Gå til innhold

Kollega som «skulker» hjemmekontor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg ser jo at man flere steder her, snakker om ledere som ikke fungerer. Det jeg mente å svare om, er om hva som er det mest profesjonelle. Det virker som om mange her har helt håpløse jobber og deretter tyr til nødløsninger.

Uansett, jeg står fremdeles for at det å kaste bort tid på å ringe og ringe til en kollega, unnlate å melde fra til leder, og dermed ikke fikse problemene, men i stedet gjøre kollegaens jobb selv, og i tillegg spionere på kollegaen, er ekvivalent med å dra på skogstur eller handlesenter. 

Begge scenarioene handler om å ikke utføre sin egen jobb, men å gjøre helt andre ting.

Om dette skyldes at man har en leder som ikke tar tak, så bør man ideelt sett skifte jobb. Vet at ikke det er enkelt.

Likevel, man kan ikke bare endre på sannheten ut fra hva hva som passer en selv best til en hver tid. Man kan ikke si at ja, det riktige er selvsagt å utføre sin egen jobb, men på min jobb er kollegaen på handlesenter, og sjefen fungerer ikke, så da synes jeg at jeg også skal få lov til å gjøre andre ting, som f.eks. å leke detektiv eller sjef. Man kan ikke tilpasse hva som er profesjonell adferd til hva man skulle ønske at profesjonell adferd er.

Da er man i så fall på ville veier. 

Anonymkode: 7f93b...516

Kor mange sekund sløsing tror du det tar å sjekke snapkartet å ta en screenshot? Det kan fint gjøres på under ett minutt. Altså er det ikkje like mye stjeling av jobben si tid som å gå skogstur og å kose seg på kjøpesenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Pashla skrev:

Så rart, for alle statistikker forteller jo at arbeidsplasser med kvinnelige ledere gjør det best...

Kan godt hende. Det veit eg ingenting om. Personlig har eg hatt mange kvinnelige ledere som er veldig opptatt av detaljstyring. Mens mine mannlige ledere har gitt friere tøyler og er fornøyd så lenge jobben blir gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kathrine. skrev:

Kor mange sekund sløsing tror du det tar å sjekke snapkartet å ta en screenshot? Det kan fint gjøres på under ett minutt. Altså er det ikkje like mye stjeling av jobben si tid som å gå skogstur og å kose seg på kjøpesenter. 

Ja?

Men jeg nevnte jo andre ting som man også gjør, i stedet for å utføre egen jobb;

- unnlate å melde fra, og dermed forsinke at leder kan få gjort noe med situasjonen

- overta kollegaens jobb

Begge disse tingene gjør jo at man utsetter sin egen jobb.

Så når skal man da få tid til å utføre den?

 

Er man i stedet opptatt av å gjøre sin egen jobb, og konsekvent melde fra til leder når ting ikke går som det skal, så kan man faktisk risikere at man har fått unna egen jobb så raskt og effektivt at man har tid til gode. Og så kan folk tro at da er man arbeidsledig, slik jeg leser at folk spekulerer i her. Men det man egentlig er, er effektiv. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja?

Men jeg nevnte jo andre ting som man også gjør, i stedet for å utføre egen jobb;

- unnlate å melde fra, og dermed forsinke at leder kan få gjort noe med situasjonen

- overta kollegaens jobb

Begge disse tingene gjør jo at man utsetter sin egen jobb.

Så når skal man da få tid til å utføre den?

 

Er man i stedet opptatt av å gjøre sin egen jobb, og konsekvent melde fra til leder når ting ikke går som det skal, så kan man faktisk risikere at man har fått unna egen jobb så raskt og effektivt at man har tid til gode. Og så kan folk tro at da er man arbeidsledig, slik jeg leser at folk spekulerer i her. Men det man egentlig er, er effektiv. 

