Gå til innhold

Økende vekt blant folk flest

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5 French fries er selvfølgelig ikke noe problem. Problemet er bare størrelsen på porsjonen. Da McDonalds lanserte størrelsen på happy meal brusen på 50-tallet, ble det reklamert med at dette var en brus for hele familien. Altså at man kunne dele denne brusen. I dag er det den samme porsjonen vi serverer ettåringer. Fries posen i happy mealen, sammen med en hel hamburger pluss en sånn brus, er alt for mye mat for et lite barn. Det er egentlig en porsjonsstørrelse som er fin for voksne. 

Og sånn for å si det helt tydelig. Dette handler ikke om å dømme noen. Dette er et strukturelt problem. Vi har alt for lite kunnskap om mat og alt for enkel tilgang på energitett mat i for store porsjoner.

Anonymkode: 4bd53...50b

INGEN ettåringer jeg kjenner/har kjent var vært kapabel å spise en hel meny. 

Anonymkode: f8e5e...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vært på badeland i dag, og da kom jeg plutselig til å tenke på forskjellen mellom befolkningen nå og for 50-60 år siden. Hvis man ser bilder fra en badestrand på 1950-tallet er de aller, aller fleste, både voksne og barn, slanke/spinkle/tynne. I dag derimot, kunne jeg telle på en hånd de normalvektige blant et par hundre (om ikke flere) badende. Og mine egne grenser for hva jeg anser som normalvektig har også endret seg: de jeg tenker på som slanke i dag, er i realiteten overvektige hvis man sammenlikner med bildene fra 50-tallet. Dette gjelder i stor grad også barna: veldig få av barna er tynne og spinkle slik som var vanlig før i tiden. 

Årsaken er selvfølgelig tilgang på mat, vi har bedre råd og mye større utvalg. I tillegg lever vi et mer inaktiv liv med større grad av biltransport osv. Hvordan tror du dette vil utvikle seg fremover? Er det for sent å snu?

Anonymkode: 1b607...0d1

Jeg er ikkje slank men fyldig. Har mix og kebab sjappe som jeg bruker Max 3 ganger i året. Er jeg i Bergen er det kun MC D jeg kjøper milkshake og chicken mac nuggets ca 3 ganger i året. Trimmer 4 ganger i uka pga isijas. Så spiser normalt og jobber skift. Lukter jeg på sjokolade er det 1 kilo opp. URETTFERDIG AT NOEN KAN SPISE SEG SPINT I HEL MEN VEKTA ER LIK HEILE TIDEN.

Anonymkode: c5728...4d7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikkje slank men fyldig. Har mix og kebab sjappe som jeg bruker Max 3 ganger i året. Er jeg i Bergen er det kun MC D jeg kjøper milkshake og chicken mac nuggets ca 3 ganger i året. Trimmer 4 ganger i uka pga isijas. Så spiser normalt og jobber skift. Lukter jeg på sjokolade er det 1 kilo opp. URETTFERDIG AT NOEN KAN SPISE SEG SPINT I HEL MEN VEKTA ER LIK HEILE TIDEN.

Anonymkode: c5728...4d7

Du spiser nok mer enn du tror😊 Det er så mange som sier akkurat det du sier, men du kan spise for mye selv om det du spiser ikke er usunt. 

Jeg er slank og kan spise hva jeg vil. MEN jeg registrerer at jeg spiser mye mindre porsjoner enn veldig mange andre. Jeg klarer rett og slett ikke å få i meg så store mengder mat som det en del andre spiser. Og da kan jeg også spise sjokolade og snop ved siden av, uten at vekta fyker i været. 

Anonymkode: b8e63...251

Skrevet

Hegner født på det glade 80’tallet. Vi hadde alltid uten unntak brus, godteri, sjokoladekake, gelé med krem og vaniljesaus, pølser og pizza i bursdager. Selvsagt ikke alt sammen på en gang men det var det det gikk i. Vi spiste loff med smør og sukker, nugatti, hapå osv. På brødskiven. Det var kaker på skoleavslutningene osv. Ingen i omgangskretsen min var overvektig. Nå derimot er det total forbud av sukker i barnehagen. Jeg har en 15 år gammel tenåring og jeg ser veldig stor forskjell bare på den tiden h*n gikk i barnehagen og 2 åringen nå. En av de største forskjellene er faktisk at det er flere overvektige barn nå enn da. Og i alle fall fra da jeg var ung. Så HVA er forskjellen? 

Anonymkode: 99b6b...517

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hegner født på det glade 80’tallet. Vi hadde alltid uten unntak brus, godteri, sjokoladekake, gelé med krem og vaniljesaus, pølser og pizza i bursdager. Selvsagt ikke alt sammen på en gang men det var det det gikk i. Vi spiste loff med smør og sukker, nugatti, hapå osv. På brødskiven. Det var kaker på skoleavslutningene osv. Ingen i omgangskretsen min var overvektig. Nå derimot er det total forbud av sukker i barnehagen. Jeg har en 15 år gammel tenåring og jeg ser veldig stor forskjell bare på den tiden h*n gikk i barnehagen og 2 åringen nå. En av de største forskjellene er faktisk at det er flere overvektige barn nå enn da. Og i alle fall fra da jeg var ung. Så HVA er forskjellen? 

Anonymkode: 99b6b...517

Sikkert flere ting.

Arbeidstid er en av dem. Før var det vanlig med "9-4"-jobbing. Veldig mange flere har ubekvemne arbeidstider og/eller lengre pendlervei. Dermed blir det fort letvinte matløsninger i hverdagen.

Ipad/smartphone. Det er jo oppskriften på å få små barn til å sitte i ro. Dermed mindre energiforbruk.

Anonymkode: e77fa...b8b

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er like aktive, om ikke mer enn før. Og vi spiser sunnere. Problemet er at vi spiser i snitt noen hundre kalorier mer enn generasjonen før oss. Jeg tenker faktisk at dette vil snu med barna våre, når hypen med ulike dietter legger seg og en innser at faktisk alle dietter virker og det er totalen som teller vil man få en bevisstgjøring på porsjoner.

Man ser en god del feite barn rundt om, disse vil gjøre opprør mot foreldrene om noen år tror jeg.

Anonymkode: 0edad...d2a

Til det siste først - man kan håpe, men problemet er ofte at slike vaner ofte er så innprogrammerte at det er vanskelig for dem å velge annerledes. Kropp og hjerne er programmert til hva som liksom er "bra" eller "riktig" eller "godt" for dem, og da fortsetter de ofte med dette også som voksne.

Det med at "vi" spiser sunnere er også en sannhet med en god del modifikasjoner. Større og større andeler av befolkningen er enten overvektige eller har fedme. Mer en 20 % av befolkningen har fedme. Svært mange - de fleste? - av disse har ironisk nok også ernæringsmangler. Disse manglene påvirker også barna deres, både i svangerskap og senere i livet. Om de opprettholder sitt "vanlige" kosthold også i svangerskapet, så vil ungene deres allerede helt fra utviklingsstadiet bli kodet til preferanser kostholdsmessig og smaksmessig for livet. Så en god del av av disse barna vil nok ikke selv greie å endre dette, hvis ikke foreldrene tar grep i barnas oppvekst og lærer dem bedre enn de valgene foreldrene selv tar.

Anonymkode: c5718...310

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er like aktive, om ikke mer enn før. Og vi spiser sunnere. Problemet er at vi spiser i snitt noen hundre kalorier mer enn generasjonen før oss. Jeg tenker faktisk at dette vil snu med barna våre, når hypen med ulike dietter legger seg og en innser at faktisk alle dietter virker og det er totalen som teller vil man få en bevisstgjøring på porsjoner.

Man ser en god del feite barn rundt om, disse vil gjøre opprør mot foreldrene om noen år tror jeg.

Hvor har du det fra at vi er mer aktive? Før hadde mange fysisk arbeid, det har de færreste idag. Vi sitter vel tvert imot mer og mer stille foran en skjerm. Og dette gjelder spesielt barn som burde være ute å leke. 

Barn helt ned til babyer sitter passive foran skjermer, ikke rart det blir mye overvekt😢

Anonymkode: b8e63...251

Skrevet

Veldig artig at så mange her har løsningen og forklaringen på fedmeepidemien når seriøse forskere ikke klarer å finne entydige forklaringer.

Og forresten, folk spiste Og drakk flere kalorier «før», men så sitter vi mye mer stille. Det er likevel ikke nok til å forklare den generelle vektoppgangen man ser i befolkningen.

Forresten så viser forskning på fordommer mot fedme at naturlig tynne mennesker ofte tror de har løsningen og at tykke mennesker derfor er dem moralsk mindreverdig. Forskningen viser også at de tar feil, hovedgrunnen til at de fleste tynne mennesker er tynne, er at genene deres gjør dem mer motstandsdyktig mot mekanismene som gjør at snittvekten går opp. Med det samme genetiske utgangspunktet som sine overvektige venner, ville de mest sansynlig ha vært overvektige og omvendt.

Anonymkode: 6a324...6ff

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig artig at så mange her har løsningen og forklaringen på fedmeepidemien når seriøse forskere ikke klarer å finne entydige forklaringer.

Og forresten, folk spiste Og drakk flere kalorier «før», men så sitter vi mye mer stille. Det er likevel ikke nok til å forklare den generelle vektoppgangen man ser i befolkningen.

Forresten så viser forskning på fordommer mot fedme at naturlig tynne mennesker ofte tror de har løsningen og at tykke mennesker derfor er dem moralsk mindreverdig. Forskningen viser også at de tar feil, hovedgrunnen til at de fleste tynne mennesker er tynne, er at genene deres gjør dem mer motstandsdyktig mot mekanismene som gjør at snittvekten går opp. Med det samme genetiske utgangspunktet som sine overvektige venner, ville de mest sansynlig ha vært overvektige og omvendt.

Noe av problemet i dag er jo at foreldre med for dårlig kosthold (både fedre og mødre) påvirker barnas gener negativt - allerede før barna er unnfanget legges grunnlaget. Så begges kosthold er avgjørende. Så er mors kosthold og helse viktig under svangerskap og amming. Og begge foreldres evne til å gi barnet sunn og riktig mat og vaner resten av oppveksten.

I dag er det altfor mange som ikke bryr seg om dette. Tror det langt på vei handler om manglende kunnskap om hvor viktig egne valg er allerede før man planlegger å bli gravid.

Når man vet nettopp hvordan det genetiske spiller inn er det meningsløst at folk med vilje utsetter sine fremtidige barn for dette, spesielt om de selv har problemer med dette.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noe av problemet i dag er jo at foreldre med for dårlig kosthold (både fedre og mødre) påvirker barnas gener negativt - allerede før barna er unnfanget legges grunnlaget. Så begges kosthold er avgjørende. Så er mors kosthold og helse viktig under svangerskap og amming. Og begge foreldres evne til å gi barnet sunn og riktig mat og vaner resten av oppveksten.

I dag er det altfor mange som ikke bryr seg om dette. Tror det langt på vei handler om manglende kunnskap om hvor viktig egne valg er allerede før man planlegger å bli gravid.

Når man vet nettopp hvordan det genetiske spiller inn er det meningsløst at folk med vilje utsetter sine fremtidige barn for dette, spesielt om de selv har problemer med dette.

Om det er et stort problem som du sier at mange ikke «bryr seg om det», så tror jeg nok at det er et problem som gjelder ressurssvake grupper, ikke folk som vet at genetikk spiller inn. Synsing fra min side, men denne tråden er preget av synsing.

Vet du for eksempel at gjennomsnittsvekten hos nyfødte har gått ned sidan tidlig 2000-tall? Hvordan kan det skyldes som folk skriver her, at ting bare blir verre?

Jeg har jobbet med barn siden sent 90-tall og matpakkene er i alle fall blitt langt sunnere siden da.

Skrevet
På 2.2.2020 den 19.10, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte mener du at jeg provoserer? Jeg skriver at jeg syns det er trist at folk gir junkfood til barn som knapt er over babystadiet. Tviler på at jeg er alene om å mene det!

Anonymkode: 7dede...00a

Det finnes foreldre som gjør mye verre ting med barna sine enn å gi de en hamburger i ny og ne. Eller har du observert at det er de samme foreldrene som er der hver gang?

Men siden du skriver at datteren din jobber med burgere skjønner jeg jo at du troller. Fordi ingen kan vel være så dum og fordomsfull mot hamburgere og samtidig ha en datter som serverer det😂

Anonymkode: c4f8f...374

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes foreldre som gjør mye verre ting med barna sine enn å gi de en hamburger i ny og ne. Eller har du observert at det er de samme foreldrene som er der hver gang?

Men siden du skriver at datteren din jobber med burgere skjønner jeg jo at du troller. Fordi ingen kan vel være så dum og fordomsfull mot hamburgere og samtidig ha en datter som serverer det😂

Anonymkode: c4f8f...374

Selvfølgelig finnes det ting som er verre. Det betyr ikke at dette er greit! Min datter er 18 år og bestemmer selv hva hun vil jobbe med!

Anonymkode: 7dede...00a

Skrevet

Hvorfor skal man snu, da?

