Gå til innhold

Hvordan takler man en gryende, potensiell mobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler aldri om kontroll, verken som barn, tenåring eller som voksen. Det handler om å være gode forbilder. 

Joda, det har jeg svart på. At du ikke klarer å forstå det, eller ikke vil forstå det, det kan jeg ikke hjelpe med.

Det er dere som skriver til meg som er på etterskudd med å påvise at barn med gode fedre opplever slike ting som det vi leser om i tråden. Kommer derfor ikke til å la hele greia flyte ut i «diskusjon», før dere har noe håndfast. Og mens vi venter, kommer det stadig flere drypp fra en kvinne med en «usynlig» mann, som viser at det hele ikke fungerer. 

Det er det som er saken her. HI har enda ikke svart på hvorfor hun ikke overlater saken til sin mann, barnets far. Det er det jeg selv ville gjort i alle fall. 

Anonymkode: ad436...128

Så hvilke erfaring har du med tenåringer? Og hi håper alle å ha vært gode rollemodeller og gitt ungene våre hode verdier slik at de tar gode valg fir seg selv seinere. Nå er det nå en han sånn at barn/ungdom har sin unike personlighet som er medført. Søsken som har fått like verdier og oppdragelsen kan dermed ta ulike valg den dagen de står på egne ben. Noen er mer utforskende, utprøvende og eventyrlystne enn andre. Evnen til å vurdere konsekvenser og spontaniteten til den enkelte vil også påvirke.


Nei, jeg har ikke fått svar på hva man kan forvente av en mann som man ikke kan forvente av en kvinne.... det handler ikke om min forståelse, men det handel i tilfelle om din formidlingsevne...

Så siden du mangler kompetanse og ferdigheter til å oppdra egne barn og derfor overlater det hele til mannen, så bør alle andre også gjøre det?  At HI ikke har snakket så mye om sin mann betyr ikke at de ikke samarbeider om saken. Hun søker råd...

Personlig drøfter jeg og min man utfordringer i forhold til barna som likeverdige partnere. Nå skal det sies at vi alltid ender opp med enighet og at det stort sett er han som lytter til mine råd da det er jeg som innehar fagkompetanse på området... Men jeg burde kanskje tie og la han ordne opp siden han har en penis?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har jeg avfeid? 
Jeg har jo sagt at vi fotfølger han, men det kan jeg ikke gjøre på skolen. Og personer med fagkompetanse? Hvor ser du det?

Du bare bekrefter hva jeg skrev tidligere - du er kun ute etter å ta meg.

HI

Anonymkode: 7cdf9...404

Du vil ikke koble inn politiet, selv om det her dreier seg om gjentatte tilfeller av hærverk.

Du vil ikke koble inn ppt, for det har du funnet ut kan hemme din sønn.

Følge opp på skolen kunne kanskje vært mulig, i samarbeid med skolen, om du eller far tok dere fri.

Og personer med fagkompetanse som har svart - jeg har sikkert vært på forumet lenger enn deg, for jeg vet at noen av de som har svart deg har slik kompetanse.

Nei, jeg er ikke ute etter å ta deg - jeg lurer oppriktig på hva som skal til for å riste nok i deg til at du begynner å handle for å hindre at sønnen din får terrorisert andre elever. Så personlig som det hærverket nå er blitt risikerer dere at det blir personskade snart.

Du bør gå til skole og lærer og si "NÅ må vi ha et møte, det er elever her som blir mobbet og som lever i frykt, delvis pga. min sønn, og NÅ må skolen komme på banen, lage en skriftlig plan på hvordan de skal løse dette og trygge hverdagen til alle elevene." Rektor/skole er pliktig etter loven å lage en slik plan. Tør å være den forelderen som sier nok er nok og som krever at de gjør umiddelbare tiltake - ikke sitter og venter på neste episode før de ev. kaller inn til møte. Vær ærlig og si at dere forsøker, men at dere ikke kommer noen vei så lenge de andre foreldrene ikke tar sin gutts adferd på alvor. Kanskje vurder å melde disse til bv, da det er omsorgssvikt om de ikke hjelper gutten sin til å endre adferd. Slik adferd kan jo ofte også komme pga. trøblete forhold i hjemmet. Kontakt foreldrene til de ungene som blir mobbet og gå sammen med disse til rektor for å kreve at det handles umiddelbart!

