Gå til innhold

Hvordan takler man en gryende, potensiell mobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i 2. klasse. Det er en fin klasse, men de har et problem. Guttene styres av en tøffing, og de gjør alt for å imponere han. Sønnen min er intet unntak. Sammen har de knust ei rute, ødelagt en sykkel, og siste nå, ødelagt en jakke til en annen i klassen. De klippet den i stykker og kastet den i do. Dette er på ingen måte greit, og både faren og jeg har hatt flere alvorsprater med han. Det går i at det er uakseptabelt, at det er mobbing, og hvordan hadde han følt det selv, osv, osv. Likevel. Det gjentar seg. 

Så hva gjør man da? 

Anonymkode: 7cdf9...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min går i 2. klasse. Det er en fin klasse, men de har et problem. Guttene styres av en tøffing, og de gjør alt for å imponere han. Sønnen min er intet unntak. Sammen har de knust ei rute, ødelagt en sykkel, og siste nå, ødelagt en jakke til en annen i klassen. De klippet den i stykker og kastet den i do. Dette er på ingen måte greit, og både faren og jeg har hatt flere alvorsprater med han. Det går i at det er uakseptabelt, at det er mobbing, og hvordan hadde han følt det selv, osv, osv. Likevel. Det gjentar seg. 

Så hva gjør man da? 

Mobbing er det da ikke.

Anonymkode: a1a0b...faa

Skrevet

Her er jo sønnen din like skyldig og dette er ikke gryende mobbing, det er mobbing. En alvorsprat holder ikke! Sønnen din burde betale noe av egne penger for jakka han har ødelagt, for eksempel. Og du må ikke unnskylde din sønns oppførsel med andre barns. Min egen sønn har vært i samme situasjon som din og det er uhyre viktig at han ansvarsholdes for sine egne handlinger.

Anonymkode: df98c...21c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er jo sønnen din like skyldig og dette er ikke gryende mobbing, det er mobbing. En alvorsprat holder ikke! Sønnen din burde betale noe av egne penger for jakka han har ødelagt, for eksempel. Og du må ikke unnskylde din sønns oppførsel med andre barns. Min egen sønn har vært i samme situasjon som din og det er uhyre viktig at han ansvarsholdes for sine egne handlinger.

Han har betalt for jakka med sine egne penger fra sparegrisen (+ litt fra oss voksne.) Det virket ikke som han brydde seg så mye, egentlig. Han sa unnskyld til hn det gjalt, og syklet glad og fornøyd hjem. Jeg så ingen anger. 

At han og de andre tøffer seg for denne ene gutten i klassen er fakta. De gjør alt han ber om og ser opp til han som den store helten. Så når denne gutten ber dem om å gjøre noe bøll, gjør de det. 

Hva gjorde du da, med din sønn som var i samme situasjon? 

Hi

Skrevet

Syvåringer her. Mulig vi kjører feil strategi, men her prater vi gjennom hva og hvorfor, i tillegg til å snakke/forklare/unnskylde til den det gjelder. Sønnen vår har stått skolerett for rektor og unnskyldt seg for naboer. Ingenting har vært så alvorlig som hos dere, men han får på ingen måte slippe unna konsekvenser. Ødelegges noe med vilje må han bruke sparepenger (innen rimelighetens grenser, men det vet ikke han). Vi blir ikke sinte når sannheten legges frem, men vi gir konsekvenser han kjenner på. Ikke straff, selv om det sikkert oppleves som det. Men altså, har han "lånt" av naboen må han ringe på og levere tilbake (vi hjelper gjerne med både samtale og som støtte), ikke bare legge tilbake, men vi fjerner ikke ipad i en uke. Det må stå i stil. Det ser foreløpig ut til å ha effekt. Ikke like mange påfunn nå som tidligere. Han er også stolt av å ha blitt jentenes beskytter, hvor han står og snakker i mot "tøffingen" i klassen. Dette er tøffingen han tidligere har fulgt slavisk. Vi har dog måtte begrense kontakten mellom dem privat. 

Anonymkode: 3d854...b17

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har betalt for jakka med sine egne penger fra sparegrisen (+ litt fra oss voksne.) Det virket ikke som han brydde seg så mye, egentlig. Han sa unnskyld til hn det gjalt, og syklet glad og fornøyd hjem. Jeg så ingen anger. 

At han og de andre tøffer seg for denne ene gutten i klassen er fakta. De gjør alt han ber om og ser opp til han som den store helten. Så når denne gutten ber dem om å gjøre noe bøll, gjør de det. 

