Gå til innhold

Sverige har bommet totalt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og det kommer til å få enorme konsekvenser. 
Men nå er det for sent å begynne å stramme inn på tiltak de iverksatte alt for sent.. 

Anonymkode: 43749...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet. Kjenner en svenske og hun sier at det er kaos med sykehusene osv.

Anonymkode: 0fb2e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser stygt ut. Samtidig er det vanskelig å si noe sikkert ennå. 

Anonymkode: afccc...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre det ja. Leste en uttalelse rundt det høye antallet dødsfall som var sosiale døgnet. «Der en noe økning» 

Noe? Det er godt over dobbelt! 

Anonymkode: 666fc...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de gjør det riktige. De satser på flokkimmunitet. Vi, derimot, kommer til å få et hel.... hvis vi får en ny bølge om 7-8 mnd når influensasesongen kommer. Da er flesteparten av svenskene immune. Vi får se hvem som får rett - det vet ingen per dags dato. 

Anonymkode: 32480...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiden på svenske Aftonbladet nå, "Dr. Tengele aner ikke hvorfor Norge er bedre":

1959616132_drTengeleomNorge.thumb.jpg.d5f68ab87107159210448d8c15b9fab4.jpg

Anonymkode: 7b8fc...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forsiden på svenske Aftonbladet nå, "Dr. Tengele aner ikke hvorfor Norge er bedre":

1959616132_drTengeleomNorge.thumb.jpg.d5f68ab87107159210448d8c15b9fab4.jpg

Anonymkode: 7b8fc...574

Ehhhhhhh

Anonymkode: 0fb2e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi jo ikke. Ingen vet hva som var best og verst før dette er over om et år eller så.  Jeg velger å tro at vi har gjort det riktige, ikke minst fordi det ser ut til at vi har kapasitet til å ta oss av våre syke, og ikke bare koronasyke, men de andre også. Men vite kan vi ikke.

Det viktige for vår det nå, er at alle skjønner at vi fremdeles er i "viruskrig" - så vi må ikke glemme alle forholdsreglene vi fremdeles må forholde oss til og overholde. 

Anonymkode: 71a75...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehhhhhhh

Anonymkode: 0fb2e...ac9

Ja, du kan så si!

Anonymkode: 7b8fc...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de gjør det riktige. De satser på flokkimmunitet. Vi, derimot, kommer til å få et hel.... hvis vi får en ny bølge om 7-8 mnd når influensasesongen kommer. Da er flesteparten av svenskene immune. Vi får se hvem som får rett - det vet ingen per dags dato. 

Anonymkode: 32480...f3f

Men ingen vet jo med sikkerhet om man kan bli immun.

For eksempel viser det seg at viruset reaktivere seg selv i cellene, etter at pasienter er friskmeldt. Og da blir det skummelt.

Anonymkode: 070ad...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvordan den jevne DIBer vet svaret på et spørsmål selv ikke verdens fremste eksperter vet svaret på enda! Har dere vurdert å melde dere til tjeneste?

INGEN vet hvilken strategi som vil vise seg å være best i lengden. Ingen vet hvor mange som vil dø av korona i Norge før dette er over. Det som er trolig er at Norge vil slite med dette viruset i lang, lang tid, mens svenskene vil bli fortere ferdige.

Anonymkode: d71a8...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi jo ikke før dette forhåpentligvis er over en gang. 

Mulig Norge får en voldsom smittebølge om noen uker. Da er kanskje Sverige ferdige med det verste. 

Time will show!

Anonymkode: d585c...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig hvordan den jevne DIBer vet svaret på et spørsmål selv ikke verdens fremste eksperter vet svaret på enda! Har dere vurdert å melde dere til tjeneste?

INGEN vet hvilken strategi som vil vise seg å være best i lengden. Ingen vet hvor mange som vil dø av korona i Norge før dette er over. Det som er trolig er at Norge vil slite med dette viruset i lang, lang tid, mens svenskene vil bli fortere ferdige.

Anonymkode: d71a8...fe6

Det er temmelig vanlig å ha meninger om aktuelle tema selv om man ikke er ekspert på det. Tenk om man måtte være ekspert for å mene noe. Til og med de lærde strides så hvorfor tror du folk diskuterer dette? Det er helt normalt, noe annet hadde vært kunstig. 

Fasiten på hvilken strategi som er best må vi nok vente lenge på, og imens vi venter vil vi helt sikkert diskutere enhvert framskritt i utviklingen. Og det er helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ingen vet jo med sikkerhet om man kan bli immun.

For eksempel viser det seg at viruset reaktivere seg selv i cellene, etter at pasienter er friskmeldt. Og da blir det skummelt.

Anonymkode: 070ad...793

Link?

Anonymkode: a6a3b...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elina skrev:

Det er temmelig vanlig å ha meninger om aktuelle tema selv om man ikke er ekspert på det. Tenk om man måtte være ekspert for å mene noe. Til og med de lærde strides så hvorfor tror du folk diskuterer dette? Det er helt normalt, noe annet hadde vært kunstig. 

Fasiten på hvilken strategi som er best må vi nok vente lenge på, og imens vi venter vil vi helt sikkert diskutere enhvert framskritt i utviklingen. Og det er helt greit!

Ja det er helt vanlig å ha meninger om aktuelle tema. Så når noen påstår at Sverige har bommet totalt, når de lærde sier at vi ikke kan vite hvilken strategi som et mest fruktbar på sikt, så er mitt bidrag til diskusjonen å påpeke idiotien i å mene at man sitter på en fasit. Å diskutere er noe helt annet enn å påstå at man sitter på fasiten. Man bør i det minste ha en faglig tyngde for å komme med påstander. Å tro er noe helt annet.

 

Anonymkode: d71a8...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er helt vanlig å ha meninger om aktuelle tema. Så når noen påstår at Sverige har bommet totalt, når de lærde sier at vi ikke kan vite hvilken strategi som et mest fruktbar på sikt, så er mitt bidrag til diskusjonen å påpeke idiotien i å mene at man sitter på en fasit. Å diskutere er noe helt annet enn å påstå at man sitter på fasiten. Man bør i det minste ha en faglig tyngde for å komme med påstander. Å tro er noe helt annet.

 

Anonymkode: d71a8...fe6

Tror det handler litt om Tegnell`s holdning til hva vi har gjort av tiltak i Norge. Han har latterliggjort Norge for våre strenge tiltak og det tror jeg taler mitt imot oss nå når vi står i den største nasjonale dugnaden i moderne tid. Nordmenns sterke dugnadsånd har nok fått folk til å tenne på alle plugger når de hører slik selvgodhet i en slik situasjon. 

Men dette er ikke en landskamp, uansett. Det er utrolig trist det som skjer i Sverige nå men vi kan ikke vite helt sikkert hvordan dette ender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men ingen vet jo med sikkerhet om man kan bli immun.

For eksempel viser det seg at viruset reaktivere seg selv i cellene, etter at pasienter er friskmeldt. Og da blir det skummelt.

Anonymkode: 070ad...793

Var ikkje det i Korea? Eg las det. Men, det gjekk berre 24 t frå ho var friskmeldt til ho var sjuk igjen meinar eg å hugse, og eg trur dei testar folk her fleire gongar før detæi blir friskmelde fordi viruset svingar litt opp og ned. Mogleg vi tenkjer på ulike saker. Eg hugsar ikkje kvar eg las dette. 

Anonymkode: 5c095...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Elina skrev:

Tror det handler litt om Tegnell`s holdning til hva vi har gjort av tiltak i Norge. Han har latterliggjort Norge for våre strenge tiltak og det tror jeg taler mitt imot oss nå når vi står i den største nasjonale dugnaden i moderne tid. Nordmenns sterke dugnadsånd har nok fått folk til å tenne på alle plugger når de hører slik selvgodhet i en slik situasjon. 

Men dette er ikke en landskamp, uansett. Det er utrolig trist det som skjer i Sverige nå men vi kan ikke vite helt sikkert hvordan dette ender. 

Når Norge slipper opp kan vi like gjerne bli Sverige nr 2

Anonymkode: a6a3b...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har fasit ennå så vi må vente og se. Glad for at ulike strategier blir valgt, hvis jeg skal være kynisk. Da får vi sammenlignet, og lært av det.

Anonymkode: c7361...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når Norge slipper opp kan vi like gjerne bli Sverige nr 2

Anonymkode: a6a3b...224

Det er det ingen som vet. Mye tyder på at man får begrenset viruset en hel del ved å sette igang sterke tiltak. Neste del av planen er å begynne oppsporing, testing og isolering slik at man får en kontroll på viruset men kan holde samfunnet åpent. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at også Sverige er et modern samfunn. Bilder har makt, veldig veldig mye makt som ingen regjering kan ignoreres som for kanskje 30 år siden. Når dødstallene stiger sterk og man ser bilder av kaotiske tilstander på sykehus da vil folk reagere og kreve tiltak. Resultat vil være at Sverige ikke får flokkimmunitet, det tar mange måneder og samtidig er nødt til å innføre restriksjoner som de fleste andre land.

Så ja, jeg tror Sveriges strategi feiler. Og deres svake og syke betaler prisen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig hvordan den jevne DIBer vet svaret på et spørsmål selv ikke verdens fremste eksperter vet svaret på enda! Har dere vurdert å melde dere til tjeneste?

