Gå til innhold

Jeg trenger mer utdannelse, men har ingen penger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er de utdanningene du har da? Gi oss litt mer info, så kan du få mer konkrete tips.

Anonymkode: ecdf7...311

Det har vel ikke noe å si. Jeg kan ikke bruke den ene og den andre er ikke god nok til å gi jobb. 
Jeg har leddgikt, kronisk migrene og ptsd som gjør at jeg nå er på aap. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel ikke noe å si. Jeg kan ikke bruke den ene og den andre er ikke god nok til å gi jobb. 
Jeg har leddgikt, kronisk migrene og ptsd som gjør at jeg nå er på aap. 

Anonymkode: a6062...01f

Det har noe å si fordi det kan hende det er mulig å bruke deler av elle hele den utdanningen du har sammen med noe annet slik at du enkelt kan komme ove på noe du kunne klare.

Ta et eksempel. Om du var veterinær kunne kanskje noen få vekttall med offentlig forvaøtning være det som skulle til for å gi deg jobb i mattilsynet.

Anonymkode: c32b6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må jo ikke det. Jeg får ingen jobber (beskrevet i det første innlegget mitt) uten utdannelse. Det er ikke bare ved høyere utdanning man får studielån. All utdannelse etter grunnskolen kan man ta opp studielån til. Jeg får ikke mer studielån. 

Anonymkode: a6062...01f

Så du får ikke noe som helst deltidsjobb? Ikke butikk, assistent skole/bhg, kafé? Da må du kanskje flytte? 

Anonymkode: 16413...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel ikke noe å si. Jeg kan ikke bruke den ene og den andre er ikke god nok til å gi jobb. 
Jeg har leddgikt, kronisk migrene og ptsd som gjør at jeg nå er på aap. 

Anonymkode: a6062...01f

Og derfor ville der være meget opplysende om du sa hva de utdanningene var. Kanskje noen av oss vet av en videreutdanning du ikke har hørt om. 

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med en butikkjobb? 

Anonymkode: 4aa15...9cf

Jeg kan ikke jobbe i butikk dessverre

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har noe å si fordi det kan hende det er mulig å bruke deler av elle hele den utdanningen du har sammen med noe annet slik at du enkelt kan komme ove på noe du kunne klare.

Ta et eksempel. Om du var veterinær kunne kanskje noen få vekttall med offentlig forvaøtning være det som skulle til for å gi deg jobb i mattilsynet.

Anonymkode: c32b6...bc0

Jeg har ingen utdannelse jeg kan bygge videre på dessverre. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du får ikke noe som helst deltidsjobb? Ikke butikk, assistent skole/bhg, kafé? Da må du kanskje flytte? 

Anonymkode: 16413...a27

Jeg har mange typer jobber jeg ikke kan gjøre grunnet sykdom

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor ville der være meget opplysende om du sa hva de utdanningene var. Kanskje noen av oss vet av en videreutdanning du ikke har hørt om. 

Anonymkode: ecdf7...311

Jeg er utdannet i yrkesfag, og senere innen kontor/administrasjon og noe jus. Utdanningene er dessverre ikke gode nok til at jeg kommer først i køen. Jeg har søkt på over 100 stillinger det siste året. Før det fikk jeg bare korte vikariat, men det holder ikke i lengden når det er 6 mnd uten inntekt mellom dem. Derfor trenger jeg å fullføre bachlor så jeg kan få en jobb, men det er 3 nye år. De to jeg har er ikke på samme studie

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo veldig lite gjennomtenkt å ta en utdannelse du ikke får jobb i?? Da søker du høyskole, sykepleier f.eks. Koster ca 1000 lappen hvert semester.

Anonymkode: 7bfdd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo veldig lite gjennomtenkt å ta en utdannelse du ikke får jobb i?? Da søker du høyskole, sykepleier f.eks. Koster ca 1000 lappen hvert semester.

Anonymkode: 7bfdd...caa

Jeg var jo fullstendig klar over at jeg ikke ville få jobb innen dette da jeg tok utdannelsen..... 

Jeg kan søke både høyskole og universitet, men jeg har ikke en jobb som kan betale utdannelsen og nav stopper aap om jeg begynner på skole. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har både et yrkesfag, kontor/administrasjon og litt jus, og ikke noe av det er mulig å bygge videre på for å få en utdanning som kan gi deg jobb? Det klarer jeg rett og slett ikke å tro på.

Anonymkode: c32b6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har både et yrkesfag, kontor/administrasjon og litt jus, og ikke noe av det er mulig å bygge videre på for å få en utdanning som kan gi deg jobb? Det klarer jeg rett og slett ikke å tro på.

Anonymkode: c32b6...bc0

Kan selvsagt starte på nytt, men nav vil ikke la meg gå de siste 2 årene og beholde aap

21 minutter siden, sug lut skrev:

Det største problemet ditt er vel i bunn og grunn nei-hatten.

Neida. Hvis du ser svarene her, så ser du at de ikke samsvarer med opplysningene jeg har gitt.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan selvsagt starte på nytt, men nav vil ikke la meg gå de siste 2 årene og beholde aap

Neida. Hvis du ser svarene her, så ser du at de ikke samsvarer med opplysningene jeg har gitt.

Anonymkode: a6062...01f

Men kanskje det finnes noe som tar bare 6 mnd og som kan gi deg jobb. Det trenger ikke nødvendig vis være en bachelorgrad.

Hva sier Nav om dine muligheter da?

Anonymkode: c32b6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kanskje det finnes noe som tar bare 6 mnd og som kan gi deg jobb. Det trenger ikke nødvendig vis være en bachelorgrad.

Hva sier Nav om dine muligheter da?

Anonymkode: c32b6...bc0

Jeg har sett igjennom alt mulig. Finner ikke noe som passer og som gir jobb. 
Nav sier jeg kan få 6 mnd om det ikke koster over 30 000 og sikrer jobb. Jeg må finne utdannelsen selv. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett igjennom alt mulig. Finner ikke noe som passer og som gir jobb. 
Nav sier jeg kan få 6 mnd om det ikke koster over 30 000 og sikrer jobb. Jeg må finne utdannelsen selv. 

Anonymkode: a6062...01f

Hva kan du få jobb med, da? Du har en hva slags fagskole? Og juss og adm? Hva sier arbeidsmarkedet at du trenger? Det er gratis   å studere, altså.

Anonymkode: 65eba...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett igjennom alt mulig. Finner ikke noe som passer og som gir jobb. 
Nav sier jeg kan få 6 mnd om det ikke koster over 30 000 og sikrer jobb. Jeg må finne utdannelsen selv. 

Anonymkode: a6062...01f

Nav kan ikke kreve at utdannelsen skal «sikre» deg jobb. Det er det ingen utdannelser som gjør... 

snakk med en annen saksbehandler, for det der er feil regelanvendelse.

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror du misforstår eller ikke helt vet hvordan høyere utdanning fungerer. For det er slettes ikke alle bachelorgrader som har obligatorisk oppmøte. Veldig mange retninger kan du studere hjemme (f.eks på kvelder og i helger), levere inn evt. obligatorisk arbeid og møte opp på eksamen. Dette kan man gjøre ved siden av jobb. 

Men først og fremst må du jo finne ut hva du vil og hva som finnes i markedet hvor du bor. Deretter kan du undersøke hvilke tilbud den lokale skolen har og om noe passer deg. Eventuelt kan du undersøke nettstudier. 

Fagskoler, kortere studier og kurs er som regel bare tull. Veldig få som får napp på jobb slik. 

Anonymkode: 8e6a3...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett igjennom alt mulig. Finner ikke noe som passer og som gir jobb. 
Nav sier jeg kan få 6 mnd om det ikke koster over 30 000 og sikrer jobb. Jeg må finne utdannelsen selv. 

Anonymkode: a6062...01f

Da mener de du bør klare deg med det. Du kan kanskje ikke få den utdanningen eller jobben du har mest lyst på, men de mener det bør væte nok til at du kan få en jobb du kan leve av. 

Garanyert jobb er det jo ikke så enkelt å få til. Der mener de nok bare at det skal være realistisk å få jobb etterpå.

Anonymkode: c32b6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg tror du misforstår eller ikke helt vet hvordan høyere utdanning fungerer. For det er slettes ikke alle bachelorgrader som har obligatorisk oppmøte. Veldig mange retninger kan du studere hjemme (f.eks på kvelder og i helger), levere inn evt. obligatorisk arbeid og møte opp på eksamen. Dette kan man gjøre ved siden av jobb. 

Men først og fremst må du jo finne ut hva du vil og hva som finnes i markedet hvor du bor. Deretter kan du undersøke hvilke tilbud den lokale skolen har og om noe passer deg. Eventuelt kan du undersøke nettstudier. 

Fagskoler, kortere studier og kurs er som regel bare tull. Veldig få som får napp på jobb slik. 

Anonymkode: 8e6a3...561

Jeg vet hvordan det fungerer. men mulig du ikke forstår helt hva jeg skriver? 
Jeg har per i dag ingen jobb. Jeg mottar aap. Jeg har søkt over 100 jobber som jeg egentlig kan bruke utdannelsen jeg har til, men jeg når aldri helt opp. Jeg får lov av nav å ta små kurs og evt kortvarig fagskole på maks 6 mnd. Dette har jeg allerede, og det gir ingen jobb. Nav stopper aap om jeg starter på utdanning de ikke har godkjent, og blant det de ikke godkjenner er høyskole/universitet. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da mener de du bør klare deg med det. Du kan kanskje ikke få den utdanningen eller jobben du har mest lyst på, men de mener det bør væte nok til at du kan få en jobb du kan leve av. 

Garanyert jobb er det jo ikke så enkelt å få til. Der mener de nok bare at det skal være realistisk å få jobb etterpå.

Anonymkode: c32b6...bc0

De mener ikke at jeg bør klare meg med det. De er egentlig enig i at jeg må ha mer, men de har ikke lov å tilby det fordi de kun bidrar til kortere utdanning på maks 6 mnd. De omskolerer ikke de som har startet på høyere utdannelse lenger. De bare hjelper de med kurs sol gir mer kunnskap

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett igjennom alt og ingenting passer? Betyr dette at du utelukkende søker jobber som passer den utdanning du har? I såfall må du endre der først. Søke likevel. 
 

Du kan fint klare deg på studielån/stipend om du virkelig virkelig vil. 8290+ca 4000 i ekstrastipend siden du ikke kan jobbe ved siden av. Jeg har tre barn, studielån fra før og klarer meg ganske godt. Selv om jeg er for syk for de fleste jobber, forventer jeg faktisk ikke at nav skal betale ytterligere utdanning for meg. Og jeg ser verdien av litt trange kår under utdannelse og deretter jobb som fungerer og grei lønn. 
 

Og nå ligger det vel nye regler for eldre studenter på trappen med enda bedre muligheter. 
 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/no-blir-det-enklare-a-fa-studielan-som-vaksen/id2671983/

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har sett igjennom alt og ingenting passer? Betyr dette at du utelukkende søker jobber som passer den utdanning du har? I såfall må du endre der først. Søke likevel. 
 

Du kan fint klare deg på studielån/stipend om du virkelig virkelig vil. 8290+ca 4000 i ekstrastipend siden du ikke kan jobbe ved siden av. Jeg har tre barn, studielån fra før og klarer meg ganske godt. Selv om jeg er for syk for de fleste jobber, forventer jeg faktisk ikke at nav skal betale ytterligere utdanning for meg. Og jeg ser verdien av litt trange kår under utdannelse og deretter jobb som fungerer og grei lønn. 
 

Og nå ligger det vel nye regler for eldre studenter på trappen med enda bedre muligheter. 
 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/no-blir-det-enklare-a-fa-studielan-som-vaksen/id2671983/

Anonymkode: 4a326...26d

Jeg søkte først jobber som passet for utdanningen, så senket jeg kravene og søkte både jobber som passer til utdannelsen og jobber som passer til helsen. Keg har allerede 400 000 i studielån og dersom man er ferdig utdannet før man fyller 45, så får jeg ikke mer enn 100 000 til og det går ikke å leve på det. Jeg har i tillegg huslån og andre utgifter + jeg er alene med 3 barn. Jeg hadde en god jobb frem til jeg ble syk. Etter et år med sykmelding og 6 mnd på aap, så valgte arbeidsplassen å foreslå avtale om at jeg sa opp mot at jeg fikk dekket beløpet mellom aap og lønn det neste året. Alternativet var å bli oppsagt. 
Det er ikke spesielt mange jobber jeg kan ta med de utfordringene jeg har. Leddgikten er dessverre ganske langt fremskreden, men jeg har ikke noe ønske om å bli ufør. Nav har et ønske om at jeg blir det, og det var vel der konflikten mellom oss startet. Jeg sa at jeg kunne søke ufør og ta utdannelse mens jeg mottok uførestønaden. Det kunne de fortelle at ikke ville være enkelt for meg. De kan nemlig avslutte uføretrygd om de mener jeg er frisk nok til å jobbe, og det å gå på skole kan være frisk nok til å jobbe. Orker man skole, ønsker man og orker man jobb.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg søkte først jobber som passet for utdanningen, så senket jeg kravene og søkte både jobber som passer til utdannelsen og jobber som passer til helsen. Keg har allerede 400 000 i studielån og dersom man er ferdig utdannet før man fyller 45, så får jeg ikke mer enn 100 000 til og det går ikke å leve på det. Jeg har i tillegg huslån og andre utgifter + jeg er alene med 3 barn. Jeg hadde en god jobb frem til jeg ble syk. Etter et år med sykmelding og 6 mnd på aap, så valgte arbeidsplassen å foreslå avtale om at jeg sa opp mot at jeg fikk dekket beløpet mellom aap og lønn det neste året. Alternativet var å bli oppsagt. 
Det er ikke spesielt mange jobber jeg kan ta med de utfordringene jeg har. Leddgikten er dessverre ganske langt fremskreden, men jeg har ikke noe ønske om å bli ufør. Nav har et ønske om at jeg blir det, og det var vel der konflikten mellom oss startet. Jeg sa at jeg kunne søke ufør og ta utdannelse mens jeg mottok uførestønaden. Det kunne de fortelle at ikke ville være enkelt for meg. De kan nemlig avslutte uføretrygd om de mener jeg er frisk nok til å jobbe, og det å gå på skole kan være frisk nok til å jobbe. Orker man skole, ønsker man og orker man jobb.

Anonymkode: a6062...01f

Dette er hvertfall feil. 

Anonymkode: 4a326...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hvertfall feil. 

Anonymkode: 4a326...26d

Feil? Er det virkelig sånn at man kan studere og samtidig motta masse penger fra Nav? Det er jo helt tullete... Hvis man er frisk nok til å studere, så er man da i stand til å arbeide. 

Anonymkode: 16413...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hvertfall feil. 

Anonymkode: 4a326...26d

Hva er poenget med å utdanne seg om man er ufør om ikke man planlegger å begynne å jobbe etter utdannelsen?

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel ikke noe å si. Jeg kan ikke bruke den ene og den andre er ikke god nok til å gi jobb. 
Jeg har leddgikt, kronisk migrene og ptsd som gjør at jeg nå er på aap. 

Anonymkode: a6062...01f

Kanskje det er uføretrygd du skal over på? 

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...