Anonymkode: 7f93b...516

Ok, beklager! Da misforsto eg. Tenkte at leder blei sint på den som sladra på kollega som sneik seg unna. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Strengt tatt er det jo nettopp på grunn av slike ting at man ikke blander jobb og privat. Om du nå melder fra om dette, så må du jo også forklare at du faktisk overvåker henne, noe som er strengt forbudt. 

Hadde mye heller meldt fra om at hun aldri svarer og er tilgjengelig. 

Anonymkode: 7f93b...516

Hvor har du det fra? Å følge med på hvor folk er på snapmap er på ingen måte forbudt.

Anonymkode: d7cc0...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja?

Men nå er ikke snap-kartet en del av jobben, antar jeg. Så dermed er det faktisk overvåking. 

Blir som at jeg godt kan melde fra til min sjef om jeg tilfeldigvis ser kollegaen min gå forbi huset mitt, samtidig som hun sier at hun er hjemme og jobber.

Men hvis jeg aktivt driver og spionerer på hvor hun er, så er det overvåking.

Det at HI i det hele tatt følger med på snap-kartet mens hun egentlig skulle jobbet, sier jo at hun også sitter og driver med andre ting. 

Anonymkode: 7f93b...516

Det er fullt lovlig.

Anonymkode: d7cc0...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Kathrine. skrev:

Kan godt hende. Det veit eg ingenting om. Personlig har eg hatt mange kvinnelige ledere som er veldig opptatt av detaljstyring. Mens mine mannlige ledere har gitt friere tøyler og er fornøyd så lenge jobben blir gjort. 

Hørt om svogerforskning?

Anonymkode: d5f29...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kathrine. skrev:

Ok, beklager! Da misforsto eg. Tenkte at leder blei sint på den som sladra på kollega som sneik seg unna. 😊

Det jeg mente er at det kommer litt an på hvordan man gjør det.

La oss anta at du og jeg er kollegaer og du aldri svarer på telefonen, aldri svarer på e-post etc, når jeg har behov for det. Da kan jeg velge å gjøre en av to ting;

1) Jeg melder fra til leder med en eneste gang, om at «Per og Siri svarer med en eneste gang, og gjør jobben sin godt, mens jeg opplever at når det gjelder Kathrine så svarer hun verken på telefon eller e-post, og jeg må stadig gjøre jobben hennes. Hva gjør jeg?»

2) Jeg melder ikke fra til leder, for jeg vil ikke være en som farer med sladder. I stedet irriterer jeg meg over at du ikke svarer på telefon eller e-post, utfører den jobben du skulle ha gjort, og bruker tid på å fundere på hvor du er. Jeg sitter og ser på sosiale medier og irriterer meg over at du er på handlesenter og skogstur. Men jeg vil ikke si fra til leder, før jeg er 100% sikker på at dette er riktig å gjøre. 

I det første tilfellet signaliserer jeg til leder at det er leders ansvar å følge opp sine ansatte, og at leder kan stole på meg når noe er galt. Da er det helt i orden for leder at jeg jobber litt saktere, fordi jeg har nå meldt fra om hvorfor dette skjer. Og at med en gang leder tar tak i saken så vil ting løses opp. 

I det andre tilfellet synes leder at det er vanskelig å få oversikt over sine ansatte, og forstår ikke helt hva som skjer. Når jeg omsider melder fra, så tenker leder at jeg burde ha meldt fra helt fra start. I stedet har jeg påtatt meg en oppgave som egentlig er leder sin oppgave, nemlig å passe på de ansatte. Jeg har forsømt min egen jobb og i tillegg skjult ting for leder. Leder vil dermed tenke at det ikke går an å stole på meg. 

Så det jeg mener er at sjansen er høyere for at leder blir sint, dersom man venter for lenge med å melde fra. En leder er den som styrer gruppen eller bedriften. Han eller hun må kunne svinge akkurat når det er en sving i veien, og ikke vente en halv kilometer på å kunne svinge. Hvis det er en ansatt som ikke melder fra med en eneste gang, så vil leder risikere å miste styringsmulighetene. 

Man skal alltid melde fra så fort som overhodet mulig, når noe er feil. Jo fortere jo bedre :) 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Å følge med på hvor folk er på snapmap er på ingen måte forbudt.

Anonymkode: d7cc0...184

Ikke på din private tid, nei. Men på jobb. 

Står det nedfelt i din arbeidskontrakt at du får lønn for å se på hvor kollegaene dine befinner seg?

Hvis ikke det står det, og du ikke er 100% ferdig med å utføre din egen jobb før du driver med slike ting, er det altså tjenesteforsømmelse. 

Så hvis du da melder fra til din leder om at du vet at kollegaen din befinner seg et annet sted enn på jobb, fordi det har du sett på snap-map, så melder du altså samtidig fra om at du selv har drevet med tjenesteforsømmelse. 

At du mottar lønn for noe du ikke skal motta lønn for.

Eller med andre ord, at du snylter. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke på din private tid, nei. Men på jobb. 

Står det nedfelt i din arbeidskontrakt at du får lønn for å se på hvor kollegaene dine befinner seg?

Hvis ikke det står det, og du ikke er 100% ferdig med å utføre din egen jobb før du driver med slike ting, er det altså tjenesteforsømmelse. 

Så hvis du da melder fra til din leder om at du vet at kollegaen din befinner seg et annet sted enn på jobb, fordi det har du sett på snap-map, så melder du altså samtidig fra om at du selv har drevet med tjenesteforsømmelse. 

At du mottar lønn for noe du ikke skal motta lønn for.

Eller med andre ord, at du snylter. 

Anonymkode: 7f93b...516

Er du helt på ekte??? I all verden for en merkelig hjerne du har. Er du i fast jobb? Hvordan fungerer du i arbeidslivet?

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke på din private tid, nei. Men på jobb. 

Står det nedfelt i din arbeidskontrakt at du får lønn for å se på hvor kollegaene dine befinner seg?

Hvis ikke det står det, og du ikke er 100% ferdig med å utføre din egen jobb før du driver med slike ting, er det altså tjenesteforsømmelse. 

Så hvis du da melder fra til din leder om at du vet at kollegaen din befinner seg et annet sted enn på jobb, fordi det har du sett på snap-map, så melder du altså samtidig fra om at du selv har drevet med tjenesteforsømmelse. 

At du mottar lønn for noe du ikke skal motta lønn for.

Eller med andre ord, at du snylter. 

Anonymkode: 7f93b...516

Det står ikke i min arbeidskontrakt at jeg skal snyte meg. Allikevel gjør jeg det, enkelte dager ganske hyppig og av og til i leders nærvær. Har enda ikke blitt trukket i lønn for det. Ei heller for å synge bursdagssang, plastre kollegas skrubbsår, ringe fastlegen eller prate sludder med en kollega. Blir du trukket i lønn for slikt, så er det sjefen din det er noe feil med, alternativt er det deg...

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det står ikke i min arbeidskontrakt at jeg skal snyte meg. Allikevel gjør jeg det, enkelte dager ganske hyppig og av og til i eders nærvær. Har enda ikke blitt trukket i lønn for det. Ei heller for å synge bursdagssang, plastre kollegas skrubbsår, ringe fastlegen eller prate sludder med en kollega. Blir du trukket i lønn for slikt, så er det sjefen din det er noe feil med.

Jeg har aldri snakket om å bli trukket i lønn, så ser ikke helt hvor du henter det fra. 

Jeg snakker utelukkende om hva som er profesjonell holdning, og hva som vil være smidigste vei for en arbeidstaker som støter på problemer. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det står ikke i min arbeidskontrakt at jeg skal snyte meg. Allikevel gjør jeg det, enkelte dager ganske hyppig og av og til i leders nærvær. Har enda ikke blitt trukket i lønn for det. Ei heller for å synge bursdagssang, plastre kollegas skrubbsår, ringe fastlegen eller prate sludder med en kollega. Blir du trukket i lønn for slikt, så er det sjefen din det er noe feil med, alternativt er det deg...

Det er et drøyt overtramp å snyte seg på jobb. Du BURDE trekkes i lønn. Jeg venter til jeg kommer hjem. Da snyter jeg meg i 30 minutter. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri snakket om å bli trukket i lønn, så ser ikke helt hvor du henter det fra. 

Jeg snakker utelukkende om hva som er profesjonell holdning, og hva som vil være smidigste vei for en arbeidstaker som støter på problemer. 

Anonymkode: 7f93b...516

Vel, jeg tør påstå at det ikke oppleves som lett å ha deg som arbeidstaker. Herregud som du maler og maler og må ha rett. Det finnes diagnoser for slikt. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri snakket om å bli trukket i lønn, så ser ikke helt hvor du henter det fra. 

Jeg snakker utelukkende om hva som er profesjonell holdning, og hva som vil være smidigste vei for en arbeidstaker som støter på problemer. 

Anonymkode: 7f93b...516

Mea culpa. Du skrev : "At du mottar lønn for noe du ikke skal motta lønn for." Min tolkning ble derfor at man burde trekkes i lønn for å gjøre noe som ikke står beskrevet i arbeidskontrakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mea culpa. Du skrev : "At du mottar lønn for noe du ikke skal motta lønn for." Min tolkning ble derfor at man burde trekkes i lønn for å gjøre noe som ikke står beskrevet i arbeidskontrakten. 

Helt i orden :) 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi får selvsagt lov å låne bort telefonen vår til barna selvom vi har en kombinert telefon. I kjernetiden mellom ni og tre kan vi ikke det selvsagt. Vi SKAL være tilgjengelige da. Selvsagt er det rom for å ta ærend ute i arbeidstiden. Greia er at hun ALDRI tar telefonen når vi ringer. Hun sender umiddelbart SMS, sitter med noe annet, er på do, venter telefon fra en kunde osv. Hun ringer opp innen 30 minutter men da har jo vi på kontoret tatt jobben. 
Jeg stusset da hun ringte meg opp forrige uke for jeg hørte lyden av en høyttaler i bakgrunn. Da ble hun stressa og måtte legge på sa hun. Sjekket da snap og så hun hadde vært aktiv på storsenteret for ti minutter siden. Etter det har jeg sjekket hver gang hun har sendt SMS om at hun er opptatt. Fem ganger har hun altså ikke vært hjemme. Avtalen er at vi skal være tilgjengelig ved telefon og med PC i kjernetiden. Hun er ikke det. 
Vi har en god sjef men selvsagt kan han ikke ha oversikt over alt. Nå har jeg fulgt ekstra med en uke og hun er ikke der hun skal være. 
Kommer til å si fra på mandag til sjefen. Gidder ikke ta det med henne, hun vil bare forsøke å lyve seg ut av det. 
Faktum er at hun gjør en drit dårlig jobb og har null ansvarsfølelse og lokalitet for jobben. 

Anonymkode: 97868...800

Jeg ville sagt ifra at det er vanskelig å gjøre jobben da ...... er svært lite tilgjengelig.  For så å høre hva sjefen sier. Blir det noe mer ut av det, og hun nekter osv. Da ville jeg nevnt Snap og sagt ifra om det. 

Jeg har ikke vært borti map på Snap så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Er det kun, når hun legger ut en Snap på my story og sender en Snap til deg at det kommer opp hvor man er?

Anonymkode: 54e55...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt på ekte??? I all verden for en merkelig hjerne du har. Er du i fast jobb? Hvordan fungerer du i arbeidslivet?

Anonymkode: 97868...800

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et drøyt overtramp å snyte seg på jobb. Du BURDE trekkes i lønn. Jeg venter til jeg kommer hjem. Da snyter jeg meg i 30 minutter. 

Anonymkode: 97868...800

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg tør påstå at det ikke oppleves som lett å ha deg som arbeidstaker. Herregud som du maler og maler og må ha rett. Det finnes diagnoser for slikt. 