Og du - din frykt for at din sønn en gang i fremtiden kanskje ikke vil få høyeste sikkerhetsklarering... om du ikke får snudd dette nå så vil han ikke få det uansett.

Spør deg også om du ville godtatt at din gutt måtte oppleve mobbing på skolen, leve i frykt hver dag på skolen og få sine ting ødelagt? Hadde du ment at skolen gjorde nok når de ikke ville kalle inn til møte om det før enda flere alvorlige "episoder"? Og foreldrene til en av mobberne, ville du ment at de gjorde nok når de ikke ville søke hjelp av fagfolk når de ikke greier å hindre barnet fra å mobbe og utøve vold mot andre (og jo ødelegging av personlige eiendeler som klær er vold på den måten din sønn er med på å gjøre det)... fordi de er redd for at andreklassingen deres kanskje kan slite med å få enkelte yrker som voksen? Hadde du oppriktig ment det var grunn nok til at ditt barn da måtte fortsette å leve enda lenger med alvorlig mobbing?

Dere trenger tydeligvis hjelp slik at dere kan hjelpe gutten deres. Så, hva er du og far villige til å gjøre for å hjelpe gutten deres og hindre at han ødelegger andres liv?

Anonymkode: 9dacf...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ulenissen skrev:

Men jeg burde kanskje tie og la han ordne opp siden han har en penis?

Som sagt gidder jeg ikke la meg forlede av «diskusjon» så lenge ingen kommer opp med et eksempel på at det som beskrives i HI kunne skjedd i et hjem med en godt fungerende far. Nå har jeg sagt dette to ganger, så nå får det holde. 

Jeg svarer deg likevel nå, fordi jeg faktisk ble litt nysgjerrig på noe.  

Jeg legger merke til at det er hylviktig for mange å snakke om hvor lite viktig kjønn er. Da er mitt spørsmål; Har noen av dere damer som mener at kjønn er uviktig, overlatt til far å snakke med datteren om pubertet, mensen, bind, tamponger og prevensjon?

Hvis ikke så still da spørsmålet om hvorfor mor bør ha noe som helst å si i en situasjon hvor en gutt lar seg forlede av en annen gutt. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt gidder jeg ikke la meg forlede av «diskusjon» så lenge ingen kommer opp med et eksempel på at det som beskrives i HI kunne skjedd i et hjem med en godt fungerende far. Nå har jeg sagt dette to ganger, så nå får det holde. 

Jeg svarer deg likevel nå, fordi jeg faktisk ble litt nysgjerrig på noe.  

Jeg legger merke til at det er hylviktig for mange å snakke om hvor lite viktig kjønn er. Da er mitt spørsmål; Har noen av dere damer som mener at kjønn er uviktig, overlatt til far å snakke med datteren om pubertet, mensen, bind, tamponger og prevensjon?

Hvis ikke så still da spørsmålet om hvorfor mor bør ha noe som helst å si i en situasjon hvor en gutt lar seg forlede av en annen gutt. 

Anonymkode: ad436...128

Eeeee... ja. Her i huset snakker vi om pubertet, pupper, hår, mens, p-piller osv som noe ganske naturlig med både guttene og jenten. Og det gjør faktisk far i like stor grad som meg. Hvorfor skulle han ikke det?
 

Jeg har vist til at slikt også skjer i hjem med godt fungerende fedre, men da bestemte du at siden de hadde barn som utfordret så kunne de ikke være gode fedre 😳 Ikke kunne du definere hvorfor heller...

Du kommer med en rekke påstander som du verken har dokumentasjon for eller argument med hold i. Du kommer bare med en masse synsing og påstander som du presenterer som argument...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ulenissen skrev:

Her i huset snakker vi om pubertet, pupper, hår, mens, p-piller osv som noe ganske naturlig med både guttene og jenten. Og det gjør faktisk far i like stor grad som meg.

Det var ikke det som var spørsmålet i det hele tatt. Du bare fortsetter jo å vri på alt jeg skriver, late som du ikke forstår hva jeg mener, snakke om helt urelevante saker, si at jeg har kommet med påstander, enda jeg stiller spørsmål, osv. Og alt dette, antagelig, kun fordi du vet veldig godt at du aldri vil finne et konkret eksempel på det jeg har etterlyst. Så dette gidder jeg rett og slett ikke.

Jeg synes det er skikkelig trist når foreldre ikke klarer å ta ansvar for ungene sine. 

