Gå til innhold

På hvilken måte blir DU skadelidende pga koronaviruset nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert ikke den eneste som kjenner på,at det er litt tøft å være i karantene. Og alt tyder på at dette varer mye lengre enn 2 uker. Utsiktene er uoversiktlige og på mange måter nokså mørke.

Her i hjemmet klarer vi oss. Vi har mat og masse rene klær. Regningene blir betalt som før, vi har kjekke brettspill, leker til barna og TV fullt av filmer og serier++

Likevel innser vi som så mange andre vil slite økonomisk om dette vedvarer. Ihvertfall om Nav ‘kollapser og vi ikke vil få godtgjørelse for all den tiden vi må være hjemme fra jobb. Det er jo fortsatt svært uklart hvordan reglene for dette vil bli. Men at vi alle vil bli tapere til syvende og sist på et vis, er det eneste som er helt sikkert.

Så hva er det som bekymrer deg aller mest ifm dette korona utbruddet nå?

På hvilken måte vil du si du og evt familien din blir skadelidende pga viruset?

Anonymkode: 84fde...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både jeg og mannen er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonsforetak. Dvs. at vi har mistet all inntekt fremover. Mai til oktober er høysesong for vår jobb, det er da vi tjener pengene vi skal leve av resten av året. Alt er avlyst. Så det blir spennende hvordan vi skal klare oss fremover, men alt løser seg nok på et eller annet vis😊

Anonymkode: 04310...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt umoden gutt på 8 år som plutselig nå skal være hjemme hel dag alene å itellegg jobbe med skolearbeidet når jeg ikke er der. Er i sjans i havet for at det går bra! Han må ha en som passer på at han gjør det han skal,eller gjør han heller på andre ting. At han skal være hjemme alene sånn ellers bekymrer meg ikke for det er han vant til. Jeg begynte i ny jobb i februar så kan ikke allerede nå være vekke i flere uker.

Anonymkode: b4e3d...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og er litt bekymret for resten av semesteret. Er usikker på hvordan jeg skal komme meg gjennom alt uten forelesninger, samtidig som jeg må hjemmeundervise tiåringen. Og hva kommer til å skje med eksamen? 

Anonymkode: fa391...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og mannen er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonsforetak. Dvs. at vi har mistet all inntekt fremover. Mai til oktober er høysesong for vår jobb, det er da vi tjener pengene vi skal leve av resten av året. Alt er avlyst. Så det blir spennende hvordan vi skal klare oss fremover, men alt løser seg nok på et eller annet vis😊

Anonymkode: 04310...bae

Du skal ha respekt for holdningen din❤️

Anonymkode: 84fde...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er student og er litt bekymret for resten av semesteret. Er usikker på hvordan jeg skal komme meg gjennom alt uten forelesninger, samtidig som jeg må hjemmeundervise tiåringen. Og hva kommer til å skje med eksamen? 

Anonymkode: fa391...73d

Tipper hele verden blir utsatt på ubestemt tid🙈

Anonymkode: 84fde...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte gjøre om en sykehustime for vel et par uker siden. Den er om et par uker, men jeg vurderte da at det ikke ville være trygt for meg å reise, med dårlig immunforsvar. I dag ringte de meg og var helt enig i at jeg hadde tatt riktig avgjørelse tidlig, og nå skal de forsøke å få til en telefonkonsultasjon istedenfor på samme tidspunkt. Men de sa at nå er situasjonen så spesiell at de vet egentlig ikke hva som skjer fra dag til dag, og det er flere i karantene.

Har måttet utsette en annen time ved et annet sykehus av samme grunn.

Det rare med det som nå skjer er at hvis jeg ser bort fra disse sykehustimene som ikke er av de akutt viktigste, så blir jeg ikke så veldig mye berørt siden jeg allerede er ute av jobb fordi jeg er for syk til å jobbe. Så når folk klager over isolasjon etter en eller få dager så blir det en litt pussig problemstilling for meg - slik er jo livet mitt mer eller mindre til daglig.

Men videre utredning for meg stopper nok opp nå. Er noen andre problemer jeg burde tatt opp med lege, men jeg vurderer det slik at det bare må vente til vi ser hva som skjer med koronaen, for jeg bør ikke risikere for mye med et dårlig immunforsvar nå.

Hvordan helsen vil reagere om jeg blir smittet, det vet jeg jo ikke. Jeg er egentlig mer redd for de jeg er glad i enn for meg selv, selv om jeg nok er sykest.

Men, men, hva er det de sier - ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe... jeg er vant til et isolert liv, jeg er vant med å ta det med ro, jeg kan finne roen i meg selv, er vant med å ikke ha et sosialt liv fordi jeg er for dårlig form til å greie det. Så sånn sett har jeg trent for akkurat denne krisen noen år :P

Anonymkode: 8c3df...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sikker inntekt og mat i fryseren.

