Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239 Og dette skal vi utsette barna for? Anonymkode: 8cac4...f9c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Jeg er så jævlig lei av å lese om hysteriske foreldre. Hva tenker du er alternativet? At vi skal stenge samfunnet i 18 måneder? Anonymkode: 74aba...379
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er så jævlig lei av å lese om hysteriske foreldre. Hva tenker du er alternativet? At vi skal stenge samfunnet i 18 måneder? Anonymkode: 74aba...379 NOEN AV OSS kan faktisk holde barna hjemme så lenge det faktisk trengs. Bare vi får klarsignal. Anonymkode: 8cac4...f9c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 NÅ MÅ DERE HYSTERISKE GI DERE. Søk hjelp. Jeg er så lei folk som deg!!! Anonymkode: 8e87d...900
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239 Og dette skal vi utsette barna for? Anonymkode: 8cac4...f9c Det finnes ikke noe valg. Men selvfølgelig, hvis du har lyst å finne opp, og produsere en vaksine, til hele befolkningen, hjemmefra, så er det sikkert ingen som sier neitakk til det. Anonymkode: d5d1a...a02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: NOEN AV OSS kan faktisk holde barna hjemme så lenge det faktisk trengs. Bare vi får klarsignal. Anonymkode: 8cac4...f9c Nei, det kan dere da ikke! Dere er like mye del av verden og samfunnet som vi andre er. Anonymkode: d5d1a...a02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Det er svært lite sansynlig at noe av dette vil eamme barna dine, selv om de skulle bli smittet. Faren er mye større for dem som blir skikkelig syke av viruset, men det er mye vi ikke vet. Du bør nok ikke forsøke å smitte noen, for at de skal bli ferdige med det, og ellers er det jo en god grunn til å følge opp smittevernrådene, men samtidig skal samfunnet gå rundt og livet leves. Anonymkode: 18f32...059
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: NÅ MÅ DERE HYSTERISKE GI DERE. Søk hjelp. Jeg er så lei folk som deg!!! Anonymkode: 8e87d...900 Enig. Oppsøk lege hvis man ikke takler hverdagen! Det er nok uvitende foreldre og deres hysteriske anfall som er mest skadelig for barnas helse. Anonymkode: d5d1a...a02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: NOEN AV OSS kan faktisk holde barna hjemme så lenge det faktisk trengs. Bare vi får klarsignal. Anonymkode: 8cac4...f9c Håper dere ikke har krav på penger fra staten. Start ditt eget samfunn på siden av verden. Anonymkode: 8e87d...900
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: NOEN AV OSS kan faktisk holde barna hjemme så lenge det faktisk trengs. Bare vi får klarsignal. Anonymkode: 8cac4...f9c Javel, så fint at du bidrar til fellesskapet da.. Nå har myndighetene sagt at det ikke trengs lenger, veldig rart at du vet bedre enn dem. Anonymkode: 74aba...379
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Javel, så fint at du bidrar til fellesskapet da.. Nå har myndighetene sagt at det ikke trengs lenger, veldig rart at du vet bedre enn dem. Anonymkode: 74aba...379 Kan de garantere at man ikke får senskader? Anonymkode: 8cac4...f9c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 Senskader,- ja sikkert. Men jammen så kan denne karantenesituasjonen vi er inn i gi senskader også. Folk som sliter litt i hverdagen psykisk,- men som "kommer seg gjennom" hverdagen under normale tilstander helt greit, disse vil kanskje oppleve det vi er inne i som noe som får begeret til å flyte over. Ting som før var vanskelig å håndtere pga ulike usikkerhetsmoment blir plutselig UMULIG å håndtere pga alle de NYE usikkerhetsmoment sykdommen fører med seg. Bekymring for barnas fremtid, familiens økonomi, egen fysisk helse blir plutselig ENDA større fordi man ikke vet hvordan epidemien på sikt vil påvirke disse faktorene heller... SÅ har vi de som er utsatt for psykisk og eller fysisk vold i hjemmet som nå må leve med det 24/7 uten et eneste pusterom i barnehage. på skole på fritidsaktivitet, på jobb,- hva ender de opp som? Skadet for livet? Døde? Nei, senskader VIL man få etter denne epidemien uansett. Så spørs det hvilke senskader det er enklest og mest hensiktsmessig å prøve unngå,- og vi håper tiltakene som settes inn klarer det. Anonymkode: bd6af...e97
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 Covid-19 kan gi senskader på hjerte og lunger Leger har så smått begynt å oppdage senskadene av koronaviruset. Hjerte, lunger, lever og blodomløp er spesielt utsatt for varige skader. – Covid-19 er ikke bare en lungesykdom. Den kan påvirke hjertet, lever, nyrer, hjernen, hormonproduserende kjertler og blodets kretsløp, sier kardiolog Harlan Krumholtz ved Yale University til Los Angeles Times. Verden over er leger i ferd med å oppdage en rekke senskader hos pasienter som har vært syke med covid-19. I Kina har forskere funnet at flere deler av kroppen til koronapasienter var svekket etter at pasienten ble friskmeldt. Særlig la forskerne merke til at leverfunksjonen hos friskmeldte pasientene ikke var den samme som før. Også hjertesvikt var vanlig hos mange. Vil kartlegge senskader Ved Akershus universitetssykehuset planlegges en studie som skal kartlegge senskader hos koronapasienter. Forskerne vil kontrollere både dem som har ligget i respirator, og dem som ikke har det. De skal ta røntgenbilder og måle lungekapasitet. Mange som har vært innlagt med covid-19 i Norge er allerede innlemmet i forskningsstudier. Der ser forskerne også på langtidseffekter og immunitet. Utover dette er oppfølgingen av dem lik som for alle andre utskrevne pasienter: – De blir fulgt opp på vanlig måte av fastlegen og primærhelsetjenesten, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad. Nakstad har ingen konkrete råd om hvilke senvirkninger friskmeldte pasienter bør være på vakt mot. – Man kan være obs på at det kan ta litt tid å komme seg helt til hektene. Kanskje trenger man også litt mer hvile enn det man trodde. Hjertetrøbbel Legene undres nå om de har undervurdert koronavirusets langtidsvirkninger – når selv de uten pusteproblemer opplever hjertesvikt. Hjertet svekkes når lungene ikke klarer å ta opp nok oksygen. I verste fall svikter det helt. Selv om hjertet kan gjenvinne mye av sin styrke med medisiner og endret livsstil, tror forskerne at viruset vil skape mange kroniske hjertepasienter. Kinesiske kardiologer har oppdaget at 12 prosent av pasientene de undersøkte, inkludert pasienter uten luftveissymptomer, opplevde hjertesvikt. En annen kinesisk studie beskriver dannelsen av livstruende blodpropper hos alvorlig syke koronapasienter. Forskerne frykter tilstanden kan vedvare også etter friskmelding. Lungetrøbbel i lang tid Det er allerede kjent at koronapasienter som har ligget i respirator får problemer med lungekapasiteten etterpå. 30 prosent kan få langvarige lungeproblemer, anslår lege Saad Aballi ved Sykehuset Østfold overfor VG. Også erfaringer fra Princess Margaret Hospital i Hongkong viser svekket lungekapasitet hos utskrevne koronapasienter. Men en utfordring melder seg når forskerne skal overvåke senskadene etter covid-19: Pasienter med sykdommer som påvirker hjerte, lever, blod og lunger har høyere risiko for å bli alvorlig syke av covid-19. Det gjør det vanskelig å skille mellom senskader og problemene som i første omgang gjorde pasienten så syk. Mye vi ikke vet Det finnes ennå ingen som har levd lenge etter å ha vært koronasmittet. Det er bare tre måneder siden de første smittede ble friske i Kina. Og så langt har legene vært mer opptatt av å behandle akutt syke enn å overvåke senskader. Flere spørsmål dukker opp i vaken etter koronapandemien: Kan viruset ligge i dvale i kroppen i årevis, for så å blusse opp igjen i ny utgave? Det vil i så fall ikke være første gang. Etter vannkopper kan herpesviruset gjemme seg i kroppen i flere tiår, for så å dukke opp igjen som den smertefulle sykdommen helvetesild. Og viruset som forårsaker hepatitt B kan føre til leverkreft flere år senere. Mens viruset bak ebolaepidemien i Vest-Afrika senere har angrepet øynene til pasienten og gjort flere mennesker blinde eller svaksynte. Anonymkode: 8cac4...f9c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan de garantere at man ikke får senskader? Anonymkode: 8cac4...f9c Selvfølgelig ikke! På samme måte som de aldri noen gang har kunnet garantere at du og ungene dine ikke kan dø! Men de kan gi ganske mye hjelp på sykehus og hos lege. Det er derfor vi har et samfunn. Det er derfor vi hjelper hverandre. Man kan derimot ikke regne med noe hjelp i det hele tatt, hvis man melder seg ut av samfunnet. Anonymkode: d5d1a...a02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan de garantere at man ikke får senskader? Anonymkode: 8cac4...f9c Kan de garantere at ungene ikke blir påkjørt? Eller får kreft? Eller hjernehinnebetennelse? Det er farlig å leve. Tror du bør jobbe med frykten din. Sjansen for at et barn får senskader av corona er forsvinnende liten. Anonymkode: 74aba...379
Durni Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 Ja dette er kjempeskummelt. Jeg er veldig glad for at myndighetene tar dette på alvor. Skulle bare ønske at alle mennesker gjorde det også. Det handler ikke om hysteri, men et ønske om å beskytte seg selv og de rundt seg. Begrense antall dødsfall, begrense alvorlig sykdom og senvirkninger. Det handler om sunn fornuft og å være normalt oppegående.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 Kan dere slutte å opprette nye tråd om Korona?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?! Drittlei!!!!!!!?!?!?!?!!??!!? Anonymkode: 9997e...ee6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Håper ikke du overfører angsten din til barna dine hi. Anonymkode: 8e87d...900
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Javel, så fint at du bidrar til fellesskapet da.. Nå har myndighetene sagt at det ikke trengs lenger, veldig rart at du vet bedre enn dem. Anonymkode: 74aba...379 Joda, foreløpig gjelder alle restriksjoner. Over helga igjen løses det litt opp, men det vil være ulike restriksjoner i lang tid framover. Har du sovet i timen? Anonymkode: 5c18b...802
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 Senskaden jeg frykter med tanke på barna som blir utsatt nå, er på hormonelle kjertler. Hva om senskaden er som feks ved kusma - at man kan bli steril, de forsket på slike forandringer, det er tidlig å vite om senskader enda, da det ikke har gått lang nok tid. Kjedelig om vi som land utsetter barna for smitte fordi de får det så «lett», og så ødelegger vi evnen deres til å få barn... (og dette var en av senskade som er nevnt i artikkelen ovenfor). Anonymkode: 5ed54...5eb
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #21 Skrevet 14. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kan dere da ikke! Dere er like mye del av verden og samfunnet som vi andre er. Anonymkode: d5d1a...a02 Jo, noen kan det! Her er vi to som med litt planlegging og tilrettelegging kan jobbe motsatte vakter og tider av hverandre slik at vi faktisk ikke er nødt til å sende jenta vår i barnehagen og da gjør vi gjerne det. Slutt å kalle folk hysteriske for at de er usikre på å sende barna sine i barnehagen under disse omstendighetene. Anonymkode: 4139d...d9d
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #22 Skrevet 14. april 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, noen kan det! Her er vi to som med litt planlegging og tilrettelegging kan jobbe motsatte vakter og tider av hverandre slik at vi faktisk ikke er nødt til å sende jenta vår i barnehagen og da gjør vi gjerne det. Slutt å kalle folk hysteriske for at de er usikre på å sende barna sine i barnehagen under disse omstendighetene. Anonymkode: 4139d...d9d Selvfølgelig. Men hun eksponeres for smitte en eller annen gang. Så her er det snakk om når, ikke om. Anonymkode: d5d1a...a02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #23 Skrevet 14. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, foreløpig gjelder alle restriksjoner. Over helga igjen løses det litt opp, men det vil være ulike restriksjoner i lang tid framover. Har du sovet i timen? Anonymkode: 5c18b...802 Nå handlet jo denne tråden om at hi ikke vil utsette barn som skal tilbake i BHG og skole for corona grunner senskader. Og nå har myndighetene åpnet for BHG fra neste uke. Så nei, jeg har ikke sovet i timen.. Hele poenget mitt var at myndighetene løsner opp, mens hylekoret her inne vil fortsette å bure seg inne. Anonymkode: 74aba...379
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #24 Skrevet 14. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: NOEN AV OSS kan faktisk holde barna hjemme så lenge det faktisk trengs. Bare vi får klarsignal. Anonymkode: 8cac4...f9c Men så gjør det da, så kan dere hovere over alle de som ikke har samme mulighete som det dere har, men heller la alle andre ta støyten. Men da regner jeg med at dere ikke mottar noen penger fra staten, men klarer dere helt på egenhånd. Anonymkode: e094d...0fe
Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #25 Skrevet 14. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så gjør det da, så kan dere hovere over alle de som ikke har samme mulighete som det dere har, men heller la alle andre ta støyten. Men da regner jeg med at dere ikke mottar noen penger fra staten, men klarer dere helt på egenhånd. Anonymkode: e094d...0fe Barna tilhører likevel vårt samfunn, og man kan regne med at det stilles spørsmål om omsorgssvikt når man tar unger bort fra deres normale miljø. Anonymkode: d5d1a...a02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå