Gå til innhold

Jeg trenger mer utdannelse, men har ingen penger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det er uføretrygd du skal over på? 

Anonymkode: ecdf7...311

Nei. Jeg ønsker å jobbe, ikke være ufør. Jeg vil ikke gro fast hjemme

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo veldig lite gjennomtenkt å ta en utdannelse du ikke får jobb i?? Da søker du høyskole, sykepleier f.eks. Koster ca 1000 lappen hvert semester.

Anonymkode: 7bfdd...caa

Herregud. Alt er feil. Jeg som også har utfordringer får bare beskjed «ta en utdannelse». Bare man tar en utdannelse så gjør det ingenting. Bare du gjør noe... etterpå: «det var veldig dumt å ta noe du ikke får jobb i»

Anonymkode: 3388e...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Alt er feil. Jeg som også har utfordringer får bare beskjed «ta en utdannelse». Bare man tar en utdannelse så gjør det ingenting. Bare du gjør noe... etterpå: «det var veldig dumt å ta noe du ikke får jobb i»

Anonymkode: 3388e...f2e

Men i herrens navn, trenger du verge? Du må da kunne forventes å tenke sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg ønsker å jobbe, ikke være ufør. Jeg vil ikke gro fast hjemme

Anonymkode: a6062...01f

Men det er da ikke uføretrygden som holder deg fast hjemme. Det er sykdommene dine som gjør det.

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da ikke uføretrygden som holder deg fast hjemme. Det er sykdommene dine som gjør det.

Anonymkode: ecdf7...311

Men jeg mener selv at jeg er frisk nok til å jobbe, så da er det mitt ønske å være samfunnsnyttig noen år til. Det krever at jeg utdannes til noe jeg kan jobbe med uten at det går utover min helse.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Alt er feil. Jeg som også har utfordringer får bare beskjed «ta en utdannelse». Bare man tar en utdannelse så gjør det ingenting. Bare du gjør noe... etterpå: «det var veldig dumt å ta noe du ikke får jobb i»

Anonymkode: 3388e...f2e

Kan ikke du holde deg i dine egne tråder? 

Anonymkode: 16413...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om de har sagt 6 mnd så må du jo holde deg til det. Har du vurdert å få hjelp til å se over CV-en din og hvordan søknadene dine er? 

Det finnes mange type butikkjobber. Hva med å jobbe i resepsjon på et kontor? 

Beklager, men det virker som du har låst deg fast til kun en ting og ser ikke andre muligheter selv om det kommer mange forslag. 

Anonymkode: 4aa15...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om de har sagt 6 mnd så må du jo holde deg til det. Har du vurdert å få hjelp til å se over CV-en din og hvordan søknadene dine er? 

Det finnes mange type butikkjobber. Hva med å jobbe i resepsjon på et kontor? 

Beklager, men det virker som du har låst deg fast til kun en ting og ser ikke andre muligheter selv om det kommer mange forslag. 

Anonymkode: 4aa15...9cf

Jeg har vært på karrieresenter og de har sett over alt, og konkludert med at jeg ikke trenger hjelp. 
Butikk er ikke så lett å få til grunnet helse . Jeg har søkt på alt som er av kontor og administrasjon, sekretær og resepsjon. 
Jeg har selvsagt sett på alle muligheter og jeg ser at dette kan bli veldig vanskelig om jeg ikke finner noe nav godtar og som ikke er noe dyrt.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er poenget med å utdanne seg om man er ufør om ikke man planlegger å begynne å jobbe etter utdannelsen?

Anonymkode: a6062...01f

Tja. Bruke hodet? Være sosial? Kunne gjøre noe man takler? Mange grunner :) 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Feil? Er det virkelig sånn at man kan studere og samtidig motta masse penger fra Nav? Det er jo helt tullete... Hvis man er frisk nok til å studere, så er man da i stand til å arbeide. 

Anonymkode: 16413...a27

Masse penger fra nav? Å studere og å jobbe er to vidt forskjellige ting og begge deler kan kombineres med uføretrygd. Heldigvis :) 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært på karrieresenter og de har sett over alt, og konkludert med at jeg ikke trenger hjelp. 
Butikk er ikke så lett å få til grunnet helse . Jeg har søkt på alt som er av kontor og administrasjon, sekretær og resepsjon. 
Jeg har selvsagt sett på alle muligheter og jeg ser at dette kan bli veldig vanskelig om jeg ikke finner noe nav godtar og som ikke er noe dyrt.

