Gå til innhold

Kollega som «skulker» hjemmekontor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For meg er det uakseptabelt at noen mottar lønn for å gjøre en bestemt jobb, men velger å ikke gjøre den. For meg er det uakseptabelt å ikke gjør jobben sin og på den måten la det gå utover andre kollegaer og arbeidsgiver. For meg er det uakseptabelt å skulke jobben. DET er tjenesteforsømmelse.

Ja, det er jo akkurat det jeg sier!

Så med mindre du er ansatt som leder eller har fått spesifikt i oppgave å følge med på andre, så gjør du jo alle disse tingene selv, hvis du er mer opptatt av kollegaen enn av din egen jobb - inklusive rapportering - og dermed er det altså du som fordømmer jobben din, minst like mye som den kollegaen du spionerer på. 

Jeg forstår jo at jeg snakker til døve ører her, og jeg vet jo at dette er ikke min oppgave å lære dere. Men dette er altså grunnen til at mange som tror de varsler om noe viktig, ender opp med å ikke komme noen vei.  

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Kathrine. skrev:

Snakk om å flytte skylda over på feil folk da! Hadde sjefen angrepet meg som faktisk jobba istedenfor ho som skulka unna, så hadde min lojalitet til sjefen sunket altså. 😳

Velkommen til arbeidslivet, det fungerer ikke som i syforeningen ;) 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Velkommen til arbeidslivet, det fungerer ikke som i syforeningen ;) 

Anonymkode: 7f93b...516

Eg ER i arbeidslivet. Vore det i over 20 år. Hatt et par dårlige kvinnelige ledere. Heldigvis er de fleste (og spesielt mannlige) ledere veldig gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo akkurat det jeg sier!

Så med mindre du er ansatt som leder eller har fått spesifikt i oppgave å følge med på andre, så gjør du jo alle disse tingene selv, hvis du er mer opptatt av kollegaen enn av din egen jobb - inklusive rapportering - og dermed er det altså du som fordømmer jobben din, minst like mye som den kollegaen du spionerer på. 

Jeg forstår jo at jeg snakker til døve ører her, og jeg vet jo at dette er ikke min oppgave å lære dere. Men dette er altså grunnen til at mange som tror de varsler om noe viktig, ender opp med å ikke komme noen vei.  

Anonymkode: 7f93b...516

Nei, det du sier er ikke årsaken til at mange varslere ikke blir tatt på alvor.

Nei, du snakker ikke til døve ører, jeg mener bare at du tar veldig feil. Mulig vi bare har svært forskjellige arbeidserfaringer.

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er vel den enkleste forklaringen, ikke sant? Ved å dytte hele problemet over på meg, slipper du ta et oppgjør med dine egne holdninger. 

Anonymkode: 7f93b...516

Artig, for det er vel det du gjør? Skyver hele problemet over på HI, og henger deg opp i hennes holdninger?

 

HI - jeg ville gitt direkte beskjed til dama. Si at arbeidsdeling blir vanskelig når hun sier at hun sitter midt i noe og faktisk er et annet sted. Til leder ville jeg sagt at det er vanskelig å få oppgaver til å flyte, og at det blir unødig stopp i arbeidsdeling når noen er hjemme og noen på kontoret, og at det gjør det vanskelig for deg å levere det som er forventet. Hadde ikke sagt fra om snapmap og annet, Ditt ansvar er å gjøre de oppgavene du blir tildelt, og gi beskjed hvis det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kathrine. skrev:

Eg ER i arbeidslivet. Vore det i over 20 år. Hatt et par dårlige kvinnelige ledere. Heldigvis er de fleste (og spesielt mannlige) ledere veldig gode. 

Veldig bra! Men hvis du har en god leder så melder du vel gjerne fra til leder hvis du støter på problemer, fremfor å drive din egen etterforsking av andre. Og da vil jeg tro du også møter gode tilbakemeldinger?

11 minutter siden, Iiiiik skrev:

Artig, for det er vel det du gjør? Skyver hele problemet over på HI, og henger deg opp i hennes holdninger?

Nei, nå er det jo HI selv som forteller om et problem, om hva hun vurderer å gjøre, og spør oss om hun skal fortelle sjefen.

Når jeg da svarer hva jeg ville gjort, så er det ikke jeg som skyver problemet over på henne. Snarere tvert i mot, hun har et problem og jeg forsøker å komme med forslag til hvordan hun løser det.

Attpåtil ser jeg at du foreslår nokså det samme som jeg gjorde, så jeg ser ikke helt hvorfor du kritiserer meg. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Strengt tatt er det jo nettopp på grunn av slike ting at man ikke blander jobb og privat. Om du nå melder fra om dette, så må du jo også forklare at du faktisk overvåker henne, noe som er strengt forbudt. 

Hadde mye heller meldt fra om at hun aldri svarer og er tilgjengelig. 

Anonymkode: 7f93b...516

Hun velger å dele sin posisjon på snapkartet. HI gjør ingenting ulovlig, og overvåker definitivt ikke. 

Anonymkode: 4de01...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at man har jobbmobil. Det har vi. Uten det hadde ikke hjemmekontor fungert 

Anonymkode: 385e3...fb0

Ganske mange av oss har kombinert jobb-/privat-telefon. 

Anonymkode: 4de01...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt horribelt ut😱 hadde sagt ifra på en snedig måte til nærmeste leder. At du opplever det som vanskelig da hun ikke alltid er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ganske mange av oss har kombinert jobb-/privat-telefon. 

Anonymkode: 4de01...2e5

Ja, selvsagt, men om arbeidsgiver betaler for telefonen skal man ikke låne den bort. da skal man være tilgjengelig. 

Anonymkode: d5f29...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får selvsagt lov å låne bort telefonen vår til barna selvom vi har en kombinert telefon. I kjernetiden mellom ni og tre kan vi ikke det selvsagt. Vi SKAL være tilgjengelige da. Selvsagt er det rom for å ta ærend ute i arbeidstiden. Greia er at hun ALDRI tar telefonen når vi ringer. Hun sender umiddelbart SMS, sitter med noe annet, er på do, venter telefon fra en kunde osv. Hun ringer opp innen 30 minutter men da har jo vi på kontoret tatt jobben. 
Jeg stusset da hun ringte meg opp forrige uke for jeg hørte lyden av en høyttaler i bakgrunn. Da ble hun stressa og måtte legge på sa hun. Sjekket da snap og så hun hadde vært aktiv på storsenteret for ti minutter siden. Etter det har jeg sjekket hver gang hun har sendt SMS om at hun er opptatt. Fem ganger har hun altså ikke vært hjemme. Avtalen er at vi skal være tilgjengelig ved telefon og med PC i kjernetiden. Hun er ikke det. 
Vi har en god sjef men selvsagt kan han ikke ha oversikt over alt. Nå har jeg fulgt ekstra med en uke og hun er ikke der hun skal være. 
Kommer til å si fra på mandag til sjefen. Gidder ikke ta det med henne, hun vil bare forsøke å lyve seg ut av det. 
Faktum er at hun gjør en drit dårlig jobb og har null ansvarsfølelse og lokalitet for jobben. 

Anonymkode: 97868...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvsagt, men om arbeidsgiver betaler for telefonen skal man ikke låne den bort. da skal man være tilgjengelig. 

Anonymkode: d5f29...eca

Det er vel ikke så vanlig å ha jobbtelefon nå for tiden, det var vel mer vanlig da mobiltelefon var noe nytt og dyrt? Jeg kjenner i  hvert fall ingen som har det nå.

Jeg syns du bør si til sjefen at det er vanskelig å samarbeide med henne, og at hun ikke er tilgjengelig i det tidsrommet hun skal være det. Du kan også ta opp dette med vedkomne selv først, men hvis dere andre ikke får gjort oppgavene deres i tide fordi hun ikke gjør det hun skal, må du etterhvert ta det videre.

Anonymkode: a9770...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmekontor og er ofte på tur midt på dagen nå i denne tiden. Sitter da tilsvarende tid på kvelden å jobber. 

Anonymkode: d2ff0...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har hjemmekontor og er ofte på tur midt på dagen nå i denne tiden. Sitter da tilsvarende tid på kvelden å jobber. 

Anonymkode: d2ff0...55b

Det er OK hvis du ikke har kjernetid der du skal være til stedet. HI (og kollegaen) har fast arbeidstider da de skal være tilgjengelige.

Anonymkode: a9770...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det viser vel bare at Hi og kollegaene selv er ansvarlige og at de tar for gitt at denne kollegaen også er det, ergo har de latt tvilen komme vedkommende tilgode de første gangene. Og nå ser de at det ikke lenger kan være tilfeldig, tok en sjekk, og fikk bekreftet mistanken.

Dessverre så er det slik at mange ganger vil de som varsler om kollegaer med uakseptabel oppførsel ikke trodd. Det er et faktum, ofte blir varslerne syndebukker. Derfor er det smart av Hi og hennes andre kollegaer å kunne bekrefte/dokumentere det de varsler sjefen om. Da blir det vanskeligere for den skulkende å bortforklare skulket.

Anonymkode: d92cc...ab1

Dette kan jeg bekrefte. Har en kollega som holder på slik. Ramlet tilfeldigvis over en direktesending på TV (var mannen som så det og ga beskjed), da var hun hjemme med sykdom som på ingen måte var forenelig med det hun deltok på. Jeg ga beskjed, skjedde ingenting, nå er det dårlig stemning på jobben. Tross jeg forholdt meg helt saklig til det. Var mange episoder før dette som ga mistanke, men som ikke kunne varsles fordi jeg ikke hadde noe konkret å komme med. Ødelegger en hel arbeidsplass. 

Anonymkode: 8bc66...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får selvsagt lov å låne bort telefonen vår til barna selvom vi har en kombinert telefon. I kjernetiden mellom ni og tre kan vi ikke det selvsagt. Vi SKAL være tilgjengelige da. Selvsagt er det rom for å ta ærend ute i arbeidstiden. Greia er at hun ALDRI tar telefonen når vi ringer. Hun sender umiddelbart SMS, sitter med noe annet, er på do, venter telefon fra en kunde osv. Hun ringer opp innen 30 minutter men da har jo vi på kontoret tatt jobben. 
Jeg stusset da hun ringte meg opp forrige uke for jeg hørte lyden av en høyttaler i bakgrunn. Da ble hun stressa og måtte legge på sa hun. Sjekket da snap og så hun hadde vært aktiv på storsenteret for ti minutter siden. Etter det har jeg sjekket hver gang hun har sendt SMS om at hun er opptatt. Fem ganger har hun altså ikke vært hjemme. Avtalen er at vi skal være tilgjengelig ved telefon og med PC i kjernetiden. Hun er ikke det. 
Vi har en god sjef men selvsagt kan han ikke ha oversikt over alt. Nå har jeg fulgt ekstra med en uke og hun er ikke der hun skal være. 
Kommer til å si fra på mandag til sjefen. Gidder ikke ta det med henne, hun vil bare forsøke å lyve seg ut av det. 
Faktum er at hun gjør en drit dårlig jobb og har null ansvarsfølelse og lokalitet for jobben. 

Anonymkode: 97868...800

Støtter deg i å melde fra, Hi!

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan jeg bekrefte. Har en kollega som holder på slik. Ramlet tilfeldigvis over en direktesending på TV (var mannen som så det og ga beskjed), da var hun hjemme med sykdom som på ingen måte var forenelig med det hun deltok på. Jeg ga beskjed, skjedde ingenting, nå er det dårlig stemning på jobben. Tross jeg forholdt meg helt saklig til det. Var mange episoder før dette som ga mistanke, men som ikke kunne varsles fordi jeg ikke hadde noe konkret å komme med. Ødelegger en hel arbeidsplass. 

Anonymkode: 8bc66...541

Det er det som er konsekvensen av ofte veldig konfliktskye sjefer, dessverre. Har vært borti det selv. Nettopp fordi de ofte er så konfliktskye så er det viktig å ha konkrete ting å vise til, for hvis ikke blir det ofte bare pratet bort, og så fortsetter den destruktive adferden. Har sett arbeidssteder gå i oppløsning pga. slike enkeltpersoner i kombinasjon med konfliktskye sjefer.

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er det som er konsekvensen av ofte veldig konfliktskye sjefer, dessverre. Har vært borti det selv. Nettopp fordi de ofte er så konfliktskye så er det viktig å ha konkrete ting å vise til, for hvis ikke blir det ofte bare pratet bort, og så fortsetter den destruktive adferden. Har sett arbeidssteder gå i oppløsning pga. slike enkeltpersoner i kombinasjon med konfliktskye sjefer.

Anonymkode: d92cc...ab1

Er vitne til det selv om dagen, så støtter den! Konfliktskye sjefer med liten kunnskap om egen styringsrett er katastrofe når det kommer inn en ansatt som utnytter enhver mulighet. 

Anonymkode: 8bc66...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vitne til det selv om dagen, så støtter den! Konfliktskye sjefer med liten kunnskap om egen styringsrett er katastrofe når det kommer inn en ansatt som utnytter enhver mulighet. 

