Gå til innhold

Bake rundstykker som pålagt skoleoppgave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men unnskyld meg, læreren driter i hva som bakes eller lages. Lag hva f du vil. Det var et ærlig forsøk på variasjon i teoridagen, prøve å gjøre noe praktisk, gi mestring, unngå belastning på foreldre, være artig og ikke minst nyttig. Men siden du åpenbart drikker eddikk istedet for å spise brød, så evner du ikke se noe annet enn ræv og dritt. Jeg er altså så møkkalei folk som alltid skal klage! Prøv å være litt positiv for helvete! 

Anonymkode: 2e7aa...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baking, matlaging, gym og kunst og håndverk tar vi litt som det passer og etter skjønn. Har mer enn nok med å følge opp og hjelpe med de viktigste fagene i tillegg til full jobb dessverre. Prioriterer matte, norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag og prøver å få gjort alt der. Resten blir i den grad og til den tid vi får det til. Har ei i 7.kl som ikke jobber selvstendig og trenger oppfølging og hjelp hele veien. 

Anonymkode: 22793...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke greit. 
ikke alle barn kan være på kjøkkenet alene

Anonymkode: 2deb3...003

Jeg vil tro at de aller fleste 5 klassinger i ordinær skolegang kan gjøre NOE alene på kjøkkenet . Mye kan også lages uten å bruke ovn i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

De lager da i hovedsak enkle matretter i mot og helse eller greie ting i kunst og håndverk.

De ingrediensene vi ikke har, tilpasser vi bare. Enkle vafler, pannekaker, pizzasnurrer, rundstykker, pastasalat osv.

Bretter papir og klipper og limer i kunst og håndverk.

PC får de som ikke har låne på skolen. Skriver i skolebøkene sine og trenger ikke printe noe.

Mange gjør alt så mye tyngre enn det er synes jeg.

Anonymkode: a5d94...55b

Enig med deg! Er heime med 3 skolebarn og barnehage barn .det treng virkelig ikkje være verken stress eller dyrt .

Mat må dei ha kvar dag uansett 

Anonymkode: 2ff59...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, amandine skrev:

Du har en kritisk jobb i helsevesenet, sier du, som er umulig å kombinere med å få bakt rundstykker. Du jobber ikke turnus, og du har åpenbart ikke mye pasientkontakt (i og med at du er på jobb til 16 og koser med en fireåring hjemme). Jeg hadde skjønt det om du var på covid19-avdeling og bodde isolert fra familien, som faktisk en god del gjør. I din situasjon hadde det  hjulpet med godt humør, det ville gitt deg muligheten til å se løsninger fremfor hindre. Det hadde sikkert både kolleger og pasienter også dratt nytte av. For ikke å snakke om at alt hadde blitt hyggeligere på hjemmebane.

Du er ikke den eneste som har det tøft om dagen med jobb og hjemmeskole, men mange av oss andre tar det med et smil og da virker det ikke så utfordrende. Jeg lover.

Du vet jammen mye om meg og min personlighet basert på at jeg ikke vil bake rundstykker midt i uka.

Alle som ikke vil bake rundstykker på en ukedag er helt klart elendige, problemfokuserte, negative og fæle folk med dårlig stemning i hjemmet. Du derimot er jo en gledesspreder uten sidestykke med et åpent sinn og uendelig toleranse og med barn som vasser i hjemmelagde rundstykker. 

Anonymkode: 7919d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har realfaglig bakgrunn.

Sett ut fra et realfags-perspektiv er matlaging regnet som kjemi, ikke som matematikk.

Enkel matematikk er en del av forkunnskapene man må ha for å kunne lære kjemi, men ulike stoffers virkning på hverandre, sorterer likevel under kjemi. 

Anonymkode: f503c...4d7

Hahaha, dette er snakk om barneskole. De har mer enn nok med å finne det de trenger, måle opp riktig mengde og følge fremgangsmåten. Kjemiperspektivet er ikke fremtredende på lange tider enda - med mulig unntak av hva som får deigen til å heve eller røra til å svelle. Så det er helt korrekt at baking er matte.

Anonymkode: a84f2...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet jammen mye om meg og min personlighet basert på at jeg ikke vil bake rundstykker midt i uka.

Alle som ikke vil bake rundstykker på en ukedag er helt klart elendige, problemfokuserte, negative og fæle folk med dårlig stemning i hjemmet. Du derimot er jo en gledesspreder uten sidestykke med et åpent sinn og uendelig toleranse og med barn som vasser i hjemmelagde rundstykker. 

Anonymkode: 7919d...a69

Du tviholder jo på de rundstykkene du ikke vil/ har tid til å lage. Fikk du ikke med deg alle de svarene du har fått om at det slett ikke handler om rundstykker. Det handler om at ditt barn skal lage ett eller annet. Oppleve mestringsfølelse og lage noe dere som familie kan hygge dere med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du tviholder jo på de rundstykkene du ikke vil/ har tid til å lage. Fikk du ikke med deg alle de svarene du har fått om at det slett ikke handler om rundstykker. Det handler om at ditt barn skal lage ett eller annet. Oppleve mestringsfølelse og lage noe dere som familie kan hygge dere med

Og det var det HI handlet om. Rundstykker. Det er flere her som får det til å handle om at jeg er negativ og lite løsningsorientert fordi vi ikke hadde laget rundstykker midt i uken. Eller får barn ekstra mestringsfølelse av å gjøre det på en tirsdag og ikke en lørdag?

