Gå til innhold

Hvordan takler man en gryende, potensiell mobber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du er ansvarlig for ditt barn. Ditt barn er en bølle. Mitt barn hadde fått tydelig beskjed; en eneste episode til, og jeg tar deg ut av skolen på dagen, og du begynner på nytt et annet sted. Og jeg hadde gjennomført - noe mine unger vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mobbing hvis de går etter den samme mange ganger og ønsker å skade den personen. Om de derimot ødelegger "hva spm helst" for å tøffe seg er det ikke mobbing men herverk.

Jeg foreslår at dere lar ham merke hva det betyr å ødelegge ting.

Om han knuser et vindu får han ikke øukke vinduet på rommet sitt på en uke. Ødelegger han en jakke må han selv gå uten jakke en periode. Tetter de en do kan han gjøre fra seg i en bøtte i en uke. Ødelegger de en sykkel må han selge sin egen for å reparere den som er ødelagt osv.

I tillegg sunes jeg dere bør snakke med alle de involverte guttenes foreldre og lage en felles pkan for hvordan dere kan ta tak i dette. Ikke legg spessielt skyld på en. Dette høres ut til å være alles problem. Det må jo også dreie seg om veldig mange penger etter hvert som dere blir enige om hvem som skal betale.

Anonymkode: 20a89...8fd

Herregud. Dette er ikke Auschwitz. 
Du er jo ravende gal. 

Anonymkode: fd60d...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mobbing hvis de går etter den samme mange ganger og ønsker å skade den personen. Om de derimot ødelegger "hva spm helst" for å tøffe seg er det ikke mobbing men herverk.

Jeg foreslår at dere lar ham merke hva det betyr å ødelegge ting.

Om han knuser et vindu får han ikke øukke vinduet på rommet sitt på en uke. Ødelegger han en jakke må han selv gå uten jakke en periode. Tetter de en do kan han gjøre fra seg i en bøtte i en uke. Ødelegger de en sykkel må han selge sin egen for å reparere den som er ødelagt osv.

I tillegg sunes jeg dere bør snakke med alle de involverte guttenes foreldre og lage en felles pkan for hvordan dere kan ta tak i dette. Ikke legg spessielt skyld på en. Dette høres ut til å være alles problem. Det må jo også dreie seg om veldig mange penger etter hvert som dere blir enige om hvem som skal betale.

Anonymkode: 20a89...8fd

Som én av få, likte jeg disse konsekvensene 👍 

Godt å se det er flere som tør å være både upopulære, upedagogiske og autoritære innimellom. 

Anonymkode: 6e352...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe ydmykende i å bruke en bøtte. Det er bare litt mindre behaglig.

Å måtte stake opp er greit for dem som er gamle nok til å gjøre det selv og å måtte betale er ok for dem som har tjent egne penger, men for yngre barn som uansett ikke klarer å stake opp selv og bare har sparepenger de har fått av foreldrene til ting de egentlig ikke trenger har sånt liten effekt.

Anonymkode: 20a89...8fd

Og når de er så små, at de verken kan hjelpe til med opprydningen, eller kompensere på annen måte  - tror  du da virkelig at de er gamle nok til å skjønne følgene av det de gjør? 
For hvis de ikke er gamle nok til dét engang, da er jo dine utspekulerte straffemåter bare ...slemt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som én av få, likte jeg disse konsekvensene 👍 

Godt å se det er flere som tør å være både upopulære, upedagogiske og autoritære innimellom. 

Anonymkode: 6e352...683

Ja; for da får man redde barn, om ikke annet. Og redde barn sørger for at ingen finner ut av det når de gjør noe galt. Godt tenkt! Øyentjenere er jo bare best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Ja; for da får man redde barn, om ikke annet. Og redde barn sørger for at ingen finner ut av det når de gjør noe galt. Godt tenkt! Øyentjenere er jo bare best.

Der tar du feil. De blir ikke redde, men de lærer hva konsekvensen av å ødelegge ting er.  De skjuler ikke hærverk. De slutter med det.