Anonymkode: 97868...800

Forstår at det kan oppleves som sårt å fortelle om den udugelige kollegaen som man har irritert seg over i lengre tid, og som man nå, omsider bare er noen millimeter unna å avsløre...

...og så er det noen som svarer at det er du selv som gjør ting på feil måte. 

Det kalles vel å helle kaldt vann i årene på noen.

Likevel, når dette skjer, så vil det å klikke, skjelle ut folk, latterliggjøre, og ymte om at det er de som har en diagnose, for å svekke troverdigheten deres, bare gjøre saken verre for deg, HI. 

Det eneste som hjelper deg, er å ta deg i dine egne glipper, og forsøke å redde stumpene. Ta ansvar, rett og slett. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at det kan oppleves som sårt å fortelle om den udugelige kollegaen som man har irritert seg over i lengre tid, og som man nå, omsider bare er noen millimeter unna å avsløre...

...og så er det noen som svarer at det er du selv som gjør ting på feil måte. 

Det kalles vel å helle kaldt vann i årene på noen.

Likevel, når dette skjer, så vil det å klikke, skjelle ut folk, latterliggjøre, og ymte om at det er de som har en diagnose, for å svekke troverdigheten deres, bare gjøre saken verre for deg, HI. 

Det eneste som hjelper deg, er å ta deg i dine egne glipper, og forsøke å redde stumpene. Ta ansvar, rett og slett. 

Anonymkode: 7f93b...516

«Stumpene»? Det er da virkelig ikke hun som trenger å passe seg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mente er at det kommer litt an på hvordan man gjør det.

La oss anta at du og jeg er kollegaer og du aldri svarer på telefonen, aldri svarer på e-post etc, når jeg har behov for det. Da kan jeg velge å gjøre en av to ting;

1) Jeg melder fra til leder med en eneste gang, om at «Per og Siri svarer med en eneste gang, og gjør jobben sin godt, mens jeg opplever at når det gjelder Kathrine så svarer hun verken på telefon eller e-post, og jeg må stadig gjøre jobben hennes. Hva gjør jeg?»

2) Jeg melder ikke fra til leder, for jeg vil ikke være en som farer med sladder. I stedet irriterer jeg meg over at du ikke svarer på telefon eller e-post, utfører den jobben du skulle ha gjort, og bruker tid på å fundere på hvor du er. Jeg sitter og ser på sosiale medier og irriterer meg over at du er på handlesenter og skogstur. Men jeg vil ikke si fra til leder, før jeg er 100% sikker på at dette er riktig å gjøre. 

I det første tilfellet signaliserer jeg til leder at det er leders ansvar å følge opp sine ansatte, og at leder kan stole på meg når noe er galt. Da er det helt i orden for leder at jeg jobber litt saktere, fordi jeg har nå meldt fra om hvorfor dette skjer. Og at med en gang leder tar tak i saken så vil ting løses opp. 

I det andre tilfellet synes leder at det er vanskelig å få oversikt over sine ansatte, og forstår ikke helt hva som skjer. Når jeg omsider melder fra, så tenker leder at jeg burde ha meldt fra helt fra start. I stedet har jeg påtatt meg en oppgave som egentlig er leder sin oppgave, nemlig å passe på de ansatte. Jeg har forsømt min egen jobb og i tillegg skjult ting for leder. Leder vil dermed tenke at det ikke går an å stole på meg. 

Så det jeg mener er at sjansen er høyere for at leder blir sint, dersom man venter for lenge med å melde fra. En leder er den som styrer gruppen eller bedriften. Han eller hun må kunne svinge akkurat når det er en sving i veien, og ikke vente en halv kilometer på å kunne svinge. Hvis det er en ansatt som ikke melder fra med en eneste gang, så vil leder risikere å miste styringsmulighetene. 