Anonymkode: a7652...036

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er et stort problem som du sier at mange ikke «bryr seg om det», så tror jeg nok at det er et problem som gjelder ressurssvake grupper, ikke folk som vet at genetikk spiller inn. Synsing fra min side, men denne tråden er preget av synsing.

Vet du for eksempel at gjennomsnittsvekten hos nyfødte har gått ned sidan tidlig 2000-tall? Hvordan kan det skyldes som folk skriver her, at ting bare blir verre?

Jeg har jobbet med barn siden sent 90-tall og matpakkene er i alle fall blitt langt sunnere siden da.

Mer enn hver tredje kvinne som føder i Norge er overvektig eller har fedme. Det er klart at det er flere som ikke bryr seg. Det er heldigvis blitt færre slike tråder her, men det er ikke lenge siden det jevnlig kom tråder hvor kvinner ønsket å bli gravide, lurte på om sjanse for å bli gravid når de var mye overvektig eller hadde fedme, og som avfeide alle argument da de ble gjort oppmerksom på risikoene for både mor og barn om mor er overvektig eller har fedme når hun blir gravid. Gå ned kunne de gjøre når de hadde fått de barna de ønsket seg, gikk igjen.

Veldig mange er fremdeles ikke klar over den genetiske biten av egen helse. Ikke bare egen helse, men også det kommende barns besteforeldres helse påvirker barnets helse. Om besteforeldre slurvet og foreldrene gjør det samme, da vil dette påvirke det kommende barnet enda mer negativt helsemessig. Det endrer barnets gener og utvikling og gjør det mer utsatt for en rekke helseproblemer gjennom livet.

Sunnere matpakker er supert - hvis de faktisk blir spist. Noe de ofte ikke blir... https://www.nrk.no/osloogviken/elever-har-ikke-tid-til-a-spise-opp-matpakka-1.14880022

I tillegg har barn oftere mer penger å rutte med i dag, og velger derfor heller snacks eller junkfood fremfor matpakke på skole, i hvert fall ungdoms- og videregående skole.

I USA går for første gang utviklingen feil vei ved at nye generasjoner er mindre friske enn generasjonen før, dette går bl.a. på lavere høyde og lavere intelligens. Hovedårsak er overvekt og underernæring og lite aktivitet hos generasjonene før. Det forplanter seg. Og om ikke noe endres her, så følger vi også etter snart.

Skrevet
12 timer siden, Rødhettien skrev:

Å hjelpes. Du er en sånn «herlig» nazimor🙄. Din sønn kommer til å bli en sånn ufyselig unge som tråler skuffer og skap hos venner om noen få år😒

Ja det er vel mye bedre å klage over at "legen sier jeg er overvektig og må slanke meg" samtidig som man gråter over å være stor OG trøstespise is og potetgull.

Gud hjelpes at jeg vil min sønn vell og ve...

Og personangrep? Ja er du en sånn "herlig" trøstemor som trøster med is og sjokolade. . "Nei du er ikke stor skatt, du har bare litt kraftig kroppsbygning"

Anonymkode: 06576...637

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man snu, da?

Anonymkode: a7652...036

Dårlig for miljøet at det etter hvert må lages større klær, større biler, større hus , større alt. 
Tyngre blir vi og, så biler vil da bruke mer drivstoff. Det samme vil fly.

og større kropper vil kreve mer mat.

Egentlig ikke for noe annet. Den skada helsen vil jo sikre fremtiden til leger og sykepleiere o.l.

og det blir lav konkurranse på datingmarkedet for slanke. 

Anonymkode: 8f543...2bd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig for miljøet at det etter hvert må lages større klær, større biler, større hus , større alt. 
Tyngre blir vi og, så biler vil da bruke mer drivstoff. Det samme vil fly.

og større kropper vil kreve mer mat.

Egentlig ikke for noe annet. Den skada helsen vil jo sikre fremtiden til leger og sykepleiere o.l.

og det blir lav konkurranse på datingmarkedet for slanke. 

miljøet😂😂😂

Den var tynn.

Pun intended.

Anonymkode: c1048...d0c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

miljøet😂😂😂

Den var tynn.

Pun intended.

Hvordan da? Det sier seg jo selv! Samme med høyde

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan da? Det sier seg jo selv! Samme med høyde

Tenker du å påføre høye mennesker skam for at de bruker mer tøy enn korte? Det er jo faktisk tilgang til og inntak av mat som tillater folk å bli høye også. Så da burde vel folk som har «høye gener» gi barna sine mindre mat så de ikke når høydepotensialet sitt?

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er vel mye bedre å klage over at "legen sier jeg er overvektig og må slanke meg" samtidig som man gråter over å være stor OG trøstespise is og potetgull.

Gud hjelpes at jeg vil min sønn vell og ve...

Og personangrep? Ja er du en sånn "herlig" trøstemor som trøster med is og sjokolade. . "Nei du er ikke stor skatt, du har bare litt kraftig kroppsbygning"

Anonymkode: 06576...637

Jeg er tynn OG spiser litt potetgull hver dag jeg. Det handler om alt med måte i mitt liv. 

Mine unger har fått både is og kjeks på en ukedag i oppveksten. En brus innimellom også. Nå er de ungdommer unge voksne. Slanke, sunne og TRO DET ELLER EI, ingen har hull i tennene. 

Jeg tror problemet her er at du uttaler deg så bastant om andre. Ja ditt første eksempel er muligens skrekkeksempel. Men de fleste folk jeg kjenner har en godt forhold til sunn mat og søtsaker. Jeg tror i det lange løp av med litt sunn fornuft og balanse kommer man lengst. 😊

i tillegg kommer det så tydelig frem at du føler forakt for folk som er overvektig. Jeg synes det er en forferdelig greie egentlig. Hva folk veier er meg knekkende likegyldig så lenge de er gode mennesker. Usikker på om du er et godt menneske med slike holdninger. 

Heller en lubben snill venninne enn en mager fordømmende venninne. Mitt nye mantra tror jeg. 

😊

Anonymkode: f8e5e...63d

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til det siste først - man kan håpe, men problemet er ofte at slike vaner ofte er så innprogrammerte at det er vanskelig for dem å velge annerledes. Kropp og hjerne er programmert til hva som liksom er "bra" eller "riktig" eller "godt" for dem, og da fortsetter de ofte med dette også som voksne.

Det med at "vi" spiser sunnere er også en sannhet med en god del modifikasjoner. Større og større andeler av befolkningen er enten overvektige eller har fedme. Mer en 20 % av befolkningen har fedme. Svært mange - de fleste? - av disse har ironisk nok også ernæringsmangler. Disse manglene påvirker også barna deres, både i svangerskap og senere i livet. Om de opprettholder sitt "vanlige" kosthold også i svangerskapet, så vil ungene deres allerede helt fra utviklingsstadiet bli kodet til preferanser kostholdsmessig og smaksmessig for livet. Så en god del av av disse barna vil nok ikke selv greie å endre dette, hvis ikke foreldrene tar grep i barnas oppvekst og lærer dem bedre enn de valgene foreldrene selv tar.

Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom matens sunnhet og kaloriinnhold. Og joda, vi spiser sunnere. Forbruket av sunne matvarer som frukt og grønt øker og forbruket av sukker og mettet fett synker. Men det hjelper ikke på overvekt så lenge vi som befolkning spiser mer enn vi trenger. Og det er det vi gjør. 

Skrevet

Det er sansynlig vis ikke så teknisk vanskelig å gjøre befolkningen slankere og sunnere. Legg sterke begrensninger på bruk av private kjøretøy med motor, forby privat skjermbruk og rasjoner matvarene så kunne både vekt og helse blitt mye bedre på et år eller to. Det spørs bare om så mange hadde synres det var verdt det.

Anonymkode: d842b...ac0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er sansynlig vis ikke så teknisk vanskelig å gjøre befolkningen slankere og sunnere. Legg sterke begrensninger på bruk av private kjøretøy med motor, forby privat skjermbruk og rasjoner matvarene så kunne både vekt og helse blitt mye bedre på et år eller to. Det spørs bare om så mange hadde synres det var verdt det.

Diktatur fungerer ofte ikke så veeeldig bra.

Skrevet

I 2030 så ordner alt seg. Da blir det nok rasjoneringer så det holder.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diktatur fungerer ofte ikke så veeeldig bra.

Diktatur fungerer jo ofte det, selv om det ikke er poppulært. Slike regler kunne også i teorien  blitt innført av et demokratisk valgt Storting. Spørsmålet var bare om de hadde blitt gjenvalgt.

Vi har jo også noen regler i den kategorien i dag, som sukkeravgiften, forbudet mot reklame for alkohol og tobakk og forbudet mot narkotika. Alt for å beskytte oss mot ting som ikke er bra for oss.

Jeg mener ikke at det er en løsning vi bør gå for, men jeg tror det sier mye om årsaken til problemene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...