Gå til innhold

Når folk sier de er "høyt utdannet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye utdanning skal til for å kalle seg "høyt utdannet"? Fra master og opp, eller er det liksom nok å ha tatt høyere utdanning? 

Anonymkode: 14012...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg betyr det master og opp ja.

Anonymkode: 4400e...45a

Skrevet

Høyt utdannet er master eller høyere.
Høyere utdanning er utdanning fra en institusjon for høyere utdanning (universitet eller høyskole)

Anonymkode: bde1a...fc3

Skrevet

Ja, master eller mer. 

Skrevet

Master og opp. 

Anonymkode: 332f5...26b

Skrevet

Jeg har bachelor i filosofi. Jeg mener jeg er høyt utdannet. At andre mener det ikke er nok er noe snobberi.

Anonymkode: cdc77...e9e

Skrevet

Master og opp

Anonymkode: b3494...0ba

Skrevet

Bachelor: høyere utdanning 
Master: høyt utdannet 

Anonymkode: 8e4e3...d4c

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bachelor i filosofi. Jeg mener jeg er høyt utdannet. At andre mener det ikke er nok er noe snobberi.

En bachelor er ikke "høyt utdannet " selvom det er høyere utdanning. Det er den laveste graden. Det gjør det ikke til en dårlig grad, men du fremstår som litt kort om du tror definisjonene har noe med snobberi å gjøre.

Anonymkode: 7c912...0ed

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En bachelor er ikke "høyt utdannet " selvom det er høyere utdanning. Det er den laveste graden. Det gjør det ikke til en dårlig grad, men du fremstår som litt kort om du tror definisjonene har noe med snobberi å gjøre.

Anonymkode: 7c912...0ed

Hva får du ut av å svare sånn?

Anonymkode: 63165...eed

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg har Bachelor i Informatikk og sier jeg har en høyere utdanning, ikke at jeg er høyt utdannet.
Å si man er høyt utdannet med en bachelor er feil og snobberi.

Anonymkode: bde1a...fc3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva får du ut av å svare sånn?

Og hva er feil med dette svaret, da? 

...0ed sier jo bare sannheten. 

Av ren nysgjerrighet lurer jeg også på hva slags jobb man får med en bachelor i filosofi? 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som er snobb... 

Anonymkode: 65f23...081

Skrevet

Master er ikke spesielt høyt. Doktorgrad derimot.

Anonymkode: fd05c...e47

Skrevet

Hvis man er høyt utdannet har man doktorgrad. Master går under høyere utdanning for min del

Anonymkode: 9f9cd...ef5

Skrevet

Jeg er psykolog, og er vel med det høyt utdannet. Omtaler meg aldri som det, akkurat det synes jeg er snobbete. Det faller meg ikke naturlig i noen annen sammenheng enn når jeg svarer på spørreundersøkelser. Hvis jeg sier til noen «Hei jeg er Kari, og jeg er høyt utdannet», så fremstår jeg vel som ganske merkelig? 

Anonymkode: 06c44...d7f

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva er feil med dette svaret, da? 

...0ed sier jo bare sannheten. 

Av ren nysgjerrighet lurer jeg også på hva slags jobb man får med en bachelor i filosofi? 

Det er unødvendig nedlatende

Skrevet

Jeg tenker at en som har behov for å benevne seg selv som høyt utdannet er en jeg ser litt ned på. 

Anonymkode: 80325...7b4

Skrevet

Jeg har en bachelor og videreutdanning og tenker i hvert fall ikke at det, eller andre med like lang utdanning, er «høyt utdannet» selv om det er «høyere utdanning». 
Master er i grenseland. 
I hovedsak tenker jeg på lange utdanningsløp som f.eks. medisin, og doktorgrader innenfor alle fagfelt som høyt utdannet. 

Forøvrig enig i at det er uttrykk som det ikke er naturlig å bruke i noen sammenheng. 

Anonymkode: 0ac8f...0aa

Skrevet

Tenker at det er relevant å bruke i en sammenheng hvor man skal stadfeste hvilken faglig tyngde en person har, for eksempel si: han er høyt utdannet så han kan sine saker. I en sak hvor dette er viktig. Ser da for meg en med doktorgrad. Med master og bachelorgrad tenker jeg det holder lenge å si nettopp master eller bachelor 

Anonymkode: d7f22...759

Skrevet

Enig med de som mener man er høyt utdannet når man gar en doktorgrad. Men å si at man er høyt utdannet er i de aller fleste samtaler utrolig kleint. 

Anonymkode: a5bc0...9ec

Skrevet

Å si det om seg selv er rart. Har master og kunne aldri sagt det om meg selv. For meg er høyt utdannet master pluss litt ekstra. Bachelor syntes jeg var latterlig lett så for meg er ikke det så stort. 

Anonymkode: 46681...513

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye utdanning skal til for å kalle seg "høyt utdannet"? Fra master og opp, eller er det liksom nok å ha tatt høyere utdanning? 

Anonymkode: 14012...7e2

Det høres rart ut om det blir brukt i seg selv, men kunne nok være naturlig å bruke sammenliknet med andre uten mye utdannelse.

Anonymkode: 94502...b4b

Skrevet

At man har utdanning innen realfag. 

Anonymkode: dd73c...d33

Skrevet

Master og opp

Anonymkode: bc6b0...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...