Man skal alltid melde fra så fort som overhodet mulig, når noe er feil. Jo fortere jo bedre :) 

Anonymkode: 7f93b...516

Denne strategien kan muligens fungere hvis man har en sjef som virkelig er profesjonell, som er veldig bevisst og tilstede og har oversikt. Jeg tør påstå at altfor mange ikke har slike sjefer.

Hvor raskt ville du meldt fra? Når HIs kollega var utilgjengelig første gang? Andre? Femte? Femtende?

En arbeidstaker som løper til sin sjef ved hver lille ting som ikke fungerer, ved første motstand vil ofte bli sett på som lite selvstendig. En arbeidstaker som klager på sine kollegaer ved første lille ting blir ofte sett på som en negativ person for bedriften, som en som sladrer og som en som ikke er fleksibel nok, som en som ikke er villig til å ta litt ekstra når det røyner på for andre kollegaer. Det å være varsler er risikosport uansett, men om man springer til sjefen "jo fortere, jo bedre", da risikerer man å bli sett på som sytete, uselvstendig, som uprofesjonell, som en som ikke tar ansvar, som en som er mer opptatt av at andre skal gjøre jobben sin enn en som gjør sin egen jobb.

Joda, i en perfekt verden, med en perfekt leder, der vil nok din strategi sikkert fungere. Det er jo slik det burde fungere. Men på en arbeidsplass er det som regel få perfekte ledere. Mange av de som holder på som His kollega, eller kollegaen som stjeler i den andre tråden som går nå, de er ofte utspekulerte og manipulerende, mange av dem har sørget for å smiske med leder over tid slik at de har en viss dose velvilje å surfe på hvis de mot formodning skulle få klager mot seg. Og mange av dem snur anklagene mot den som varsler, og uten beviser vil da sjefen komme i skvis mellom de ansatte, og ikke vite hvem som har rett. I slike saker er det mange ledere som avfeier problemet med at dette nok er en personkonflikt mellom de ansatte, og da er det oftere varsleren som blir sett på som problemet. Om His sjef går til hennes kollega uten bevis så vil denne kollegaen uten tvil hevde at hun har vært hjemme, tatt med jobb-pc et annet sted hun har vært, og at når hun har sagt hun venter på en telefon, har et telefonmøte, må få ferdig noe når HI eller andre kollegaer har forsøkt å få tak i henne. Når hun da først er konfrontert så vil hun ganske sikkert endre adferd til å være tilgjengelig, eller til å "være opptatt" mens hun beviselig er hjemme. Da vil adferd etter konfrontasjonen med leder tyde på at HIs kollega har rett, og HI og hennes kollegaer vil mye trolig fremstå som negative til sin kollega med hjemmekontor og som noen som sladrer og lyver om vedkommende.

Hvis leder derimot har bevis, da er det konkret, og kollegaen kan ikke snakke seg ut av det, eller i det minste blir det mye vanskeligere å prate seg ut av det. Eventuell endring av adferd til å faktisk bli tilgjengelig og holde seg på hjemmekontoret etter denne avsløringen vil dermed vise at HI og hennes kollegaer hadde rett.

 

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne strategien kan muligens fungere hvis man har en sjef som virkelig er profesjonell, som er veldig bevisst og tilstede og har oversikt. Jeg tør påstå at altfor mange ikke har slike sjefer.

Enig i det, derfor tok jeg også dette med i beregningen sist jeg svarte deg.

Jeg mener likevel ikke man kan si at hvis ikke verden er perfekt, så er det andre regler som gjelder for hva som er riktig og hva som er galt.

Man har hele tiden eget ansvar for seg selv.

Har jeg f.eks. en dårlig leder, så er jeg også tydelig overfor denne lederen, på at jeg ikke kan gjøre jobben min godt, med mindre han eller hun tar det ansvaret som følger med å være leder. Dette har jeg måttet gjøre flere ganger i min tid i arbeidslivet. Noen ganger har det vært nok, andre ganger har jeg byttet jobb.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor raskt ville du meldt fra? Når HIs kollega var utilgjengelig første gang? Andre? Femte? Femtende?