Det å bevisst ofte unger på prinsippenes alter, synes jeg kanskje nesten er enda verre. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har erfart det.
Jeg jobber selv i en bedrift hvor vi sikkerhetsklareres, og jeg har sett potensielle kolleger ikke få jobb pga gamle saker i registeret. Det er strengt. 
 

HI

Anonymkode: 7cdf9...404

Det gjør jeg også, og jeg er selv sikkerhetsklarert. Det har virkelig aldri vært et tema at jeg gikk hos psykolog som barn/ungdom. 

Anonymkode: c70a6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke det som var spørsmålet i det hele tatt. Du bare fortsetter jo å vri på alt jeg skriver, late som du ikke forstår hva jeg mener, snakke om helt urelevante saker, si at jeg har kommet med påstander, enda jeg stiller spørsmål, osv. Og alt dette, antagelig, kun fordi du vet veldig godt at du aldri vil finne et konkret eksempel på det jeg har etterlyst. Så dette gidder jeg rett og slett ikke.

Jeg synes det er skikkelig trist når foreldre ikke klarer å ta ansvar for ungene sine. 

Det å bevisst ofte unger på prinsippenes alter, synes jeg kanskje nesten er enda verre. 

Anonymkode: ad436...128

Enda et svada svar der du ikke svarer på noe av det jeg spør om. Og jo jeg svarer på spørsmålet ditt. Her snakker far med datter om mens, Bind og prevensjon.

Jeg synes også det er trist når foreldre ikke klarer å ta ansvar for ungene sine. Møter dessverre ofte dette. Men det er ikke det som drøftes her! Her er det foreldre som ønsker innspill på hvordan de skal håndtere en situasjon, det er ikke det samme som å ikke ta ansvar, tvert imot!

Og hvem og hvordan er det noen som ofrer ungene på prinsippenes alter? Enda mer vrøvl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ulenissen skrev:

Her er det foreldre som ønsker innspill på hvordan de skal håndtere en situasjon, det er ikke det samme som å ikke ta ansvar, tvert imot!

Det er din mening.

Jeg synes 9dacf...b0a treffer spikeren temmelig rett på hodet her. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det sier seg jo selv at disse ikke er velfungerende fedre, når ungene havner på skråplanet 😳

Oi, du har innført et klassisk «sirkelargument»! Først spør du om det finnes noen velfungerende fedre som får barn på skråplanet; du blir gitt eksempler på at det har skjedd, og dermed snur du bevisførselen til å hete at de umulig kan være velfungerende siden barna landet på skråplanet... 🤣 Da er det jo bare å bytte ut ordet «fedre» med «mødre» og så er vi i mål med skylddelingen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pashla skrev:

Oi, du har innført et klassisk «sirkelargument»! Først spør du om det finnes noen velfungerende fedre som får barn på skråplanet; du blir gitt eksempler på at det har skjedd, og dermed snur du bevisførselen til å hete at de umulig kan være velfungerende siden barna landet på skråplanet... 🤣 Da er det jo bare å bytte ut ordet «fedre» med «mødre» og så er vi i mål med skylddelingen! 

Endelig noen som tok den!

Endelig!

Helt utrolig at dette tok flere dager! 

Og ja, selvfølgelig kan man når som helst bytte ut fedre med mødre i denne ligningen, det har jeg vært klar og tydelig på hele veien. Men selvfølgelig, enkelte er mer opptatt av å snakke mest mulig, og gå i forsvar, enn av å lese og forsøke å sette seg rolig inn i hva som blir sagt. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Endelig noen som tok den!

Endelig!

Helt utrolig at dette tok flere dager! 

Og ja, selvfølgelig kan man når som helst bytte ut fedre med mødre i denne ligningen, det har jeg vært klar og tydelig på hele veien. Men selvfølgelig, enkelte er mer opptatt av å snakke mest mulig, og gå i forsvar, enn av å lese og forsøke å sette seg rolig inn i hva som blir sagt. 

Anonymkode: ad436...128

Et sirkelargument er uansett ikke gyldig... Du må nok jobbe litt med basal logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pashla skrev:

Et sirkelargument er uansett ikke gyldig... Du må nok jobbe litt med basal logikk.

Det stemmer ikke. Sirkelargumentasjon er ikke noe man er så opptatt av innen logikk, det er helst når man kommer til programmering, at reiterering blir et problem. 

Men som argument i denne debatten var det altså ment som et poeng i seg selv.