Hi

Vi involverte skolen og de tok veldig godt tak i saken og så snakket vi mye med foreldrene til offeret. Vi har også snakket mye om saken over lang tid. Har også snakket med foreldrene til offeret over tid.

i tillegg har vi overvåket sønnens sosiale medier strengt (han er litt eldre enn din sønn). 

så langt ser det ut som om presset over tid fungerer bra.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mobbing er det da ikke.

Det er vandalisme.

Skrevet

Dette hadde jeg overlatt til far.

Faktisk tenker jeg at det hele bunner i at far er fraværende og unnvikende i oppdragelsen, hvorfor skulle gutten ellers se opp til gutter på egen alder, og hvorfor skulle ellers du være den som tok dette opp? 

Anonymkode: ad436...128

Skrevet

Dette er jo ikke starten på mobbing dette er jo mobbing på høyeste nivå. Hadde kontaktet politiet for å få til å komme en tur på klasse besøk

Anonymkode: b3346...8c8

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Slutt å legg skylden over på det andre barnet. At han ikke bryr seg eller har noe anger er et veldig dårlig tegn synes jeg. Det er ikke gryende mobbing, det ER mobbing og trakassering og ditt barn er ikke noe bedre enn det andre barnet. Høres ut som om det er et stort klasseproblem.

Anonymkode: 4b08a...3bb

Skrevet

Mobbing er det da ikke.

Det er da mobbing å klippe i stykker en jakke og kaste den i do. 

HI, jeg hadde nok sagt at det er uaktuelt å være med denne gutten. Jeg hadde også gitt saftige reaksjoner på det han har vært med på. Å drive hærverk er noe som medfører inndragelse av goder. 
I tillegg ville jeg bedt om faste møter med skolen en tid, skolen må mer på banen og følge de opp siden de tross alt er på skolen når det skjer. 

Anonymkode: fd60d...48a

Skrevet

Han skal ikke være med den andre gutten. 
Ta fra ham iPad/spill/leker eller annet over en lengre periode. 
Få en dialog med skolen

Anonymkode: d3e66...42c

Skrevet

Hi

Hva sier dere til tøffingens foreldre da? 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da mobbing å klippe i stykker en jakke og kaste den i do. 

HI, jeg hadde nok sagt at det er uaktuelt å være med denne gutten. Jeg hadde også gitt saftige reaksjoner på det han har vært med på. Å drive hærverk er noe som medfører inndragelse av goder. 
I tillegg ville jeg bedt om faste møter med skolen en tid, skolen må mer på banen og følge de opp siden de tross alt er på skolen når det skjer. 

Anonymkode: fd60d...48a

Det er mobbing hvis de går etter den samme mange ganger og ønsker å skade den personen. Om de derimot ødelegger "hva spm helst" for å tøffe seg er det ikke mobbing men herverk.

Jeg foreslår at dere lar ham merke hva det betyr å ødelegge ting.

Om han knuser et vindu får han ikke øukke vinduet på rommet sitt på en uke. Ødelegger han en jakke må han selv gå uten jakke en periode. Tetter de en do kan han gjøre fra seg i en bøtte i en uke. Ødelegger de en sykkel må han selge sin egen for å reparere den som er ødelagt osv.

I tillegg sunes jeg dere bør snakke med alle de involverte guttenes foreldre og lage en felles pkan for hvordan dere kan ta tak i dette. Ikke legg spessielt skyld på en. Dette høres ut til å være alles problem. Det må jo også dreie seg om veldig mange penger etter hvert som dere blir enige om hvem som skal betale.

Anonymkode: 20a89...8fd

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han knuser et vindu får han ikke øukke vinduet på rommet sitt på en uke. Ødelegger han en jakke må han selv gå uten jakke en periode. Tetter de en do kan han gjøre fra seg i en bøtte i en uke. Ødelegger de en sykkel må han selge sin egen for å reparere den som er ødelagt osv.

Jøss. Dette er jo sjukt. Gjøre fra seg i en bøtte? Driver du fangeleir eller familie?

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

Jøss. Dette er jo sjukt. Gjøre fra seg i en bøtte? Driver du fangeleir eller familie?

Jeg har velloppdragne barn som svært sjelden gjør noe galt og aldri noe slemt som jeg har oppdaget, men jeg er nøye med å la konsekvenser/straff henge sammen med det de har gjort. Å gjøre fra seg i en bøtte er ikke farlig. Det mener jeg er en naturlig konsekvens av å tette en do med vilje.

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Hva sier dere til tøffingens foreldre da? 

De bryr seg garantert ikke. Er jo derfor ungene deres blir ufyselige drittunger.

