Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #26 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hæ, saus hver søndag? Ellers spiste dere "tørr" mat liksom 😉 Jeg har vokst opp med saus hver dag, og det samme er barna mine. Ingen er overvektige, ingen har spiseproblemer. Anonymkode: c066d...87d Nei, vi hadde da litt smør på potetene. Men ja, jeg er vant med mye mindre salt og fett enn andre, og det er en vane jeg lett holder i hevd. Er også vant med sunn dessert som dette her; 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har det hver dag! 😊 Frukt eller bær med tilbehør: som regel vaniljesaus, yoghurt eller kesam. Innimellom blir det is eller smoothie. Anonymkode: 30327...d85 Men ikke med is hver dag eller å gi etter for unger som allerede er overvektige om å få is som belønning osv. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #27 Skrevet 16. mai 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da er det greit liksom? Jeg vokste opp med barn som fikk saus og dessert til hver middag, de endte opp med overvekt og spiseforstyrrelser. Selv er jeg vokst opp med vann til mat, saft til grøt hver lørdag, og saus til maten hver søndag. Vår familie var de eneste omtrent, som slapp unna problemer relatert til kosthold. Ære være de foreldrene som tør å si nei og gir ungene en bra start på livet. Anonymkode: a5ce2...5ea He he, tror ikke svogerforskningen din er overførbar til andre 😄 Jeg har vokst opp med saus omtrent hver dag, full av fløte. Dessert ganske ofte, gjerne puddinger og søt bærsaus. Ingen av oss (eller mine venner som hadde liknende kosthold) har spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser handler mer om selvbildet man har, mindre om hvilken mat man får servert i oppveksten. Anonymkode: 30327...d85
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #28 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har det hver dag! 😊 Frukt eller bær med tilbehør: som regel vaniljesaus, yoghurt eller kesam. Innimellom blir det is eller smoothie. Anonymkode: 30327...d85 Det ville aldri gått her. Hadde lagt på meg hvis jeg hadde spist det der hver dag! Skal ha dessert imorgen, på 17. Mai. Jordbær og is. Ellers hadde vi på på nyttårsaften. Det er vel de 2 gangene i året vi har det. Anonymkode: 640fd...25d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #29 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: He he, tror ikke svogerforskningen din er overførbar til andre 😄 Jeg har vokst opp med saus omtrent hver dag, full av fløte. Dessert ganske ofte, gjerne puddinger og søt bærsaus. Ingen av oss (eller mine venner som hadde liknende kosthold) har spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser handler mer om selvbildet man har, mindre om hvilken mat man får servert i oppveksten. Anonymkode: 30327...d85 Senest i går var det en kvinne som skrev en tråd som motbeviste det du skriver på slutten her. Og overvekt sier du ingenting om. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #30 Skrevet 16. mai 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da er det greit liksom? Jeg vokste opp med barn som fikk saus og dessert til hver middag, de endte opp med overvekt og spiseforstyrrelser. Selv er jeg vokst opp med vann til mat, saft til grøt hver lørdag, og saus til maten hver søndag. Vår familie var de eneste omtrent, som slapp unna problemer relatert til kosthold. Ære være de foreldrene som tør å si nei og gir ungene en bra start på livet. Anonymkode: a5ce2...5ea Saus hver søndag? De andre dagene da? Tørre poteter? Weirdo! Anonymkode: 900af...24b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #31 Skrevet 16. mai 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da er det greit liksom? Jeg vokste opp med barn som fikk saus og dessert til hver middag, de endte opp med overvekt og spiseforstyrrelser. Selv er jeg vokst opp med vann til mat, saft til grøt hver lørdag, og saus til maten hver søndag. Vår familie var de eneste omtrent, som slapp unna problemer relatert til kosthold. Ære være de foreldrene som tør å si nei og gir ungene en bra start på livet. Anonymkode: a5ce2...5ea Du, altså 😂 Ja, det er selvsagt mye bedre med en kalorifattig vannis enn fløteis om man trenger å tenke på vekten. Det er ingen som sier at man skal spise is hver dag? Poenget mitt var at det er fullt mulig å velge mer kalorifattige varianter i stede for å alltid si nei, og kanskje skape et stort sug etter søtsaker. Måtehold, vet du, det er en god ting. Min svogerforskning sier at min mann er vant med store middager med saus og dessert hver dag, kake til ettermiddagskaffen og generelt kraftig kosthold. De er fire søsken og alle er svært slanke og spreke. Jeg vokste opp med fisk og poteter med litt smeltet smør på, sparsommelige middager uten særlig tilbehør og kun brus og chips på lørdagen. Både min søster og jeg er overvektige. Så min erfaring er helt motsatt av din. Hvem sin er den riktige? Mulig at det er mer enn en is etter middag som avgjør om man utvikler et anstrengt forhold til mat? Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #32 Skrevet 16. mai 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, vi hadde da litt smør på potetene. Det er da ikke verre med saus enn med smør på potetene.. En vanlig brun saus lager jeg av et par spiseskjeer smør, litt hvetemel, buljongvann og krydder. Det blir mindre smør pr person det enn om alle skulle tatt smør på poteten sin, og de andre tingene i sausen et det smått med kalorier i. Anonymkode: c066d...87d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #33 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så da er det greit liksom? Jeg vokste opp med barn som fikk saus og dessert til hver middag, de endte opp med overvekt og spiseforstyrrelser. Selv er jeg vokst opp med vann til mat, saft til grøt hver lørdag, og saus til maten hver søndag. Vår familie var de eneste omtrent, som slapp unna problemer relatert til kosthold. Ære være de foreldrene som tør å si nei og gir ungene en bra start på livet. Anonymkode: a5ce2...5ea Deres familie i heeele verden 🙄 Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #34 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Deres familie i heeele verden 🙄 Anonymkode: 98d84...d9b *Bare deres familie...* Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #35 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Spiseforstyrrelser handler mer om selvbildet man har, mindre om hvilken mat man får servert i oppveksten. Anonymkode: 30327...d85 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vokste opp med fisk og poteter med litt smeltet smør på, sparsommelige middager uten særlig tilbehør og kun brus og chips på lørdagen. Både min søster og jeg er overvektige. OK. Da kan dere jo si dere fornøyd med å være helt enig om dette, og så kan jeg mene hva jeg vil. Tror folk vet veldig godt hva som er det riktige her, og særlig i det ene tilfellet, når en allerede overvektig gutt vil ha is til dessert. Men lurer litt på hva folk har spist, siden man gidder å krangle om hva saus er laget av eller at dessert kan være sunt eller andre selvfølgeligheter. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #36 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så da er det greit liksom? Jeg vokste opp med barn som fikk saus og dessert til hver middag, de endte opp med overvekt og spiseforstyrrelser. Selv er jeg vokst opp med vann til mat, saft til grøt hver lørdag, og saus til maten hver søndag. Vår familie var de eneste omtrent, som slapp unna problemer relatert til kosthold. Ære være de foreldrene som tør å si nei og gir ungene en bra start på livet. Anonymkode: a5ce2...5ea Saus?? Saus bare søndag?? Er du stein gal? Anonymkode: b3b6d...31f
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #37 Skrevet 16. mai 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Saus?? Saus bare søndag?? Er du stein gal? Anonymkode: b3b6d...31f Nei? Men jeg er slank, pen, intelligent og har deltatt i en undersøkelse som fastslo at det er sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Teller det? Anonymkode: a5ce2...5ea
Himmel og hav Skrevet 16. mai 2020 #38 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei? Men jeg er slank, pen, intelligent og har deltatt i en undersøkelse som fastslo at det er sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Teller det? Anonymkode: a5ce2...5ea Jeg er også slank, pen, intelligent, har vokst opp med saus og dessert og har deltatt i kretsmesterskap i volleyball (og vunnet!). Det teller ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #39 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, Himmel og hav skrev: Jeg er også slank, pen, intelligent, har vokst opp med saus og dessert og har deltatt i kretsmesterskap i volleyball (og vunnet!). Det teller ihvertfall. 👍🏻 Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #40 Skrevet 16. mai 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei? Men jeg er slank, pen, intelligent og har deltatt i en undersøkelse som fastslo at det er sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Teller det? Anonymkode: a5ce2...5ea Hahaha, dette begynner jo bli ganske fornøyelig 😊 Jeg er også slank, det samme er storfamilien, ingen overvektige som jeg vet om. Godt utdannet også, selv om vi alltid har hatt saus til middag. Anonymkode: c066d...87d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #41 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hahaha, dette begynner jo bli ganske fornøyelig 😊 Jeg er også slank, det samme er storfamilien, ingen overvektige som jeg vet om. Godt utdannet også, selv om vi alltid har hatt saus til middag. Anonymkode: c066d...87d Så bra! Jeg spurte om hvorfor fordi jeg faktisk ikke kjenner noen som er vokst opp med saus og dessert, som ikke sliter med enten overvekt eller spiseforstyrrelser. Er jo veldig bra at mange her inne forteller at de har gjort det da! I hvert fall delvis? Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #42 Skrevet 16. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så bra! Jeg spurte om hvorfor fordi jeg faktisk ikke kjenner noen som er vokst opp med saus og dessert, som ikke sliter med enten overvekt eller spiseforstyrrelser. Er jo veldig bra at mange her inne forteller at de har gjort det da! I hvert fall delvis? Anonymkode: a5ce2...5ea Du er ikke seriøs nå vel? Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #43 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er ikke seriøs nå vel? Anonymkode: 98d84...d9b Jo, jeg er seriøs! Men jeg spurte egentlig bare den ene, som argumenterte for at man kunne servere saftis i stedet for vaniljeis. Har du noe å bidra med, utover fnysing og himling med øynene? Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #44 Skrevet 16. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg er seriøs! Men jeg spurte egentlig bare den ene, som argumenterte for at man kunne servere saftis i stedet for vaniljeis. Har du noe å bidra med, utover fnysing og himling med øynene? Anonymkode: a5ce2...5ea Og la meg legge til at den personen anbefalte dette til en som hadde en allerede overvektig gutt. Da ser jeg ikke helt hvorfor det er så farlig om jeg spør hvorfor hun anbefaler det. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #45 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg er seriøs! Men jeg spurte egentlig bare den ene, som argumenterte for at man kunne servere saftis i stedet for vaniljeis. Har du noe å bidra med, utover fnysing og himling med øynene? Anonymkode: a5ce2...5ea Jeg anbefalte det som et alternativ til å aldri ha dessert. Det var et tåpelig forslag, altså? Er det slik at barn som er i faresonen for overvekt aldri skal få noe søtt? Hva tenker du at det gjør med holdning til mat og søtsaker? Anonymkode: 96f5a...6ef
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #46 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg er seriøs! Men jeg spurte egentlig bare den ene, som argumenterte for at man kunne servere saftis i stedet for vaniljeis. Har du noe å bidra med, utover fnysing og himling med øynene? Anonymkode: a5ce2...5ea Ikke annet enn at jeg ikke kan tro at et voksent menneske tror bestemt at alle som er oppvokst med saus og dessert er overvektige eller spiseforstyrrelser Anonymkode: 98d84...d9b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #47 Skrevet 16. mai 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke annet enn at jeg ikke kan tro at et voksent menneske tror bestemt at alle som er oppvokst med saus og dessert er overvektige eller spiseforstyrrelser Anonymkode: 98d84...d9b Det er det vel ingen som har sagt at de tror bestemt? Jeg nevnte dette fordi det faktisk er min erfaring. Men det er enda ingen som egentlig har bekreftet at de har vokst opp med saus og dessert til vanlig, og endt opp VERKEN med overvekt ELLER spiseforstyrrelser. Anonymkode: a5ce2...5ea
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #48 Skrevet 16. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg anbefalte det som et alternativ til å aldri ha dessert. Det var et tåpelig forslag, altså? Er det slik at barn som er i faresonen for overvekt aldri skal få noe søtt? Hva tenker du at det gjør med holdning til mat og søtsaker? Anonymkode: 96f5a...6ef Jeg stilte et spørsmål. Det å sende tre nye spørsmål i retur, er altså ikke det samme som å svare. Anonymkode: a5ce2...5ea
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 16. mai 2020 #49 Skrevet 16. mai 2020 Alltid dessert etter søndagsmiddagen! Ungene gleder seg til en god søndagsmiddag med tilhørende dessert. Det har vi alltid hatt😉 Har i tillegg noen ganger bær eller is ellers å selv om det ikke er så ofte🙂 Desserter her er is, hjemmelaget sjokoladepudding, karamellpudding, bær, polentapudding, mandelpudding, sjokoladefondant osv...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2020 #50 Skrevet 16. mai 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det vel ingen som har sagt at de tror bestemt? Jeg nevnte dette fordi det faktisk er min erfaring. Men det er enda ingen som egentlig har bekreftet at de har vokst opp med saus og dessert til vanlig, og endt opp VERKEN med overvekt ELLER spiseforstyrrelser. Anonymkode: a5ce2...5ea Jeg har fortalt om min mann og hans søsken. Er ikke det erfaring nok? Jeg kjenner jo til flere som har vokst opp med godt gammeldags kosthold med fete sauser og søte desserter også, men der har jeg hverken inngående kjennskap til det totale kostholdet eller visshet om at de ikke har noen skjulte spiseforstyrrelser, så jeg kan ikke være så bastant der. 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stilte et spørsmål. Det å sende tre nye spørsmål i retur, er altså ikke det samme som å svare. Anonymkode: a5ce2...5ea Jeg svarte jeg. Jeg syns at det å tilby mer kalorifattige alternativ kan være lurer enn å kategorisk utelate alt søtt fra kostholdet. Så da syns jeg det er innafor å spør om du syns det er feil? Det kalles en diskusjon. Anonymkode: 96f5a...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå