Gå til innhold

Jeg trenger mer utdannelse, men har ingen penger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke råd til å utdanne meg mer, men heller ingen utdannelse der jeg kan tjene penger. Nav vil ikke betale utdannelse lenger enn 6 mnd for meg. Kun kortsiktig fordi jeg har utdannelse. 
 

Jeg har studiekompetanse og to år på høyskole. Jeg har også et år på fagskole, men får altså ikke jobb med dette. Jeg ba nav om hjelp med utdannelse så jeg kan komme meg ut av systemet deres, men det kunne de ikke. 
 

Forslag til billig utdannelse? Jeg må langt under det de mest kjente har i pris. Kan betale kun 2-500 i mnd for skole før det går utover barna.

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, sug lut skrev:

Ta studielån. Det har alle vi andre gjort.

Det er aldersgrenser for slikt, og jeg betaler allerede på det jeg har

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Så du er over 65?

Over 45 ved avsluttet utdanning, og 400 000 fra før

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Over 45 ved avsluttet utdanning, og 400 000 fra før

Anonymkode: a6062...01f

400 000 for to år på høyskole?

Anonymkode: 0cdf2...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok nettopp en mastergrad ved en høyskole. Tok den ved siden av full jobb. Koster meg ca. 3000 kr per semester i semesteravgift og bøker (lånte mest på biblioteket).

Anonymkode: 0cdf2...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søker deg jo bare inn på universitet/høyskole og studerer ved siden av jobb? Er det vi andre gjør.. 

Anonymkode: 8e6a3...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ba nav om hjelp med utdannelse så jeg kan komme meg ut av systemet deres, men det kunne de ikke. 

Mulig det er holdningen heller enn utdannelsen din som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste studier er jo gratis i Norge. Det vil si at du betaler studieavgift og bøker. Mange nett-og samlingsbasert studier som kan kombineres med jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

400 000 for to år på høyskole?

Anonymkode: 0cdf2...107

Hvor har du det fra?

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra?

Anonymkode: a6062...01f

Du sier jo selv at du har 2 år høyskole og 400 000 i gjeld... Hvor ellers har du fått all studiegjelda fra? Du må jobbe ved siden av studiene, slik alle vi andre må. Evt spe på med mer studielån. 

Anonymkode: 16413...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok nettopp en mastergrad ved en høyskole. Tok den ved siden av full jobb. Koster meg ca. 3000 kr per semester i semesteravgift og bøker (lånte mest på biblioteket).

Anonymkode: 0cdf2...107

Men da må du vel også møte opp på skolen til undervisning?

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du søker deg jo bare inn på universitet/høyskole og studerer ved siden av jobb? Er det vi andre gjør.. 

Anonymkode: 8e6a3...561

Det har jeg gjort Og kommet inn, men måtte takke nei til plassen for nav betaler ikke aap i de årene jeg tar utdannelsen

12 minutter siden, HeiteH skrev:

Mulig det er holdningen heller enn utdannelsen din som er problemet.

Forklar?

4 minutter siden, steinbukk30 skrev:

De aller fleste studier er jo gratis i Norge. Det vil si at du betaler studieavgift og bøker. Mange nett-og samlingsbasert studier som kan kombineres med jobb. 

Men å studere mens man får aap er ikke så enkelt

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fengselsbetjent, brannkonstabel og flygeleder kan du bli med betalt utdanning.

Anonymkode: c32b6...bc0

Jeg har alltid hatt lyst å være fengselsbetjent, men jeg har leddgikt, så det er ikke mulig. Flygeleder hadde nok kunne fungert, men det er ingen jobber som det i nærheten. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier jo selv at du har 2 år høyskole og 400 000 i gjeld... Hvor ellers har du fått all studiegjelda fra? Du må jobbe ved siden av studiene, slik alle vi andre må. Evt spe på med mer studielån. 

Anonymkode: 16413...a27

Jeg må jo ikke det. Jeg får ingen jobber (beskrevet i det første innlegget mitt) uten utdannelse. Det er ikke bare ved høyere utdanning man får studielån. All utdannelse etter grunnskolen kan man ta opp studielån til. Jeg får ikke mer studielån. 

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier jo selv at du har 2 år høyskole og 400 000 i gjeld... Hvor ellers har du fått all studiegjelda fra? Du må jobbe ved siden av studiene, slik alle vi andre må. Evt spe på med mer studielån. 