Jeg er intensivsykepleier, og min «skadelidelse» er rissikoen for å selv bli syk/smitte familie. For jeg må på jobb. I tillegg til inndratt bevegelsesfrihet, mulighet for at ferie blir inndratt, dobbeltvaktet og overtid, helgevakter og netter. (Jeg har egentlig dagstilling) 

Jeg tror det kommer til å bli fysisk og psykisk svært krevende, jeg er alvorlig bekymret! Aller mest er jeg redd for å spre smitte, og at pasienter skal dø i hopetall. 
 

Men vi må bare stå i det, og håpe tiltakene som er iverksatt hjelper! Vi må bare håpe og tro på det beste, og ikke glemme å ta vare på hverandre. 
Dette er en global krise, større en noen kunne forutse. Men jeg skal gjøre mitt ytterste, og bidra så godt jeg kan. 

Anonymkode: 58cfc...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vikar i barnehage så nå er det rett på dagpenger, som jeg ikke aner når eller om jeg får pga situasjonen..Ungene er selvfølgelig hjemme.

Jeg må bruke sparepengene mine til husleie og mat fremover. Datteren min har astma og svekket immunforsvar, så det bekymrer meg jo en del. Vi har mat og klær..ikke doruller da, men jeg får plukke litt av fjordårets mose istedet .

At jeg har litt sparepenger gjør at vi klarer oss en god stund...eller..ut året i hvert fall, om jeg ikke får dagpenger. Utrolig surt å bruke opp de pengene men sånn er det endog.

Jeg føler veldig på det at vi er sammen om det alle mann og jeg har ingen grunn til å klage. Så lenge vi holder oss friske og så lenge vi kan betale husleie og har penger til mat. så klarer vi oss.fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dra hjem til Norge.

Fly bestilt i går. Bor utenfor  Norden. It sucks!

Anonymkode: 0f0cf...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for smitte, for både mannen og ungene er i risikogruppen. Så der ligger nok den største potensielle faren. Og så blir vi begge permittert, ser det ut til. Jeg fra mandag, mens mannen nok får jobbe noen uker til. Bli hardt økonomisk, men jeg tar det som en utfordring å se hvor lite vi kan greie oss med! Tror det er mange som får det værre. Har to frysere fulle av viltkjøtt, og nå får jeg god tid til å kokkelere. Og så skal jeg bruke tida som lærer for ungene, så nå blir det pensum for både barneskole og vgs.

Anonymkode: d1e93...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute av jobb fordi jeg er sykepleier og i risikogruppe selv, så jeg kan ikke utsette meg for smitte dersom det kan unngås. Det er surt å ikke kunne bidra skulder ved skulder med mine kollegaer, det kjenner jeg virkelig på! Samtidig er det ikke så mye annet å gjøre, det er for risikabelt. Jeg har masse mat, garn og netflix, så jeg kommer nok til å ha det greit nok hjemme.

Anonymkode: 5e2da...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her, med barn i risikogruppe. Rigger karantene i kjelleren for å prøve å unngå å smitte familien ved utbrudd av virus på jobb. Barna blir i tillegg mye alene framover da mannen er bonde, og våronna starter. Gamle foreldre i risikogruppen. 

Anonymkode: 31554...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, smurfis skrev:

Jeg er vikar i barnehage så nå er det rett på dagpenger, som jeg ikke aner når eller om jeg får pga situasjonen..Ungene er selvfølgelig hjemme.

Jeg må bruke sparepengene mine til husleie og mat fremover. Datteren min har astma og svekket immunforsvar, så det bekymrer meg jo en del. Vi har mat og klær..ikke doruller da, men jeg får plukke litt av fjordårets mose istedet .

At jeg har litt sparepenger gjør at vi klarer oss en god stund...eller..ut året i hvert fall, om jeg ikke får dagpenger. Utrolig surt å bruke opp de pengene men sånn er det endog.

Jeg føler veldig på det at vi er sammen om det alle mann og jeg har ingen grunn til å klage. Så lenge vi holder oss friske og så lenge vi kan betale husleie og har penger til mat. så klarer vi oss.fint. 

De er sikkert en nabo som har dorull lager 🙂 Ta en tlf. og hør om dere kan få noen.

Anonymkode: 31554...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har sikker inntekt og mat i fryseren.

Jeg er intensivsykepleier, og min «skadelidelse» er rissikoen for å selv bli syk/smitte familie. For jeg må på jobb. I tillegg til inndratt bevegelsesfrihet, mulighet for at ferie blir inndratt, dobbeltvaktet og overtid, helgevakter og netter. (Jeg har egentlig dagstilling) 

Jeg tror det kommer til å bli fysisk og psykisk svært krevende, jeg er alvorlig bekymret! Aller mest er jeg redd for å spre smitte, og at pasienter skal dø i hopetall. 
 

Men vi må bare stå i det, og håpe tiltakene som er iverksatt hjelper! Vi må bare håpe og tro på det beste, og ikke glemme å ta vare på hverandre. 
Dette er en global krise, større en noen kunne forutse. Men jeg skal gjøre mitt ytterste, og bidra så godt jeg kan. 

Anonymkode: 58cfc...989

Omtrent det samme. Jeg er sykepleier i hjemmesykepleien. Gikk på jobb fra 7-22.30 i går og har nå en søvnløs natt bak meg før jeg igjen skal på jobb. Jeg tør ikke klemme mann og barn. Jeg er sliten allerede men bidrar så godt jeg kan.

Anonymkode: ec325...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest redd for viruset. Jobber på sykehus og har barn i risikogruppen. Jeg jobber, mens mann og barn er hjemme. Kommer til å flytte ut, så kan de isolere seg hjemme. Da er forhåpentligvis smitteveien ut til omverdenen (meg) fjernet.

Anonymkode: 5bf51...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er student og er litt bekymret for resten av semesteret. Er usikker på hvordan jeg skal komme meg gjennom alt uten forelesninger, samtidig som jeg må hjemmeundervise tiåringen. Og hva kommer til å skje med eksamen? 

Anonymkode: fa391...73d

Hvis dette fortsetter, så blir det mest sannsynlig hjemmeeksamen på en eller annen måte.
Min høgskole setter opp undervisning over nett. Kanskje det blir mulig å laste ned undervisningen, slik at det kan ses på kvelden? Ellers blir det å bruke bøker så godt man bare kan. 

Anonymkode: 445f5...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må på jobb( jobber i bhg) da vi har barn som kommer fordi foreldre jobber i samfunnskritiske yrker. Det samme må mannen og da må våre barn i bhg og skole. Heldigvis ingen i risikogruppa. Vi holder oss hjemme ellers. 

Håper at min jobb på mandag setter opp turnus, slik at vi jobber annen hver dag og dermed kan ha barna hjemme....

Anonymkode: d6e97...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig skadelidende. Min frykt er å bli smitta på jobb, for så å smitte andre. Jobber med pasienter som ikke nødvendigvis alltid ser konsekvenser av egne handlinger. Har muligheter til hjemmekontor så taper ikke penger. 

Anonymkode: 97262...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk berør det meg ikke da jeg jobber med støttefunsjoner til helsefortakene. Så det er business as usual bortsett fra hjemmekontor. Blir dog litt styr med unger hjemme men får det til.

Privat er jeg sjeldent på ute så det går bra om jeg må kose med med Netflix hjemme. Men vi skulle ha vært til Danmark i påsken. Er dansk og har hus der. Jeg kommer vel inn, men mann og barn som er norske gjør vel ikke. Min foreldre er 80+ så det er ikke så ofte vi ser de- merker jeg er lei og redd for det skal skje de noe og vi ikke får kommet til de...

Anonymkode: 1b144...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufattelig privilegert og eneste jeg bekymrer meg for er den sosiale og faglige biten til barnet mitt som er enebarn om dette drar ut i tid  

Jeg har hjemmekontor og kan være hjemme med barnet så lenge det er nødvendig, vi har en stabil økonomi og ingen nære som er i risikogruppen, bortsett fra to friske bestemødre hvis eneste risiko er at de er gamle. 

Anonymkode: a5ac8...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige, begge har hjemmekontor og sikre jobber. Har et barn med astma, det er største bekymring for oss personlig.

Anonymkode: 69136...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bekymring er hvordan i alle dager skal jeg drive fjernundervisning med 6-7-åringer! 

Det er mitt ansvar, men den aldersgruppen trenger mye oppfølging, som jeg ikke kan tilby de nå.

Anonymkode: 919e0...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke får tatt immundempende medisin mot pollen. I går fikk jeg t.o.m. feber pga det :( og var hoven i hendene :(

Anonymkode: 8ef98...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min bekymring er hvordan i alle dager skal jeg drive fjernundervisning med 6-7-åringer! 

Det er mitt ansvar, men den aldersgruppen trenger mye oppfølging, som jeg ikke kan tilby de nå.

Anonymkode: 919e0...15a

Slapp av. Jeg har en førsteklassing og det opplegget vi har hjemme er bedre enn skolens, bøkene er mer avanserte, oppfølgingen er tettere :)

Anonymkode: 8ef98...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...