Gå til innhold

Bake rundstykker som pålagt skoleoppgave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hørt om måleenheter, desimaltall, brøk, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon? Du finner om det i mattebøkene. Utrolig hva som kan snike seg inn i en oppskrift. Spesielt hvis du får beskjed om å endre mengden. 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Ja, jeg har realfaglig bakgrunn.

Sett ut fra et realfags-perspektiv er matlaging regnet som kjemi, ikke som matematikk.

Enkel matematikk er en del av forkunnskapene man må ha for å kunne lære kjemi, men ulike stoffers virkning på hverandre, sorterer likevel under kjemi. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene for noen klagebøtter! Snakk om å ikke ville yte det lille ekstra fordi det koster 20 kr, eller tar ekstra tid. Så vanskelig er det da ikke.

Anonymkode: aab6c...3d4

Godt du har evne til å sette deg inn i andre situasjon. Det er mange grunner til at det kan være problematisk økonomisk så vel som praktisk å gjennomføre en slik oppgave. Det er mange familier som det ikke er rom for å yte det lille ekstra. 

Her fikk vi forøvrig beskjed om at barnet skal bake onsdag. De skal få oppskriften utpå tirsdagen, slik at vi rekker å handle (aner ikke hva som skal bakes). Det oppfordres til at vi skal begrense antall turer til butikken, så legger skolen opp til at vi må gå dit en ekstra tur. 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her fikk vi forøvrig beskjed om at barnet skal bake onsdag. De skal få oppskriften utpå tirsdagen, slik at vi rekker å handle (aner ikke hva som skal bakes). Det oppfordres til at vi skal begrense antall turer til butikken, så legger skolen opp til at vi må gå dit en ekstra tur. 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Hadde svart at de må planlegge bedre. Om læreren mukker på det, så hadde jeg meldt det videre til rektor.

Det å planlegge er en del av jobben til lærerne, det er det de lønnes for.

De lønnes ikke for å plage foreldre og skape mest mulig trøbbel i de mange hjem. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har realfaglig bakgrunn.

Sett ut fra et realfags-perspektiv er matlaging regnet som kjemi, ikke som matematikk.

Enkel matematikk er en del av forkunnskapene man må ha for å kunne lære kjemi, men ulike stoffers virkning på hverandre, sorterer likevel under kjemi. 

Anonymkode: f503c...4d7

Og mens man går på barneskolen er måleenheter og enkel matematikk noe De må tilegne seg. Derfor faller baking under matte og ikke kjemi i de tilfellene der barn baker kun for å øve på maling og veiing, og hvor lærerne ikke etterspør hva som egentlig skjer når man baker boller.  Hvis ikke ville de f.eks fått spørsmål om hva som er årsaken til at natron reagerer på syre og hva denne reaksjonen er. Eller de kan lære om hvordan olje og vann reagerer med hverandre og hva som kjennetegner emulsjon osv. Hvorfor orker du egentlig å være pedantisk når det kommer til definisjonen, når du vet godt at oppgavene er knyttet opp mot mattefaget og ikke kjemi? 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor orker du egentlig å være pedantisk når det kommer til definisjonen, når du vet godt at oppgavene er knyttet opp mot mattefaget og ikke kjemi? 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Det var en respons til en annen.

Det er jo du som er pedanten her (enda du også er den som tar feil). Så da kan du jo spørre deg selv hvorfor du orker å være pedantisk, så finner du nok ut hvorfor jeg orker, i samme slengen.

(DET ville forøvrig vært matematikk.)

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andreklassing har hatt rundstykke baking og hjelpe til med middagslaging på planen. Vi lagde suppe til middag med nybakte rundstykker. Det tok ikke så lang tid. Jeg tenker man kan være litt løsningsorientert. Får en ikke gjort det en dag, gjør en det en annen. Har en ikke ingredienser lager man noe annet eller dropper det. Verre er det ikke! 

Anonymkode: 8b615...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes dere det er ok eller ikke? Jeg kjenner jeg er litt i mot - jeg har egentlig ikke tid til å være med på det parallelt med hjemmekontor, i tillegg til alle de andre skoleoppgavene jeg må hjelpe barnet med (ikke selvgående dessverre). Dette er 5.trinn.

Anonymkode: fed9e...831

Ta det etter arbeidstid, da, og si at dere ikke rekker det før. 
En normal 5.klassing bør strengt tatt klare dette.

Anonymkode: 130f5...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve seg med andre ord. Er det repetisjonsoppgaver er det kjedelig, er det nytt stoff legger det for mye ansvar på foreldrene, er det lese og skriveoppgave er det mange som ikke klarer det, er det praktiske oppgaver er det ork og unødvendig. Men altså, i helv***, for klaging! Til lags at alle kan ingen gjera!! 

Anonymkode: 2e7aa...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy fader. Er det mulig å se så kjipt på ting? Hvis dette er det synet dere legger til grunn for hverdagen deres er det ikke rart folk blir kokko av hjemmekontor.

Og stakkars unger, hvorfor i alle dager kan dere ikke klare å ha fokus på deres læring og opplevelse av en krisesituasjon? Hvorfor tar dere ikke ungene med på kjøkkenet til vanlig? Hvorfor i alle dager løper dere furtende og sutrende fra foreldreansvaret?

Lær ungene deres matte i praksis, benytt alle anledninger til å lære med glede, til å få glede fra læring. Ikke ha fokus ensrettet mot det negative og hva andre skal gjøre for å bidra. Bidra selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såklart er det greit å måtte bake rundstykker. Har du ikke tid til å hjelpe på dagtid, og barnet ikke klarer det selv, utsett det til senere på dagen slik at det blir ferdige rundstykker til kveldsmat. 

Anonymkode: 37353...325

Jeg er ferdig på jobb kl. 16 og hjemme kl. 16.45. Da er det middag og vi spiser ca. 18. Etter det er det tre barn som skal ha hjelp med lekser av ymse slag og en 4-åring som sårt trenger oppmerksomhet og kos etter en lang dag hjemme med tre eldre søsken med skolearbeid og en travel pappa med hjemmekontor og pedagog og førskolelærer. Jeg har også en rygg som gjør det nødvendig med trening flere ganger i uken ellers blir jeg så plaget med smerter at jeg ikke kan jobbe.

Å bake rundstykker pluss to andre praktiske oppgaver er det rett og slett ikke tid til med mindre vi spiser kveldsmat i 23-tiden. 

Jeg gleder meg til skolene åpner igjen!!

Anonymkode: 7919d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig på jobb kl. 16 og hjemme kl. 16.45. Da er det middag og vi spiser ca. 18. Etter det er det tre barn som skal ha hjelp med lekser av ymse slag og en 4-åring som sårt trenger oppmerksomhet og kos etter en lang dag hjemme med tre eldre søsken med skolearbeid og en travel pappa med hjemmekontor og pedagog og førskolelærer. Jeg har også en rygg som gjør det nødvendig med trening flere ganger i uken ellers blir jeg så plaget med smerter at jeg ikke kan jobbe.

Å bake rundstykker pluss to andre praktiske oppgaver er det rett og slett ikke tid til med mindre vi spiser kveldsmat i 23-tiden. 

Jeg gleder meg til skolene åpner igjen!!

Anonymkode: 7919d...a69

Men da tar du rett og slett kontakt med lærer å hører om det er greit at dere tar denne praktiske oppgaven i helgen. Nybakte rundstykker til helgefrokosten er jo kjempegodt!

Eller så får du slippe til barnet på kjøkkenet og la barnet prøve ut dette på egen hånd. En 5.klassing klarer fint å gjøre dette alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig på jobb kl. 16 og hjemme kl. 16.45. Da er det middag og vi spiser ca. 18. Etter det er det tre barn som skal ha hjelp med lekser av ymse slag og en 4-åring som sårt trenger oppmerksomhet og kos etter en lang dag hjemme med tre eldre søsken med skolearbeid og en travel pappa med hjemmekontor og pedagog og førskolelærer. Jeg har også en rygg som gjør det nødvendig med trening flere ganger i uken ellers blir jeg så plaget med smerter at jeg ikke kan jobbe.

Å bake rundstykker pluss to andre praktiske oppgaver er det rett og slett ikke tid til med mindre vi spiser kveldsmat i 23-tiden. 

Jeg gleder meg til skolene åpner igjen!!

Anonymkode: 7919d...a69

Så da har du altså fire barn hjemme pluss en mann. Å lage rundstykker sammen kan de tre eldste gjøre sammen (fireåringen kan selvfølgelig bli med også). Det er ikke skarpe gjenstander involvert, ingenting giftig. Antakelig har ungen en oppskrift. Du fokuserer kun på det negative og det som er vanskelig. Her har du faktisk et valg selv. A) Ungene kan stå igjen med minnet om at de fikk ansvar og fikk prøve seg og fikk servere rundstykker, og B ) De står igjen med minnet om mamma som mener læreren er dum og som gleder seg til de igjen er ute av huset for da er det lettere å holde kjøkkenet ryddig. 

For din egen del, jeg lover deg at det er bedre å lage en positiv ramme rundt ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, amandine skrev:

Lær ungene deres matte i praksis, benytt alle anledninger til å lære med glede, til å få glede fra læring. Ikke ha fokus ensrettet mot det negative og hva andre skal gjøre for å bidra. Bidra selv!

OMG, dette er altså ikke matte, det er en unnskyldning for å lage ekstra styr for foreldre som allerede har mer enn nok.

Det er ingen grunn til å tro at foreldre som er opptatt av matematikk og realfag, ikke har startet den opplæringen allerede fra cirka 5 måneders alder. Hva andre gjør, er det uansett ikke rett tid å starte med det. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt 2-3 mat og helse oppgaver i uken . Både baking og matlaging . Står det på planen at det skal lages rullekake og vi ikke har tid å hjelpe 6 klassingen så har han fått beskjed om å lage en kake han får til selv. En dag ble det muffins . Det spiller liten rolle akkurat hva som blir bakt bare han baker. Står det en middag vi ikke vil ha på planen så lager han noe annet. Vi tar noen bilder og deler oppskrift på pcn. Verre er det ikke. Her må vi foreldre ønske slike oppgaver velkomment mener jeg. De har nok teoretiske oppgaver som det er. Det er lov å være bittelitt løsningsorienterte altså. I går ble det en annen kake enn det som stod på planen. Det ble en kake mannen er vokst opp med og som hans mamma har funnet på.  Vi delte oppskrift og bilder og mange har nå lyst å prøve seg på samme kake😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Baking er ikke matte, det er kjemi!

(ikke ment som kritikk av deg, men av læreren)

Helt tullete å skulle sette små barn i gang med å lage rundstykker når man har det sånn som man har det i disse dager.

Rett over her var det noen som opplevde at barnet kastet mat for flere hundre kroner, på oppdrag fra sin lærer. 

Virker nesten som at nå har endelig barnehagene startet, og det gnålet gitt seg, så skal liksom lærerne gå i gang med å lage det samme spetakkelet!?

Nei, jeg hadde sagt at her er det lærerne som må ta oppgaven med å tenke og planlegge, før de gir barnet oppgaver hjemme. 

Anonymkode: f503c...4d7

Veiing og måling er matte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne det økonomiske argumentet. For noen er det trangt.

Jeg har ingen forståelse for det gnålet i tråden her om det praktiske. Gjør dere aldri sånt med ungene ellers er det jaggu på tide. 

Anonymkode: e405f...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Veiing og måling er matte. 

Helt riktig. Da er det jo bare å sette ungene i gang med å veie og måle ting. Det ville vært null stress.

(Men da ville jo ikke læreren klart å stikke kjepper i hjulene til foreldrene...)

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig på jobb kl. 16 og hjemme kl. 16.45. Da er det middag og vi spiser ca. 18. Etter det er det tre barn som skal ha hjelp med lekser av ymse slag og en 4-åring som sårt trenger oppmerksomhet og kos etter en lang dag hjemme med tre eldre søsken med skolearbeid og en travel pappa med hjemmekontor og pedagog og førskolelærer. Jeg har også en rygg som gjør det nødvendig med trening flere ganger i uken ellers blir jeg så plaget med smerter at jeg ikke kan jobbe.

Å bake rundstykker pluss to andre praktiske oppgaver er det rett og slett ikke tid til med mindre vi spiser kveldsmat i 23-tiden. 

Jeg gleder meg til skolene åpner igjen!!

Anonymkode: 7919d...a69

Burde kanskje ikke fått så mange barn når du ikke klarer å følge de opp...

Anonymkode: 076f9...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Burde kanskje ikke fått så mange barn når du ikke klarer å følge de opp...

Anonymkode: 076f9...bba

Så trist det må være å ha glede av å prøve å såre andre. 

Anonymkode: 27683...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så trist det må være å ha glede av å prøve å såre andre. 

Anonymkode: 27683...a1b

Følsom much? Trist... Buhu. Er jo bare fakta.

Anonymkode: 076f9...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Følsom much? Trist... Buhu. Er jo bare fakta.

Anonymkode: 076f9...bba

Stakkars deg, fikk du ikke nok oppfølging fra foreldrene dine, og nå tar du det igjen her? ;) 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig. Da er det jo bare å sette ungene i gang med å veie og måle ting. Det ville vært null stress.

(Men da ville jo ikke læreren klart å stikke kjepper i hjulene til foreldrene...)

Anonymkode: f503c...4d7

Du tror ikke på ordentlig at det er lærernes mål? I så fall trenger du behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Følsom much? Trist... Buhu. Er jo bare fakta.

Anonymkode: 076f9...bba

Nei, det var ikke fakta. Og det er ikke helt ukjent at mennesker som koser seg med å slenge dritt på nett ofte ikke er dem som er best bevandret i retorikk eller har den beste begrepsforståelsen. 

Anonymkode: 27683...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Du tror ikke på ordentlig at det er lærernes mål? I så fall trenger du behandling.

Jeg tror ikke det er bevisst at dette er lærernes mål.

Men de historiene man leser om her inne, tyder jo på at svært mange lærere ikke evner, i det hele tatt, å se elevene i de situasjonene de er når de er hjemme. Da hadde det nesten vært bedre om de holdt seg helt unna og lot foreldrene selv lage oppgaver, tilpasset ulike mål.

Etter å ha lest om hvordan barnehageansatte synser om hva foreldrene egentlig driver på med når de er hjemme, så er det heller ikke utenkelig at mange lærere også lider litt av samme fordommene. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det er bevisst at dette er lærernes mål.

Men de historiene man leser om her inne, tyder jo på at svært mange lærere ikke evner, i det hele tatt, å se elevene i de situasjonene de er når de er hjemme. Da hadde det nesten vært bedre om de holdt seg helt unna og lot foreldrene selv lage oppgaver, tilpasset ulike mål.

Etter å ha lest om hvordan barnehageansatte synser om hva foreldrene egentlig driver på med når de er hjemme, så er det heller ikke utenkelig at mange lærere også lider litt av samme fordommene. 

Anonymkode: f503c...4d7

Akkurat.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...