Anonymkode: 16413...a27

Du vet det, at enkelte steder i landet må man flytte hjemmefra for å gå på VGS, og ikke alle foreldre har råd til å betale for hybel osv da, slik at man må ta opp studielån allerede da...

Anonymkode: 7794e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg ned nav. Har selv en revmatisk diagnose og fikk skole uten problem. Kjenner to med bachelor som fikk nye 3 år grunnet helse.

Anonymkode: 4c423...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke gi deg ned nav. Har selv en revmatisk diagnose og fikk skole uten problem. Kjenner to med bachelor som fikk nye 3 år grunnet helse.

Anonymkode: 4c423...de3

De begrunner det med at jeg allerede har utdannelse. De har forøvrig betalt fagskolen, men fant ut etter at de tilbød meg den og hadde startet at den ikke ga noen de hadde sendt dit jobb

Anonymkode: a6062...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en bachelorgrad deltid, og vi var flere voksne der, som jobbet ganske mye ved siden av studiet. Noen av oss var og alene med barn. Det var undervisning 2 dager i uken, så da har man 3 dager og helger man kan jobbe. 

Anonymkode: 47f0c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tok en bachelorgrad deltid, og vi var flere voksne der, som jobbet ganske mye ved siden av studiet. Noen av oss var og alene med barn. Det var undervisning 2 dager i uken, så da har man 3 dager og helger man kan jobbe. 

Anonymkode: 47f0c...e8e

Så var det å få jobb da. Blandt alle andre helvetes mennesker som vil ha samme jobb

Anonymkode: 3388e...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er aldersgrenser for slikt, og jeg betaler allerede på det jeg har

Anonymkode: a6062...01f

Nei, det er ikke aldersgrense på slikt. Og det nye lånet du tar opp blir lagt til det du allerede har. Når du studerer videre med studielån, slipper du dessuten å betale videre ned på lånet ditt frem til du er ferdig på skolen. (Unntaket er hvis du ikke lengre har rett på studielån fordi du har brukt maks antall semestere allerede eller ikke har klart å betjene lånet slik at det er overført til Statens Innkrevingssentral)

Hvis du har mulighet til å både få og en klare jobb i f.eks. butikk eller på cafe med den utdannelsen du har, så er det ikke NAV sin jobb å betale videreutdanningen din. Da må du belage deg på å ta studielån og jobbe litt ved siden av, eventuelt kunne motta overgangsstønad som supplement til studielånet en periode dersom du har barn under 8 år og ikke har brukt opp retten til den allerede. Eventuelt jobbe nesten fullt og studere på deltid.

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke gi deg ned nav. Har selv en revmatisk diagnose og fikk skole uten problem. Kjenner to med bachelor som fikk nye 3 år grunnet helse.

Anonymkode: 4c423...de3

Da er årsaken gjerne den at utdannelsen de allerede har ikke gir muligheter for jobb som er forenlig med de helseplagene eller utfordringene de har.

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men da må du vel også møte opp på skolen til undervisning?

Det har jeg gjort Og kommet inn, men måtte takke nei til plassen for nav betaler ikke aap i de årene jeg tar utdannelsen

Forklar?

Men å studere mens man får aap er ikke så enkelt

Jeg har alltid hatt lyst å være fengselsbetjent, men jeg har leddgikt, så det er ikke mulig. Flygeleder hadde nok kunne fungert, men det er ingen jobber som det i nærheten. 

Anonymkode: a6062...01f

Hun skriver at du må studere ved siden av jobb, og du sier at det har du forsøkt ved å prøve å få NAV til å la deg beholde AAP? Lønnsinntekt og AAP er ikke det samme.

Anonymkode: c8a8e...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke råd til å utdanne meg mer, men heller ingen utdannelse der jeg kan tjene penger. Nav vil ikke betale utdannelse lenger enn 6 mnd for meg. Kun kortsiktig fordi jeg har utdannelse. 
 

Jeg har studiekompetanse og to år på høyskole. Jeg har også et år på fagskole, men får altså ikke jobb med dette. Jeg ba nav om hjelp med utdannelse så jeg kan komme meg ut av systemet deres, men det kunne de ikke. 
 

Forslag til billig utdannelse? Jeg må langt under det de mest kjente har i pris. Kan betale kun 2-500 i mnd for skole før det går utover barna.

Anonymkode: a6062...01f

Hva er de utdanningene du har da? Gi oss litt mer info, så kan du få mer konkrete tips.

Anonymkode: ecdf7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...