjeft for hva jeg TROR)er den at vi i Norge vil få en ny bølge, resten av verden vil få nye "utbrudd" men tviler på at det vil komme i samme omfang som herjer nå. Her til lands.... Tror det er uunngåelig, også i Danmark, Island, Hellas og andre steder der vi har vært "heldige";- mer enn "flinke" tror jeg ikke vi vil slippe så lett unna som det kan virke som at vi har klart..Men håpet er at vi får en bølge,- ikke tsunami... Nå kan vi jobbe sammen med andre land som åpner opp, men disse landene VET de langt fra er ferdig med pandemien og stiller krav deretter,- om de blir "ferdig",- og vi "tror" vi er ferdig, tror jeg potensiell krise er større. Nå møtes turister av strenge regler. Venter vi til "alle land er ferdig";- så er de nok IKKE det,- de har bare "usynlige smittede",- og disse får leve og smitte som vanlig. Disse landene har jo nærmest utryddet alle de som potensielt vil dø av viruset uansett. Så kommer vi nordmenn og tror faren er over, restriksjoner i ferielandene er lik null (de er jo ferdig med pandemien) og vi får innført smitte vi ikke aner konsekvens av. Pr i dag så kan det virke som "hele Norge" drar til Europa i morgen,- men det er ikke sånn. Det er fortsatt veldig få som drar,- sett mot "vanlige år";- og dette er også en grunn til at importert smitte NÅ vil være lettere å spore og holde i sjakk enn om vi venter til "resten er ferdig" og reisende øker i MYE større antall enn det vi ser er tilfelle nå. . Noe annet som taler for åpning er,- for vår del så er vi i en slik situasjon at alle sykehus (mer eller mindre) fortsatt har egne mottak for koronapasienter ved evt økt smitte,- denne kapasiteten KAN ikke bli stående ubrukt i evig tid,- og må tilbake til vanlig drift. Så hvorfor ikke få inn "kontrollert økt smitte nå", enn å vente til ting har begynt å gå tilbake til normalen? Helsevesenet henger allerede alt for langt etter på mange andre sykdommer og lidelser på vent på utredning eller behandling. Men foreløpig er fortsatt mange av disse "på vent": Kriseberedskap er på topp og folk flest er fortsatt villig til å ta sine forhåndsregler når det kommer til smittevern. Å få en økning NÅ eller om kort tid vil være mye trygger enn om det skal gå frem til nærmer jul, eller over jul. Da vil mye av akuttmottak ha redusert sin kapasitet og helsepersonell vil være tilbake til sine normale stillinger og det vil ta tid å omplassere disse igjen. Viruset er en type forkjølelsevirus, her til lands er de FLESTE forkjølelser av samme typen/familien som korona,- og disse blir man ikke immune mot. Man vet de andre covid-virus IKKE kan vaksineres mot,- så vaksine vil nok aldri dukke opp her heller,- ikke en vaksine som holder oss friske,- da hadde nok vi her til lands unngått å bli forkjøla i mer eller mindre grad flere gang fra høst til vår... Men vi vet at gjentatt smitte gjør at vi ikke blir like syke etter hvert (tenk barn første år i barnehagen mot når de blir eldre...). Så for meg er dette enda en grunn til å øke smittehyppighet nå, på en kontrollert måte mens vi har kapasitet til en relativ stor økning mot dagens smittede og alvorlig syke. I stedet for å vente til "alle tror det er trygt" å risikere skjulte smittespredere som smitter "alle de omgås" før det smeller her hos oss også.... Så må vi huske dette;- mange sa barna våre måtte være "prøvekaniner" da småskole og barnehage åpnet. Dette gikk jo over all forventing så var vel litt overdrevet,- men kan vi ikke nå se på dagens utenlandsturister på samme måte da? Se på de som våre prøvekaniner? Like greit at noen frivillig tar på seg den risikoen,- så slipper nå jeg og du. Synes det er