Gå til innhold

Norge vs Sverige


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men svarer deg likevel.

Stereoider svekker immunforsvaret, det er velkjent. https://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/kortison/

Ser du på side 3 i linken så står det: "Ikke ta kortison dersom du har en alvorlig bakterie-, virus- eller soppinfeksjon. Kortison svekker kroppens immunforsvar og dens evne til nedkjempe infeksjonen."

Stikkordet her er nok "alvorlig". Har en infeksjon utviklet seg til å bli alvorlig, da er det normalt ikke anbefalt å bruke steroider, nettopp fordi det vekker immunsystemet. I hvert fall ikke steroider som "generelt tilskudd".

Men det er leger i Kina og Japan som har forsøkt å behandle pasienter med covid-19. Japanske forskere mener at inhalerte steroider (som da bare påvirker luftveier og lunger og dermed ikke vil svekke hele immunforsvaret) kan være en faktor å benytte i behandling av covid-19. https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.987016v1

Generelt sett så anbefales det altså ikke steroider ved alvorlige infeksjoner, men det er mulig man kan bruke det med hell lokalt, da dette ikke svekker immunforsvaret. Problemet nå er vel at det er så lite man vet om viruset, og derfor må man prøve seg frem.

Anonymkode: 0a43b...f99

Hva skal man da gjøre hvis man er astmatiker og bruker kortisonmedisiner og mistenker at man er coronasyk?

Anonymkode: b32fa...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men svarer deg likevel.

Stereoider svekker immunforsvaret, det er velkjent. https://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/kortison/

Ser du på side 3 i linken så står det: "Ikke ta kortison dersom du har en alvorlig bakterie-, virus- eller soppinfeksjon. Kortison svekker kroppens immunforsvar og dens evne til nedkjempe infeksjonen."

Stikkordet her er nok "alvorlig". Har en infeksjon utviklet seg til å bli alvorlig, da er det normalt ikke anbefalt å bruke steroider, nettopp fordi det vekker immunsystemet. I hvert fall ikke steroider som "generelt tilskudd".

Men det er leger i Kina og Japan som har forsøkt å behandle pasienter med covid-19. Japanske forskere mener at inhalerte steroider (som da bare påvirker luftveier og lunger og dermed ikke vil svekke hele immunforsvaret) kan være en faktor å benytte i behandling av covid-19. https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.987016v1

Generelt sett så anbefales det altså ikke steroider ved alvorlige infeksjoner, men det er mulig man kan bruke det med hell lokalt, da dette ikke svekker immunforsvaret. Problemet nå er vel at det er så lite man vet om viruset, og derfor må man prøve seg frem.

Anonymkode: 0a43b...f99

Ja, du? Takk for svar! Jeg setter veldig pris på kunnskap om temaet. For jeg har lite, og prøver å forstå ut fra det lille jeg vet. Heller enn å sitte og ikke skjønne bæret.

Og takk for utdypende og forklarende svar. Det var til veldig god hjelp faktisk!

Anonymkode: 17f7b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal man da gjøre hvis man er astmatiker og bruker kortisonmedisiner og mistenker at man er coronasyk?

Anonymkode: b32fa...325

Som jeg forstår det så er lettere, og lokal, steroidbruk ufarlig, eller til og med til litt hjelp. 

Anonymkode: 17f7b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Steroider kan hjelpe deg ved å redusere inflammasjon. Fordi du har astma kan det være at astmaen din er ekstra aktiv nå og må behandles. I alvorlige tilfeller som det høres ut som at du har, er steroider i en ukes tid hjelpsomme."

Hun som skrev det er lege. Leger vet nok litt mer enn du gjør.

https://www.lommelegen.no/lunger/astma/legesvar/influensa-og-lungebetennelse-i-ung-astmapasient/69028401

Det er derfor jeg lurer på hvorfor ikke steroider brukes? Det brukes jo i mange andre sammenhenger. Hvorfor ikke nå?

Anonymkode: 17f7b...30f

De reduserer inflammasjon ved å svekke immunforsvaret. Når immunforsvaret ikke kjører på med et (for) sterkt angrep, vil reaksjonene i kroppen bli mildere. Skjønner?

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De reduserer inflammasjon ved å svekke immunforsvaret. Når immunforsvaret ikke kjører på med et (for) sterkt angrep, vil reaksjonene i kroppen bli mildere. Skjønner?

Anonymkode: f4407...368

Det var krøkkete forklart, men kortikosteroider kan for eksempel brukes i situasjoner der immunforsvaret reagerer for sterkt, som ved enkelte autoimmune sykdommer (psoriasis, revmatoid artritt). Der er det gunstig å svekke immunforsvaret for å redusere «kampen» som foregår i kroppen, fordi denne kampen i utgangspunktet ikke burde finne sted eller fordi den utgjør et alt for sterkt angrep (som å skyte spurv med kanoner). Ved reell fare, som ved infeksjoner, ønsker man normalt ikke å redusere kroppens angrep på inntrengeren. 

Steroider fører også til avslapning i glatt muskulatur, og dermed for eksempel åpning av luftveier. 

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer her. Nå har jeg ikke fått med meg alle uttalelser om dette, men såvidt jeg har fått med meg så er dette fremdeles en teori, men ikke bevist? Gi meg gjerne link om jeg tar feil!

Hvis det ikke foreløpig er bevist, men en teori, da er det smarteste å ikke satse alt på at dette stemmer, men være åpen for at det kan være andre faktorer som er like viktig eller viktigere. Det å være realistisk til dette er ikke å holde på frykt eller dommedagsprofetier, som du sier.

 

Anonymkode: 0a43b...f99

Virusinfeksjoner baner vei for sekundære lungebetennelser og sepsis forårsaket av bakterier. Dette er ikke en teori, men fakta. 
Spania, Italia og Hellas er versting land på resistente bakterier - de samme landene hvor vi ser svært høy dødelighet av covid-19. 
 

Vi er derfor bedre stilt i Norge, dette er et mindre problem her. Det betyr ikke at svært gamle og svake vil overleve. Og det kan også være norske borgere som har vært i utlandet og har resistente bakterier i kroppen etter ferie. 

Anonymkode: 81bb6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at Sveriges strategi allerede har fått kritikk fra ingen ringere enn Lancet:

 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRKRJG/anerkjent-medisinsk-tidsskrift-om-sveriges-corona-strategi-en-daarlig-vurdering

Sverige bør gå stille i dørene, det vil nok ikke ta så alt for lang tid før vi ser hvilken katastrofe de har forårsaket ved å ha denne strategien. 

For dere som enda vil at Norge skal gjøre som Sverige: Ser dere om to uker, men da er det vel ingen som vil innrømme at dem mente at Sverige hadde best strategi. 

Anonymkode: 5357e...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har ikke engang dobbelt så mange innbyggere som oss. Men de har tre ganger så mange døde. Jeg tipper vi har gjort rett, gitt.

Anonymkode: 7f868...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har like mange dødsfall vare i dag som Norge har totalt (37). Tilsammen har 180 personer omkommet av korona, altså over fem ganger så mange som Norge. 

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sverige har like mange dødsfall vare i dag som Norge har totalt (37). Tilsammen har 180 personer omkommet av korona, altså over fem ganger så mange som Norge. 

Anonymkode: f4407...368

*bare, ikke vare

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

*bare, ikke vare

Anonymkode: f4407...368

 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sverige har like mange dødsfall vare i dag som Norge har totalt (37). Tilsammen har 180 personer omkommet av korona, altså over fem ganger så mange som Norge. 

Anonymkode: f4407...368

Og 34, ikke 37🤪 Skulle tro jeg hadde snublet i påskevinen. 

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var krøkkete forklart, men kortikosteroider kan for eksempel brukes i situasjoner der immunforsvaret reagerer for sterkt, som ved enkelte autoimmune sykdommer (psoriasis, revmatoid artritt). Der er det gunstig å svekke immunforsvaret for å redusere «kampen» som foregår i kroppen, fordi denne kampen i utgangspunktet ikke burde finne sted eller fordi den utgjør et alt for sterkt angrep (som å skyte spurv med kanoner). Ved reell fare, som ved infeksjoner, ønsker man normalt ikke å redusere kroppens angrep på inntrengeren. 

Steroider fører også til avslapning i glatt muskulatur, og dermed for eksempel åpning av luftveier. 

Anonymkode: f4407...368

Det er jo det mange av de yngre som har omkommet har hatt som problem, at immunforsvaret deres har blitt overaktivt. Så da er steroider en god løsning for mange likevel?

Anonymkode: 17f7b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det mange av de yngre som har omkommet har hatt som problem, at immunforsvaret deres har blitt overaktivt. Så da er steroider en god løsning for mange likevel?

Anonymkode: 17f7b...30f

Det må være opp til behandlende lege å avgjøre. 

Anonymkode: f4407...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dør det 300 svensker hver eneste dag uten corona. Så tallene er ikke kritiske. Selvfølgelig kommer det motstand når media skriker opp om antall døde hver eneste dag, vi er ikke vant til å se slike tall.

 

Anonymkode: 81bb6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er liten sær ting. I Norge (og Sverige og resten av verden) slutter man å kategorisere dødsårsak ved en viss alder dersom det er åpenbart at alderdom er i seg en avgjørende faktor for døden. Det eneste landet som de facto kategoriserer influensa & lungebetennelse som dødsårsak uansett alder er Singapore.

Statistikken der viser 700 døde av influensa og lungebetennelse pr 1m innbyggere. Det er den mest vanlige dødsårsaken. Om vi ser på alle andre dødsårsaker så ligger Singapore jevnt med resten av den vestlige verden. Det tyder på at forskjellen i denne dødsårsaken skylles bedre data i Singapore. Til sammenligning er tallet 190 i Norge og dette er et estimat iflg FHI (rapport sep 2019) og et estimat som de selv mistenker er for lavt (nettopp av denne grunnen)

Så. Gitt at vi ikke registrerer alle gamle som dør av influensa og lungebetennelse i Norge men sammenligner de tallene med convid 19 ser det jo skremmende ut. Da blir jo convid 19 verste dødsmaskinen. For der registreres alle døde, uansett alder. 

Om vi antar at Singapore sine data er representative for Norge dør 3 ganger så mange av influensa og lungebetennelse i Norge enn hva statistikken viser. Altså 700 pr million som er 3700 pr år. Og varer ikke influensa-sesongen sånn 3-4 måneder? Det er i snitt 1000 i måneden. 

Totalt dør det ca 40.000 Nordmenn i året, så 10% av disse av influensa og lungebetennelse er ikke urimelig med tanke på at majoriteten av disse er veldig gamle.

Dette er bare tall. Ment for å gi perspektiv. Ikke for å bagatellisere, ikke for å bombastisk hevde at Norge tar feil. Selv om jeg mener at tiltakene i Norge er for kraftige og at Sveriges metode er mer fornuftig.

Men uansett dere. La oss diskutere, dele meninger, være uenige, men la oss samtale med respekt og vennlighet.

 

Anonymkode: a4b0a...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.

Tidsgränsen framgår av nya interndokument från Region Stockholm – där vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.

Samtidigt ska läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det er tydelig at svenskene har valgt riktig strategi, ja...

Anonymkode: 17f7b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virusinfeksjoner baner vei for sekundære lungebetennelser og sepsis forårsaket av bakterier. Dette er ikke en teori, men fakta. 
Spania, Italia og Hellas er versting land på resistente bakterier - de samme landene hvor vi ser svært høy dødelighet av covid-19. 
 

Vi er derfor bedre stilt i Norge, dette er et mindre problem her. Det betyr ikke at svært gamle og svake vil overleve. Og det kan også være norske borgere som har vært i utlandet og har resistente bakterier i kroppen etter ferie. 

Anonymkode: 81bb6...a0d

men igjen; ingen store overskrifter skriker imot deg daglig at årsaken til at det dør 700-900 mennesker i Italia og Spania hver dag, er pga mulitiresistens. Pasientene får antiviral behandling. Selvfølgelig utvikler de sepsis og multiorgansvikt. Men verden drukner ikke pasientene i antibiotika. 
Du kan jo lese deg opp på behandlingsstategiene for behandling av covid-19. Der hvor jeg jobber får ingen av covid-pasientene antibiotika.. men hei; jeg jobber jo i Oslo. Og ikke i Spania. 
 

Anonymkode: 36287...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år dør det minst 900- 1600 personer årlig av influensa i Norge. Og vi er hysteriske over 39 dødsfall på en mnd? Alle liv har like mye verdi, selvfølgelig, og det er veldig leit at disse har gått bort pga dette viruset. Men disse ekstreme tiltakene hvor et svært velfungerende land blir nesten helt stengt ned, det skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 71bc3...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvert år dør det minst 900- 1600 personer årlig av influensa i Norge. Og vi er hysteriske over 39 dødsfall på en mnd? Alle liv har like mye verdi, selvfølgelig, og det er veldig leit at disse har gått bort pga dette viruset. Men disse ekstreme tiltakene hvor et svært velfungerende land blir nesten helt stengt ned, det skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 71bc3...5b0

Altså, blir helt matt. Dette er ikke influensa, influensa er det vaksiner for samt det blir spredt ut over en lengre periode. 

Dette viruset er det ikke vaksine for så ingen er immune, det smitter lett og uten tiltak så vil sykehusene kollapse. Vi har ikke nok intensivplasser, intensivsykepleiere, smittevernutstyr eller resperatorer (ja, det det er bestilt men det hjelper ikke om sykehusene er underbemannet). Hvis sykehusene kollapser vil det ikke være nok bemanning til å hverken ta seg av corona pasienter eller andre typer pasienter som benbrudd, kreft, hjerteinfarkt, fødsler  m.m Uten sykehusene så vil ikke samfunnet fungere.

Så du ser det er virkelig ikke likt influensa, for en vanlig sessonginfluensa er det god kapasitet i helsevesenet til å håndtere. Skjønner du det nå?

Anonymkode: 5357e...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvert år dør det minst 900- 1600 personer årlig av influensa i Norge. Og vi er hysteriske over 39 dødsfall på en mnd? Alle liv har like mye verdi, selvfølgelig, og det er veldig leit at disse har gått bort pga dette viruset. Men disse ekstreme tiltakene hvor et svært velfungerende land blir nesten helt stengt ned, det skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 71bc3...5b0

På en måned. 

Tror du viruset hadde drept flere enn 39 i måneden om det fikk herje fritt?

Anonymkode: 1dcde...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvert år dør det minst 900- 1600 personer årlig av influensa i Norge. Og vi er hysteriske over 39 dødsfall på en mnd? Alle liv har like mye verdi, selvfølgelig, og det er veldig leit at disse har gått bort pga dette viruset. Men disse ekstreme tiltakene hvor et svært velfungerende land blir nesten helt stengt ned, det skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 71bc3...5b0

Er det mulig? Du får bare ikke med deg poenget, du!? 

Anonymkode: 36287...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...