INGEN vet hvilken strategi som vil vise seg å være best i lengden. Ingen vet hvor mange som vil dø av korona i Norge før dette er over. Det som er trolig er at Norge vil slite med dette viruset i lang, lang tid, mens svenskene vil bli fortere ferdige.

Anonymkode: d71a8...fe6

Ser du ikke ironien? Du snakker nedlatende om dibbere med fasit og kommer med fasit?

Anonymkode: 47eaa...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet vi jo ikke. Ingen vet hva som var best og verst før dette er over om et år eller så.  Jeg velger å tro at vi har gjort det riktige, ikke minst fordi det ser ut til at vi har kapasitet til å ta oss av våre syke, og ikke bare koronasyke, men de andre også. Men vite kan vi ikke.

Det viktige for vår det nå, er at alle skjønner at vi fremdeles er i "viruskrig" - så vi må ikke glemme alle forholdsreglene vi fremdeles må forholde oss til og overholde. 

Anonymkode: 71a75...315

Problemet er vel at vi IKKE tar oss av andre syke nå. Det er vel kun behandlinger som MÅ gjennomføres som utføres, behandlinger som vil føre til døden ved utsettelse, samt akutte skader. Vi har den lille babyen som fikk hjerneblødning,- hvis fremtid er avhengig av knallhard fysioterapi, flere ganger i uka, med fagpersonell,- for å ha mulighet til å vokse opp uten betydelig fysisk handicap. Denne får ikke det nå og man frykter et liv med andre alvorlige følger for livet. VI har pappan med ALS som ikke fikk operasjon med å sette inn respirator,- noe som kan forlenge livet hans med ÅR;- fordi dette utstyret han vil være koblet til skal stå klart i tilfelle behov fra koronasyk, også kan man jo diskutere om det det var sant at det "manglet en setning" på sms-en pasienter med "selvmordshodepine" fikk da de ble bedt om å levere inn oksygenet de har hjemme som brukes i egenbehandling av anfall... Om man søker litt på nettet finner man mange triste skjebner, så å si at helsevesenet vårt har kapasitet til å håndtere begge deler er vel ikke helt sant. Og som det er nå, at hele helsevesenet skal kun stå parat for koronapasienter (for å sette det på spissen) kan vel bli veldig langvarig ved den strategi vi har valgt å bruke,-  og flere skjebner vil står frem. og de vil bli mer alvorlige med tiden...I Sverige hvor de kanskje har "ridd av bølgen "Innen utgangen av Juni, og dermed er kapable til å igjen begynne og gi helsehjelp til andre syke/Skadde på en nærmest normal måte og de vil kunne få "færre følgeskjebner" grunnet varighetene av koronatiltak. .... 

 

Dette blir bare synsing og troing,- ingen vet. Svaret på hvor mange døde vi får vet vi vel ikke før neste år. Så må antall døde settes opp mot antall som dør NORMALT hvert år..... Lurer på hvordan vi ligger an der? Ca 80 døde av korona nå,- men hvor mange ville NORMALT ha dødd i denne perioden? Av influensa (vi hadde allerede to ungdommer under 20 som døde av den i år før korona kom), vanlige forkjølelse som ble lungebetennelse, hjerteinfarkt, kreft, "alderdom".... Kanskje er tallet høyere, kanskje er det likt, eller er det lavere enn normalt (gitt at både "vanlig forkjølelse" og influensa ser ut til å være "utryddet" for en stund),.. Dette tallet vil jeg gjerne høre,- og det for alle land som nå teller koronadøde.....Hvor mange "ekstra" har dødd, er vel mer interessant enn hvor mange som har dødd???

Anonymkode: 9a43b...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg som er bekymret for alle de andre pasientene. Barn og unge som trenger fysioterapi for å ikke få kroniske plager. Eldre som ikke lenger får besøk av hjemmesykepleien fordi de kun besøker de det er strengt nødvendig å dra til. Jeg lurer på hvor mange eldre som får dårligere livskvalitet og dør nå av helt andre ting. 
 

I Sverige dør det ca 90 000 i året. Nå har 600 gått bort pga corona (og det er i all hovedsak de som er på aldershjem som har gått bort).

Anonymkode: f58c2...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

også kan man jo diskutere om det det var sant at det "manglet en setning" på sms-en pasienter med "selvmordshodepine" fikk da de ble bedt om å levere inn oksygenet de har hjemme som brukes i egenbehandling av anfall...

Manglet en setning? Hva dreier det seg om, har ikke hørt om dette i det hele tatt.

Anonymkode: ce215...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...