Jeg rapporterer fortløpende til min leder, og mine kollegaer gjør det samme. Så med en gang denne kollegaens fravær går ut over min jobb, så melder jeg altså fra.

Dermed har min leder full kontroll over om Kari Kollega kun er et problem for meg, eller om hun er et problem for flere, og så kan min leder se an hva hun gjør med dette. Kanskje ingen av de andre har problemer med Kari Kollega, og kanskje har Kari Kollega problemer med meg også. Da vil min leder kunne plassere Kari sammen med Per og plassere meg sammen med Siri, og plutselig glir alt mye bedre. 

Hvis jeg skulle begynt å blande meg inn i dette, med min mangelfulle oversikt over mine kollegaer og hva de rapporterer, så ville det vært tjenesteforsømmelse av min jobb, og trenering av leders jobb. 

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En arbeidstaker som løper til sin sjef ved hver lille ting som ikke fungerer, ved første motstand vil ofte bli sett på som lite selvstendig. En arbeidstaker som klager på sine kollegaer ved første lille ting blir ofte sett på som en negativ person for bedriften, som en som sladrer og som en som ikke er fleksibel nok, som en som ikke er villig til å ta litt ekstra når det røyner på for andre kollegaer. Det å være varsler er risikosport uansett, men om man springer til sjefen "jo fortere, jo bedre", da risikerer man å bli sett på som sytete, uselvstendig, som uprofesjonell, som en som ikke tar ansvar, som en som er mer opptatt av at andre skal gjøre jobben sin enn en som gjør sin egen jobb.

Ja, jeg innser at det er dette skrekkscenariet som gjør at folk innlater å rapportere. Det blir likevel feil å unnlate å handle på grunn av frykt.

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange av de som holder på som His kollega, eller kollegaen som stjeler i den andre tråden som går nå, de er ofte utspekulerte og manipulerende, mange av dem har sørget for å smiske med leder over tid slik at de har en viss dose velvilje å surfe på hvis de mot formodning skulle få klager mot seg.

Ja, og det gjør de altså LURT i å gjøre.

Har ikke lest den andre tråden, og sier ikke at det er innafor å skulke eller stjele, men på generelt grunnlag gjør man lurt i å opparbeide seg et godt forhold med leder, slik at man blir trodd, både om hva man rapporterer selv, og hva andre rapporterer. 

Man er et friskt og voksent menneske, da må man også agere som et. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om His sjef går til hennes kollega uten bevis så vil denne kollegaen uten tvil hevde at hun har vært hjemme, tatt med jobb-pc et annet sted hun har vært, og at når hun har sagt hun venter på en telefon, har et telefonmøte, må få ferdig noe når HI eller andre kollegaer har forsøkt å få tak i henne. Når hun da først er konfrontert så vil hun ganske sikkert endre adferd til å være tilgjengelig, eller til å "være opptatt" mens hun beviselig er hjemme. Da vil adferd etter konfrontasjonen med leder tyde på at HIs kollega har rett, og HI og hennes kollegaer vil mye trolig fremstå som negative til sin kollega med hjemmekontor og som noen som sladrer og lyver om vedkommende.

Det er mye mulig det. 

Men dette er det altså ikke HI sin oppgave å kontrollere. Det er leders ansvar å kontrollere sine ansatte. 

Så det dårlige ryktet man pådrar seg ved å være opphengt i hvor andre mennesker er, og være en som farer med sladder, det har man altså gjort seg fortjent til selv, og kan takke seg selv for.

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis leder derimot har bevis, da er det konkret, og kollegaen kan ikke snakke seg ut av det, eller i det minste blir det mye vanskeligere å prate seg ut av det. Eventuell endring av adferd til å faktisk bli tilgjengelig og holde seg på hjemmekontoret etter denne avsløringen vil dermed vise at HI og hennes kollegaer hadde rett.

En leder har ikke automatisk lov å bruke hva som helst mot sine ansatte.

En god leder ville uansett ikke brydd seg med å bruke disse «bevisene» til noe som helst.

