Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #26 Skrevet 2. februar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk har alltid masse unnskyldninger for hvorfor de er der eller hvor ofte de er der. Min mening er uansett at det er hårreisende å servere slik mat til små barn! Anonymkode: 7dede...00a Folk som sitter å skuler på og dømmer andre nord og ned uten å vite noe som helst om situasjonen er litt stusselig, og nåde de som spiser der i tillegg er overvektige Anonymkode: 5535b...b41
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #27 Skrevet 2. februar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk som sitter å skuler på og dømmer andre nord og ned uten å vite noe som helst om situasjonen er litt stusselig, og nåde de som spiser der i tillegg er overvektige Anonymkode: 5535b...b41 Har ikke nevnt et ord om overvektige, er litt overvektig selv. Uten å spise slik «mat». Nevnte veldig små barn. Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #28 Skrevet 2. februar 2020 Vi bor langt unna MacDonalds, og spiser der svært sjelden. Men jeg husker en gang da minste var 10 mnd. Hun var en usedvanlig tjukk unge, fullammet til 6 mnd og deretter mest Morsmelkserstatning pga melkeallergi. Vi satt sånn til at forbipasserende så rett på henne, der hun satt og spiste pommes frites. Jeg så for meg tankene som fløt gjennom hodene på de som gikk forbi «Der sitter den stakkars tjukke ungen og spiser drittmat. De er der sikkert hele tiden!» Nå er hun en helt normal 10-åring som er mer aktiv enn de fleste, og er i nedre del av normalområdet på vekt. Anonymkode: 1484f...e1b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #29 Skrevet 2. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Normalvekt i dag er overvekt. https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 Det er egentlig helt sykt at 70 % av den voksne befolkningen er overvektig. Jeg veide 10 kg. mer for noen år siden enn det jeg gjør i dag. Da følte jeg at fettet begynte å komme i veien da jeg satt meg ned, bøyde meg ned, at rumpa «hoppet» når jeg løp, at brystene ble ubehagelig store, og at det generelt ble litt mer vanskelig å være i bevegelse. Jeg var ganske stor. Likevel var jeg innenfor anbefalt BMI. Anbefalt BMI rommer et så stort spenn, at når folk beveger seg over det, da bør det ringe en bjelle. Anonymkode: 4bd53...50b Ja, og eg var på mitt aller tynnaste for ti år sidan, kunne absolutt ikkje vore tynnare utan at det hadde vore skikkeleg stygt. Og då låg eg akkurat over den "normale" BMI en, så folk er forskjellige. Men, då var eg heilt nyslanna. Og no er eg for stor, og det er ikkje fordi eg ikkje prøver å gå ned. Eg er heilt eing i at det er usunt at folk er overvektige, og at det beste hadde vore om alle var slanke, men slutt å døm folk. Vi er programmert over laaaaaang tid til å ete mest mogleg fett og sukker for å ha til dårlegare tider, og kroppen spinkar og sparar for å holde på fettet. Om det berre var å ta seg saman trur eg mange fleire hadde gjort akkurat det. Den evige kampen mot kiloane blir ikkje enklare av at ein veit at mange tenker at ein er late, grådige og dumme. Anonymkode: 0f896...07b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #30 Skrevet 2. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi bor langt unna MacDonalds, og spiser der svært sjelden. Men jeg husker en gang da minste var 10 mnd. Hun var en usedvanlig tjukk unge, fullammet til 6 mnd og deretter mest Morsmelkserstatning pga melkeallergi. Vi satt sånn til at forbipasserende så rett på henne, der hun satt og spiste pommes frites. Jeg så for meg tankene som fløt gjennom hodene på de som gikk forbi «Der sitter den stakkars tjukke ungen og spiser drittmat. De er der sikkert hele tiden!» Nå er hun en helt normal 10-åring som er mer aktiv enn de fleste, og er i nedre del av normalområdet på vekt. Anonymkode: 1484f...e1b Det er akkurat dette jeg reagerer på. Hvorfor skal en 10mnd gammel baby spise junkfood? Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #31 Skrevet 2. februar 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er akkurat dette jeg reagerer på. Hvorfor skal en 10mnd gammel baby spise junkfood? Anonymkode: 7dede...00a Fordi hun har 2 eldre søstre og 3 store søskenbarn som også var med. Hun spiste 4-5 biter uten salt og fikk gjøre som de andre. Neste gang hun fikk dette servert var hun 4,5 år. Jeg ser ikke problemet. Anonymkode: 1484f...e1b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #32 Skrevet 2. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte mener du at jeg provoserer? Jeg skriver at jeg syns det er trist at folk gir junkfood til barn som knapt er over babystadiet. Tviler på at jeg er alene om å mene det! Anonymkode: 7dede...00a Av alle ting som er trist i denne verden er 1-åring som spiser 5 french fries laaaaangt nede på listen. McD flere ganger i uka er ikke bra for barn (eller voksne), men normalvektige barn som spiser burger en gang i ny og ne er virkelig ikke trist eller helseskadelig. Anonymkode: aebde...2eb
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #33 Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Av alle ting som er trist i denne verden er 1-åring som spiser 5 french fries laaaaangt nede på listen. McD flere ganger i uka er ikke bra for barn (eller voksne), men normalvektige barn som spiser burger en gang i ny og ne er virkelig ikke trist eller helseskadelig. Anonymkode: aebde...2eb Det et selvsagt mye som er verre enn dette. Har aldri sagt noe annet., men det må da gå an å ha en mening om dette likevel. Nå gir jeg meg i denne diskusjonen. Har fått sagt hva jeg mener😊 Anonymkode: 7dede...00a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #34 Skrevet 2. februar 2020 Det er vel kun på Oslo Vest folk er «normalvektige» nå. Husker en professor jeg hadde i ernæringslære sa at på en normal seksåring skal man kunne telle ribbena på 50 meters avstand. Selvfølgelig satt på spissen, men ser mange som er engstelige for at barna deres er tynne når de er friske, aktive og fine. Sammenlignet med klassekamerater ser de gjerne skrapa ut, men så lenge helsen og aktivitetsnivået er godt er det ingen fare. Anonymkode: e3c75...249
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #35 Skrevet 3. februar 2020 Vi er like aktive, om ikke mer enn før. Og vi spiser sunnere. Problemet er at vi spiser i snitt noen hundre kalorier mer enn generasjonen før oss. Jeg tenker faktisk at dette vil snu med barna våre, når hypen med ulike dietter legger seg og en innser at faktisk alle dietter virker og det er totalen som teller vil man få en bevisstgjøring på porsjoner. Man ser en god del feite barn rundt om, disse vil gjøre opprør mot foreldrene om noen år tror jeg. Anonymkode: 0edad...d2a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #36 Skrevet 3. februar 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja enig. Jeg har lært at voksne bør veie ca høyde -110. Jeg er 170 cm og bør derfor veie ca 60 kilo. Veldig mange veier litt for mye, selv om trener osv. Det er nok kostholdet og tilgjengeligheten på alt det usunne som gjør utslag Anonymkode: 8e08c...841 Du har lært.. Tenk om vi alle kom i samme fasong, da hadde det vært kjekt. Heldigvis har BMI, som jeg har lært er et bedre mål, der er det i hvertfall litt rom. Jeg er 177 cm og veier jeg 67, så er jeg ikke fin å se på. Veier jeg 74 kg som er normalvekt på BMI skalaen, så ser jeg fin ut! Anonymkode: ce800...0d9
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #37 Skrevet 3. februar 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har lært.. Tenk om vi alle kom i samme fasong, da hadde det vært kjekt. Heldigvis har BMI, som jeg har lært er et bedre mål, der er det i hvertfall litt rom. Jeg er 177 cm og veier jeg 67, så er jeg ikke fin å se på. Veier jeg 74 kg som er normalvekt på BMI skalaen, så ser jeg fin ut! Anonymkode: ce800...0d9 Det som er er at vi har endret syn på hva som er fint å se på. Jeg vet ikke hvilken bmi som er sunnest, om det er best å ligge øverst, nederst eller i midten av normalområdet, men jeg vet at hva vi regner som normalt har endret seg. Anonymkode: d842b...ac0
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #38 Skrevet 3. februar 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hårreisende faktisk😂altså vi var på mc Donalds på fredag. Mellomste hadde overvunnet frykten sin for noe han var veldig redd for. Da sa jeg til han at vi for en gangs skyld kunne dra på McDonald’s. Siden han hadde greid det. Min sønn sliter en del med utfordringer så for han var dette virkelig stort. Da ble lillebror med. Han små spiste bitte litt pommes og to biter av hamburgeren. Og drakk opp en liten eplejuice. Tror ikke at noen av barna tok skade av det for å si det sånn 😂. Ellers lager jeg kun hjemmelaget mat fra bunnen og er veldig nøye med mye grønnsaker i kosten hver dag. Mine barn er ikke kresne og spise veldig mye grønnsaker, mye mer enn de fleste barn jeg kjenner Anonymkode: 99b6b...517 Interessant at dårlig junkfood er den største belønningen man kan få. Det om noe, virker ihvertfall forsterkende. Det er ikke noen naturlov som sier at barn foretrekker junkfood. Anonymkode: 1e7eb...a7e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #39 Skrevet 3. februar 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo fakta. En av de største helseutfordringene i verden er jo overvekt. Jeg er normalvektig selv men det er en kamp 365 dager i året for min del. Det er selvsagt en kombinasjon av kosthold og mosjon. Folk beveger seg mye mindre enn før. Anonymkode: f8e5e...63d Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #40 Skrevet 3. februar 2020 Bare et innspill,- chipsen på Burger King og Maccern er da saltet når de servere den? Jeg har aldri på salt, er jo mer enn nok på fra før for min del. Litt pepper kan være ok, men salt??? Mulig det er saltet i burgeren jeg kjenner da,- jeg vet ikke. Men nå er jeg ikke på disse en gang i året en gang. Var der i helga, og da er det 3 år siden sist.... Og like skuffet igjen..... HATER burger king og maccern. Jeg blir rett og slett syk. Vondt i magen og ikke minst ulvehunger ort tid etter måltid til tross for et kaloriintakt som jeg normalt inntar på en dag,-noen av burgerne inneholder jo over 1000 kcal legg til stor brus og stor fries og en soft-is eller eplekake eller snack til dessert så er man lett oppe i 2000 kalorier, det er over et dagsbehov en dag man ikke har trent for en normal dame,- i et måltid som gjør en kjempesulten etter minutter... Nei, gi meg et par grove brødskiver med skinke og ost, et par tomatskiver og grillkrydder og smell de i toast/vaffeljernet. Ikke verdens sunneste middagsmåltid det heller, men holder meg mett lenger,- og mindre kalorier, mindre salt og mindre farlig fet i hvert fall, enn hvilke som helst meny på nevnte kjeder...Ob billigere. HVER gang (som nevnt ikke ofte) blir jeg overrasket over hvor dyrt det faktisk er for så dårlig mat! Anonymkode: f1790...2c6
Rødhettien Skrevet 3. februar 2020 #41 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du har lært.. Tenk om vi alle kom i samme fasong, da hadde det vært kjekt. Heldigvis har BMI, som jeg har lært er et bedre mål, der er det i hvertfall litt rom. Jeg er 177 cm og veier jeg 67, så er jeg ikke fin å se på. Veier jeg 74 kg som er normalvekt på BMI skalaen, så ser jeg fin ut! Anonymkode: ce800...0d9 Du må da være ganske normalvektig vel? Jeg er 168 og veier rundt 60 kg tipper jeg. Er overhode ikke stor/kraftig.
Rødhettien Skrevet 3. februar 2020 #42 Skrevet 3. februar 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637 Å hjelpes. Du er en sånn «herlig» nazimor🙄. Din sønn kommer til å bli en sånn ufyselig unge som tråler skuffer og skap hos venner om noen få år😒
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #43 Skrevet 3. februar 2020 Det er ikke det ene besøket på Burger aking i året som gjør at folk blir feite. Ingen i min krets spiser fast der, ei heller vi, men vi har alle vært der innimellom. Folk tar jo helt av over at de ser noen med små barn der. Dere vet jo ingenting om hva de spiser, hvor mye og hvor ofte. Jeg personlig er mer bekymret om folk tar med seg ungene sine på pub. Og ta feks veikro mat eller bensinstasjon mat. Ikke så sunn den heller, men noen ganger er man på farten og må gjøre slikt. Jeg smører aldri niste til bilturen til hytta. Vi har spist på veikro og Burger King vi om det er middagstid. Kjøttkaker på veikro er utrolig salt også. Både kjøttkakene og sausen. De saltkornene som er på pommes frites er ikke noe verre. Hysterien lenge leve. Anonymkode: f8e5e...63d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #44 Skrevet 3. februar 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637 Bare til info. Barnet ditt vil med stor sannsynlighet bli det grådige barnet som spiser tre ganger mer i bursdag når dere er borte. Det er foreldre som deg på skolen til eldste. Alle, uten unntak er ekstremt storspiste og grådige når det er bursdag. De spiser gjerne tre ganger mer enn de andre. Når de andre begynner å leke står disse barna igjen ved bordet og ber om mer kake, gelé og muffins. Du mener vel at jeg burde servere fullkornsboller og hirsesnacks. Det skjer ikke. Bursdag er fest og kaker. Anonymkode: f8e5e...63d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #45 Skrevet 3. februar 2020 Noe av det første vi lærte på sykepleien, var å ikke dømme den tykke damen som satt og spiste på mækkern. Kan hende hun var der én dag i året. Jeg selv har hatt det veldig tungt i det siste. Proppa full av kortison, er så rund i ansiktet, tør nesten ikke gå ut. Så leser jeg hva Christine Koth skriver.. Hun lever. Javel, så er hun litt stor nå pga medisiner. Men hun lever. Så nå tør jeg få ut med hodet hevet. Selvom jeg er litt større nå. Anonymkode: 64a25...56c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #46 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637 Regner med du serverer selvlaget hyllebærsaft i bursdager....! Anonymkode: 824a2...52c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #47 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637 Jeg ser noe av poenget ditt. Mange bruker mat som belønning eller når de skal "kose seg". Vi må være mer kreative når det gjelder hygge. På den andre siden synes jeg ikke nødvendigvis brus i fødselsdagsselskap er noen krise. Både saft og juice inneholder mer kalorier. Da jeg var liten fikk vi brus i barneselskap, til jul og på 17. mai. Det var snakk om en 0,33 flaske per gang. Disse kanskje ti-tolv småflaskene årlig velter ingen lass, men det er klart det er ugunstig i mengder, spesielt dersom kostholdet ellers er dårlig. Anonymkode: e3c75...249
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #48 Skrevet 3. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og folk spiser mer enn før. Mat, mat, mat, mat, mat. Folk spiser seg store og skylder på at det ikke er deres feil. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Min 6år gamle sønn var igår på besøk hos ei venninne. Først var de litt hjemme hos henne, før de så dro på kino. Hva spiste venninnen der? Sukkerspinn. Hva spiste hun hjemme? Pølser og is. Allerede nå begynner hun å bli litt for stor og har ganske så stor mage. Ser ikke ut til at det plager foreldrene hennes, for de gjør ingenting med det. Sist min sønn var på bursdagsfest ble det servert solo!! Brus til små barn? Nei takk. Heldigvis liker ikke min sønn brus (får heller ikke lov til å drikke det), så han drakk vann. Skjønner ikke greia med brus, pommes frites, pølser uansett. Bare dritt mat med E stoffer. Men å stappe det i barn i bursdagsfeiringer og andre høytider er greit? Fedmeepidemien i verden skyldes i stor grad foreldre. Og så blir barna vant til maten og spiser det som voksne og skylder på "dårlig metabolisme" "jeg har alltid vært stor". Anonymkode: 06576...637 Å så sinna. Er brus verre enn juice/saft mtp kalorier altså? Overvekt handler om for mye inntak av kalorier sammenholdt med forbruk. Spiser man for mye sunn mat blir man også overvektig. Din sønns venn har dårlig kosthold. Min sønns venn tør ikke spise annet en gulrøtter og drikke vann fordi moren er helt fanatisk på kosthold. Ingen av disse eksemplene er sunne. Anonymkode: aebde...2eb
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #49 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, Rødhettien skrev: Du må da være ganske normalvektig vel? Jeg er 168 og veier rundt 60 kg tipper jeg. Er overhode ikke stor/kraftig. Tror hun mener at hun er for tynn om hun veier 67 kg😊 Jeg har for øvrig akkurat samme mål som deg, jeg er slank og trent med litt muskler😊 Anonymkode: b8e63...251
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2020 #50 Skrevet 3. februar 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Av alle ting som er trist i denne verden er 1-åring som spiser 5 french fries laaaaangt nede på listen. McD flere ganger i uka er ikke bra for barn (eller voksne), men normalvektige barn som spiser burger en gang i ny og ne er virkelig ikke trist eller helseskadelig. Anonymkode: aebde...2eb 5 French fries er selvfølgelig ikke noe problem. Problemet er bare størrelsen på porsjonen. Da McDonalds lanserte størrelsen på happy meal brusen på 50-tallet, ble det reklamert med at dette var en brus for hele familien. Altså at man kunne dele denne brusen. I dag er det den samme porsjonen vi serverer ettåringer. Fries posen i happy mealen, sammen med en hel hamburger pluss en sånn brus, er alt for mye mat for et lite barn. Det er egentlig en porsjonsstørrelse som er fin for voksne. Og sånn for å si det helt tydelig. Dette handler ikke om å dømme noen. Dette er et strukturelt problem. Vi har alt for lite kunnskap om mat og alt for enkel tilgang på energitett mat i for store porsjoner. Anonymkode: 4bd53...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå