Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Vært på badeland i dag, og da kom jeg plutselig til å tenke på forskjellen mellom befolkningen nå og for 50-60 år siden. Hvis man ser bilder fra en badestrand på 1950-tallet er de aller, aller fleste, både voksne og barn, slanke/spinkle/tynne. I dag derimot, kunne jeg telle på en hånd de normalvektige blant et par hundre (om ikke flere) badende. Og mine egne grenser for hva jeg anser som normalvektig har også endret seg: de jeg tenker på som slanke i dag, er i realiteten overvektige hvis man sammenlikner med bildene fra 50-tallet. Dette gjelder i stor grad også barna: veldig få av barna er tynne og spinkle slik som var vanlig før i tiden. Årsaken er selvfølgelig tilgang på mat, vi har bedre råd og mye større utvalg. I tillegg lever vi et mer inaktiv liv med større grad av biltransport osv. Hvordan tror du dette vil utvikle seg fremover? Er det for sent å snu? Anonymkode: 1b607...0d1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 Satt på en burgerkjede for en uke siden. Jeg var den eneste der som er undervektig. Alle andre ser ut til å sprenge ut av klærne sine. Nå i disse miljøtider, synes jeg det er rart folk ikke tar kontroll over lysten/sulten litt... større kropper vil kreve større klær, større biler, større hus, større fly osv... Anonymkode: 8f543...2bd
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #4 Skrevet 2. februar 2020 Jeg synes det er kjempeskummelt. Særlig fordi vi vet at overvektige foreldre øker risikoen for misdannelser hos barna, øker risikoen for senere sykdommer hos barna, og ikke minst øker risikoen for sykdom hos seg selv. Overvekt er blant annet en risikofaktor for å utvikle kreft. Det kommer til å gi helsemessige konsekvenser for flere generasjoner fremover. Anonymkode: 27284...44a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #5 Skrevet 2. februar 2020 Det er jo fakta. En av de største helseutfordringene i verden er jo overvekt. Jeg er normalvektig selv men det er en kamp 365 dager i året for min del. Det er selvsagt en kombinasjon av kosthold og mosjon. Folk beveger seg mye mindre enn før. Anonymkode: f8e5e...63d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Gjesp.... Anonymkode: 70854...000 Vedder på at du føler deg truffet. Det Ts skriver er sannheten Anonymkode: 8f543...2bd
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #7 Skrevet 2. februar 2020 Jeg ser ikke det her jeg bor. De aller fleste er normalvektige. Anonymkode: b36f8...097
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #8 Skrevet 2. februar 2020 Ja, gjennomsnittet er sikkert gått opp, men de fleste av foreldrene til barna i mine barns klasser ligger innenfor normalspektret. Især damene. Det er et veldig fokus på aktiv livsstil og det er slett ikke alltid det er brus i barnebursdagene. Har nok mye å si hvilket miljø man ferdes i. Nå skal det vel også tas med i beregningen at det var en del underernæring før. Mange vokste seg ikke så høye som man gjør i dag pga kostholdet. Det er ikke bare dårlig at folk er større nå. Men direkte fedme er ikke bra, selvfølgelig. Anonymkode: e77fa...b8b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #9 Skrevet 2. februar 2020 Ja enig. Jeg har lært at voksne bør veie ca høyde -110. Jeg er 170 cm og bør derfor veie ca 60 kilo. Veldig mange veier litt for mye, selv om trener osv. Det er nok kostholdet og tilgjengeligheten på alt det usunne som gjør utslag Anonymkode: 8e08c...841
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #10 Skrevet 2. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja enig. Jeg har lært at voksne bør veie ca høyde -110. Jeg er 170 cm og bør derfor veie ca 60 kilo. Veldig mange veier litt for mye, selv om trener osv. Det er nok kostholdet og tilgjengeligheten på alt det usunne som gjør utslag Anonymkode: 8e08c...841 Jeg er 163 og bør da veie 53 ut fra formelen din. Det gjør jeg tilfeldigvis også. På 50 tallet var preprossesert mat ikke-eksisterende i norske husholdninger. Mat var lavet av rene råvarer og allsidig efter årstidene. Folk syklet og gikk mye. Sånn har jeg levd hele mitt liv. Anonymkode: 54dee...9b4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #11 Skrevet 2. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Satt på en burgerkjede for en uke siden. Jeg var den eneste der som er undervektig. Alle andre ser ut til å sprenge ut av klærne sine. Nå i disse miljøtider, synes jeg det er rart folk ikke tar kontroll over lysten/sulten litt... større kropper vil kreve større klær, større biler, større hus, større fly osv... Anonymkode: 8f543...2bd Det verste jeg ser på disse burgerkjedene er de som har med seg små barn. Ser unger som knapt er fylt året som drikker brus og spiser pommes frites. Lurer på hva som foregår i hodet på disse foreldrene og om heisen går helt opp?! Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #12 Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det verste jeg ser på disse burgerkjedene er de som har med seg små barn. Ser unger som knapt er fylt året som drikker brus og spiser pommes frites. Lurer på hva som foregår i hodet på disse foreldrene og om heisen går helt opp?! Anonymkode: 7dede...00a Da barna var små bodde vi et par timer unna nærmeste by. Når vi et par ganger i året reiste til byen, var det å gå på Burger King eller McDonalds det helt store. Jeg kan ikke forestille meg at dette har ødelagt dem, i hvert fall er alle fire (10-17 år) nøyaktig så tunge som de skal være i forhold til høyden sin, eller rett under. Dersom man spiser ofte på slike steder er det noe helt annet, men jeg vil tro at mange av dem du ser ikke akkurat er stamkunder. Anonymkode: ee260...3b0
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det verste jeg ser på disse burgerkjedene er de som har med seg små barn. Ser unger som knapt er fylt året som drikker brus og spiser pommes frites. Lurer på hva som foregår i hodet på disse foreldrene og om heisen går helt opp?! Anonymkode: 7dede...00a Kanskje det var den ene gangen i året de var der Anonymkode: 5535b...b41
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #14 Skrevet 2. februar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det verste jeg ser på disse burgerkjedene er de som har med seg små barn. Ser unger som knapt er fylt året som drikker brus og spiser pommes frites. Lurer på hva som foregår i hodet på disse foreldrene og om heisen går helt opp?! Anonymkode: 7dede...00a Jeg spiste 12 cheeseburgere på en McDonald’s da jeg var 12. Vi var på sommerferie, og mamma ble litt flau fordi pappa gikk og tok nye bestillinger for meg hele tiden. Jeg var en strek. Jeg får ikke i meg dette lenger, men jeg har en bmi på 17. Går ikke så mye på disse kjedene da det ikke er særlig mye sunn næring i det, men jeg har gått innom flere dagen i uken. Du blir ikke feit av å gå dit, men jeg tror disse kjedene tiltrekker seg overvektige da rett og slett...det smaker tross alt godt og det er ikke så dyrt Anonymkode: 8f543...2bd
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #15 Skrevet 2. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det var den ene gangen i året de var der Anonymkode: 5535b...b41 Det er ikke noe galt i å gå der en sjelden gang, men jeg syns det er galskap å gi slik mat og drikke til barn dom er då små at de nesten er for baby å regne! Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #16 Skrevet 2. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe galt i å gå der en sjelden gang, men jeg syns det er galskap å gi slik mat og drikke til barn dom er då små at de nesten er for baby å regne! Anonymkode: 7dede...00a *som* og *så*😊 Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 På landsbasis stemmer nok dette. Her vi bor nå er de aller fleste slanke. Gjennomsnittlig 1-2 barn pr klasse som veier for mye. Slik var det da jeg gikk på skole på 90 tallet også. Jeg bor på bygda og det er få barn som blir kjørt rundt så de er vant til å gå og sykle lange avstander. Mine barn har f.eks 2,5 km skolevei som de må gå fra 2.trinn, sammen med en haug andre barn. De må også gå til venner, fritidsaktiviteter osv. Normen er her at de voksne kjører minst mulig. Barna er vant til at alle går, så det er ikke noe de klager på. Det gjenspeiler nok vekten til barna. Før bodde vi nærmere by. Der ble alle barn kjørt til døra overalt til tross for korte avstander. Anonymkode: 9b484...d7a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke det her jeg bor. De aller fleste er normalvektige. Anonymkode: b36f8...097 Normalvekt i dag er overvekt. https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 Det er egentlig helt sykt at 70 % av den voksne befolkningen er overvektig. Jeg veide 10 kg. mer for noen år siden enn det jeg gjør i dag. Da følte jeg at fettet begynte å komme i veien da jeg satt meg ned, bøyde meg ned, at rumpa «hoppet» når jeg løp, at brystene ble ubehagelig store, og at det generelt ble litt mer vanskelig å være i bevegelse. Jeg var ganske stor. Likevel var jeg innenfor anbefalt BMI. Anbefalt BMI rommer et så stort spenn, at når folk beveger seg over det, da bør det ringe en bjelle. Anonymkode: 4bd53...50b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #19 Skrevet 2. februar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe galt i å gå der en sjelden gang, men jeg syns det er galskap å gi slik mat og drikke til barn dom er då små at de nesten er for baby å regne! Anonymkode: 7dede...00a Ofte er det jo da fordi det er minste i en søskenflokk. Våre har fått litt pommes frittes og burger da de var ganske små, men fikk da uten salt og de hadde vann i begeret, ikke brus. Det går an å tilpasse litt. Anonymkode: ee260...3b0
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #20 Skrevet 2. februar 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ofte er det jo da fordi det er minste i en søskenflokk. Våre har fått litt pommes frittes og burger da de var ganske små, men fikk da uten salt og de hadde vann i begeret, ikke brus. Det går an å tilpasse litt. Anonymkode: ee260...3b0 Folk har alltid masse unnskyldninger for hvorfor de er der eller hvor ofte de er der. Min mening er uansett at det er hårreisende å servere slik mat til små barn! Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #21 Skrevet 2. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Folk har alltid masse unnskyldninger for hvorfor de er der eller hvor ofte de er der. Min mening er uansett at det er hårreisende å servere slik mat til små barn! Anonymkode: 7dede...00a Hårreisende faktisk😂altså vi var på mc Donalds på fredag. Mellomste hadde overvunnet frykten sin for noe han var veldig redd for. Da sa jeg til han at vi for en gangs skyld kunne dra på McDonald’s. Siden han hadde greid det. Min sønn sliter en del med utfordringer så for han var dette virkelig stort. Da ble lillebror med. Han små spiste bitte litt pommes og to biter av hamburgeren. Og drakk opp en liten eplejuice. Tror ikke at noen av barna tok skade av det for å si det sånn 😂. Ellers lager jeg kun hjemmelaget mat fra bunnen og er veldig nøye med mye grønnsaker i kosten hver dag. Mine barn er ikke kresne og spise veldig mye grønnsaker, mye mer enn de fleste barn jeg kjenner Anonymkode: 99b6b...517
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #22 Skrevet 2. februar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk har alltid masse unnskyldninger for hvorfor de er der eller hvor ofte de er der. Min mening er uansett at det er hårreisende å servere slik mat til små barn! Anonymkode: 7dede...00a Rull inn a. Du spiser der selv. Anonymkode: f8e5e...63d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #23 Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Rull inn a. Du spiser der selv. Anonymkode: f8e5e...63d Nei jeg gjør ikke det. Min datter jobber på en burgerkjede ved siden av skolen og pga dårlig bussforbindelse hender det at hun må kjøres/bringes og det er da jeg har observert dette! Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #24 Skrevet 2. februar 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei jeg gjør ikke det. Min datter jobber på en burgerkjede ved siden av skolen og pga dårlig bussforbindelse hender det at hun må kjøres/bringes og det er da jeg har observert dette! Anonymkode: 7dede...00a 😂😂😂 Dårlig forsøk på å provosere. Anonymkode: f8e5e...63d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #25 Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: 😂😂😂 Dårlig forsøk på å provosere. Anonymkode: f8e5e...63d På hvilken måte mener du at jeg provoserer? Jeg skriver at jeg syns det er trist at folk gir junkfood til barn som knapt er over babystadiet. Tviler på at jeg er alene om å mene det! Anonymkode: 7dede...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå