Gå til innhold

Bake rundstykker som pålagt skoleoppgave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, sug lut skrev:

Akkurat.........

Godt argument! ;) 

Noe sier meg at du er enten lærer eller barnehageansatt. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan skjønne det økonomiske argumentet. For noen er det trangt.

Jeg har ingen forståelse for det gnålet i tråden her om det praktiske. Gjør dere aldri sånt med ungene ellers er det jaggu på tide. 

Anonymkode: e405f...f11

De aller fleste av oss spiser brødmat i en eller annen form, hjemmebakt er utrolig mye billigere enn kjøpt, så det økonomiske argumentet faller på egen urimelighet.

(Kjapp hoderegning, 24 grove rundstykker nylig bakt her kom på totalt 20 kroner max)

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amandine skrev:

De aller fleste av oss spiser brødmat i en eller annen form, hjemmebakt er utrolig mye billigere enn kjøpt, så det økonomiske argumentet faller på egen urimelighet.

(Kjapp hoderegning, 24 grove rundstykker nylig bakt her kom på totalt 20 kroner max)

Enig i denne, de fleste spiser brød hver dag så rundstykker i fryseren er jo topp. Hadde ikke tatt på vei om mine unger fikk en slik oppgave. 

Men et problem ser jeg, det er så å si umulig å få tak i gjær i butikkene her samt flere typer mel til grovbakst. Derfor ville det nok vært flere i klassen som ikke kunne gjøre oppgaven, eller alternativt starte et surdeig-prosjekt å få bakt om en uke. Kunne kanskje laget bakepulverhorn eller pinnebrød i stedet da, men ikke like nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

Å fy fader. Er det mulig å se så kjipt på ting? Hvis dette er det synet dere legger til grunn for hverdagen deres er det ikke rart folk blir kokko av hjemmekontor.

Og stakkars unger, hvorfor i alle dager kan dere ikke klare å ha fokus på deres læring og opplevelse av en krisesituasjon? Hvorfor tar dere ikke ungene med på kjøkkenet til vanlig? Hvorfor i alle dager løper dere furtende og sutrende fra foreldreansvaret?

Lær ungene deres matte i praksis, benytt alle anledninger til å lære med glede, til å få glede fra læring. Ikke ha fokus ensrettet mot det negative og hva andre skal gjøre for å bidra. Bidra selv!

Jeg både baker og lager mat med barna mine. I denne krisesituasjonen har jeg en ganske viktig rolle i helsevesenet som også krever masse fokus. Å bake rundstykker midt i uken samtidig som jeg skal gjøre alt mulig annet det får jeg ikke til. Det gjør meg ikke lat, kjip eller sutrete. 

Anonymkode: 7919d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Burde kanskje ikke fått så mange barn når du ikke klarer å følge de opp...

Anonymkode: 076f9...bba

Du mener dagens situasjon er noe jeg burde forutsett og planlagt antall barn utfra? Eller bør jeg la vær å gå på jobb i helsevesenet når jeg trengs som mest?

Mine barn følges fint opp selv om jeg ikke lager rundstykker på en torsdag.

Anonymkode: 7919d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, amandine skrev:

De aller fleste av oss spiser brødmat i en eller annen form, hjemmebakt er utrolig mye billigere enn kjøpt, så det økonomiske argumentet faller på egen urimelighet.

(Kjapp hoderegning, 24 grove rundstykker nylig bakt her kom på totalt 20 kroner max)

Vi spiser ikke brødmat.

Anonymkode: e405f...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt argument! ;) 

Noe sier meg at du er enten lærer eller barnehageansatt. 

Anonymkode: f503c...4d7

Da  bør du nok slutte å høre etter hver gang stemmene i hodet sier ting til deg, for det kan fort bli like feil hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiser ikke brødmat.

Anonymkode: e405f...f11

OK. Da kan du nok en gang mellom flere alternativer, du kan velge sutrevarianten som du gjør, altså A) Henge med geipen og leppa og si "Jeg vil ikke ha brød", eller du kan B ) Send melding til lærer og si at " Vi spiser dessverre ikke noen form for bakverk, kan lille Melchior August få lage noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Elina skrev:

Men et problem ser jeg, det er så å si umulig å få tak i gjær i butikkene her samt flere typer mel til grovbakst. Derfor ville det nok vært flere i klassen som ikke kunne gjøre oppgaven, eller alternativt starte et surdeig-prosjekt å få bakt om en uke. Kunne kanskje laget bakepulverhorn eller pinnebrød i stedet da, men ikke like nyttig. 

Akkurat.

Dette er en oppgave som helt tydelig enten har sin rot i manglende oversikt over aktuell situasjon (krever å handle inn ekstra når man anbefaler folk å unngå å gå mye i butikken, krever gjær når man opplever gjærmangel, krever voksen oppfølging når foreldrene lider av høyt arbeidspress og tidsmangel), eller at dette er bevisst forsøk på å lage krøll. 

 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiser ikke brødmat.

Anonymkode: e405f...f11

Nettopp.

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Da  bør du nok slutte å høre etter hver gang stemmene i hodet sier ting til deg, for det kan fort bli like feil hver gang.

OK, skal forsøke å overse deg. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat.

Dette er en oppgave som helt tydelig enten har sin rot i manglende oversikt over aktuell situasjon (krever å handle inn ekstra når man anbefaler folk å unngå å gå mye i butikken, krever gjær når man opplever gjærmangel, krever voksen oppfølging når foreldrene lider av høyt arbeidspress og tidsmangel), eller at dette er bevisst forsøk på å lage krøll. 

 

Nettopp.

Anonymkode: f503c...4d7

Du er helt åpenbart en skikkelig løsningsorientert solstråle med et vinnende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, skal forsøke å overse deg. 

Anonymkode: f503c...4d7

Stemmen i hodet ditt er min? Det er jo enda mer alvorlig. Ta det med behandler neste gang, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Du er helt åpenbart en skikkelig løsningsorientert solstråle med et vinnende vesen.

Jeg er et helvete på to ben! 

Men jeg klarer i det minste å la en tanke surre rundt i hodet i ti sekunder, før jeg setter i gang. Og tro det eller ei, folk setter faktisk ofte minst like stor pris på akkurat det, som på tanketomme gladfiser. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg både baker og lager mat med barna mine. I denne krisesituasjonen har jeg en ganske viktig rolle i helsevesenet som også krever masse fokus. Å bake rundstykker midt i uken samtidig som jeg skal gjøre alt mulig annet det får jeg ikke til. Det gjør meg ikke lat, kjip eller sutrete. 

Anonymkode: 7919d...a69

men da har jo barna dine vært på kjøkkenet før, slipp dem til å la dem får bake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg både baker og lager mat med barna mine. I denne krisesituasjonen har jeg en ganske viktig rolle i helsevesenet som også krever masse fokus. Å bake rundstykker midt i uken samtidig som jeg skal gjøre alt mulig annet det får jeg ikke til. Det gjør meg ikke lat, kjip eller sutrete. 

Anonymkode: 7919d...a69

La far bake da. Eller gi beskjed om at dere baker til helga når du har litt bedre tid. 

Anonymkode: 9fe14...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg både baker og lager mat med barna mine. I denne krisesituasjonen har jeg en ganske viktig rolle i helsevesenet som også krever masse fokus. Å bake rundstykker midt i uken samtidig som jeg skal gjøre alt mulig annet det får jeg ikke til. Det gjør meg ikke lat, kjip eller sutrete. 

Anonymkode: 7919d...a69

Du har en kritisk jobb i helsevesenet, sier du, som er umulig å kombinere med å få bakt rundstykker. Du jobber ikke turnus, og du har åpenbart ikke mye pasientkontakt (i og med at du er på jobb til 16 og koser med en fireåring hjemme). Jeg hadde skjønt det om du var på covid19-avdeling og bodde isolert fra familien, som faktisk en god del gjør. I din situasjon hadde det  hjulpet med godt humør, det ville gitt deg muligheten til å se løsninger fremfor hindre. Det hadde sikkert både kolleger og pasienter også dratt nytte av. For ikke å snakke om at alt hadde blitt hyggeligere på hjemmebane.

Du er ikke den eneste som har det tøft om dagen med jobb og hjemmeskole, men mange av oss andre tar det med et smil og da virker det ikke så utfordrende. Jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg både baker og lager mat med barna mine. I denne krisesituasjonen har jeg en ganske viktig rolle i helsevesenet som også krever masse fokus. Å bake rundstykker midt i uken samtidig som jeg skal gjøre alt mulig annet det får jeg ikke til. Det gjør meg ikke lat, kjip eller sutrete. 

Anonymkode: 7919d...a69

Det som gjør deg sutrete som du kaller det er at du er så lite løsningsorientert . Sett ungene til å lage noe de klarer selv da. Om så en omelett , matmuffins eller vafler. Det spiller ingen trille hva det er så lenge ungene gjør ett eller annet . Vaffelrøre kan dere lage på kvelden og oppbevare på en tom flaske i kjøleskap sånn at det blir lett som bare det for ungene . Lærere gir oppgaver som de tenker KAN passe de fleste og selvsagt tilpasser man både sin egen tid og lommebok til oppgavene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke gått med en sånn oppgave her. Det er tomt for gjær i butikkene

Anonymkode: a5c48...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde ikke gått med en sånn oppgave her. Det er tomt for gjær i butikkene

Anonymkode: a5c48...4f2

Er du løsningsorientert hører du om naboen har eller noen andre. Noen har kjøpt for mye gjær. Jeg baker mye og har kjøpt gjær med jevne mellomrom i det siste. Det kan da umulig være et veldig stort nasjonalt problem. Coop, rema, kiwi - de får alle varer levert. Gjær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man det til er det jo fint. Får man det ikke til tar man direkte kontakt med læreren og sier ifra, at denne oppgaven er ikke mulig for oss pga.... eller vi ønsker ikke å gjøre den fordi...

Det hjelper ikke å klage på nett, og om læreren ikke får tilbakemelding fra foreldre vil vedkommende jo tenke at alt er greit.

Min eldste har hatt flere slike oppgaver, men de er gjerne litt løst formulert. Lag middag til familien, bak noe til familien. Så kan man i alle fall velge å lage noe man har ingredienser til. Og vi har glatt byttet dager på slike oppgaver så det kommer på en dag hvor det passer oss.

Anonymkode: fcc78...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja , kan ikkje forstå kvifor det skal være så vanskelig å få det gjort ? 

3 barn med  hjemmeskule her , alle treng hjelp med matlaging og baking .

Treng ikkje ta det i skuletida .

Ta det slik at det passe med måltidene i huset. 

Sist veke hadde me boller , lunch og pizza i oppgave. 

Det blei ostehorn til lunch eine dagen. 

Bollene blei bakt på lørdag før me sku på tur. 

Og pizzaen fredag til kvelds. 

Dette er jo måltid en må lage uansett med barn i hus så då er det ikkje så vanskelig å hjelpe litt til? 

Anonymkode: 2ff59...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, amandine skrev:

Er du løsningsorientert hører du om naboen har eller noen andre. Noen har kjøpt for mye gjær. Jeg baker mye og har kjøpt gjær med jevne mellomrom i det siste. Det kan da umulig være et veldig stort nasjonalt problem. Coop, rema, kiwi - de får alle varer levert. Gjær også.

Her har det vært tomt lenge. Det er mage som legger ut spørsmål om noen har gjær på bla Facebook. 
Nasjonalt problem er det muligens ikke, men et stort lokalt problem her.

Anonymkode: a5c48...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har det vært tomt lenge. Det er mage som legger ut spørsmål om noen har gjær på bla Facebook. 
Nasjonalt problem er det muligens ikke, men et stort lokalt problem her.

Anonymkode: a5c48...4f2

Hvor bor du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

Hvor bor du? 

I ei bygd på Østlandet. Litt langt fra de fleste steder sånn egentlig

Anonymkode: a5c48...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Anonym bruker said:

Synes dere det er ok eller ikke? Jeg kjenner jeg er litt i mot - jeg har egentlig ikke tid til å være med på det parallelt med hjemmekontor, i tillegg til alle de andre skoleoppgavene jeg må hjelpe barnet med (ikke selvgående dessverre). Dette er 5.trinn.

Anonymkode: fed9e...831

Ja det synes jeg

Anonymkode: 3dfb1...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...