Gå til innhold

Kollega som «skulker» hjemmekontor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i det, derfor tok jeg også dette med i beregningen sist jeg svarte deg.

Jeg mener likevel ikke man kan si at hvis ikke verden er perfekt, så er det andre regler som gjelder for hva som er riktig og hva som er galt.

Man har hele tiden eget ansvar for seg selv.

Har jeg f.eks. en dårlig leder, så er jeg også tydelig overfor denne lederen, på at jeg ikke kan gjøre jobben min godt, med mindre han eller hun tar det ansvaret som følger med å være leder. Dette har jeg måttet gjøre flere ganger i min tid i arbeidslivet. Noen ganger har det vært nok, andre ganger har jeg byttet jobb.

Jeg rapporterer fortløpende til min leder, og mine kollegaer gjør det samme. Så med en gang denne kollegaens fravær går ut over min jobb, så melder jeg altså fra.

Dermed har min leder full kontroll over om Kari Kollega kun er et problem for meg, eller om hun er et problem for flere, og så kan min leder se an hva hun gjør med dette. Kanskje ingen av de andre har problemer med Kari Kollega, og kanskje har Kari Kollega problemer med meg også. Da vil min leder kunne plassere Kari sammen med Per og plassere meg sammen med Siri, og plutselig glir alt mye bedre. 

Hvis jeg skulle begynt å blande meg inn i dette, med min mangelfulle oversikt over mine kollegaer og hva de rapporterer, så ville det vært tjenesteforsømmelse av min jobb, og trenering av leders jobb. 

Ja, jeg innser at det er dette skrekkscenariet som gjør at folk innlater å rapportere. Det blir likevel feil å unnlate å handle på grunn av frykt.

Ja, og det gjør de altså LURT i å gjøre.

Har ikke lest den andre tråden, og sier ikke at det er innafor å skulke eller stjele, men på generelt grunnlag gjør man lurt i å opparbeide seg et godt forhold med leder, slik at man blir trodd, både om hva man rapporterer selv, og hva andre rapporterer. 

Man er et friskt og voksent menneske, da må man også agere som et. 

Det er mye mulig det. 

Men dette er det altså ikke HI sin oppgave å kontrollere. Det er leders ansvar å kontrollere sine ansatte. 

Så det dårlige ryktet man pådrar seg ved å være opphengt i hvor andre mennesker er, og være en som farer med sladder, det har man altså gjort seg fortjent til selv, og kan takke seg selv for.

En leder har ikke automatisk lov å bruke hva som helst mot sine ansatte.

En god leder ville uansett ikke brydd seg med å bruke disse «bevisene» til noe som helst.

En god leder er kun fokusert på hva den ansatte foretar seg.

Så igjen, en god leder ville mest sannsynlig blitt minst like skuffet og oppgitt over «mesterdetektiven» som bruker arbeidstiden på sladder, vås, tant og fjas, og som trenerer for at leder får gjort sin jobb. 

Anonymkode: 7f93b...516

Må si jøss igjen...

Du og jeg lever tydeligvis i helt ulike arbeidslivsunivers, så konkluderer bare enda en gang at dette er noe vi to aldri blir enige om.

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Du har GOD tid!

Anonymkode: 40e91...d7a

Det stemmer. 

Sånn går det når jeg prioriterer å gjøre min egen jobb, raskt og effektivt, uten å dille, dulle, tøyse, fokusere på andre, leke detektiv, gå bak ryggen på min leder og trenere for leder og alle andre, ved å påta meg leders oppgaver som jeg ikke på noen måte er kompetent til, og skape et salig kaos.

 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må si jøss igjen...

Du og jeg lever tydeligvis i helt ulike arbeidslivsunivers, så konkluderer bare enda en gang at dette er noe vi to aldri blir enige om.

Anonymkode: d92cc...ab1

Det stemmer.

Og nå var det vel du selv som nevnte at de menneskene som man gjerne skulle beholdt i en bedrift, ofte slutter når miljøet er dårlig. 

Det skyldes jo som regel at folk bare klør seg i hodet, og sier «høøø...?», «hæææ...?» eller «jøss...!» når man foreslår noe. De forstår rett og slett ikke hva man mener.

Derfor slutter man, og finner seg ny arbeidsplass et sted hvor det finnes likesinnede som er i stand til å forstå hva man snakker om.

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. 

Sånn går det når jeg prioriterer å gjøre min egen jobb, raskt og effektivt, uten å dille, dulle, tøyse, fokusere på andre, leke detektiv, gå bak ryggen på min leder og trenere for leder og alle andre, ved å påta meg leders oppgaver som jeg ikke på noen måte er kompetent til, og skape et salig kaos.

 

Det stemmer.

Og nå var det vel du selv som nevnte at de menneskene som man gjerne skulle beholdt i en bedrift, ofte slutter når miljøet er dårlig. 

Det skyldes jo som regel at folk bare klør seg i hodet, og sier «høøø...?», «hæææ...?» eller «jøss...!» når man foreslår noe. De forstår rett og slett ikke hva man mener.

Derfor slutter man, og finner seg ny arbeidsplass et sted hvor det finnes likesinnede som er i stand til å forstå hva man snakker om.

Anonymkode: 7f93b...516

Hvilke jobb gjør du så effektivt at du kan sitte på et forum flere timer hver dag? Hva tenker sjefen om at du tydeligvis ikke får nok utfordrende oppgaver til å fylle en alminnelig arbeidsdag? 

Anonymkode: 40e91...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke jobb gjør du så effektivt at du kan sitte på et forum flere timer hver dag? Hva tenker sjefen om at du tydeligvis ikke får nok utfordrende oppgaver til å fylle en alminnelig arbeidsdag? 

Anonymkode: 40e91...d7a

Hadde du vært mindre fordomsfull, og klart å se forbi din egen måte å tenke arbeid, så hadde du muligens klart å regne deg frem til dette selv.

Men her inne er det jevnt over bare enkle spekulasjoner om at hun skulker nok eller sjefen vet sikkert ikke om det eller hun har nok ingen jobb.

Se forbi dette. Se videre. Åpne hodet.

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke jobb gjør du så effektivt at du kan sitte på et forum flere timer hver dag? Hva tenker sjefen om at du tydeligvis ikke får nok utfordrende oppgaver til å fylle en alminnelig arbeidsdag? 

Anonymkode: 40e91...d7a

Denne personen går igjen i mange tråder her. Lett å kjenne igjen. Det er å være ekspert i problemstillinger en aldri har vært i selv er jo litt typisk. Trenger ikke å være tilfellet her, men de enkle og teoretiske svart/hvitt «løsningene» tyder på at dette ikke er basert på faktiske erfaringer. 
 

Tipper noen kjeder seg med innspurten til eksamen. 

Anonymkode: 8bc66...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde du vært mindre fordomsfull, og klart å se forbi din egen måte å tenke arbeid, så hadde du muligens klart å regne deg frem til dette selv.

Men her inne er det jevnt over bare enkle spekulasjoner om at hun skulker nok eller sjefen vet sikkert ikke om det eller hun har nok ingen jobb.

Se forbi dette. Se videre. Åpne hodet.

Anonymkode: 7f93b...516

Er vel du som er stengt inne i ditt eget hode slik du kjører på i innlegg etter innlegg med budskapet ditt som er den ekte sannheten. Du er ikke messias altså. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Denne personen går igjen i mange tråder her. Lett å kjenne igjen. Det er å være ekspert i problemstillinger en aldri har vært i selv er jo litt typisk. Trenger ikke å være tilfellet her, men de enkle og teoretiske svart/hvitt «løsningene» tyder på at dette ikke er basert på faktiske erfaringer. 
 

Tipper noen kjeder seg med innspurten til eksamen. 

Anonymkode: 8bc66...541

Ja, det er selvfølgelig den enkleste løsningen. Man har noe man ikke fikser selv. Og hvis noen fikser det man ikke fikser selv, så gjelder det å underkjenne deres faktiske erfaring. For ellers så står man jo selv igjen med svartepetter, og det kan man jo ikke ha noe av, vet du!

Tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, og alt det der.

Jeg overlater dere til deres egne mestringsstrategier. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel du som er stengt inne i ditt eget hode slik du kjører på i innlegg etter innlegg med budskapet ditt som er den ekte sannheten. Du er ikke messias altså. 

Anonymkode: 97868...800

Det stemmer, men jeg har en så pass bra arbeidshverdag, at jeg tenkte å komme med noen tips til deg siden du sliter.

At du ikke gidder eller vil eller tør å lytte og ta det på alvor, er jo bare ditt tap. 

At du gjentatte ganger går til angrep med latterliggjøring og spekulasjoner, sier meg at her er det kanskje ikke så mye håp, uansett hvordan man vrir det.

Men lykke til videre, uansett! :) 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer, men jeg har en så pass bra arbeidshverdag, at jeg tenkte å komme med noen tips til deg siden du sliter.

At du ikke gidder eller vil eller tør å lytte og ta det på alvor, er jo bare ditt tap. 

At du gjentatte ganger går til angrep med latterliggjøring og spekulasjoner, sier meg at her er det kanskje ikke så mye håp, uansett hvordan man vrir det.

Men lykke til videre, uansett! :) 

Anonymkode: 7f93b...516

Det var rette ræva som feis liksom. 😊

 

Lykke til selv. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du vært mindre fordomsfull, og klart å se forbi din egen måte å tenke arbeid, så hadde du muligens klart å regne deg frem til dette selv.

Men her inne er det jevnt over bare enkle spekulasjoner om at hun skulker nok eller sjefen vet sikkert ikke om det eller hun har nok ingen jobb.

Se forbi dette. Se videre. Åpne hodet.

Anonymkode: 7f93b...516

Åpne hodet? Åssen gjør man det'a?

Anonymkode: 40e91...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er selvfølgelig den enkleste løsningen. Man har noe man ikke fikser selv. Og hvis noen fikser det man ikke fikser selv, så gjelder det å underkjenne deres faktiske erfaring. For ellers så står man jo selv igjen med svartepetter, og det kan man jo ikke ha noe av, vet du!

Tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, og alt det der.

Jeg overlater dere til deres egne mestringsstrategier. 

Anonymkode: 7f93b...516

Næmmen? Truer du med å forlate tråden? Det har vi jo aldri opplevd før 🤣

Anonymkode: 40e91...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Næmmen? Truer du med å forlate tråden? Det har vi jo aldri opplevd før 🤣

Anonymkode: 40e91...d7a

Skjer hver gang, etter en liten tirade om gjennomsnittsmenneske, utfordre seg selv, våkne opp og «tenke sjæl». Noen har sett på zeitgeist. 

Anonymkode: 8bc66...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville notert meg et par saker som ikke bråhaster, men som du må snakke med henne om. Så hadde jeg bevisst ringt når jeg ser hun ikke er hjemme, gjør dette et par ganger. Så tar du deg en prat med lederen etter dette og sier ‘de siste 5 gangene jeg har ringt er hun ikke hjemme ved maskinen og får sett på dette sammen med meg, hva tenker du jeg skal gjøre med denne tiden hvor jeg ikke får løst dette?’ Ish.

Anonymkode: 66c45...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...