Anonymkode: 20a89...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pashla skrev:

Og når de er så små, at de verken kan hjelpe til med opprydningen, eller kompensere på annen måte  - tror  du da virkelig at de er gamle nok til å skjønne følgene av det de gjør? 
For hvis de ikke er gamle nok til dét engang, da er jo dine utspekulerte straffemåter bare ...slemt?!

Hvis de er så små at de ikke forstår hva de gjør stiller det seg annerledes, men det var ikke tilfellet slik jeg forstår hi. 

Anonymkode: 20a89...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der tar du feil. De blir ikke redde, men de lærer hva konsekvensen av å ødelegge ting er.  De skjuler ikke hærverk. De slutter med det.

Anonymkode: 20a89...8fd

Det er der du bør lese deg litt opp... for det fins null dokumentasjon på det du sier. 

Og din idé om å dikte opp en fantasifull straff forteller dem bare at foreldrene er klare til å plage dem når de dummer seg ut. Ikke at man tar ansvar for sine egne feil og rydder opp som best det går. Det er nemlig umulig å rydde opp når mor eller far i steder kommer opp med noe utspekulerte greier rett ut av det blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde alle goder blitt inndratt. Pent måtte erstatte, og bedt om unnskyldning. Ikke fått være ute med venner. Evt har en og en på besøk, med voksen tilstede. 

Ville bedt om et møte på skolen med alle gutteforeldrene. (Nå er det vanskelig pga Corona, må finne en løsning) alt på bordet. Gi foreldrene f.... kontakter man politiet, eller bv. 

Anonymkode: 20e28...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her hadde alle goder blitt inndratt. Pent måtte erstatte, og bedt om unnskyldning. Ikke fått være ute med venner. Evt har en og en på besøk, med voksen tilstede. 

Ville bedt om et møte på skolen med alle gutteforeldrene. (Nå er det vanskelig pga Corona, må finne en løsning) alt på bordet. Gi foreldrene f.... kontakter man politiet, eller bv. 

Anonymkode: 20e28...97c

Ville også snakket om konsekvenser som, selvmord, bytte klasse, bytte skole osv

Anonymkode: 20e28...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ville også snakket om konsekvenser som, selvmord, bytte klasse, bytte skole osv

Anonymkode: 20e28...97c

Ville du ha snakket med en 2.klassing om selvmord?!

Anonymkode: f2cda...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville du ha snakket med en 2.klassing om selvmord?!

Anonymkode: f2cda...e8b

Andreklassinger kan også bli så fortvilet, av mobbing for eksempel, at de ønsker å dø.

Anonymkode: eced3...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 7/8-åring klipper opp en jakke og kaster den i do er i seg selv alvorlig og vitner om at ham mangler grunnleggende sperrer. Jeg ville allerede nå koblet på eksternt apparat for hjelp - i første omgang skolen/ppt.

Anonymkode: aca9b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville også snakket om konsekvenser som, selvmord, bytte klasse, bytte skole osv

Anonymkode: 20e28...97c

Fikk ikke med meg at det var en 2.klassing. Men generelt ja. Spørs hvor modene de er. Det har vært 10åringer som har tatt livet sitt. Sikkert yngre også. 

Anonymkode: 20e28...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe ydmykende i å bruke en bøtte. Det er bare litt mindre behaglig.

Å måtte stake opp er greit for dem som er gamle nok til å gjøre det selv og å måtte betale er ok for dem som har tjent egne penger, men for yngre barn som uansett ikke klarer å stake opp selv og bare har sparepenger de har fått av foreldrene til ting de egentlig ikke trenger har sånt liten effekt.

Anonymkode: 20a89...8fd

Du er faktisk seriøs? Ydmyke barn, er din måte å oppdra på? 

 

Anonymkode: d3e66...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der tar du feil. De blir ikke redde, men de lærer hva konsekvensen av å ødelegge ting er.  De skjuler ikke hærverk. De slutter med det.

Anonymkode: 20a89...8fd

Jeg kan også lære barnet mitt konsekvenser uten å få barnet til å føle seg mindre verdifullt. 
Han tettet også doen ved et uhell. Kunne aldri drømme om å oppføre meg som deg! Han gjorde det bare én gang, likevel. 
 