Anonymkode: 7919d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha, dette er snakk om barneskole. De har mer enn nok med å finne det de trenger, måle opp riktig mengde og følge fremgangsmåten. Kjemiperspektivet er ikke fremtredende på lange tider enda - med mulig unntak av hva som får deigen til å heve eller røra til å svelle.

Hvilket var mitt poeng.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er helt korrekt at baking er matte.

Anonymkode: a84f2...4d8

Nei, det er det slettes ikke. 

Baking er noe søl og noe styr. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det var det HI handlet om. Rundstykker. Det er flere her som får det til å handle om at jeg er negativ og lite løsningsorientert fordi vi ikke hadde laget rundstykker midt i uken. Eller får barn ekstra mestringsfølelse av å gjøre det på en tirsdag og ikke en lørdag?

Anonymkode: 7919d...a69

Om du gjør det lørdag eller tirsdag er da ett fett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteklassingen hadde en skoleoppgave noen uker siden som gikk ut på å lage noe godt av rester. Helt greit tenkte vi...

Men så sendte de 3 oppskrifter å velge mellom. Det var bananpannekaker, pizzasnurrer og grønnsakssuppe.  Hadde vi kunne planlagt dette så hadde vi nok få laget flere av tingene, men vi ikke ukeplanen kl 21 søndag og dette skulle lages mandag. 

 

Vi valgte da å lage bananpannekaker. Ikke for å endre noe de ville vi skulle lage, men for å lage noe barnet faktisk liker. Lærern likte vrien. :)

 

Største problemet her i huset da var at 2. klassingen hadde at hun skulle ut og finne vårtegn i samme time.. Fikk ikke gjort begge delene samtidig.. 

Anonymkode: 29178...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet jammen mye om meg og min personlighet basert på at jeg ikke vil bake rundstykker midt i uka.

Alle som ikke vil bake rundstykker på en ukedag er helt klart elendige, problemfokuserte, negative og fæle folk med dårlig stemning i hjemmet. Du derimot er jo en gledesspreder uten sidestykke med et åpent sinn og uendelig toleranse og med barn som vasser i hjemmelagde rundstykker. 

Anonymkode: 7919d...a69

Jeg vet ingenting annet enn det du har skrevet. Du skriver om arbeidstid og om kontakt hjemme med små barn som trenger kos. Da vet jeg jo at du ikke står i førstelinje på covid19-avdeling. Og helt på alvor, det er ikke vanskelig å slippe ungene litt på kjøkkenet. De må ikke være mesternes mester i utførelse, heller. Du kan, om det er flere barn med slike oppgaver i familien, kommunisere med lærerne og si det som det er. Fortell at du er sliten og travelt opptatt og spør om de kan lage én ting i fellesskap istedenfor tre forskjellige. Vær løsningsorientert og ikke problemfokusert. Alle sliter, barna dine også. Så hvorfor bruke masse krefter på irritasjon? Rundstykker er gjort på en time fiks ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, amandine skrev:

Jeg vet ingenting annet enn det du har skrevet. Du skriver om arbeidstid og om kontakt hjemme med små barn som trenger kos. Da vet jeg jo at du ikke står i førstelinje på covid19-avdeling. Og helt på alvor, det er ikke vanskelig å slippe ungene litt på kjøkkenet. De må ikke være mesternes mester i utførelse, heller. Du kan, om det er flere barn med slike oppgaver i familien, kommunisere med lærerne og si det som det er. Fortell at du er sliten og travelt opptatt og spør om de kan lage én ting i fellesskap istedenfor tre forskjellige. Vær løsningsorientert og ikke problemfokusert. Alle sliter, barna dine også. Så hvorfor bruke masse krefter på irritasjon? Rundstykker er gjort på en time fiks ferdig.

Herregud, HVEM bruker tid på irritasjon?

Hør på deg selv! Du henger etter en du ikke kjenner, skjeller henne ut og skal forsøke å presse henne til å gjøre som du vil? Er ikke du voksen?

Dette er VIRKELIG pinlig lesning!

Og hva hjelper det forresten om unger kan bake, om de har rollemodeller som går helt amok på andre?

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, HVEM bruker tid på irritasjon?

Hør på deg selv! Du henger etter en du ikke kjenner, skjeller henne ut og skal forsøke å presse henne til å gjøre som du vil? Er ikke du voksen?

Dette er VIRKELIG pinlig lesning!

Og hva hjelper det forresten om unger kan bake, om de har rollemodeller som går helt amok på andre?

Anonymkode: f503c...4d7

Gud bedre... hvor gikk noen amok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Gud bedre... hvor gikk noen amok? 

Omtrent hver gang noen føler seg bedre enn andre. Alt fra pirking på stavefeil til at man mener man vet bedre enn andre folk hva de har tid til. Når man begynner å spekulere i om andre jobber på en slik eller sånn avdeling, for å få lov til å lage rundstykker på en lørdag i stedet for en tirsdag, så er man så langt over grensen at man tydeligvis ikke en gang ser at den finnes.

Jeg fatter ikke hva folk får ut av å pirke.

Opplys meg gjerne, noen av dere som liker det, siden dere er så flinke til å «opplyse» om alt annet her i verden. 

Mangler man spenning i tilværelsen?

Mangler man følelse av mestring og kontroll?

Mangler man opplevelsen av at folk lytter til en og tar en på alvor?

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet det. Og så laget middag i fellesskap. Barn lærer av det også.

Det samme med baking: hadde bakt sammen med barna en dag det hadde passet oss.

Anonymkode: 5ac57...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...