supert,- egentlig. Så kan vi som er her hjemme bare være ekstra forsiktige fortsatt! Og holde oss unna de vi vet har vært ute å reist "til faren er over" med tanke på om de har importert smitte... Og med tanke på utenlandske turister som kommer hit,- både de og vi vet jo at man fortsatt må passe på. Så dette er nok også tryggere nå mens alle er på vakt, enn å la de slippe inn etter at "de er ferdige" med pandemien,- og vi ikke er det... Jeg tror de som reiser,- og følger reglene,- både dit de kommer og her hjemme,- holder seg frisk og tar ikke med seg smitte hjem. Men det er nok noen "idioter" som reiser også,- på samme måte som vi har "idioter" som ikke reiser, men driter i smittevern her hjemme. Disse vil møtes og smitten vil øke. Men jeg tror at vi vil klare å unngå den store krisen ved å gjøre som vi gjør nå for vi er så forberedte. Helsevesenet er så forberedt.. Og disse nevnte er fortsatt veldig få.... Å vente enda lenger,- til "all guards are Down",-vil være et verre alternativ. Tror jeg.... Og antall "idioter"/ folk som tror det er trygt og lever deretter vil være mye større jo lengre tid det går... Mest sannsynlig, PHuuu,- det ble langt,- men altså. Ikke gå og vær så sint! Prøv å vær positiv! På samme måte som dere tråkker på folk dere mener sutrer fordi de "Må til syden";- og sier de må bare se positivt på en Norgesferie for det er så lett atte,- så må dere prøve å se positivt på det som nå skjer. Har jo gått utrolig bra med alle lempinger gjort frem til nå,- så tenk positivt og at denne åpningen som skjer nå OGSÅ er veloverveid og riktig for oss!. Ikke noe vits å sutre og sture og være sint i hvert fall! Tenke positivt. (nei, jeg skal ikke til utlandet selv,- om noen skulle tolke det dithen) Og god tur til alle dere som er på vei til å krysse grenser i dagene som kommer. Anonymkode: 868e8...12e
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #19 Skrevet 14. juli 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener den du burde bli irritert på er regjeringen. Folk i Norge hører stort sett godt etter når vi bli pålagt ting, som feks hytteforbud og forbud mot å samles. Sånn er det ikke i endel andre land hvor folk ikke har samme respekt for myndighetene. Nå har dessverre myndighetene åpnet opp for fritidsreiser. Ja, Nakkestad går ut og anbefaler folk å feriere hjemme, men samtidig står Iselin Nybø og Monica Mæland på pressekonferansen og sier at vi nå kan reise igjen. Jeg mener bestemt at de burde ventet til 20. august, datoen som ble gitt ved første reiseråd. Det blir skummelt å se hva som skjer til høsten. Når det er sagt ble vår tur til Italia avbestilt grunnet korona, men vi reiser til Danmark. Jeg er en av dem som ofrer bestemoren til naboen fordi jeg savner familien så mye. Vi kjører egen bil og bor i eget hus på landet, og jeg vurderer det som trygt i samråd med norske myndigheter. Spania, Italia, Sverige og andre land ville jeg aldri reist til i år. Anonymkode: 44806...992 Nakstad er kompetent fagperson. Han bruker sin faglige innsikt og kompetanse og har smittespredning og helse i tankene når han gir råd. Mæland og Nybø er politikere. Det har vært et sterkt internasjonalt/økonomisk press bak åpningen. Anonymkode: 314fc...add
*Miss Marple* Skrevet 14. juli 2020 #20 Skrevet 14. juli 2020 15 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Av ren nysgjerrighet :mange her ønskes god tur til Danmark.. Er det altså innafor med Danmark eller er alt utenfor landegrensen ett svik mot dugnaden? Jeg mener at det anstendige å gjøre er å kutte all utenlandsferie i år. Jeg tror også det vil bli husket hvem som ikke gjør det.