Anonymkode: d3e66...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan også lære barnet mitt konsekvenser uten å få barnet til å føle seg mindre verdifullt. 
Han tettet også doen ved et uhell. Kunne aldri drømme om å oppføre meg som deg! Han gjorde det bare én gang, likevel. 
 

Anonymkode: d3e66...42c

Å gjøre noe med et uhell er noe helt annet enn det er snakk om her. Dette gjelder unger som gjør hærverk, knuser ruter, ødelegger sykler, klipper opp jakker osv med vilje og som ikke viser noen tegn til anger etterpå. Det er det viktig å ta tak i. Da holder det ikke med mild forklaring om at det er galt å ødelegge . De vet jo det. Det er derfor de gjør det.

Anonymkode: 20a89...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er faktisk seriøs? Ydmyke barn, er din måte å oppdra på? 

 

Anonymkode: d3e66...42c

Dette barnet har ydmyket andre barn med sin oppførsel, så da bør en faktisk ta harde tak i hvert fall når barnet ikke viser noen form for anger. Noen ganger må de kjenne sin egen medisin, og den kan smake fryktelig vondt. 

Anonymkode: f37c8...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mobbing hvis de går etter den samme mange ganger og ønsker å skade den personen. Om de derimot ødelegger "hva spm helst" for å tøffe seg er det ikke mobbing men herverk.

Jeg foreslår at dere lar ham merke hva det betyr å ødelegge ting.

Om han knuser et vindu får han ikke øukke vinduet på rommet sitt på en uke. Ødelegger han en jakke må han selv gå uten jakke en periode. Tetter de en do kan han gjøre fra seg i en bøtte i en uke. Ødelegger de en sykkel må han selge sin egen for å reparere den som er ødelagt osv.

I tillegg sunes jeg dere bør snakke med alle de involverte guttenes foreldre og lage en felles pkan for hvordan dere kan ta tak i dette. Ikke legg spessielt skyld på en. Dette høres ut til å være alles problem. Det må jo også dreie seg om veldig mange penger etter hvert som dere blir enige om hvem som skal betale.

Anonymkode: 20a89...8fd

Herregud, her bør barnevernet komme på banen. 

Anonymkode: 15db4...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2020 den 11.07, Anonym bruker skrev:

Dette hadde jeg overlatt til far.

Faktisk tenker jeg at det hele bunner i at far er fraværende og unnvikende i oppdragelsen, hvorfor skulle gutten ellers se opp til gutter på egen alder, og hvorfor skulle ellers du være den som tok dette opp? 

Anonymkode: ad436...128

En av de dummeste forslagene til nå.... Faktisk så idiotisk at det ikke trenger kommenteres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, det å kalle sønnen din for "en gryende, potensiell mobber", det er en farlig bagatellisering av det han er med på å gjøre. Så lenge han er med på å gjøre disse handlingene, så er han like skyldig som den som ev. initierer dem. Din sønn ER pr. i dag en mobber og en som driver alvorlig hærværk.

Hva er blitt gjort fra dere foreldres side - altså, ikke bare din og fars, men alle foreldre til ungene som her mobber og gjør hærverk?

Hva har skolen gjort?

Jeg tenker at det du forteller din og de andre ungene gjør er så alvorlig at det må kobles inn mye ressurser for å få stoppet det! Jeg ville faktisk vurdert å koble inn politiet også, slik at forebyggende enhet kan ta en samtale med ungene som driver med dette, ev. hele klassen. Skolen må få på plass vedtak OG følge opp. Dere foreldre bør ha en felles strategi for å stoppe dette. Den/de av ungene som trenger det bør få oppfølging av fagfolk for å forstå hva de driver med, og finne ut hvorfor de gjør det. Her er det også unger som blir utsatt for så grov mobbing og hærverk at de bør få hjelp.

Jeg ville blitt dypt bekymret hvis barnet mitt ikke viste noen form for empati og forståelse for følgene av det han gjorde mot andre. Så bekymret at jeg ville koblet inn fagfolk, fastlege, ppt, ev. andre.

Så hva har blitt gjort, og hva tenker dere gjøre videre, Hi?

Anonymkode: 9dacf...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet har ydmyket andre barn med sin oppførsel, så da bør en faktisk ta harde tak i hvert fall når barnet ikke viser noen form for anger. Noen ganger må de kjenne sin egen medisin, og den kan smake fryktelig vondt. 

