Gå til innhold

Bake rundstykker som pålagt skoleoppgave


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes dere det er ok eller ikke? Jeg kjenner jeg er litt i mot - jeg har egentlig ikke tid til å være med på det parallelt med hjemmekontor, i tillegg til alle de andre skoleoppgavene jeg må hjelpe barnet med (ikke selvgående dessverre). Dette er 5.trinn.

Anonymkode: fed9e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags fag er det da, mat og helse, matte (dl osv) eller hva?

Har en 5.klassing selv og de har ikke mat og helse i år, så "å hjelpe til hjemme" er frivillige oppgaver. Jeg synes det er verre at de er pålagt å lage "smørekniv" denne uken i kunst og håndtverk. Finn et emne, kapp/spikk det til en kniv, puss med pussepapir osv, hjelpes meg. Vi har ingenting av disse tingene hjemme, da hadde jeg heller bakt rundstykker ;)

 

Anonymkode: 47425...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter har også mat-og helseoppgaver som å lage middag o.l. Foreløpig ikke baking. Men vi gjennomfører de først etter at vår arbeidsoppgaver er gjennomført for dagen. Så da blir det ettermiddag eller kveldsprosjekt. Mangler vi noe for å gjennomføre oppgaven må hun dra i butikken og kjøpe det selv. 

Anonymkode: b894b...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne oppgaver dropper jeg lett! Selv om det sto krystallklart på planen denne uken at alle praktiske oppgaver også MÅ gjøres.De har mye tulleting vi glatt hopper over likevel.Vi skulle også bake denne uken men da måtte jeg ha begynt å handlet inn mye ekstra itellegg til å få tid til å lage det. Når jeg er full jobb og må begynne med hjemmeskole etter jobb med 8 åringen så blir det bare stress.

Anonymkode: 58ea8...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags fag er det da, mat og helse, matte (dl osv) eller hva?

Har en 5.klassing selv og de har ikke mat og helse i år, så "å hjelpe til hjemme" er frivillige oppgaver. Jeg synes det er verre at de er pålagt å lage "smørekniv" denne uken i kunst og håndtverk. Finn et emne, kapp/spikk det til en kniv, puss med pussepapir osv, hjelpes meg. Vi har ingenting av disse tingene hjemme, da hadde jeg heller bakt rundstykker ;)

 

Anonymkode: 47425...8ab

Sønnen min har også i oppgave å lage rundstykker å de er bare 8 år å har ikke noe matlaging. Det er bare bestemt at de skal ha praktiske oppgaver også så derfor kommer med sånt tidskrevende tull å forlanger at det skal gjøres. Fikk kjeft fordi vi ikke hadde gjort lignende oppgave forrige uke.

Anonymkode: 58ea8...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånne oppgaver dropper jeg lett! Selv om det sto krystallklart på planen denne uken at alle praktiske oppgaver også MÅ gjøres.De har mye tulleting vi glatt hopper over likevel.Vi skulle også bake denne uken men da måtte jeg ha begynt å handlet inn mye ekstra itellegg til å få tid til å lage det. Når jeg er full jobb og må begynne med hjemmeskole etter jobb med 8 åringen så blir det bare stress.

Anonymkode: 58ea8...c98

Det er jo litt av et økonomisk press da, hvis det er mange sånne praktiske oppgaver hver uke hvor man må handle inn ting man ikke har.

Anonymkode: 36758...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med flere foreldre om dette.. Flere dropper dette og ting som skal lages på kunst og håndverk. Flere manglet ting til oppgaven på kunst og håndverk, så da var det greit å droppe. 

Anonymkode: 8c0db...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt av et økonomisk press da, hvis det er mange sånne praktiske oppgaver hver uke hvor man må handle inn ting man ikke har.

Anonymkode: 36758...fe2

Dvs det er ikke lov.

Skole skal være gratis.

Anonymkode: 58817...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du være med da?

Anonymkode: 443a9...9c0

Ja, må nok være med en del- og mitt hjemmekontor er på kjøkkenet - så vi blir sammen om oppgaven.

Anonymkode: fed9e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags fag er det da, mat og helse, matte (dl osv) eller hva?

Har en 5.klassing selv og de har ikke mat og helse i år, så "å hjelpe til hjemme" er frivillige oppgaver. Jeg synes det er verre at de er pålagt å lage "smørekniv" denne uken i kunst og håndtverk. Finn et emne, kapp/spikk det til en kniv, puss med pussepapir osv, hjelpes meg. Vi har ingenting av disse tingene hjemme, da hadde jeg heller bakt rundstykker ;)

 

Anonymkode: 47425...8ab

Enig i det altså! Bedre meg baking enn spikking. Dette er matte.

Anonymkode: fed9e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe frø, kjøpe garn og masse pålegg om pannekaker til middag osv. Hjemmeskole tar helt av. Bare utgifter til blekk og papir er over kr. 500,-

Jeg er opprørt. Og ser frem til mandag. 

Anonymkode: a5d0b...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpe frø, kjøpe garn og masse pålegg om pannekaker til middag osv. Hjemmeskole tar helt av. Bare utgifter til blekk og papir er over kr. 500,-

Jeg er opprørt. Og ser frem til mandag. 

Anonymkode: a5d0b...eb3

Hehe... utgifter til blekk og papir over 500? Dere har rimelig skriver! Her koster bare blekket nesten 900 kr :P

Anonymkode: 58817...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det oppgaver som krever at vi skriver ut noe så hopper jeg over det.Vi har skriver men mangler blekk å kjøper virkelig ikke blekk for å gjøre skoleoppgaver. De gjør de faglige oppgavene som står på planen,alt annet tull hopper vi over.

Anonymkode: 58ea8...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager da i hovedsak enkle matretter i mot og helse eller greie ting i kunst og håndverk.

De ingrediensene vi ikke har, tilpasser vi bare. Enkle vafler, pannekaker, pizzasnurrer, rundstykker, pastasalat osv.

Bretter papir og klipper og limer i kunst og håndverk.

PC får de som ikke har låne på skolen. Skriver i skolebøkene sine og trenger ikke printe noe.

Mange gjør alt så mye tyngre enn det er synes jeg.

Anonymkode: a5d94...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene for noen klagebøtter! Snakk om å ikke ville yte det lille ekstra fordi det koster 20 kr, eller tar ekstra tid. Så vanskelig er det da ikke.

Anonymkode: aab6c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det greit å måtte bake rundstykker. Har du ikke tid til å hjelpe på dagtid, og barnet ikke klarer det selv, utsett det til senere på dagen slik at det blir ferdige rundstykker til kveldsmat. 

Anonymkode: 37353...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i det altså! Bedre meg baking enn spikking. Dette er matte.

Anonymkode: fed9e...831

Baking er ikke matte, det er kjemi!

(ikke ment som kritikk av deg, men av læreren)

Helt tullete å skulle sette små barn i gang med å lage rundstykker når man har det sånn som man har det i disse dager.

Rett over her var det noen som opplevde at barnet kastet mat for flere hundre kroner, på oppdrag fra sin lærer. 

Virker nesten som at nå har endelig barnehagene startet, og det gnålet gitt seg, så skal liksom lærerne gå i gang med å lage det samme spetakkelet!?

Nei, jeg hadde sagt at her er det lærerne som må ta oppgaven med å tenke og planlegge, før de gir barnet oppgaver hjemme. 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Baking er ikke matte, det er kjemi!

(ikke ment som kritikk av deg, men av læreren)

Helt tullete å skulle sette små barn i gang med å lage rundstykker når man har det sånn som man har det i disse dager.

Rett over her var det noen som opplevde at barnet kastet mat for flere hundre kroner, på oppdrag fra sin lærer. 

Virker nesten som at nå har endelig barnehagene startet, og det gnålet gitt seg, så skal liksom lærerne gå i gang med å lage det samme spetakkelet!?

Nei, jeg hadde sagt at her er det lærerne som må ta oppgaven med å tenke og planlegge, før de gir barnet oppgaver hjemme. 

Anonymkode: f503c...4d7

Hva i alle dager mener du med det?

Anonymkode: 36758...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene for noen klagebøtter! Snakk om å ikke ville yte det lille ekstra fordi det koster 20 kr, eller tar ekstra tid. Så vanskelig er det da ikke.

Anonymkode: aab6c...3d4

Fortell da, hvordan du ivaretar din egen jobb 100%, samtidig som du skal holde skolekjøkken for ett av barna dine og hjelpe det andre med matematikk og det tredje med å skrive en historie - samtidig! 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager mener du med det?

Anonymkode: 36758...fe2

Det kan du bare lure på hvis du ikke skjønner det av deg selv ;) 

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan du bare lure på hvis du ikke skjønner det av deg selv ;) 

Anonymkode: f503c...4d7

Skjønner ikke poenget med kommentarer som denne eller den andre

Anonymkode: 36758...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke poenget med kommentarer som denne eller den andre

Anonymkode: 36758...fe2

Nei, jeg har forstått det.

Anonymkode: f503c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på 3. Trinn har fått i oppgave både å bake boller og å bake rundstykker. Lærer sier det er helt OK å droppe det, men hvis man vil bake velger man selvsagt selv når msn gjør det. Det er veldig lette og gode oppskrifter, syns vi, og barna lærer mye av det. De syns også det er veldig gøy, og de blir mer interessert i å smake på etterpå. Stolte er de også når det blir så godt. Fin avveksling fra skolearbeidet og et lite dytt i baken for meg ihvertfall, til å bake med mine barn. 👍😊

Anonymkode: 7fc3c...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Baking er ikke matte, det er kjemi!

(ikke ment som kritikk av deg, men av læreren)

Helt tullete å skulle sette små barn i gang med å lage rundstykker når man har det sånn som man har det i disse dager.

Rett over her var det noen som opplevde at barnet kastet mat for flere hundre kroner, på oppdrag fra sin lærer. 

Virker nesten som at nå har endelig barnehagene startet, og det gnålet gitt seg, så skal liksom lærerne gå i gang med å lage det samme spetakkelet!?

Nei, jeg hadde sagt at her er det lærerne som må ta oppgaven med å tenke og planlegge, før de gir barnet oppgaver hjemme. 

Anonymkode: f503c...4d7

Hørt om måleenheter, desimaltall, brøk, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon? Du finner om det i mattebøkene. Utrolig hva som kan snike seg inn i en oppskrift. Spesielt hvis du får beskjed om å endre mengden. 

Anonymkode: 4cfa9...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...