En god leder er kun fokusert på hva den ansatte foretar seg.

Så igjen, en god leder ville mest sannsynlig blitt minst like skuffet og oppgitt over «mesterdetektiven» som bruker arbeidstiden på sladder, vås, tant og fjas, og som trenerer for at leder får gjort sin jobb. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig er vanvittig enkelt prinsipp;

Er man ikke ansatt som leder, og har man ikke fått delegert lederansvar fra en som er leder, så skal man heller ikke påta seg ledelsesoppgaver, eller agere som om man har ledelsesansvar.

Man kan selvfølgelig søke seg til en lederstilling, men om man ikke får den, så må man faktisk godta det. Det er ikke alle som kan lede. Har man selv en udugelig leder så burde jo det være bevis nok, på at slik er det. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i det, derfor tok jeg også dette med i beregningen sist jeg svarte deg.

Jeg mener likevel ikke man kan si at hvis ikke verden er perfekt, så er det andre regler som gjelder for hva som er riktig og hva som er galt.

Man har hele tiden eget ansvar for seg selv.

Har jeg f.eks. en dårlig leder, så er jeg også tydelig overfor denne lederen, på at jeg ikke kan gjøre jobben min godt, med mindre han eller hun tar det ansvaret som følger med å være leder. Dette har jeg måttet gjøre flere ganger i min tid i arbeidslivet. Noen ganger har det vært nok, andre ganger har jeg byttet jobb.

Jeg rapporterer fortløpende til min leder, og mine kollegaer gjør det samme. Så med en gang denne kollegaens fravær går ut over min jobb, så melder jeg altså fra.

Dermed har min leder full kontroll over om Kari Kollega kun er et problem for meg, eller om hun er et problem for flere, og så kan min leder se an hva hun gjør med dette. Kanskje ingen av de andre har problemer med Kari Kollega, og kanskje har Kari Kollega problemer med meg også. Da vil min leder kunne plassere Kari sammen med Per og plassere meg sammen med Siri, og plutselig glir alt mye bedre. 

Hvis jeg skulle begynt å blande meg inn i dette, med min mangelfulle oversikt over mine kollegaer og hva de rapporterer, så ville det vært tjenesteforsømmelse av min jobb, og trenering av leders jobb. 

Ja, jeg innser at det er dette skrekkscenariet som gjør at folk innlater å rapportere. Det blir likevel feil å unnlate å handle på grunn av frykt.

Ja, og det gjør de altså LURT i å gjøre.

Har ikke lest den andre tråden, og sier ikke at det er innafor å skulke eller stjele, men på generelt grunnlag gjør man lurt i å opparbeide seg et godt forhold med leder, slik at man blir trodd, både om hva man rapporterer selv, og hva andre rapporterer. 

Man er et friskt og voksent menneske, da må man også agere som et. 

Det er mye mulig det. 

Men dette er det altså ikke HI sin oppgave å kontrollere. Det er leders ansvar å kontrollere sine ansatte. 

Så det dårlige ryktet man pådrar seg ved å være opphengt i hvor andre mennesker er, og være en som farer med sladder, det har man altså gjort seg fortjent til selv, og kan takke seg selv for.

En leder har ikke automatisk lov å bruke hva som helst mot sine ansatte.

En god leder ville uansett ikke brydd seg med å bruke disse «bevisene» til noe som helst.

En god leder er kun fokusert på hva den ansatte foretar seg.

Så igjen, en god leder ville mest sannsynlig blitt minst like skuffet og oppgitt over «mesterdetektiven» som bruker arbeidstiden på sladder, vås, tant og fjas, og som trenerer for at leder får gjort sin jobb. 

Anonymkode: 7f93b...516

Jøss! Du har GOD tid!

Anonymkode: 40e91...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Du har GOD tid!

Anonymkode: 40e91...d7a

Samme tenkte jeg. 😂😂😂  Tror det er et ømt punkt å skulke jobb. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...