Det at folk ikke evner å gjenkjenne selv de mest åpenbare poenger, betyr at de, med fordel, kan overlate businessen til noen andre, fordi sannsynligheten er >= 1, for at noen andre vil klare å løse det minst like bra. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Sirkelargumentasjon er ikke noe man er så opptatt av innen logikk, det er helst når man kommer til programmering, at reiterering blir et problem. 

Men som argument i denne debatten var det altså ment som et poeng i seg selv.

Det at folk ikke evner å gjenkjenne selv de mest åpenbare poenger, betyr at de, med fordel, kan overlate businessen til noen andre, fordi sannsynligheten er >= 1, for at noen andre vil klare å løse det minst like bra. 

Anonymkode: ad436...128

Det er vel heller det at folk ikke følger med på alle koder, og ser at alle dine innlegg kommer fra deg

Anonymkode: 4b08a...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Sirkelargumentasjon er ikke noe man er så opptatt av innen logikk, det er helst når man kommer til programmering, at reiterering blir et problem. 

Men som argument i denne debatten var det altså ment som et poeng i seg selv.

Det at folk ikke evner å gjenkjenne selv de mest åpenbare poenger, betyr at de, med fordel, kan overlate businessen til noen andre, fordi sannsynligheten er >= 1, for at noen andre vil klare å løse det minst like bra. 

Anonymkode: ad436...128

Nei, innen logikken kan ikke argumenter gå i sirkel. Første uka på ex.phil., det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, innen logikken kan ikke argumenter gå i sirkel. Første uka på ex.phil., det...

Det var ikke helt uventet at du hadde logikk-kunnskapene dine fra exphil, nei. Og jeg skal ikke forvirre deg med mer avanserte logikk. Men kanskje du bør ta med i beregningen at ikke alle begrenser sine argumenter til hva de har lært første uka på ex.phil.? ;) 

Jeg kom uansett inn i tråden for å gi HI et råd, det er et råd jeg enda mener er knakende godt, og som jeg har god erfaring med selv. 

Utover dette er jeg ikke ute etter å «diskutere».

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke helt uventet at du hadde logikk-kunnskapene dine fra exphil, nei. Og jeg skal ikke forvirre deg med mer avanserte logikk. Men kanskje du bør ta med i beregningen at ikke alle begrenser sine argumenter til hva de har lært første uka på ex.phil.? ;) 

Jeg kom uansett inn i tråden for å gi HI et råd, det er et råd jeg enda mener er knakende godt, og som jeg har god erfaring med selv. 

Utover dette er jeg ikke ute etter å «diskutere».

Anonymkode: ad436...128

Hva jeg har slags utdannelse vet du null om, og åpenbart vet du null om logikk også - for det kommer ikke nye regler etterpå som motsier de grunnleggende reglene 😉 Det blir ikke plutselig mulig å bruke sirkelargumenter på hovedfaget heller. Det er like lite mulig som å plutselig innføre et nytt plusstegn i matematikken som skal overta for det gamle plusstegnet etter at man har lært matte i to år... 

Ditt råd er for øvrig ikke basert på noen som helst empiri, og denne "oppfølgingen" er en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Hva jeg har slags utdannelse vet du null om, og åpenbart vet du null om logikk også - for det kommer ikke nye regler etterpå som motsier de grunnleggende reglene 😉 Det blir ikke plutselig mulig å bruke sirkelargumenter på hovedfaget heller. Det er like lite mulig som å plutselig innføre et nytt plusstegn i matematikken som skal overta for det gamle plusstegnet etter at man har lært matte i to år... 

Ditt råd er for øvrig ikke basert på noen som helst empiri, og denne "oppfølgingen" er en avsporing.

Ingen av disse tingene stemmer. Men jeg gidder som sagt ikke forklare.

Tråden handler om en kvinne med et problem med sin sønn, ikke om hva slags utdannelse folk har eller hvem som klarer å høres smarteste ut og den slags type ting. Dessverre har HI den samme tendensen til å rote seg bort i uvesentligheter, som hva de som svarer har. 

Jeg kan bare samstemme med 9dacf...b0a og den «crazy» brukeren som mener at barnet må gå på do på en bøtte hvis det ødelegger en do. Verken det å ta med silkehansker, eller det å rote seg bort i teknikaliteter og andre avsporinger, fører noe steds hen. Det som må til, er reell handling. Hvis ikke så blir dette bare verre og verre, og HI risikerer mye mer enn at sønnen havner i et register. 

Anonymkode: ad436...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...