Hannasbananas Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #21 Skrevet 14. juli 2020 (endret) 36 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Av ren nysgjerrighet :mange her ønskes god tur til Danmark.. Er det altså innafor med Danmark eller er alt utenfor landegrensen ett svik mot dugnaden? Overhodet ikke innafor. Endret 14. juli 2020 av Hannasbananas
Hannasbananas Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #22 Skrevet 14. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et jævla år? Det vet vi vel absolutt ingenting om! Det er det vi tror. 2020 er året vi vil glemme, inget er som vanlig. Men så snart vi bikker 2021 DA blir alt bra igjen. Dere som skriker om utlandet, har dere vært på en strand i Oslo-området eller på Sørlandet? Tror faktisk ikke det blir verre enn det mtp smittefare. Anonymkode: a7e64...ca6 I første omgang ett år. Lenger gidder/orker ikke jeg å tenke akkurat nå. Men - hvis situasjonen er tilsvarende neste år blir jeg selvsagt hjemme da også. Selvfølgelig er det ikke verre, har du sett smittetallene i Norge? Logikk er en fin bil.
Hannasbananas Skrevet 14. juli 2020 Forfatter #23 Skrevet 14. juli 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener den du burde bli irritert på er regjeringen. Folk i Norge hører stort sett godt etter når vi bli pålagt ting, som feks hytteforbud og forbud mot å samles. Sånn er det ikke i endel andre land hvor folk ikke har samme respekt for myndighetene. Nå har dessverre myndighetene åpnet opp for fritidsreiser. Ja, Nakkestad går ut og anbefaler folk å feriere hjemme, men samtidig står Iselin Nybø og Monica Mæland på pressekonferansen og sier at vi nå kan reise igjen. Jeg mener bestemt at de burde ventet til 20. august, datoen som ble gitt ved første reiseråd. Det blir skummelt å se hva som skjer til høsten. Når det er sagt ble vår tur til Italia avbestilt grunnet korona, men vi reiser til Danmark. Jeg er en av dem som ofrer bestemoren til naboen fordi jeg savner familien så mye. Vi kjører egen bil og bor i eget hus på landet, og jeg vurderer det som trygt i samråd med norske myndigheter. Spania, Italia, Sverige og andre land ville jeg aldri reist til i år. Anonymkode: 44806...992 Sjarmerende. 🤦🏻♀️
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #24 Skrevet 14. juli 2020 19 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Jeg mener at det anstendige å gjøre er å kutte all utenlandsferie i år. Jeg tror også det vil bli husket hvem som ikke gjør det. Mange kjøpte og betalte ferie i fjor. Når reisen plutselig blir mulig,- eller kanskje nesten "tvungen" (flyene blir ikke kansellert så da får man ikke penger tilbake) ,- så er det ikke like lett og bli hjemme. Har flere konkrete eksempler på dette. Vi selv tapte nettopp litt over 30 000 kroner på at det ble grønn sone dit vi hadde flybillett. Men det lå langt inne å avbestille og tape dette altså. VI har ikke råd til ferie eller annet enn fullstendig gratis aktiviteter i år på grunn av dette! Og det er kjipere nå når barna er tenåringer enn da de var små. Det var enklere å finne på ting med de da,- for alt var jo nytt og spennende, så for 6-7 år siden hadde dette vært enklere,- for oss,- å takle og fortsatt kunne få en super sommerferie sammen. I år blir det nok en tris sommer med null utsikter til godvær fremover og ditto "uværstruende" tenåringer....Hormonene tar dessverre ikke sommerferie ser jeg. Jeg inrømmer, det var et tøft valg for oss,- og jeg har derfor full sympati med de som tar et annet valg!... Noen har tapt mye mer,- både leiebil og leid bolig som ikke blir refundert....Noen hadde spart i både to og tre år for å unne seg denne ferien. Og de så på det som siste mulighet for å ta med hele familien til utlandet...Til neste gang de klarer spare opp er nok barna ute av huset. Og har de måtte spare tidligere for å komme seg ut av Norge på ferie, så må vi anta at de mest sannsynlig ikke kommer til å få råd på mange, mange år med de nye priser på transport man antar kommer..... Det er jo ikke slik at man bryter noen