Gå til innhold

Blir barn og lærere "forsøkskaniner" nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet at min kommune, arbeidsgiver har tyvstartet ved å kikke på de danske retningslinjene, før vi får våre 16. april. Håper de som sitter og lager norske retningslinjer velger en annen tilnærming. 
 

Jeg synes også det underkommuniseres at vi blir smittet mange av oss, og at det er en ønsket strategi. De lover at det skal være trygt å sende sine barn tilbake til barnehage og skole, men håper ikke foreldre tror det betyr at det ikke finnes smitterisiko. 
 

Tar med meg din info videre. 

Anonymkode: 6ab99...f8b

Underkommuniseres er et godt ord!

De er rett og slett dårlige på å formidle budskapet klart og tydelig. 

Det jeg skulle ønske meg var et slags forum for de som jobber med helse og de som jobber i skole og barnehage, slik at de kunne komme sammen og snakke sammen, og ha en felles forståelse, før man informerte alle andre. 

Da hadde man kanskje sluppet mye av  forvirringen og frykten. 

La oss bare se på forsiden av VG, hvor man har tall over døde som bare stiger, store, sorte og røde bokstaver i overskriftene, og grafer som vitner om død og elendighet.

Det samme skjer ikke under en vanlig influensa-epidemi.

Men i virkeligheten så er influensa svært smittsomt, og potensielt farlig og dødelig. Vi har bare vaksine mot den, så vi er ikke like redd for den.

Men senest i år var det to norske barn som døde av influensa, og det har ingen norske barn, og få barn på verdensbasis, gjort av covid-19.

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å snu saken:

I går leste vi om to fester hvor leger deltok på fest med mange mennesker.

Disse er altså leger, eksperter på smitte og sykdom. Leger har også foreldre og besteforeldre og folk de er glad i.

Hvorfor skulle disse legene ville dra på fest om de visste at det ville utsette de selv og deres kjære, for farlig sykdom?

Svaret er at de ser at sykdommen ikke er så farlig likevel, for oss her i landet. 

Det er også leger som sender sine barn på skole og barnehage. 

Stol på legene, ikke på journalistene. Journalistene tjener penger på å spre frykt. 

Anonymkode: 217db...857

Unnskyld meg, men sååå naiv kan du ikke være?

En utdanning og en tittel beskytter ikke mot å ta dårlige valg som privatperson. Leger røyker, leger misbruker medikamenter, leger blir overvektige... skal vi lytte til dem da også, det er jo ikke så farlig likevel, for oss her i landet...?

Leger er dessverre ofte ikke annerledes enn andre mennesker. Jeg garanterer deg at de som gjør sånt ikke er leger som har tett kontakt med alvorlig syke covid-19-pasienter!

 

Anonymkode: bdd7f...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det samme skjer ikke under en vanlig influensa-epidemi.

Men i virkeligheten så er influensa svært smittsomt, og potensielt farlig og dødelig. Vi har bare vaksine mot den, så vi er ikke like redd for den.

 

Anonymkode: 217db...857

Det er en stor forskjell på influensa og covid-19.

Det finnes en viss immunitet i befolkningen mot influensa, da de fleste har hatt en og flere typer influensa tidligere. Ergo blir flertallet mindre syke av en ny influensa.

Videre er det bare ca. 10 % av befolkningen som (av ovennevte grunn) får influensaen.

I tillegg har vi vaksiner som kan gis til personer i risikogrupper og til de som jobber med disse.

Covid-19 er en helt ny sykdom som ingen i verden hadde immunitet mot. Alle kan potensielt bli smittet. Det finnes ingen vaksiner og ingen behandling foreløpig.

I tillegg er dette koronaviruset langt mer smittsomt enn en influensa, og det har høyere dødelighet.

Kombinasjonen av dette er potensielt langt verre enn av en vanlig influensa, selv om influensa likevel tar en god del liv hvert år.

Anonymkode: bdd7f...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men at de ikke vil sende barna er jo ikke det samme som å være i risikogruppe. De fleste i risikogrupper er jo eldre, høyt blodtrykk er langt mer vanlig for de over 60. Det er de som er største andel av de 1,6 mill. Det viser det seg jo også at ved f eks astma, så vil allikevel barn ha mildere sykdomsforløp enn eldre. Tallene her viser jo helt tydelig at det å bli alvorlig syk eller dø av covid-19 når du er 40 eller yngre er svært lite sannsynlig. 

Anonymkode: 04cba...75a

Noen av elevene har foreldre som av forskjellige grunner er i risikogruppen andre har søsken og en har besteforeldre som bor i samme hus. Så det er faktisk personer i risikogrupen og ikke fordi de ikke har lyst, de fleste vil jo tilbake til en vanlig hverdag men ikke for enhver pris. 

Anonymkode: 33033...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men sååå naiv kan du ikke være?

En utdanning og en tittel beskytter ikke mot å ta dårlige valg som privatperson. Leger røyker, leger misbruker medikamenter, leger blir overvektige... skal vi lytte til dem da også, det er jo ikke så farlig likevel, for oss her i landet...?

Leger er dessverre ofte ikke annerledes enn andre mennesker. Jeg garanterer deg at de som gjør sånt ikke er leger som har tett kontakt med alvorlig syke covid-19-pasienter!

 

Anonymkode: bdd7f...cc1

Hvorfor skulle jeg tro på garantien fra noen som innleder med «unnskyld meg, men sååå naiv kan du ikke være»?

Burde den bety mer for meg enn det faktum at mangeårig utdannelse faktisk gir høyere grad av innsikt i noe?

Dette var ikke snakk om en lege som selv er overvektig (egen helse).

Dette var ikke snakk om en lege som selv røyker (egen helse). 

Dette var ikke snakk om en lege som selv misbrukte medikamenter (egen helse).

Det var snakk om to ulike fester hvor hver av festene involverte flere leger, og hvor disse inviterte flere mennesker.

Det er naturligvis ikke lov, så de brøt loven.

Men jeg tror likevel aldri de ville ha gjort dette hvis de seriøst trodde at det ville være risikabelt for noen de var glad i. 

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en stor forskjell på influensa og covid-19.

Det finnes en viss immunitet i befolkningen mot influensa, da de fleste har hatt en og flere typer influensa tidligere. Ergo blir flertallet mindre syke av en ny influensa.

Videre er det bare ca. 10 % av befolkningen som (av ovennevte grunn) får influensaen.

I tillegg har vi vaksiner som kan gis til personer i risikogrupper og til de som jobber med disse.

Covid-19 er en helt ny sykdom som ingen i verden hadde immunitet mot. Alle kan potensielt bli smittet. Det finnes ingen vaksiner og ingen behandling foreløpig.

I tillegg er dette koronaviruset langt mer smittsomt enn en influensa, og det har høyere dødelighet.

Kombinasjonen av dette er potensielt langt verre enn av en vanlig influensa, selv om influensa likevel tar en god del liv hvert år.

Anonymkode: bdd7f...cc1

Jeg har allerede kommet med dokumentasjon på mine uttalelser.

Vennligst les hele tråden, og sett deg inn i ting, før du begynner å belære andre om ting som er helt og holdent feil. 

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi får ikke færre syke, men vi kan helt fint få færre døde. Det er nettopp derfor man sprer dette utover. 

Anonymkode: 217db...857

Færre døde får vi kun hvis det kommer en kur eller en vaksine. Det er vi foreløpig langt unna. 
 

Flere døde får vi hvis vi ikke har nok intensivplasser og respiratoren. Foreløpig er vi langt unna der også. 

Anonymkode: 581d8...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Færre døde får vi kun hvis det kommer en kur eller en vaksine. Det er vi foreløpig langt unna. 
 

Flere døde får vi hvis vi ikke har nok intensivplasser og respiratoren. Foreløpig er vi langt unna der også. 

Anonymkode: 581d8...dd0

Feil! 

Det var nettopp plassene ved respiratoren jeg siktet til. 

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen av elevene har foreldre som av forskjellige grunner er i risikogruppen andre har søsken og en har besteforeldre som bor i samme hus. Så det er faktisk personer i risikogrupen og ikke fordi de ikke har lyst, de fleste vil jo tilbake til en vanlig hverdag men ikke for enhver pris. 

Anonymkode: 33033...590

Så over halvparten har familie i risikogruppe eller bor med besteforeldre? Høres rart ut mtp de statistikkene som kommer frem, men hva vet jeg. Uansett kan ikke hele samfunnet stenge ned av den grunn. 

Anonymkode: 04cba...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så over halvparten har familie i risikogruppe eller bor med besteforeldre? Høres rart ut mtp de statistikkene som kommer frem, men hva vet jeg. Uansett kan ikke hele samfunnet stenge ned av den grunn. 

Anonymkode: 04cba...75a

Du kan jo lese det som står, EN elev bor i samme hus som besteforeldrene. Vil ikke gå så mye inn på de andre med det er flere der som har foreldre i risikogruppen eller at deres søsken er det, to elever er selv i risikogruppen. Det er en liten klasse så skal ikke mange stk til for at det blir over halvparten av elevene. 

Jeg er enig i at hele samfunnet ikke kan stenge, jeg lurte bare på om hvordan det sto til med andre her inne. Det har jeg for øvrig ikke fått svar på, så dere har kanskje ikke snakket med de andre foreldrene i klassen. 

Anonymkode: 33033...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo lese det som står, EN elev bor i samme hus som besteforeldrene. Vil ikke gå så mye inn på de andre med det er flere der som har foreldre i risikogruppen eller at deres søsken er det, to elever er selv i risikogruppen. Det er en liten klasse så skal ikke mange stk til for at det blir over halvparten av elevene. 

Jeg er enig i at hele samfunnet ikke kan stenge, jeg lurte bare på om hvordan det sto til med andre her inne. Det har jeg for øvrig ikke fått svar på, så dere har kanskje ikke snakket med de andre foreldrene i klassen. 

Anonymkode: 33033...590

Folk som er i arbeid per i dag, er jo nødt til å skjerme seg så godt de kan fra andre i husstanden. De vet sikkert snart en del om erfaringen derfra. 

I tillegg er det visst svært liten sjanse til at barn smitter voksne. Så dette kan få betydning for hva slags råd de gir når skolen begynner. 

 

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk som er i arbeid per i dag, er jo nødt til å skjerme seg så godt de kan fra andre i husstanden. De vet sikkert snart en del om erfaringen derfra. 

I tillegg er det visst svært liten sjanse til at barn smitter voksne. Så dette kan få betydning for hva slags råd de gir når skolen begynner. 

 

Anonymkode: 217db...857

Det har ikke vært noe snakk om dette. Nå er riktignok både mannen og jeg i fullt arbeid, men han jobber helt alene, mens jeg jobber i dagligvare. Vi har fått klare retningslinjer på hygiene, klesskift o.s.v. men ingen har nevnt at vi skal skjerme andre i husstanden, kun om vi utviser symptomer eller er syke og det er mulig det er korona. Tilogmed de som har isolert skal i størst grad isolere seg selv, men ikke alle har flere bad eller flere soverom, og da må man dele ting.

Anonymkode: 3fe5a...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er redde for å tilbake i jobb;

Lytt til leger og sykepleiere! De vet hva de snakker om.

Ikke lytt til konspirasjonsteoretikere. De er mentalt syke selv.

Ikke lytt til psykopatene som liker å skremme mennesker. De nyter at andre er redde.

Erna lukket hele landet da hun fryktet at folk ville bli syke og dø. Hun lytter til sine rådgivere som er eksperter på helse og som jobber med helse hver eneste dag. 

Hun ville ALDRI åpnet landet igjen, hvis hun fryktet at mennesker dør. 

Hun ville I ALLE FALL IKKE åpnet barnehagene igjen, hvis hun fryktet at barn, eller de som har ansvar for barn, kommer til å dø av det. 

Anonymkode: 217db...857

Hvordan vet du at konspirasjonsteoriene er usanne? 

Anonymkode: 3993f...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn blir såklart syke og smittet, det har man jo visst hele tiden, men i vesentlig lavere grad enn det man kunne forventet av en infeksjon som primært gir lungeproblemer. Svært få spedbarn og barn har dødd. Gjerne finn kilder på at de døde av Covid, og ikke MED. Spedbarn og barn dør og blir alvorlig syke av andre luftveisinfeksjoner og infeksjonssykdommer, men det bryr man seg sjelden om. 

Anonymkode: 5e5c7...633

Antall døde barn er lite relevant egentlig, det er det at barn også sprer smitte som er relevant. Og er det noen som virkelig virkelig KAN dette med å spre smitte er det jo barn. Det er jo rundt disse barna sykdom vil herje. Ansatte som jobber med dem, familien deres, kollegaer til familien deres, foreldre til barna, kollegaer til foreldre osv. Mange har ikke (mye) symptomer og vil spre smitten rundt igjen. Noen kjører kollektivt, alle handler mat. 

Anonymkode: 2cc20...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har du tenkt at samfunnet skal fungere? Om alle barn skal være hjemme? Ingen med barn skal jobbe? Ingen i risikogrupper feks ingen over 60 år, ingen med fedme/høyt blodtrykk/astma/hjertesykdom osv. Her inne ønsker heller ingen med barn/ektefelle/besteforeldre i risikogruppen jobbe.

 

hvem skal ta seg av deg og dine om dere blir syke eller skadet? Hvordan vil du få mat? Kunne betale regninger/hus? Hva om strømmen/vannet går? Få tak i medisin? 
 

hvor lenge tenker du alle skal være hjemme? I 18 måneder? Til en vaksine kanskje er klar. Samfunnet må opp å gå igjen. Barn og småbarnsforeldre er de som takler denne sykdommen best. Ingen skoler/barnehager er stengt i Sverige pga store smittespredning blandt barn.

 

her må vi alle gjøre vårt beste. Det er ikke snakk om at alle kan sitte hjemme et par uker til så er vi tilbake til normalen. Vi snakker om måneder, kanskje 1-2 år.

Anonymkode: a686a...ac2

Men kjære deg, det er jo nettopp når alle er ute å sprer smitte ting stopper opp? Sykehusene blir fulle, for få kan jobbe der pga karantene. Nesten alt elektivt er stoppet. Folk med kreft må vente på cellegift og operasjoner sånn det er nå! Blir det enda verre så blir det jo enda mer sortering. 

Anonymkode: 2cc20...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, prekæs skrev:

Neida. Det er mange som har vært "forsøkskaniner" den siste måneden, meg selv innbefattet, så nå må andre følge etter. Til nå er jeg forresten frisk som en fisk. Jeg tror mange har godt av å komme i gang igjen. Isolasjon gjør noe med mennesker.

Så hjertens enig med deg, nå er det lærere og bhg ansattes tur til å stå i frontlinja.

Anonymkode: c50c4...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hjertens enig med deg, nå er det lærere og bhg ansattes tur til å stå i frontlinja.

Anonymkode: c50c4...30d

Det er en vesentlig forskjell på sykepleiere og lærere da: 

Verneutstyr

Anonymkode: 3993f...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare lurer... når skal vi da noen gang sende dem ut igjen. ? Noe det har vært bred enighet i fra forskerne er at dette viruset har kommet for å bli.. bi kam stenge så mye vi vil, men det vil blusse opp igjen som andre influensa typer...

Virus er ALLTID en risiko. Om det er noro virus, meslinger ect. Det vil alltid være barn som blir alvorlig syke. I januar var det 2 tenåringer som døde av vanlig influensa. Helt tragisk så klart.. 

Så langt av alle som er smittet er det jo helt klart at barn blir mindre syke og de studiene som er viser at de smitter mindre...

Er det da galt å stole på ekspertene som hele tiden(bred enighet i flere land) har sagt at det ikke er nødvendig å stenge bhg og skoler? 
 

Det er oss voksne det er mer skummelt med. Det er viktig at de som kan holder seg til hjemmekontor. Det er vi som forflytter oss mer, fester, har møtevirksomhet , drar på bensinstasjoner , butikker ,restauranter , teater, hotellturer festivaler osv, osv.. og dette er det jo fortsatt tiltak på.. 

Så føler meg faktisk trygg på det ekspertene sier (flertallet) at det er trygt nok. 
 

Nettopp fordi jeg ikke er ekspert /forsker, så velger jeg å høre på ekspertisen ... Det er derfor jeg har vaksinert barna mine, ikke lar dem spise hva de vil, pusser tenner osv...

 

Anonymkode: b308d...58f

Men du skjønner at alle disse barna som samles og sprer smitte skal hjem hver dag til voksne som jo blir veldig syke ofte? Og de som jobber der er også voksne? Og ingen får mer sikkel og spytt på seg enn de som jobber der...

Anonymkode: 2cc20...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags retningslinjer som kommer til å finnes, er ikke godt å si, de har litt tid å bestemme dette.

Jeg personlig, som har jobbet i barnehage, er utdannet sykepleier, og fulgt med på hva de har funnet ut om covid-19, mener at de burde fokusere mer på å trygge de ansatte på hvor lite farlig dette er, særlig for de som er i barnehagen (hovedsakelig barn og kvinner i fertil alder) sammenlignet med vanlig sesonginfluensa, fremfor å snakke om tiltak i barnehagen. 

Det beste tiltaket vi har, mener jeg, er å fortsette å skjerme de eldre og de i risikogruppene, mens vi andre forter oss å bli ferdig smittet (og eventuelt syk med en lettere «influensa»).

Vi må starte smått, men alle utenom eldre og risikogrupper, skal før eller siden tilbake. 

Etter dette kan vi gjenåpne hele landet, operere folk i beinet, behandle kreftpasienter, treffe bestemor og bestefar, jobbe som vanlig, gå på kafé og konsert.

Anonymkode: 217db...857

Ferdig smittet?? Du har fått med deg at man kanskje ikke blir immun etter gjennomført sykdom?? Dette er ikke dom vannkopper, få det og bli ferdig med det altså. 

Anonymkode: 2cc20...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Færre døde får vi kun hvis det kommer en kur eller en vaksine. Det er vi foreløpig langt unna. 
 

Flere døde får vi hvis vi ikke har nok intensivplasser og respiratoren. Foreløpig er vi langt unna der også. 

Anonymkode: 581d8...dd0

Men nå dør også flere av kreft på lang sikt vil jeg tro siden mange har fått undersøkelser og behandling utsatt. Ringvirkninger...

Anonymkode: 2cc20...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke vært noe snakk om dette. Nå er riktignok både mannen og jeg i fullt arbeid, men han jobber helt alene, mens jeg jobber i dagligvare. Vi har fått klare retningslinjer på hygiene, klesskift o.s.v. men ingen har nevnt at vi skal skjerme andre i husstanden, kun om vi utviser symptomer eller er syke og det er mulig det er korona. Tilogmed de som har isolert skal i størst grad isolere seg selv, men ikke alle har flere bad eller flere soverom, og da må man dele ting.

Anonymkode: 3fe5a...e80

Nei, det gjelder nok mest for de som selv jobber nært pasienter med smitte, eller de som bor med noen i risikogruppe.

Men ja, de du nevner som bor sammen med en som er i isolasjon, for eksempel. Disse kan man forske på, og se om det har hatt noen effekt å prøve å isolere innad i en husstand.

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at konspirasjonsteoriene er usanne? 

Anonymkode: 3993f...e43

Fordi jeg er utdannet slik at jeg er vant med å tolke forskingsresultater.

Det vi ser av resultater om covid-19 er meget oppløftende. 

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en vesentlig forskjell på sykepleiere og lærere da: 

Verneutstyr

Anonymkode: 3993f...e43

Selvfølgelig har sykepleiere smitteutstyr, de jobber jo tett på mennesker med påvist smitte. Eller mener du at alle barn er smitta? Stakkars unger, de blir jo fremstilt som rene monstre som smitter alle uansett.

Anonymkode: c50c4...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antall døde barn er lite relevant egentlig, det er det at barn også sprer smitte som er relevant. Og er det noen som virkelig virkelig KAN dette med å spre smitte er det jo barn. Det er jo rundt disse barna sykdom vil herje. Ansatte som jobber med dem, familien deres, kollegaer til familien deres, foreldre til barna, kollegaer til foreldre osv. Mange har ikke (mye) symptomer og vil spre smitten rundt igjen. Noen kjører kollektivt, alle handler mat. 

Anonymkode: 2cc20...81a

Dette er jo helt feil!

Barn smitter ikke covid i like stor grad som de smitter influensa, og mulig de ikke smitter covid i det hele tatt!

Nå må du begynne å lese ordentlige artikler, f.eks. den jeg delte tidligere i tråden, hvor det står om forskjellene mellom covid og influensa, og ikke bare alt det fjaset som livredde mennesker skriver om på internett. 

Her er den igjen;

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-versus-influensa/?page=all

Anonymkode: 217db...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at hylekoret holder kjeft frem til vi vet sikkert hvilke tiltak som settes inn og ser hvordan ting ordner seg? Det eneste denne evinnelige diskusjonen fører til er sinne, usikkerhet og frustrasjon som igjen er med på å oppildne diskusjonen og skape enda større kløft mellom folk.

Anonymkode: ddadc...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...