Anonymkode: a6062...01f

Bemanningsbyråer? 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bemanningsbyråer? 

Anonymkode: 4a326...26d

Har jobbet gjennom disse, men det er veldig mye kortvarig. Det er ikke veldig stabilt og i perioder har jeg ikke noe å gjøre og dermed ingen lønn. Arbeidsledighetstrygd regnes ut fra hva man har tjent siste år, ikke de få mnd man var i jobb, så om man går halve året uten inntekt, så påvirker det. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Evt årsstudium. Nav dekker 6 mnd, og du klarer de siste 6 om du virkelig vil :) 

Anonymkode: 4a326...26d

Ja. Hadde de gått med på det så. Og hadde jeg klart det økonomisk 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Hadde de gått med på det så. Og hadde jeg klart det økonomisk 

Anonymkode: a6062...01f

Du får jo 6 mnd og 30 000 dekket? 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ufør, så kan du da ta en bachelor grad, og så få deg jobb. 

Ene venninnen min ble nylig ufør, og 6 mnd etter hun ble ufør, satte hun seg på skolebenken. Skulle ønske jeg hadde vært smart nok til å gjøre det på den måten, fikk tilbud om å søke om uføretrygd for 11 år siden, da hadde jeg fått ung ufør og. Men siden jeg ikke var klar for det, og virkelig ønsket å jobbe. Så prøvde jeg mye forskjellig, endte med deltidstudier, men Nav støttet jo ikke dette, så jeg måtte jobbe ved siden av. Og gikk på en stor smell til slutt. Så ble ufør i høst, og samme hvor mye jeg ønsker å jobbe, så er jeg nå for syk til å jobbe.

Anonymkode: 47f0c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får jo 6 mnd og 30 000 dekket? 

Anonymkode: 4a326...26d

Ja. Og nav går ikke med på de siste 6 mnd. I tillegg betaler de ikke et halvt årsstudie. Det er ikke sånn at de gir meg 30 000. De får fakturaen og betaler den

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bli ufør, så kan du da ta en bachelor grad, og så få deg jobb. 

Ene venninnen min ble nylig ufør, og 6 mnd etter hun ble ufør, satte hun seg på skolebenken. Skulle ønske jeg hadde vært smart nok til å gjøre det på den måten, fikk tilbud om å søke om uføretrygd for 11 år siden, da hadde jeg fått ung ufør og. Men siden jeg ikke var klar for det, og virkelig ønsket å jobbe. Så prøvde jeg mye forskjellig, endte med deltidstudier, men Nav støttet jo ikke dette, så jeg måtte jobbe ved siden av. Og gikk på en stor smell til slutt. Så ble ufør i høst, og samme hvor mye jeg ønsker å jobbe, så er jeg nå for syk til å jobbe.

Anonymkode: 47f0c...e8e

Nav anbefaler meg ikke dette. De sier jeg risikerer å betale tilbake det jeg mottar i uføretrygd fordi jeg, ved å ta skole, beviser at jeg ikke er ufør.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nav anbefaler meg ikke dette. De sier jeg risikerer å betale tilbake det jeg mottar i uføretrygd fordi jeg, ved å ta skole, beviser at jeg ikke er ufør.

Anonymkode: a6062...01f

Det er tull. 
Dette er fra nav selv: 

" Uføretrygd er en ytelse som er ment å dekke livsopphold for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.

Når trygden tilstås, skal man ta stilling til i hvilken grad inntektsevnen er nedsatt, og dette vil ofte baseres på eventuell restarbeidsevne som vises gjennom aktivitet man har eller kunne hatt. Dette vil typisk være arbeid, men kan også være studieinnsats som er av en slik art og grad at man må anta at tilsvarende innsats kunne ha vært benyttet i inntektsgivende arbeid om man ønsket. Ved tilståelse av ytelsen kan med andre ord studier og jobb i enkelte sammenhenger sidestilles.

Når uføretrygd vel er tilstått, er situasjonen noe annerledes. Etter nytt regelverk fra 01.01.15, vil ikke lenger retten til ytelsen revurderes ved arbeidsinntekt, slik som før. Nå justeres kun utbetalingsgraden ut fra pensjonsgivende inntekt for perioden. Dette innebærer altså i utgangspunktet at annen aktivitet som ikke medfører at man får PGI ikke vanligvis vil påvirke utbetalingen av uføretrygden.

Det er imidlertid fremdeles sånn at NAV kan revurdere ytelsen ved annen aktivitet som tilsier at det har vært "vesentlige endringer" i forhold som er av betydning for retten til ytelsen, se folketrygdloven § 21-6. Dette innebærer at for eksempel et omfangsrikt, fullt studieløp til normert tid vil kunne anses som en vesentlig endring, dersom det er klart at dette tilsier at det har tilkommet en inntektsevne som ellers kunne vært brukt i jobb. Tiltak i regi av NAV, eller mindre kursmoduler vil typisk ikke oppfattes som slike vesentlige endringer.»

Uansett, et årstudium burde vel gå? 590kr i semesteravgift. Bøker kan du låne på biblioteket eller kjøpe brukt billig :) 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tull. 
Dette er fra nav selv: 

" Uføretrygd er en ytelse som er ment å dekke livsopphold for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.

Når trygden tilstås, skal man ta stilling til i hvilken grad inntektsevnen er nedsatt, og dette vil ofte baseres på eventuell restarbeidsevne som vises gjennom aktivitet man har eller kunne hatt. Dette vil typisk være arbeid, men kan også være studieinnsats som er av en slik art og grad at man må anta at tilsvarende innsats kunne ha vært benyttet i inntektsgivende arbeid om man ønsket. Ved tilståelse av ytelsen kan med andre ord studier og jobb i enkelte sammenhenger sidestilles.

Når uføretrygd vel er tilstått, er situasjonen noe annerledes. Etter nytt regelverk fra 01.01.15, vil ikke lenger retten til ytelsen revurderes ved arbeidsinntekt, slik som før. Nå justeres kun utbetalingsgraden ut fra pensjonsgivende inntekt for perioden. Dette innebærer altså i utgangspunktet at annen aktivitet som ikke medfører at man får PGI ikke vanligvis vil påvirke utbetalingen av uføretrygden.

Det er imidlertid fremdeles sånn at NAV kan revurdere ytelsen ved annen aktivitet som tilsier at det har vært "vesentlige endringer" i forhold som er av betydning for retten til ytelsen, se folketrygdloven § 21-6. Dette innebærer at for eksempel et omfangsrikt, fullt studieløp til normert tid vil kunne anses som en vesentlig endring, dersom det er klart at dette tilsier at det har tilkommet en inntektsevne som ellers kunne vært brukt i jobb. Tiltak i regi av NAV, eller mindre kursmoduler vil typisk ikke oppfattes som slike vesentlige endringer.»

Uansett, et årstudium burde vel gå? 590kr i semesteravgift. Bøker kan du låne på biblioteket eller kjøpe brukt billig :) 

Anonymkode: 4a326...26d

Det du siterer bekrefter jo det jeg sier. Om jeg tar skole, og kunne jobbet de årene jeg tar skole og mottar trygd, så kan det regnes som vesentlige endringer, som igjen gjør at nav kan revurdere ytelsen. 
Jeg har råd til å ta mange studier med studieavgift, men når man mottar penger fra nav, så skal de være en del av denne prosessen og de skal godkjenne den før man starter opp. Nav ønsker ikke lenger å godkjenne lange utdannelser.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du siterer bekrefter jo det jeg sier. Om jeg tar skole, og kunne jobbet de årene jeg tar skole og mottar trygd, så kan det regnes som vesentlige endringer, som igjen gjør at nav kan revurdere ytelsen. 
Jeg har råd til å ta mange studier med studieavgift, men når man mottar penger fra nav, så skal de være en del av denne prosessen og de skal godkjenne den før man starter opp. Nav ønsker ikke lenger å godkjenne lange utdannelser.

Anonymkode: a6062...01f

Å starte medisin eller juss kan bli sett på som vesentlig endring. Lettere studier er det ikke. Tror ærlig talt det mest er viljen det står på nå. Du får masse gode råd og leser noe negativt ut av alt. Hvis du virkelig vil, klarer du det. Vil du ikke, så fortsetter du i trakten du er i nå og ender på sosialen om du ikke får innvilget ufør. 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å starte medisin eller juss kan bli sett på som vesentlig endring. Lettere studier er det ikke. Tror ærlig talt det mest er viljen det står på nå. Du får masse gode råd og leser noe negativt ut av alt. Hvis du virkelig vil, klarer du det. Vil du ikke, så fortsetter du i trakten du er i nå og ender på sosialen om du ikke får innvilget ufør. 

Anonymkode: 4a326...26d

Etter å ha hatt sikkert 10 møter med nav hvor jeg har foreslått mye av det samme som legges frem her uten å få dette igjennom, så mister man motet. De har slått ned på alt mulig jeg har foreslått. Til slutt foreslo de 6 mnd med fagskole. DA skulle jeg få jobb. Men det har altså ikke hjulpet noe. Etter over 100 søknader jeg ikke en gang får svar på, så mister man mer mot. Etter nye møter med nav hvor de sier jeg vil miste aap om jeg starter på høyskole, mister man mer mot. Når de til slutt sier «kan du ikke bare se til å bli ufør», så gir man nesten opp. 
Da tenkte jeg at jeg kanskje kunne finne en utdannelse jeg kan ta, og betale selv. Den må altså være på maks 6 mnd og ikke være dyr. Så da tenkte jeg å spørre her inne om noen vet om korte utdannelser med jobbmulighet til en billig penge, alternativt på maks 30 000 jeg kan ta. Ingen av svarene jeg har fått er svar på det.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter å ha hatt sikkert 10 møter med nav hvor jeg har foreslått mye av det samme som legges frem her uten å få dette igjennom, så mister man motet. De har slått ned på alt mulig jeg har foreslått. Til slutt foreslo de 6 mnd med fagskole. DA skulle jeg få jobb. Men det har altså ikke hjulpet noe. Etter over 100 søknader jeg ikke en gang får svar på, så mister man mer mot. Etter nye møter med nav hvor de sier jeg vil miste aap om jeg starter på høyskole, mister man mer mot. Når de til slutt sier «kan du ikke bare se til å bli ufør», så gir man nesten opp. 
Da tenkte jeg at jeg kanskje kunne finne en utdannelse jeg kan ta, og betale selv. Den må altså være på maks 6 mnd og ikke være dyr. Så da tenkte jeg å spørre her inne om noen vet om korte utdannelser med jobbmulighet til en billig penge, alternativt på maks 30 000 jeg kan ta. Ingen av svarene jeg har fått er svar på det.

Anonymkode: a6062...01f

Hvis du likevel skal betale selv, hvorfor ikke gi deg selv 1 år? Det finnes omtrent ingen utdannelser som gir deg det du er ute etter (selv om du ikke vil utdype hva du vil og kan) på 6 måneder. Søk praksis i kommunen. Du belager deg litt mye på nav. Og om leddgikten din er så framskreden som du hevder, vil du da i det hele tatt klare utdannelse og jobb? 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da tenkte jeg at jeg kanskje kunne finne en utdannelse jeg kan ta, og betale selv. Den må altså være på maks 6 mnd og ikke være dyr. Så da tenkte jeg å spørre her inne om noen vet om korte utdannelser med jobbmulighet til en billig penge, alternativt på maks 30 000 jeg kan ta. Ingen av svarene jeg har fått er svar på det.

Anonymkode: a6062...01f

Skyldes sannsynligvis at the quick fix ikke finnes. Hadde det eksistert et halvtårskurs som ga jobbgaranti, ville vel ingen ha giddet å begynne på universitetet. 

Men hva om du bruker det halve året på å lære deg fotografering, og så går du i gang som frilansjournalist? Du skriver jo godt, har samfunnsrelevant utdannelse og trenger ikke jobbe på dårlige dager dersom du skal skrive for en avis eller et fagblad.

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du helseplager? Hvis ikke, så meld deg inn i vikarbyrå. Nok av jobbing i for eks bhg. 

Anonymkode: ead69...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...