Gå til innhold

På hvilken måte blir DU skadelidende pga koronaviruset nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er student og er litt bekymret for resten av semesteret. Er usikker på hvordan jeg skal komme meg gjennom alt uten forelesninger, samtidig som jeg må hjemmeundervise tiåringen. Og hva kommer til å skje med eksamen? 

Anonymkode: fa391...73d

Det kommer til å ordne seg. Jeg jobber ved universitetet, og våre studenter har ikke gått glipp av en eneste forelesning. Alt sendes på nett. Den praktiske gruppeundervisningen jobbes det med å finne løsninger for. Noe (eller alt som ikke kan løses nettbasert) må sannsynligvis utsettes. Vi har også mye erfaring med hjemmeeksamen, blant annet for doktorgradsstudentene, og det er fortsatt litt tid til å jobbe mot en omlegging av eksamensformen for i år. 

Anonymkode: ac761...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er veldig heldige. Jeg har hjemmekontor og mannen fleksibel arbeidstid. 
Vi har også penger på bok og er gjeldsfrie så vi klarer oss. 
Nå har vi isolert oss, i første omgang i 14 dager. Vi klarer faktisk leve isolert lenge om vi må. 
Jeg har medfølelse med de som har dårlig økonomi og som får masse ekstra bekymringer nå. Vi får håpe at myndighetene hjelper til og lanserer diverse krisepakker. 
De som er bekymret for at det er vanskelig for barna å være isolert må stikke fingeren litt i jorda, ærlig talt liksom. Dette handler ikke om barnas ve og vel. Nå handler det om å stå sammen og slå ring om de utsatte i vårt samfunn. 

Anonymkode: 047d1...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er veldig heldige. Jeg har hjemmekontor og mannen fleksibel arbeidstid. 
Vi har også penger på bok og er gjeldsfrie så vi klarer oss. 
Nå har vi isolert oss, i første omgang i 14 dager. Vi klarer faktisk leve isolert lenge om vi må. 
Jeg har medfølelse med de som har dårlig økonomi og som får masse ekstra bekymringer nå. Vi får håpe at myndighetene hjelper til og lanserer diverse krisepakker. 
De som er bekymret for at det er vanskelig for barna å være isolert må stikke fingeren litt i jorda, ærlig talt liksom. Dette handler ikke om barnas ve og vel. Nå handler det om å stå sammen og slå ring om de utsatte i vårt samfunn. 

Anonymkode: 047d1...69d

Men de utsatt blir jo ikke slått ring om, oss som egentlig trenger sterke medisiner får det ikke. Fordi samfunnet ikke kan garantere at vi ikke blir smitta!!!!!

Anonymkode: 8ef98...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid, lite søvn, lite tid med familien og høyt tempo på jobb. Det går stort sett fint, men skulle gjerne hatt tid sammen med mann og barn samt sovet litt mer mellom alle timene på jobb. 

Anonymkode: 532d7...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de utsatt blir jo ikke slått ring om, oss som egentlig trenger sterke medisiner får det ikke. Fordi samfunnet ikke kan garantere at vi ikke blir smitta!!!!!

Anonymkode: 8ef98...5d6

Ingenting kan garanteres, sånn er det med virus. MEN ved å etterleve det myndighetene sier så reduseres risikoen på sikt. Dette er et løpsk virus, så selvsagt kan du få dette. Du må selvsagt være i isolasjon i lang tid og være kritisk til hvem du omgås, det er dessverre prisen å betale for deg nå. Men jeg håper at jeg med å isolere meg også nå kan bidra til at den ukontrollerte spredningen avtar såpass at du også kan leve det som er normalen for deg. Nå er det jo krise i hele verden, krise fordi det er mange mennesker som har dette. 

Anonymkode: 047d1...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i sikkerhet og beredskapsteamet i en stor kommune. Har jobbet døgnet rundt i ca 3 uker nå. Begynner å merke at jeg er utrolig sliten nå. Men jobben er spennende og utfordrende, vi har fått beskjed at dette trykket på jobb kan vare i minst et halvt år. 

 

heldigvis Har mannen hjemmekontor, ungene er store nok til at de ordner undervisningen selv, de har fått et flott opplegg fra mandag med timer og oppgaver, til og med fysisk aktivitet er lagt inn.

 

så mitt problem er at jeg ser familien min veldig lite, og i tillegg bekymret for egen helse.

Anonymkode: 1a3ac...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekymrer meg for at fler liv trolig vil gå tapt og jeg mange sliter økonomisk grunnet permitteringer nå.

 

Personlig er vi sikret lønn begge to. Jeg er imidlertid bekymret som sykepleier på en avdeling som er i front for å ta imot smittede pasienter. De som ligger på isolat er en ting, men hva med de mange som er smittebærere eller har så små symptomer så de ikke er testet? De som ikke har vært i utlandet men som er snittet fra ukjent kilde. Jeg er gravid i 1 trimester å bekymrer meg på vegne av barnet i magen om jeg blir syk.. Jeg vet det har blitt født friske barn av syke mødre, men det finnes ingen forskning på fosterskader ved sykdom tidlig i forløpet. 

Anonymkode: b22b8...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret for økonomien hvis min mann som jobber innen olje blir permittert. Han har dobbel så mye som meg i inntekt og står for det meste av inntekten vår. Jeg jobber i helsevesenet i et av de lavtlønnede yrkene og har kun 80% stilling. Så hvis han mister jobben vil det bli tøft.  Men håper bankene er villig til å være behjelpelig i disse tider slik man evt bare kan betale renter på lån. 
Og så er jeg bekymret for barnet vårt som har astma og er veldig plaget med luftveisinfeksjoner og blir veldig dårlig av en forkjølelse. Redd hvor hvordan barnet skal takle å bli smittet av corona. 

Anonymkode: 0843e...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av. Jeg har en førsteklassing og det opplegget vi har hjemme er bedre enn skolens, bøkene er mer avanserte, oppfølgingen er tettere :)

Anonymkode: 8ef98...5d6

Jeg er ikke den du svarer, men må si at dette var ekstremt navlebeskuende!

Alle lærere er ikke like, alle skoler er ikke like, alle barn er ikke like og alle familiesituasjoner er ikke like. 

Anonymkode: 17c27...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig går det ikke ut over økonomien min, da jeg er ufør. Men jeg er bekymret for at det skal skje noe med trygda, eller at prisene skal gå mye opp fordi krona går ned. Også er jeg redd for å bli smittet midt i den verste toppen og bli vurdert som en av de det ikke er verdt å redde når det ikke blir plass til alle. Er i risikogruppe.

Anonymkode: 3d998...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og må være tilgjengelig 9-3 hver dag, lage opplegg (tilpasset for spes.ped elever) og delta på team-møter. Vår skole ligger langt fremme i digital undervisning fra før, så dette går greit.

Mannen er salgsleder for en bedrift, og jobber fullt hjemmefra. Sitter i Skype-møter dagen lang.

Så jeg tar meg av 3 barn, to i skolealder og et barnehagebarn i tillegg til jobben. Vi får det til, og er så inderlig klar over hvor mye vanskeligere mange har det enn oss, både praktisk og økonomisk. Jeg håper virkelig at det ordnes bedre økonomiske hjelpeordninger for de som mister inntekt. Husker selv hvordan det var å være vikar, og føle at man levde på velvilje fra arbeidsgiver og (nav i stille perioder).

Vi skulle besøke min mamma og min bestemor i utlandet i påska, så det er trist at vi ikke får sett dem. Håper sommeren gir oss muligheten.

Håper alle finner litt mening i denne tilværelsen. En omrokkering av den samme gamle hverdagen kan kanskje være sunt. En oppvekker om at mange ikke har det trygt og forutsigbart økonomisk, kan muligens vekke solidariteten i oss. Og kanskje vi begynner å sette mer pris på å se hverandre oftere ansikt til ansikt, nå når vi ikke har muligheten.

Anonymkode: d6576...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden ser jeg at vi er veldig privilegert. Begge jobber hjemmefra, vi er altså ikke permittert, så inntektene er stabile. I tillegg er barna så store at de klarer seg mye selv og har fra før av mer kontakt med venner via discord ol. enn lek. Men ene barnet er i risikogruppen, så det opptar jo tankene litt. I tillegg synes jeg det er vanskelig å gjøre en god jobb hjemmefra og kjenner på at det er mye ekstraarbeid (lærer vgs) fordi jeg må lage helt nye og annerledes opplegg og vurderinger. 

Anonymkode: 5456b...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aleneforsørger og risikerer permisjon. Dette skremmer meg. Jeg har allerede avdragsfrihet og et relativt stramt budsjett fra før. 
Blir jeg permittert vil vi slite veldig økonomisk. Har en liten buffer og må stoppe sparing til pensjon, men dette vil ikke holde lenge.

Kjenner dette er egoistisk, men for meg personlig byr en eventuell permisjon på store utfordringer og konsekvenser.

Anonymkode: 8ea2c...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke mye skadelidende. Jeg har en sikker jobb i denne tiden. Ingen av barna mine er i risikogruppe. Mannan kan ha hjemmekontor. 

Vi har reiser som må avlyses, men vi har råd til å tape pengene og det er virkelig ikke et stort offer. 

Jeg tenker mer på de som permitteres, de som er redde for sine nære, de barna som bor med ubrukelige foreldre og som nå er avskåret fra resten av verden og de uten den økonomiske sikkerheten jeg har.

Jeg og min familie skal i hvert fall gjøre vårt med å følge alle retningslinjer som publiseres og jeg skal gjøre jobben min som ansees som samfunnskritisk (helsepersonell).

Anonymkode: b6eb2...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er sikkert en nabo som har dorull lager 🙂 Ta en tlf. og hør om dere kan få noen.

Anonymkode: 31554...a35

Vet du..dagen etter stod en ansatt på Spar med en diger pall doruller som hun satte inn i hyllene. Jeg sa noe sånn som at "det ble fort tomt" eller noe sånt til henne, og hun bare himlet og sa at folk er gale, vi har mer enn nok til alle på lageret, haha. Da ble det gudsjelov ikke mose eller gråpapir på oss. Jeg kjøpte en pose og regner med at jeg kan kjøpe en til neste gang vi trenger det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fortsatt på jobb, jobber i detaljhandel. Kan folk være så snille og ta dette alvorlig nå? Trenger dere å holde oss åpne? Her stenger ikke arbeidsgiver (som har hjemmekontor selv) før omsetningen sier det, så vi står der hver dag og utsetter oss selv og familien vår. Barna mine er store nok til å være hjemme selv, men ikke flinke nok til å klare skolearbeidet selv. Men folk skal ennå ha nye klær, interiør og sportsutstyr, så jeg kan ikke hjelpe til. 

Anonymkode: df14f...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer til å ordne seg. Jeg jobber ved universitetet, og våre studenter har ikke gått glipp av en eneste forelesning. Alt sendes på nett. Den praktiske gruppeundervisningen jobbes det med å finne løsninger for. Noe (eller alt som ikke kan løses nettbasert) må sannsynligvis utsettes. Vi har også mye erfaring med hjemmeeksamen, blant annet for doktorgradsstudentene, og det er fortsatt litt tid til å jobbe mot en omlegging av eksamensformen for i år. 

Anonymkode: ac761...b51

Vi har ikke fått noen av forelesningene denne uka elektronisk. Kun fått tilgang til PowerPoint og beskjed om å lese selv. Greit det, men jeg har jo et ansvar hjemme også. Nå kommer over halve studiedagen min til å gå med på å undervise tiåringen. Jeg går på et studie der vi også er avhengig av å kunne være i laboratorium. I det ene emnet utgår all lab, som i utgangspunktet er obligatorisk og et krav for å kunne gå opp til eksamen. Usikker på hva som kommer til å skje der. Alt i alt er det meste veldig usikkert nå. 

Anonymkode: fa391...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke fått noen av forelesningene denne uka elektronisk. Kun fått tilgang til PowerPoint og beskjed om å lese selv. Greit det, men jeg har jo et ansvar hjemme også. Nå kommer over halve studiedagen min til å gå med på å undervise tiåringen. Jeg går på et studie der vi også er avhengig av å kunne være i laboratorium. I det ene emnet utgår all lab, som i utgangspunktet er obligatorisk og et krav for å kunne gå opp til eksamen. Usikker på hva som kommer til å skje der. Alt i alt er det meste veldig usikkert nå. 

Anonymkode: fa391...73d

Samme her. Vi har også mye praksis på lab som vi nå ikke får gjennomført, samt masse gruppearbeid som blir utfordrende når vi ikke kan treffes. Blir ikke det samme å kommunisere via Messenger. I tillegg to skolebarn å følge opp. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Og hjemmeeksamen er sikkert en grei løsning i veldig mange fag, men i mine studier kan det bli problematisk.

Anonymkode: 82305...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og mannen er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonsforetak. Dvs. at vi har mistet all inntekt fremover. Mai til oktober er høysesong for vår jobb, det er da vi tjener pengene vi skal leve av resten av året. Alt er avlyst. Så det blir spennende hvordan vi skal klare oss fremover, men alt løser seg nok på et eller annet vis😊

Anonymkode: 04310...bae

Jeg også.

Anonymkode: ff6b6...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en litt umoden gutt på 8 år som plutselig nå skal være hjemme hel dag alene å itellegg jobbe med skolearbeidet når jeg ikke er der. Er i sjans i havet for at det går bra! Han må ha en som passer på at han gjør det han skal,eller gjør han heller på andre ting. At han skal være hjemme alene sånn ellers bekymrer meg ikke for det er han vant til. Jeg begynte i ny jobb i februar så kan ikke allerede nå være vekke i flere uker.

Anonymkode: b4e3d...49f

Er arbeidsplassen din åpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som jordmor. Er per nå i karantene, da vi nylig kom hjem fra ferie i utlandet. Mannen får ha hjemmekontor fremover, så han og barna kommer til å klare seg svært fint. Han jobbet i det statlige, så økonomisk er vi ikke bekymret. Har også en god buffer, så vi klarer oss omså ett par år hvis det skulle bli helt krise på ett eller annet vis. 

Min største frykt er å evt skulle ta med smitte hjem, og smitte familien. Evt at jeg kommer til å bli svært mye borte den neste tiden, med dobbelvakter, ekstra helger, inndrag av ferie osv. 

Heldigvis er ingen av oss i risikosonen, men redd jeg må ta litt avstand fra familie og venner den neste tiden 😟 

Anonymkode: f31ad...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet og har 3 barn hjemme. De greier seg greit, kan kontakte farmor hvis det er krise. Jeg er redd for å spre smitte, vurderer å legge meg inn i kjelleren når første bekreftede tilfellet kommer i vår kommune. 

Ellers går det bra. Fritidsaktiviteter er stengt, ingen besøk, vi bor usentralt, så treffer ikke på folk om vi er utenfor døren, så jentene er mye ute nå. 
 

Jeg må leve et roligere liv, og jeg tror vi vil knytte tettere familiebånd i disse første 2 ukene i hvert fall... 

Anonymkode: c8aa5...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får delvis hjemmekontor og må delvis være på jobb. 

Den delen er forholdsvis grei.

Barna er på barneskolen men ikke i småklassene, så jeg tenker den biten kommer til å gå greit.

Den biten som virkelig påvirker meg er at mine gamle foreldre (85 år) bor i utlandet. De er selvfølgelig i rissikogruppen. Vi har ofte kontakt på telefonen. Men nå stenger de grensene. Og bevistheten om at selv hvis de blir alvorlig syk kan jeg ikke være hos dem slo virkelig hardt. Jeg sliter nå skrekkelig (innvendig) og forsøker etter beste evne å få dagen til er være god for barna. Men faktum er at om det virkelig går galt kan jeg ha sett mine foreldre for siste gang. Akkurat nå er det virkelig vanskelig å takle.

Anonymkode: 17c27...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, smurfis skrev:

Jeg er vikar i barnehage så nå er det rett på dagpenger, som jeg ikke aner når eller om jeg får pga situasjonen..Ungene er selvfølgelig hjemme.

Jeg må bruke sparepengene mine til husleie og mat fremover. Datteren min har astma og svekket immunforsvar, så det bekymrer meg jo en del. Vi har mat og klær..ikke doruller da, men jeg får plukke litt av fjordårets mose istedet .

At jeg har litt sparepenger gjør at vi klarer oss en god stund...eller..ut året i hvert fall, om jeg ikke får dagpenger. Utrolig surt å bruke opp de pengene men sånn er det endog.

Jeg føler veldig på det at vi er sammen om det alle mann og jeg har ingen grunn til å klage. Så lenge vi holder oss friske og så lenge vi kan betale husleie og har penger til mat. så klarer vi oss.fint. 

Russen selger doruller på fb nå mange steder. 

Ser idrettslagene også reklamerer for at de har hvis butikken er fri.

Vi kjøpte i februar mulig vi blir fri i april hvis vi skal gå på do hjemme 24.7.

Men spør på kjøp og salg eller no så skal du se du får fylt leiligheten med do papir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...