Anonymkode: f37c8...038

Da blir barnet i alle fall godt trent - til å ydmyke andre på nytt.... du er naiv hvis du ikke ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet har ydmyket andre barn med sin oppførsel, så da bør en faktisk ta harde tak i hvert fall når barnet ikke viser noen form for anger. Noen ganger må de kjenne sin egen medisin, og den kan smake fryktelig vondt. 

Anonymkode: f37c8...038

Øye for øye, tann for tann? Beit du barna dine hvis de beit deg? Tenker du at det er greit å slå for å understreke at vold er uakseptabelt? Slik barneoppdragelse trodde jeg faktisk døde ut med min egen besteforeldregenerasjon.

Jeg er for øvrig enig i at HIs sønn er ansvarlig for sine handlinger, og at de er alvorlige. Det hjelper ikke at en annen gutt kanskje er pådriver til handlingene, HIs gutt utfører sine negative handlinger selv, og de må tas tak i. Han er relativt liten hvis han går i 2. klasse, men helt klart stor nok til å forstå at det han gjøre er uakseptabelt. Hvis han har en generell utfordring med å sette seg i andres sted, bør han kanskje utredes, men først og fremst tenker jeg at han må følges opp tettere. Jeg ville vurdert å være sammen med ungen min store deler av døgnet inntil han kunne vise at det var trygt å bevege seg uten voksentilsyn. Til barnet ville jeg formidlet en forventning om å bruke noen sparepenger til ny jakke og nye dekk til sykkelen han har ødelagt, og deretter at "Når du gjør så mange dumme ting når du er uten voksne, må vi øve mer. Pappa, læreren din og jeg kommer derfor til å være sammen med deg hele tiden for å minne deg på hva som er OK å gjøre og hva du ikke får gjøre. Vi trodde vi hadde lært deg det, men det har vi visst ikke, så da må vi lære deg det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Iiiiik skrev:

Øye for øye, tann for tann? Beit du barna dine hvis de beit deg? Tenker du at det er greit å slå for å understreke at vold er uakseptabelt? Slik barneoppdragelse trodde jeg faktisk døde ut med min egen besteforeldregenerasjon.

Jeg er for øvrig enig i at HIs sønn er ansvarlig for sine handlinger, og at de er alvorlige. Det hjelper ikke at en annen gutt kanskje er pådriver til handlingene, HIs gutt utfører sine negative handlinger selv, og de må tas tak i. Han er relativt liten hvis han går i 2. klasse, men helt klart stor nok til å forstå at det han gjøre er uakseptabelt. Hvis han har en generell utfordring med å sette seg i andres sted, bør han kanskje utredes, men først og fremst tenker jeg at han må følges opp tettere. Jeg ville vurdert å være sammen med ungen min store deler av døgnet inntil han kunne vise at det var trygt å bevege seg uten voksentilsyn. Til barnet ville jeg formidlet en forventning om å bruke noen sparepenger til ny jakke og nye dekk til sykkelen han har ødelagt, og deretter at "Når du gjør så mange dumme ting når du er uten voksne, må vi øve mer. Pappa, læreren din og jeg kommer derfor til å være sammen med deg hele tiden for å minne deg på hva som er OK å gjøre og hva du ikke får gjøre. Vi trodde vi hadde lært deg det, men det har vi visst ikke, så da må vi lære deg det".

Dette. Den ungen hadde fått meg limt på seg i lang tid, i alle sammenhenger. Hvis du ikke kan fungere ute blant folk må du enten være hjemme eller ha med deg mora di. Og hun er ikke blid. For dette var ikke hennes ide om god bruk av tid og samvær heller.

Anonymkode: e8dbf...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette. Den ungen hadde fått meg limt på seg i lang tid, i alle sammenhenger. Hvis du ikke kan fungere ute blant folk må du enten være hjemme eller ha med deg mora di. Og hun er ikke blid. For dette var ikke hennes ide om god bruk av tid og samvær heller.

Anonymkode: e8dbf...c68

Skulle ikke være anonym.

Anonymkode: e8dbf...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...