restriksjoner ved å dra,- de jeg kjenner/ eller vet av som likevel reiser,- har ellers fulgt og følger alle restriksjoner MINST like strengt som oss. Tror nesten alle,- uten unntak, hadde kansellert reisene sine også om det ikke hadde blitt "grønn sone";- de fleste håper nesten det ikke åpnet opp,-og slik fått det igjen på reiseforsikring, nettopp fordi de ikke vil bryte restriksjoner, hverken når det kommer til reise, avstand eller håndvask! Syden er ikke så viktig,- å komme bort fra hverdagen derimot,- er for mange veldig viktig.. og med penger tilbake så hadde de i det minste kunnet fått noen få dager unna veggene i hjemmet som minner om tapet av jobb, penger og fremtidsplaner..... Ting er ikke så sort hvitt alltid. Og noen reiser med klump i halsen,- og noen velger ta tapet,- også med klump i halsen. Trist blir det for mange uansett,- også blir man kalt "bestemordrepere" i tillegg, av folk som tror de vet mer enn og setter seg høyere enn alle andre.... Anonymkode: 868e8...12e
*Miss Marple* Skrevet 14. juli 2020 #25 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mange kjøpte og betalte ferie i fjor. Når reisen plutselig blir mulig,- eller kanskje nesten "tvungen" (flyene blir ikke kansellert så da får man ikke penger tilbake) ,- så er det ikke like lett og bli hjemme. Har flere konkrete eksempler på dette. Vi selv tapte nettopp litt over 30 000 kroner på at det ble grønn sone dit vi hadde flybillett. Men det lå langt inne å avbestille og tape dette altså. VI har ikke råd til ferie eller annet enn fullstendig gratis aktiviteter i år på grunn av dette! Og det er kjipere nå når barna er tenåringer enn da de var små. Det var enklere å finne på ting med de da,- for alt var jo nytt og spennende, så for 6-7 år siden hadde dette vært enklere,- for oss,- å takle og fortsatt kunne få en super sommerferie sammen. I år blir det nok en tris sommer med null utsikter til godvær fremover og ditto "uværstruende" tenåringer....Hormonene tar dessverre ikke sommerferie ser jeg. Jeg inrømmer, det var et tøft valg for oss,- og jeg har derfor full sympati med de som tar et annet valg!... Noen har tapt mye mer,- både leiebil og leid bolig som ikke blir refundert....Noen hadde spart i både to og tre år for å unne seg denne ferien. Og de så på det som siste mulighet for å ta med hele familien til utlandet...Til neste gang de klarer spare opp er nok barna ute av huset. Og har de måtte spare tidligere for å komme seg ut av Norge på ferie, så må vi anta at de mest sannsynlig ikke kommer til å få råd på mange, mange år med de nye priser på transport man antar kommer..... Det er jo ikke slik at man bryter noen restriksjoner ved å dra,- de jeg kjenner/ eller vet av som likevel reiser,- har ellers fulgt og følger alle restriksjoner MINST like strengt som oss. Tror nesten alle,- uten unntak, hadde kansellert reisene sine også om det ikke hadde blitt "grønn sone";- de fleste håper nesten det ikke åpnet opp,-og slik fått det igjen på reiseforsikring, nettopp fordi de ikke vil bryte restriksjoner, hverken når det kommer til reise, avstand eller håndvask! Syden er ikke så viktig,- å komme bort fra hverdagen derimot,- er for mange veldig viktig.. og med penger tilbake så hadde de i det minste kunnet fått noen få dager unna veggene i hjemmet som minner om tapet av jobb, penger og fremtidsplaner..... Ting er ikke så sort hvitt alltid. Og noen reiser med klump i halsen,- og noen velger ta tapet,- også med klump i halsen. Trist blir det for mange uansett,- også blir man kalt "bestemordrepere" i tillegg, av folk som tror de vet mer enn og setter seg høyere enn alle andre.... Anonymkode: 868e8...12e Jeg har ikke kalt noen bestemordreper eller annet, og mitt synspunkt går i hovedsak på dem som hiver seg rundt og bestiller turer etterhvert som landene åpner opp. Jeg vet også om flere som har tatt tapet ved å avbestille turer som de ikke får refundert. Det er nok ikke med lett hjerte, men de er både samfunnsbevisste og lydhøre til helsemyndighetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå