Gå til innhold

Arrangere konfirmasjon for første gang.....hvor mange kaker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hedmarking her!

personlig synes jeg det er noe usmakelig med «bugnende» kakebord. Jeg foretrekker heller rikelig og god mat. Kaker er dessert og skal være «ekstra». Å se folk fråtse i kaker og lasse på det ene stykke etter det andre er egentlig litt kvalmt. Man trenger ikke en halv kake til hver i snitt. 
 

Det skal være gode kaker og nok kaker. Hva som er godt er jo smak og behag. Noen familier foretrekker krem og marsipan mens andre helst vil ha sjokolade, frukt eller nøttebunn. 

Anonymkode: 414c7...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.3.2020 den 10.21, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vilt. Det er fest.

Anonymkode: a56fe...ed8

Helt riktig innstilling. Masse kaker er stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også askerbøring, men ikke innflytter som du kanskje er? I min familie og blandt venner som kommer herfra er det vanlig med mange, hjemmelagde kaker. Hvis vi er i selskap hos innflyttere, hovedsaklig  fra Oslo, er det derimot ofte stusselige kakebord.

Anonymkode: a56fe...ed8

Ikke innflytter, nei. Født og oppvokst og bodd her i 40 år. 

Anonymkode: 8c2be...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bygda i Trøndelag er det ofte flere kaker enn gjester. Alt som kan krype og gå av bygdekjerringer baker, ordner og står i, og det er restelag på restelag over hele bygda til alle går akutt diabetes og må avsukres til neste konfirmasjonsperiode, eventuelt avbrutt av noen bryllup på sommeren. 

Anonymkode: d593d...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig hadde dere det om dere hadde bare en kake, da er det ingen som forsyner seg med mer enn et kakestykke.

Anonymkode: bb32a...9dc

Så man kan ikke ta 2 biter av samme gode kake da mener du? Hvis du spiser god mat tar du aldri en porsjon ekstra hvis du synes det er godt? Du tar bare 2 porsjoner hvis det er enda en matrett å velge mellom. Rart.....

Eller så var det fordi vi hadde et svært koldtbord før kaken, godteri, makroner og frukt det ble rester. 

Anonymkode: ce7b7...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei halv kake per hovud er tommelfingerregel her, ikkje bostaveleg akkurat men heller ikkje veldig langt unna. Men ein byter gjerne nokre av kakene i gjærbakst, lefser, bakkels og dessertar. 

10 kaker pluss litt anna burde passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det 10 kaker 😁

Snikkerskake

Pavlova

Kvæfjordkake

Rullekake

Firkløverkake

Gulrotkake

Sjokoladekake

Marsipankake

Ostekake

Og

Suksessterte.

Og så muligens noe frukt, og noe salt.

 

Anonymkode: d3a7f...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig. Jeg synes det er vulgært mye med en halv kake pr gjest. Aldri sett i hele mitt liv, og for å være ærlig hadde jeg nesten blitt pinlig berørt. 

Anonymkode: 8c2be...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forslag til en kake https://www.folkehogskole.no/blogg/tips-til-morsdags-og-valentineskake den er utrolig god og veldig populær, den minner litt om suksesskake med mandelbunn og gul krem, men denne har firkløversjokoladekrem, pisket fløte og toppes med friske bær i tillegg. Hadde den i bursdag for noen uker siden å det var den eneste kaken som var helt spist opp. 

Anonymkode: a5160...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig. Jeg synes det er vulgært mye med en halv kake pr gjest. Aldri sett i hele mitt liv, og for å være ærlig hadde jeg nesten blitt pinlig berørt. 

Anonymkode: 8c2be...04c

Om du tenker det er vulgært og pinleg tenker eg at du skortar på kulturforståing. 

Dette er tradisjon. Ingen (bortsett frå onkelen min) et faktisk ei halv kake, og som sagt skal ein vere forsiktig med å tolke regelen bokstaveleg. Men det handlar om at kakebordet ikkje ser ut som ordinær søndagskaffi eller bursdag. Alle skal finne noko dei likar, og alle naboar skal ha rikeleg å velge i på restefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Om du tenker det er vulgært og pinleg tenker eg at du skortar på kulturforståing. 

Dette er tradisjon. Ingen (bortsett frå onkelen min) et faktisk ei halv kake, og som sagt skal ein vere forsiktig med å tolke regelen bokstaveleg. Men det handlar om at kakebordet ikkje ser ut som ordinær søndagskaffi eller bursdag. Alle skal finne noko dei likar, og alle naboar skal ha rikeleg å velge i på restefest.

Jeg baker ikke 10 kaker til konfirmasjon for at naboene skal fråtse dagen derpå. Og det har jeg aldri opplevd at mine naboer har gjort heller. 
 

Anonymkode: 8c2be...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Om du tenker det er vulgært og pinleg tenker eg at du skortar på kulturforståing. 

Dette er tradisjon. Ingen (bortsett frå onkelen min) et faktisk ei halv kake, og som sagt skal ein vere forsiktig med å tolke regelen bokstaveleg. Men det handlar om at kakebordet ikkje ser ut som ordinær søndagskaffi eller bursdag. Alle skal finne noko dei likar, og alle naboar skal ha rikeleg å velge i på restefest.

Søndagskaffi? Hvor gammel er du og hvor bor du?

Anonymkode: ce7b7...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til frøknas konfirmasjon i mai regner jeg med noe  i retning av dette, omtrent som i juniors konfirmasjon i fjor. 

Kransekake 

Marsipankake 

Bløtkake, glutenfri 

Pavlova, minst én svær, kanskje to, glutenfri 

Suksesstert, glutenfri 

Sjokoladekake 

Gulrotkake 

Kringle

Muffins

Rullekake, kanskje, eller Oreo-kake

Sveler, kanskje 

Fruktfat

Gele

Snacks 

 

Anonymkode: bc123...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Til frøknas konfirmasjon i mai regner jeg med noe  i retning av dette, omtrent som i juniors konfirmasjon i fjor. 

Kransekake 

Marsipankake 

Bløtkake, glutenfri 

Pavlova, minst én svær, kanskje to, glutenfri 

Suksesstert, glutenfri 

Sjokoladekake 

Gulrotkake 

Kringle

Muffins

Rullekake, kanskje, eller Oreo-kake

Sveler, kanskje 

Fruktfat

Gele

Snacks 

 

Anonymkode: bc123...cc2

Ca 35-38 personer. 

Anonymkode: bc123...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 kaker?! Er dere helt gærne? Hadde konfirmasjon for 18 pers nylig. Vi hadde en svær kake, makroner, frukt og sjokolade. Hadde kakerester etter feiringen var over.

Anonymkode: ce7b7...df5

La meg gjette, marsipankake? Ikke rart det blir rester når dere hadde bare en kake. Man vil jo ikke spise flere biter av samme nødvendigvis.. merkelig syn folk har på beregning av mengde og servering..

Anonymkode: 4bd3f...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig. Jeg synes det er vulgært mye med en halv kake pr gjest. Aldri sett i hele mitt liv, og for å være ærlig hadde jeg nesten blitt pinlig berørt. 

Anonymkode: 8c2be...04c

Og jeg hadde blitt pinlig berørt, og ganske skuffet, om det bare hadde vært en-to kaker. Da hadde jeg tenkt at vedkommende var gjerrig og lite opptatt av å være godt vertskap. 

Anonymkode: f98c8...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og jeg hadde blitt pinlig berørt, og ganske skuffet, om det bare hadde vært en-to kaker. Da hadde jeg tenkt at vedkommende var gjerrig og lite opptatt av å være godt vertskap. 

Anonymkode: f98c8...af1

Sa jeg at jeg serverte 1-2 kaker til 34 gjester? Nei. Jeg ville og blitt flau hvis jeg hadde kommet i konfirmasjon der det var 1 kake. 

Anonymkode: 8c2be...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

Om du tenker det er vulgært og pinleg tenker eg at du skortar på kulturforståing. 

Dette er tradisjon. Ingen (bortsett frå onkelen min) et faktisk ei halv kake, og som sagt skal ein vere forsiktig med å tolke regelen bokstaveleg. Men det handlar om at kakebordet ikkje ser ut som ordinær søndagskaffi eller bursdag. Alle skal finne noko dei likar, og alle naboar skal ha rikeleg å velge i på restefest.

Du skorter på forståelse av at det ikke er samme kultur på dette alle steder i landet.

Anonymkode: 36fd8...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg baker ikke 10 kaker til konfirmasjon for at naboene skal fråtse dagen derpå. Og det har jeg aldri opplevd at mine naboer har gjort heller. 
 

Anonymkode: 8c2be...04c

Og det er heilt ok for meg. Eg slit berre med å forstå at du skal lage ca 100 innlegg der du uffar deg over og latterleggjer andres kultur på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skorter på forståelse av at det ikke er samme kultur på dette alle steder i landet.

Anonymkode: 36fd8...e57

På ingen måte. Eg har både høyrt om dette og sett det eg opplever som pinete kakebord. Og då er det berre å innfinne seg. Eg blir ikkje pinleg berørt. Ikkje nyttar eg ord som vulgært om skikkane heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

10 kaker?! Er dere helt gærne? Hadde konfirmasjon for 18 pers nylig. Vi hadde en svær kake, makroner, frukt og sjokolade. Hadde kakerester etter feiringen var over.

Anonymkode: ce7b7...df5

En kake? Kipt for de som ikke liker slik kake. Jeg hadde nok kikket rundt og sett etter et kakebord til, før jeg kanskje hadde tatt et bittelite stykke slik at det var nok til alle.

Anonymkode: c1e85...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så man kan ikke ta 2 biter av samme gode kake da mener du? Hvis du spiser god mat tar du aldri en porsjon ekstra hvis du synes det er godt? Du tar bare 2 porsjoner hvis det er enda en matrett å velge mellom. Rart.....

Eller så var det fordi vi hadde et svært koldtbord før kaken, godteri, makroner og frukt det ble rester. 

Anonymkode: ce7b7...df5

Du får da bare leve i trua, det er jo det slike som deg gjør, ellers hadde dere jo tatt til vett🤣

Anonymkode: 4bd3f...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ☆☆☆ skrev:

Om du tenker det er vulgært og pinleg tenker eg at du skortar på kulturforståing. 

Dette er tradisjon. Ingen (bortsett frå onkelen min) et faktisk ei halv kake, og som sagt skal ein vere forsiktig med å tolke regelen bokstaveleg. Men det handlar om at kakebordet ikkje ser ut som ordinær søndagskaffi eller bursdag. Alle skal finne noko dei likar, og alle naboar skal ha rikeleg å velge i på restefest.

Jeg spiser glatt ei halv kake (lagt sammen), så sier seg selv jeg hadde blitt skuffa om det stod ei kake på bordet. 

Anonymkode: 4bd3f...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Og det er heilt ok for meg. Eg slit berre med å forstå at du skal lage ca 100 innlegg der du uffar deg over og latterleggjer andres kultur på dette.

😂 Snakk om å overdrive. Uffer meg og latterliggjør, faktisk. Jeg kan vel ha andre meninger enn deg? 

Anonymkode: 8c2be...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...