Anonymkode: acbf3...943

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har velloppdragne barn som svært sjelden gjør noe galt og aldri noe slemt som jeg har oppdaget, men jeg er nøye med å la konsekvenser/straff henge sammen med det de har gjort. Å gjøre fra seg i en bøtte er ikke farlig. Det mener jeg er en naturlig konsekvens av å tette en do med vilje.

Nei, det er så langt fra en naturlig konsekvens som du kan komme 🙄🙄🙄

Å tette en do - naturlig konsekvens vil være å måtte stake opp i den eller bidra til å betale rørleggeren. Å la barnet gjøre fra seg i en bøtte er en måte å ydmyke ham/henne på. En respektløs måte å behandle små individer på.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De bryr seg garantert ikke. Er jo derfor ungene deres blir ufyselige drittunger.

Anonymkode: acbf3...943

Hvis detres gutt ikke fysisk gjør noe galt er det ikke sikkert de vet om det en gang om ingen har sakt noe.

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mobbing hvis de går etter den samme mange ganger og ønsker å skade den personen. Om de derimot ødelegger "hva spm helst" for å tøffe seg er det ikke mobbing men herverk.

Jeg foreslår at dere lar ham merke hva det betyr å ødelegge ting.

I tillegg sunes jeg dere bør snakke med alle de involverte guttenes foreldre og lage en felles pkan for hvordan dere kan ta tak i dette. Ikke legg spessielt skyld på en. Dette høres ut til å være alles problem. Det må jo også dreie seg om veldig mange penger etter hvert som dere blir enige om hvem som skal betale.

Hjelpes, du er sprø

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Nei, det er så langt fra en naturlig konsekvens som du kan komme 🙄🙄🙄

Å tette en do - naturlig konsekvens vil være å måtte stake opp i den eller bidra til å betale rørleggeren. Å la barnet gjøre fra seg i en bøtte er en måte å ydmyke ham/henne på. En respektløs måte å behandle små individer på.

Det er ikke noe ydmykende i å bruke en bøtte. Det er bare litt mindre behaglig.

Å måtte stake opp er greit for dem som er gamle nok til å gjøre det selv og å måtte betale er ok for dem som har tjent egne penger, men for yngre barn som uansett ikke klarer å stake opp selv og bare har sparepenger de har fått av foreldrene til ting de egentlig ikke trenger har sånt liten effekt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes, du er sprø

Hvorfor? Fordi jeg ikke duller med ungene og gir dem tullekonsekvenser som ikke betyr noe for dem?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Fordi jeg ikke duller med ungene og gir dem tullekonsekvenser som ikke betyr noe for dem?

Nei, du er ikke sprø.

Det er disse damene som ender opp med å krangle om dette er mobbing eller hærverk, i stedet for å komme med tiltak, eller som begynner å bable om å dra inn politiet, som ender opp med å ikke gjøre noen ting, som er de verst stilte her.

Er derfor jeg tenker at dette er en fars jobb, for mødre har en tendens til å ikke komme noen vei, for gid, det kan jo være feil, og man kan jo såre noen, og pedagogikk og følelser og alt skal være korrekt og så går tiden, mens fedre har en tendens til å bare gjøre ting. 

Det er synd på unger med tafatte foreldre. 

Skrevet

Dette er ikke gryende mobbing. Din sønn er en bølle, en mobber, en som potensielt ødelegger livet til andre barn. Klippet opp jakka og kastet den i do? Ødelagt en sykkel? Her har det gått alt for langt og det er dere faktisk skyld i selv. Bra dere velger å stramme opp, men først må dere erkjenne at dere har oppdratt at barn som andre barn mest sannsynlig frykter. Gutten mangler åpenbart selvtillit. Han klarer ikke ta egne valg og er lett å lede av andre. Han gjør alt for å bli sett av den «kule» gutten, evt plager han andre for å slippe å bli plaget selv. Vet ikke hva som er verst egentlig. Dere må bygge selvtilliten og empatien hans. Han trenger veiledning i lek og sammen med andre. Tettere kontakt med mannlige rollemodeller som vet forskjell på rett og galt og som tåler å stå i kjipe situasjoner og som står opp for seg selv. Dere må være tettere på rett og slett. Tettere dialog med læreren og med de andre foreldrene. Inviter andre barn en hovedmobberen og følg godt med. Korriger og veiled, din oppgave som mor er ikke over og sønnen din trenger åpenbart tettere oppfølging. 

Anonymkode: 10896...842

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tettere kontakt med mannlige rollemodeller som vet forskjell på rett og galt og som tåler å stå i kjipe situasjoner og som står opp for seg selv.

Akkurat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...