Anonymkode: 8bc66...541

Jeg har valgt å søke meg bort så fort som mulig når jeg har sett at det ikke kom til å skje en endring. Men har heldigvis også opplevd det motsatte også, gode ledere som har tatt tak i slike saker med det samme og vært veldig tydelige på hva som var akseptabelt og ikke, og arbeidsmiljøet blir så mye bedre slike steder. Der lederne ikke tar tak i slikt ødelegges arb.stedet innenfra, det skaper stor misnøye, mistro til andre, det blir negativt å gå på jobb, effektiviteten synker ("hvorfor skal vi gidde når den slipper unna med sånn og sånn?" blir ofte holdningen til en del), og de som bedriften gjerne trenger mest søker seg videre fordi de ikke gidder forholde seg til slikt.

Håper det ordner seg der du er!

Anonymkode: d92cc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan jeg bekrefte. Har en kollega som holder på slik. Ramlet tilfeldigvis over en direktesending på TV (var mannen som så det og ga beskjed), da var hun hjemme med sykdom som på ingen måte var forenelig med det hun deltok på. Jeg ga beskjed, skjedde ingenting, nå er det dårlig stemning på jobben. Tross jeg forholdt meg helt saklig til det. Var mange episoder før dette som ga mistanke, men som ikke kunne varsles fordi jeg ikke hadde noe konkret å komme med. Ødelegger en hel arbeidsplass. 

Anonymkode: 8bc66...541

Herregud. Hvis man deltar i en direktesending på tv etter å ha løyet på seg en sykdom, da er man virkelig ikke altfor begavet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til sjefen om at hun aldri er tilgjengelig når dere tar kontakt, men jeg ville ha holdt kjeft om at jeg hadde kontrollert hvor hun befant seg. Strengt tatt har ikke du noe med om hun har hjemmekontor på kafeen på kjøpesenteret (hun har sikkert ikke det, altså), og det setter deg i en sladrekjerring-rolle som kan være uheldig for deg selv. 

Lag heller en uformell logg over når du/dere har ringt og ikke fått tak i henne. Hvis det er ofte nok, vil det jo synes at din kollega ikke gjør det hun skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Strengt tatt er det jo nettopp på grunn av slike ting at man ikke blander jobb og privat. Om du nå melder fra om dette, så må du jo også forklare at du faktisk overvåker henne, noe som er strengt forbudt. 

Hadde mye heller meldt fra om at hun aldri svarer og er tilgjengelig. 

Anonymkode: 7f93b...516

Det er ikke fotbudt å følge kolegaer på Snap.

Anonymkode: d72a9...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du snakker ikke til døve ører, jeg mener bare at du tar veldig feil. Mulig vi bare har svært forskjellige arbeidserfaringer.

Anonymkode: d92cc...ab1

Ja, og jeg ser jo at man flere steder her, snakker om ledere som ikke fungerer. Det jeg mente å svare om, er om hva som er det mest profesjonelle. Det virker som om mange her har helt håpløse jobber og deretter tyr til nødløsninger.

Uansett, jeg står fremdeles for at det å kaste bort tid på å ringe og ringe til en kollega, unnlate å melde fra til leder, og dermed ikke fikse problemene, men i stedet gjøre kollegaens jobb selv, og i tillegg spionere på kollegaen, er ekvivalent med å dra på skogstur eller handlesenter. 

Begge scenarioene handler om å ikke utføre sin egen jobb, men å gjøre helt andre ting.

Om dette skyldes at man har en leder som ikke tar tak, så bør man ideelt sett skifte jobb. Vet at ikke det er enkelt.

Likevel, man kan ikke bare endre på sannheten ut fra hva hva som passer en selv best til en hver tid. Man kan ikke si at ja, det riktige er selvsagt å utføre sin egen jobb, men på min jobb er kollegaen på handlesenter, og sjefen fungerer ikke, så da synes jeg at jeg også skal få lov til å gjøre andre ting, som f.eks. å leke detektiv eller sjef. Man kan ikke tilpasse hva som er profesjonell adferd til hva man skulle ønske at profesjonell adferd er.

Da er man i så fall på ville veier. 

Anonymkode: 7f93b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kathrine. skrev:

Eg ER i arbeidslivet. Vore det i over 20 år. Hatt et par dårlige kvinnelige ledere. Heldigvis er de fleste (og spesielt mannlige) ledere veldig gode. 

Så rart, for alle statistikker forteller jo at arbeidsplasser med kvinnelige ledere gjør det best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...