Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #51 Skrevet 16. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarte jeg. Jeg syns at det å tilby mer kalorifattige alternativ kan være lurer enn å kategorisk utelate alt søtt fra kostholdet. Jeg har forstått det, derfor spurte jeg hvorfor. Du behøver naturligvis ikke svare hvis du ikke har en grunn til det. 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da syns jeg det er innafor å spør om du syns det er feil? Det kalles en diskusjon. Anonymkode: 96f5a...6ef Nei, det å konsekvent unngå å svare for hva man baserer sine egne råd på, kalles ikke diskusjon, det kalles slarv. Hadde du enda hatt noen som helst god grunn til at barn behøver å spise søte ting, så er jeg åpen for å høre på det. Er særlig interessert i fornuften bak at barn skal få søtsaker som belønning for å spise noe de ikke liker. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #52 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er det vel ingen som har sagt at de tror bestemt? Jeg nevnte dette fordi det faktisk er min erfaring. Men det er enda ingen som egentlig har bekreftet at de har vokst opp med saus og dessert til vanlig, og endt opp VERKEN med overvekt ELLER spiseforstyrrelser. Anonymkode: a5ce2...5ea Jeg tror din erfaring er styrt mer av det du vil se enn det som er fakta Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #53 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror din erfaring er styrt mer av det du vil se enn det som er fakta Anonymkode: 98d84...d9b Ok. Takk for smellgode og gjennomtenkte og nyttige refleksjoner, da, AB...d9b Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #54 Skrevet 16. mai 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har forstått det, derfor spurte jeg hvorfor. Du behøver naturligvis ikke svare hvis du ikke har en grunn til det. Nei, det å konsekvent unngå å svare for hva man baserer sine egne råd på, kalles ikke diskusjon, det kalles slarv. Hadde du enda hatt noen som helst god grunn til at barn behøver å spise søte ting, så er jeg åpen for å høre på det. Er særlig interessert i fornuften bak at barn skal få søtsaker som belønning for å spise noe de ikke liker. Anonymkode: a5ce2...5ea 1. Jeg tror at måtehold er bedre enn total avholdenhet, det gjelder faktisk de fleste gode ting i livet. Min erfaring (siden du alt har åpnet for svigerforskning) er at de barna som ikke får noen form for søtsaker i hjemmet er de samme som ikke leker i barneselskap fordi de er klistret til godteriskålene. Det er min grunn til å anbefale å tilby kalorifattig is til et barn som ønsker seg dessert avogtil. 2.Vi har et barn som ikke har vært særlig glad i å prøve nye ting når det gjelder middag og som i det siste har blitt svært ivrig på å smake. Så noen ganger, slett ikke alle, får han is til dessert. Bare fordi at vi syns det er helt greit. Vi ser ikke på sukker som gift og praktiserer altså måtehold. Dette er mine svar. Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #55 Skrevet 16. mai 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. Takk for smellgode og gjennomtenkte og nyttige refleksjoner, da, AB...d9b Anonymkode: a5ce2...5ea Haha, ja, for din svogerforskning er jo smellgod, gjennomtenkt og nyttig Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #56 Skrevet 16. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, ja, for din svogerforskning er jo smellgod, gjennomtenkt og nyttig Anonymkode: 98d84...d9b Det gjelder andre regler for anonym 5ea må du vel skjønne. Hun er jo både vakker og slank. Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #57 Skrevet 16. mai 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring (siden du alt har åpnet for svigerforskning) er at de barna som ikke får noen form for søtsaker i hjemmet er de samme som ikke leker i barneselskap fordi de er klistret til godteriskålene. Det er min grunn til å anbefale å tilby kalorifattig is til et barn som ønsker seg dessert avogtil. Takk! Forstår jo at du endret deg i motsatt retning av det jeg og mine søsken gjorde, så jeg forstår nå litt mer av hvor du kommer fra. 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har et barn som ikke har vært særlig glad i å prøve nye ting når det gjelder middag og som i det siste har blitt svært ivrig på å smake. Så noen ganger, slett ikke alle, får han is til dessert. Bare fordi at vi syns det er helt greit. Vi ser ikke på sukker som gift og praktiserer altså måtehold. Forstår dette også, synes bare det er problematisk å skulle knytte mat sammen med belønning. 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, ja, for din svogerforskning er jo smellgod, gjennomtenkt og nyttig Anonymkode: 98d84...d9b Dette er et forum for helt alminnelige foreldre. Forstår at det tidvis kan være plagsomt dårlig argumentasjon, men om det irriterer deg veldig, vil jeg kanskje heller anbefale deg å se etter et helt nytt nettsted, og se om du finner innlegg som fyller dine krav til vitenskapelighet og fagfellevurdering. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #58 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk! Forstår jo at du endret deg i motsatt retning av det jeg og mine søsken gjorde, så jeg forstår nå litt mer av hvor du kommer fra. Forstår dette også, synes bare det er problematisk å skulle knytte mat sammen med belønning. Dette er et forum for helt alminnelige foreldre. Forstår at det tidvis kan være plagsomt dårlig argumentasjon, men om det irriterer deg veldig, vil jeg kanskje heller anbefale deg å se etter et helt nytt nettsted, og se om du finner innlegg som fyller dine krav til vitenskapelighet og fagfellevurdering. Anonymkode: a5ce2...5ea Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du vil frem til🤔 Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #59 Skrevet 16. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt barn klager også over at vi nesten aldri har dessert. Vi har det kun når vi har gjester. Men det blir så mye annet, så mange anledninger hele tiden hvor man skal "kose seg" med noe usunt, og han er på grensen til overvektig som det er, så jeg ønsker ikke å innføre dessert til vanlig. Dessert er is i hans øyne, så tviler på det hjelper å ha et sunt alternativ heller. (Han får frukt/bær om han vil, men det "teller ikke".) Anonymkode: 61f07...f6f Siden han blir tilbudt frukt eller bær, kan han ev få NiceCream av og til på en varm sommerdag? Hvis du har bananer som er blitt brune og på grensen til overmodne, kutt dem i skiver og legg i fryseren i tett boks. Sørg også for å noen singlefrosne bær i fryseren (feks blåbær, jordbær, bringebær) oppskrift (uten mengder, jeg tar alltid på slump): Du trenger frossen banan, frosne bær, en liten dæsj honning, litt sitrondråper (honning og sitron kam droppes). Jeg pleier å ha ca 2 deler banan og en del bær, noen ganger halvt om halvt. Tar det litt sånn etter dagsformen. Kjær frukt/bær i blender eller food prosessor til en jevn masse. Smak til med litt honning og sitron, om nan trenger det og ev hvor mye man trenger kommer an på hvor moden bananen var og hvor søt bærene er. Det bruker å bli som en litt tynn softis i konsistensen. Kan også settes tilbake i fryseren for en litt mer kuleis-konsistens. Spis som den er eller pynt med litt friske bær eller strøssel og/eller issaus. det er skikkelig godt og går veldig fort å lage når man har ferdig oppskjært og frossen frukt/bær i fryseren. Anonymkode: 7dd90...d0c
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #60 Skrevet 16. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du vil frem til🤔 Anonymkode: 96f5a...6ef Javel, men nå er det, tross alt, akkurat dette poenget, altså min erfaring, som du har kommet med innvendinger mot, i hele denne tråden, så da kan du kanskje lese tråden om igjen? 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: det er skikkelig godt og går veldig fort å lage når man har ferdig oppskjært og frossen frukt/bær i fryseren. Anonymkode: 7dd90...d0c Takk for tips! Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #61 Skrevet 16. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle inn å skrive aldri, med unntak av jul og nyttår, men spiser jeg her at dere definerer dessert som oppkuttet frukt, is, kjeks ol. så da har vi visst dessert flere ganger i uka. Men dessert for meg er puddinger, pai, gele, ol. Anonymkode: 900af...24b Mannen kaller frokostblanding dessert! 😫 Med engang vi ble sammen sa han at vi skulle ha dessert. Så for meg iskake eller pudding. Men han gikk og hentet frokostblanding! Snakk om nedtur! 😂 Foreldrene hans ga barna frokostblanding etter middag og kalte det dessert...... Anonymkode: 517f2...54e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #62 Skrevet 16. mai 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Javel, men nå er det, tross alt, akkurat dette poenget, altså min erfaring, som du har kommet med innvendinger mot, i hele denne tråden, så da kan du kanskje lese tråden om igjen? Takk for tips! Anonymkode: a5ce2...5ea Eller kanskje du kan uttrykke deg forståelig? Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #63 Skrevet 16. mai 2020 Barna blir i ekstase når jeg gidder å lage fruktspyd. 😁 Anonymkode: 517f2...54e
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #64 Skrevet 16. mai 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen kaller frokostblanding dessert! 😫 Med engang vi ble sammen sa han at vi skulle ha dessert. Så for meg iskake eller pudding. Men han gikk og hentet frokostblanding! Snakk om nedtur! 😂 Foreldrene hans ga barna frokostblanding etter middag og kalte det dessert...... Anonymkode: 517f2...54e Haha! Herlig! Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #65 Skrevet 16. mai 2020 Nesten hver dag. Undervektig hele gjengen, bortsett fra mannen som er normalt slank. Spiser ofte «sunne» desserter. Anonymkode: 15079...684
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #66 Skrevet 16. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barna blir i ekstase når jeg gidder å lage fruktspyd. 😁 Anonymkode: 517f2...54e Akkurat! Det er jo helt topp å avslutte middagen med noe, men det går helt fint an å lage noe som er sunt. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #67 Skrevet 16. mai 2020 Når vi har gjester har vi alltid dessert. Ellers nesten aldri, bortsett fra at de som vil får en is fra fryseren av og til. Hvis vi har is (i skål), baker kake, vafler, gjærbakst el.l. har vi det enten til lunsj (når jeg har fri til å bake på dagtid mens barna er på skolen), eller til kvelds. Det skjer nok 2-3 ganger i mnd. Anonymkode: 47949...250
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #68 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Akkurat! Det er jo helt topp å avslutte middagen med noe, men det går helt fint an å lage noe som er sunt. Anonymkode: a5ce2...5ea Er fruktspyd sunnere enn en vannis? Når man tenker kalori og sukkerinnhold? Når det gjelder vitaminer vet jeg jo selvsagt hva som kommer best ut. Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #69 Skrevet 16. mai 2020 14 timer siden, sug lut skrev: Vi har hver dag nå under pesten. Mat er av de få tingene som fremdeles er normale og mulige. Hva slags desserter har dere? Anonymkode: 0cb54...651
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #70 Skrevet 16. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden han blir tilbudt frukt eller bær, kan han ev få NiceCream av og til på en varm sommerdag? Anonymkode: 7dd90...d0c Takk for tips, det skal prøves. Ser ellers at det ble litt av en diskusjon her. Jeg må bare påpeke at det altså ikke er slik at han aldri får noe søtt, langt ifra. Det finnes vel knapt barn i Norge i dag som aldri får noe søtt, det er til stadighet anledninger, feiringer og sosiale sammenkomster hvor kaker, is, kjeks osv "hører med". Hjemme begrenser vi derfor der vi kan. Og det er ikke sånn at han har det fælt fordi han ikke får dessert. Han har klaget over det noen ganger, men han klager også over at han ikke får spise så mye godteri han vil eller kjøpe alle spillene han vil ha til playstation. (Vi har akkurat prøvd penklær til i morgen, og han var fortvilet over at alle buksene var for lange men ikke gikk over magen, så jeg tror ikke den isen er det som skal til for at han skal få best mulig livskvalitet.) Anonymkode: 61f07...f6f
sug lut Skrevet 17. mai 2020 #71 Skrevet 17. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva slags desserter har dere? Anonymkode: 0cb54...651 Fruktsalat, sukkerfri gele, kesam med bær er vel det vi har mest nå til hverdags
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #72 Skrevet 17. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Er fruktspyd sunnere enn en vannis? Når man tenker kalori og sukkerinnhold? Når det gjelder vitaminer vet jeg jo selvsagt hva som kommer best ut. Anonymkode: 96f5a...6ef Dette handler om helt andre ting enn kalorier og sukkerinnhold. Det handler f.eks. om fiberinnhold. Om hvordan naturlig mat jevnt over er bedre enn prosessert mat. Om hvordan lettprodukter ofte gjør vondt verre. At «hva som er søtt nok» handler om hva man er vant med. Og mange andre ting. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #73 Skrevet 17. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for tips, det skal prøves. Ser ellers at det ble litt av en diskusjon her. Jeg må bare påpeke at det altså ikke er slik at han aldri får noe søtt, langt ifra. Det finnes vel knapt barn i Norge i dag som aldri får noe søtt, det er til stadighet anledninger, feiringer og sosiale sammenkomster hvor kaker, is, kjeks osv "hører med". Hjemme begrenser vi derfor der vi kan. Og det er ikke sånn at han har det fælt fordi han ikke får dessert. Han har klaget over det noen ganger, men han klager også over at han ikke får spise så mye godteri han vil eller kjøpe alle spillene han vil ha til playstation. (Vi har akkurat prøvd penklær til i morgen, og han var fortvilet over at alle buksene var for lange men ikke gikk over magen, så jeg tror ikke den isen er det som skal til for at han skal få best mulig livskvalitet.) Anonymkode: 61f07...f6f Jeg er enig med deg og synes du tenker helt riktig. Det er en veldig vanskelig balansegang å skulle si nei til mat, og særlig når barnet er på den runde siden, uten å si noe feil. Men hvis han klager over at ikke buksene passer, så er det en god anledning til å snakke litt om det. Vet ikke hvor gammel han er, men jeg har opplevd at gutter er litt runde rett før de skyter i været og ender opp som tynn som en strek. Man bør likevel være oppmerksom på hva det er man velger, for før eller siden stopper veksten, og da er det greit å ha gode vaner. I deres tilfelle høres det også ut som argumentet i stor grad går på at ‘andre gjør dette’. Hadde nok forsøkt å fokusere på disse temaene; - Gjenkjenne forskjellen mellom sult og kjedsomhet/rastløshet. Er man sulten bør man spise, er man rastløs, bør man gjøre andre ting. - Finne ting som smaker godt og er samtidig lurt for kroppen. - Om man er vant med å gjøre ting fordi andre gjør de tingene, så kan man prøve å snu skuta, være den som er først ute med å gjøre ting, få andre med seg på laget. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #74 Skrevet 17. mai 2020 48 minutter siden, sug lut skrev: Fruktsalat, sukkerfri gele, kesam med bær er vel det vi har mest nå til hverdags Gratulerer med dagen, sug lut! 🌿🇳🇴 Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #75 Skrevet 17. mai 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: I deres tilfelle høres det også ut som argumentet i stor grad går på at ‘andre gjør dette’. Beklager, ser nå at det var HI som skrev dette, og ikke du. Men da kan rådet mitt heller gå til HI. Synes, på generelt grunnlag, at barn gjerne kan reflektere litt omkring dette; om de gjør som de selv vil, eller om de følger etter andre. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå