Gå til innhold

Er du redd for å få Korona? Hvorfor/hvorfor ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

haha nei, hva er det verste som kan skje? Du blir litt forkjølet. Dette er bare en vanlig influensa som media skaper en masse hysteria om. 

Anonymkode: a04f7...7fb

Nei, influensa er en annen type virus. Der er dødeligheten 1-3 av 1000. Med coronaciruset er dødeligheten 30 av 1000 (eller 3 av 100!). Altså mer enn 10 ganger så mange. Dessuten lages det vaksiner mot influensa men ikke mot dette

Anonymkode: 94c6a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er ikkje skremt for min eigen del, har heller ikkje familie og venner i faresona. Men eg er skremt over kor sårbare vi er. Børsane stuper, hotell og turistverksemder misser belegg og inntekter, osb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres ansvar. Hvis noen har så dårlig immunforsvar at de dør av en forkjølelse så hører de hjemme på isolat på sykehus, ikke ute blant folk.

Anonymkode: a04f7...7fb

Du vet omtrent 2 mill nordmenn er i risikosonen? Mange kronisk syke (mange i tillegg på immunsupprimerende medisiner) står i full jobb. Norge ville ikke gått rundt hvis alle disse isolerte seg. Røykere er også medregnet her. 

Anonymkode: 44816...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Coronavirus er ikke en forkjølelse. Det er et helt annet type virus som for flere forårsaker alvorlig lungesykdom. Unge tilsynelatende friske mennesker, blant annet leger, har også dødd av dette.

For en vanlig influensa er dødeligheten 1-3 av 1000. For Coronavirus er dødeligheten 30 av 1000. Altså ti ganger så mye.

Mener du at alle med hjerte- og karproblematikk, småbarnsforeldre som har kreft, eller folk med astma skal være i isolat i stedet for å delta i samfunnet og gå på jobb fordi de kan dø av sykdommen, i stedet for at vi prøver å hindre dette i å spre seg?

Anonymkode: 94c6a...76f

Nei, det er ikke en "helt annen type virus". Det er mange flere coronavirus i omløp fra før. Alle forårsaker luftveisinfeksjoner, som regel helt vanlig forkjølelse slik vi er vant med. COVID-19 er farligere enn noen av de andre coronavirusene, og mindre farlig enn andre (for eksempel SARS). Dødeligheten er sannsynligvis endel lavere enn 3 per 100, den store forskjellen mellom dette og andre virus er at vi ikke har noen immunitet, flere rammes derfor, og flere vil også dø fordi det er mye vanskeligere å stoppe smitten. Det er også vanskelig å sikre hjelp til dem som er hardest rammet om alle er syke samtidig, noe som igjen kan gi økt dødelighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

 

Anonymkode: 6a088...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg er ekstra sårbar så jeg vil helt sikkert tåle det fint og er overhodet ikke redd for meg selv om jeg får det. Mer usikker på sønnen min som slet med astma da han var mindre, om det skulle blusse opp og gjøre ham mer sårbar. Må sette oss i karantene da for kan ikke smitte kjæresten min som er hjertesyk (bor ikke sammen) eller foreldrene mine som har kols. 

Har liten tro vi får det noen av oss. 

Anonymkode: 3df4b...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da dere! Dette er bare en vanlig influensa. En person er innlagt på Drammen sykehus. Ellers er det ingen alvorlig syke i Norge. Ro ned! Dette er ikke farlig.

Anonymkode: a04f7...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud da dere! Dette er bare en vanlig influensa. En person er innlagt på Drammen sykehus. Ellers er det ingen alvorlig syke i Norge. Ro ned! Dette er ikke farlig.

Anonymkode: a04f7...7fb

Åh, så bra at du kunne komme med fasiten og informere oss dumme, hysteriske høns. Nå ble jeg jammen lettet. 
#dummehystetiskehøns

Anonymkode: 391c1...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, så bra at du kunne komme med fasiten og informere oss dumme, hysteriske høns. Nå ble jeg jammen lettet. 
#dummehystetiskehøns

Anonymkode: 391c1...187

Slapp av, så godt som alle blir friske fra denne influensaen. Det er nesten ingen som blir alvorlig syke av det. Så slapp helt av.

Anonymkode: a04f7...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud da dere! Dette er bare en vanlig influensa. En person er innlagt på Drammen sykehus. Ellers er det ingen alvorlig syke i Norge. Ro ned! Dette er ikke farlig.

Anonymkode: a04f7...7fb

At folk fortsatt tror at dette er influensa... 🙄🤦🏻‍♀️

Anonymkode: fae95...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At folk fortsatt tror at dette er influensa... 🙄🤦🏻‍♀️

Anonymkode: fae95...51b

Det er jo et influensavirus. Men det er ikke mulig å vaksinere seg, og det finnes ingen behandlingsmulighet. Og derfor vil felre bli smittet, og flere kunne dø fordi det kan gi alvorlig sykdom hos eldre og de som har nedsatt immunforsvar og underliggende sykdom - komplekst sykdomsbilde.

Anonymkode: b13a1...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jeg ikke.

Men følger med i spenning, tror det kan få store følger på flere områder de neste månedene.

Er dog litt skremt da jeg fikk kjennskap til at dette viruset ikke er et sesonginfluensavirus og at det derfor trolig ikke gir seg naturlig når sommeren kommer...

Anonymkode: 00fc8...051

Det har vi da visst hele tiden...? Ikke blir man immun etter infeksjon heller...

Anonymkode: bd045...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke redd. Man kan få så mange sykdommer, man kan dø av kreft og hjertefeil og ALS og nyresvikt; men jeg går ikke og frykter det daglig. 

Anonymkode: 22726...23c

Her har vi et bevis på at ignorance is bliss...

Anonymkode: bd045...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud da dere! Dette er bare en vanlig influensa. En person er innlagt på Drammen sykehus. Ellers er det ingen alvorlig syke i Norge. Ro ned! Dette er ikke farlig.

Anonymkode: a04f7...7fb

Kunnskapsnivået ditt er generelt så lavt at det er livsfarlig å stole på deg. Du burde slutte å komme med råd på nett. La fagfolk ta seg av dette. 

Anonymkode: f5370...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er deres ansvar. Hvis noen har så dårlig immunforsvar at de dør av en forkjølelse så hører de hjemme på isolat på sykehus, ikke ute blant folk.

Anonymkode: a04f7...7fb

Av og til ønsker man virus som går etter lav IQ velkommen....

Anonymkode: bd045...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kunnskapsnivået ditt er generelt så lavt at det er livsfarlig å stole på deg. Du burde slutte å komme med råd på nett. La fagfolk ta seg av dette. 

Anonymkode: f5370...e38

Ok boomer.

Anonymkode: a04f7...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg et ikke redd for å bli syk selv og ingen i min familie er i risikosonen. Så sånn sykdomsmessig bekymrer jeg meg ikke mer for dette enn for en hvilken som helst annen influensa eller lignende sykdom som er kjip å ha, og som kan være farlig for de i risikosonen (ikke dermed sagt at jeg ikke syns det er viktig å hindre smitte eller har medfølelse for de det gjelder, men det gjelder jo mange andre sykdommer også - som jeg ikke går rundt å tenker på resten av året). Jeg er egentlig mer bekymret for panikken dette sprer og hva det eventuelt kan påvirke samfunnet ellers. Lav kroneverdi, børsene stuper og etter hvert vil kanskje folk bli permittert/miste jobben og visse varer vil forsvinne pga hamstring og/eller manglende produksjon/transport.

Anonymkode: 1bb9b...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo et influensavirus. Men det er ikke mulig å vaksinere seg, og det finnes ingen behandlingsmulighet. Og derfor vil felre bli smittet, og flere kunne dø fordi det kan gi alvorlig sykdom hos eldre og de som har nedsatt immunforsvar og underliggende sykdom - komplekst sykdomsbilde.

Anonymkode: b13a1...823

Feil. Det er IKKE et influensavirus, men et koronavirus, akkurat som SARS og MERS. Det er en annen type virus enn influensavirus. Les og lær: https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

Anonymkode: 94c6a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vi da visst hele tiden...? Ikke blir man immun etter infeksjon heller...

Anonymkode: bd045...a7f

Hvor har du det fra? Det er absolutt ikke bevist. Det var kun ett tilfelle av "gjensmitte" men dette er så uvanlig at de regner med at hun ha vært erklært frisk for tidlig og at det derfor dreide seg om ett og samme sykdomsforløp.

Vær så snill.. ikke skap panikk ved å strø om deg med usakligheter

Anonymkode: b13a1...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd  for meg,  men jeg er redd for datteren min. Hun går på biologisk og imundempende  medisin 

 

Anonymkode: 8d08e...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd. Jeg fikk høre at viruset kan forårsake organsvikt i lungen 😱

Anonymkode: 7af61...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Av og til ønsker man virus som går etter lav IQ velkommen....

Anonymkode: bd045...a7f

😂 Iallefall hvis vedkommende er ond i tillegg...

Anonymkode: 13d94...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er livredd. Jeg fikk høre at viruset kan forårsake organsvikt i lungen 😱

Anonymkode: 7af61...ac9

Da håper jeg du kanaliserer din redsel til å gjøre noe fornuftig. Vær nøye på håndvask, ikke ta deg i ansiktet når du er ute, bruk albuen når du skal trykke på åpningskamp på buss/heisknapp osv. Del gjerne informasjon fra FHI om håndvask og hygiene med dine kolleger, dine barna skoler/barnehager. Prøv å unngå områder med mange mennesker og ta initiativ til å avlyse/utsette slike arrangementer

Anonymkode: 94c6a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke redd for meg selv eller barna. Litt nervøs for min stefar og min svigermor som har dårlig helse.

Anonymkode: 1a41e...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud da dere! Dette er bare en vanlig influensa. En person er innlagt på Drammen sykehus. Ellers er det ingen alvorlig syke i Norge. Ro ned! Dette er ikke farlig.

Anonymkode: a04f7...7fb

Hvis du så bilder på nyhetene i kveld fra en italiensk intensivavdeling, vil du kanskje også forså alvoret? I Italia er sykehusene i total krise og det vurderes at ingen over 60 får respiratorbehandling. Fordi de må prioritere de som har størst sjangs for å overleve. I går døde 133, i dag over 90. De sammenligner det med en krigssone! 

Anonymkode: 3d5b8...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært redd til nå, men nå begynner jeg å bli redd. Redd for barna mine, selv om de ikke er i risikogrupper, men redd for at det skal ramme dem siden man vet så lite.

Anonymkode: 21b2a...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...