Gå til innhold

Økende vekt blant folk flest

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det er et stort problem som du sier at mange ikke «bryr seg om det», så tror jeg nok at det er et problem som gjelder ressurssvake grupper, ikke folk som vet at genetikk spiller inn. Synsing fra min side, men denne tråden er preget av synsing.

Vet du for eksempel at gjennomsnittsvekten hos nyfødte har gått ned sidan tidlig 2000-tall? Hvordan kan det skyldes som folk skriver her, at ting bare blir verre?

Jeg har jobbet med barn siden sent 90-tall og matpakkene er i alle fall blitt langt sunnere siden da.

Anonymkode: 6a324...6ff

Kilde? 

Og det har en god forklaring - fedme øker risikoen for komplikasjoner hos barnet, inkludert ting som gjerne gir lav fødselsvekt (selv om økt fødselsvekt også er veldig vanlig). Både lav og høy fødselsvekt øker risikoen for metabolske forstyrrelser senere i livet. 

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0222458

Anonymkode: 27284...44a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kilde? 

Og det har en god forklaring - fedme øker risikoen for komplikasjoner hos barnet, inkludert ting som gjerne gir lav fødselsvekt (selv om økt fødselsvekt også er veldig vanlig). Både lav og høy fødselsvekt øker risikoen for metabolske forstyrrelser senere i livet. 

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0222458

https://www.aftenposten.no/norge/i/oA0VW/nyfoedte-barn-veier-stadig-mindre

Nå mener fagmiljøet at det kommer av mindre sukkerinntak hos mor da, men sure, det er sikkert egentlig en sykelig nedgang på grunn feite mødre.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/i/oA0VW/nyfoedte-barn-veier-stadig-mindre

Nå mener fagmiljøet at det kommer av mindre sukkerinntak hos mor da, men sure, det er sikkert egentlig en sykelig nedgang på grunn feite mødre.

? Er jo ingen motsetning at det kan ha flere årsaker. At man kan forklare det med bedre kosthold på gruppenivå (en mulig forklaring iflg artikkelen) er jo kjempebra, så får vi krysse fingrene for at det stemmer i virkeligheten også. På individnivå er det sannsynligvis mer komplekst. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? Er jo ingen motsetning at det kan ha flere årsaker. At man kan forklare det med bedre kosthold på gruppenivå (en mulig forklaring iflg artikkelen) er jo kjempebra, så får vi krysse fingrene for at det stemmer i virkeligheten også. På individnivå er det sannsynligvis mer komplekst. 

Det er nok ikke skivebom av deg her. For samtidig som kosthold og helse blir bedre i gjennomsnitt, så øker forskjellene. Den friskeste delen av befolkningen bedrer sin helse vesentlig mer enn den sykeste. Og også når det gjelder overvekt er det skjevfordeling. Det er i stor grad de som sliter fra før som nå har blitt feitere. Samtidig ser vi at det blir prosentvis flere med overvekt enn før. Dette samtidig som at kosten vår blir sunnere i snitt. Det handler dels om at de som allerede spiste sunt nå spiser sunnere, men også om at det totale antallet kalorier vi putter i oss øker. Og man legger like lett på seg av sunne kalorier som usunne kalorier. 

Anonymkode: 0edad...d2a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du å påføre høye mennesker skam for at de bruker mer tøy enn korte? Det er jo faktisk tilgang til og inntak av mat som tillater folk å bli høye også. Så da burde vel folk som har «høye gener» gi barna sine mindre mat så de ikke når høydepotensialet sitt?

Faktisk en del av målet ja. Noen er nødt å ha ansvar og ikke bare «det gjelder ikke meg». 

Anonymkode: 8f543...2bd

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faktisk en del av målet ja. Noen er nødt å ha ansvar og ikke bare «det gjelder ikke meg». 

Og hvordan skal man ta ansvar for å få lavere unger da?

Anonymkode: 5535b...b41

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal man ta ansvar for å få lavere unger da?

Ved å for eksempel ikke overfore dem, slik som de fleste norske foreldre er eksperter i

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ved å for eksempel ikke overfore dem, slik som de fleste norske foreldre er eksperter i

Og det blir ungene lavere av? Oi, man skal jammen meg lese mye dumt her inne, men dette tar nesten kaka altså 😂

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det blir ungene lavere av? Oi, man skal jammen meg lese mye dumt her inne, men dette tar nesten kaka altså 😂

Ja på sikt. Vi kan isåfall bidra til at de ikke blir større. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja på sikt. Vi kan isåfall bidra til at de ikke blir større. 

Den eneste måten å forhindre barn i å vokse sitt fulle potensiale er å bevisst underernære dem. Du er ikke helt god om du holder på slik. 

Anonymkode: e77fa...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...