Gå til innhold

Ydmykende å måtte tjene penger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det med meg? Ikke misforstå. Jeg går ikke inn i butikker og tenker at de er slaver og mååååå tjene penger. 
Eller om de fleste andre. 
Men man bruker jo av tiden sin der. Og tjener kanskje ganske lite? Sånn egentlig...

Jeg tenker på at en del på min alder nå eier leiligheter. Jeg er ikke i nærheten av å ha råd. Føler jeg har veldig lite kontroll på livet egentlig. Finnes måter å tjene penger på men dette er småpenger og jeg føler meg latterlig som har bruk for disse småpengene ? Altså....jeg ser verdien i en krone liksom. Tenker at om jeg fant en krone hver time så ville det jo blitt 24 kr på en dag. Ila en uke ville det jo blitt litt :)) bedre enn å bare sitte inne og tenke på at man ikke har inntekt atm. Men er ikke dette utrolig stusselig?

Anonymkode: e7971...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hva er det med meg? Ikke misforstå. Jeg går ikke inn i butikker og tenker at de er slaver og mååååå tjene penger. 
Eller om de fleste andre. 
Men man bruker jo av tiden sin der. Og tjener kanskje ganske lite? Sånn egentlig...

Jeg tenker på at en del på min alder nå eier leiligheter. Jeg er ikke i nærheten av å ha råd. Føler jeg har veldig lite kontroll på livet egentlig. Finnes måter å tjene penger på men dette er småpenger og jeg føler meg latterlig som har bruk for disse småpengene ? Altså....jeg ser verdien i en krone liksom. Tenker at om jeg fant en krone hver time så ville det jo blitt 24 kr på en dag. Ila en uke ville det jo blitt litt :)) bedre enn å bare sitte inne og tenke på at man ikke har inntekt atm. Men er ikke dette utrolig stusselig?

Anonymkode: e7971...b83

Sparer di til Tyrkia tur?

Anonymkode: 8ced0...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sparer di til Tyrkia tur?

Anonymkode: 8ced0...7aa

Nei. 

Anonymkode: e7971...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med meg? Ikke misforstå. Jeg går ikke inn i butikker og tenker at de er slaver og mååååå tjene penger. 
Eller om de fleste andre. 
Men man bruker jo av tiden sin der. Og tjener kanskje ganske lite? Sånn egentlig...

Jeg tenker på at en del på min alder nå eier leiligheter. Jeg er ikke i nærheten av å ha råd. Føler jeg har veldig lite kontroll på livet egentlig. Finnes måter å tjene penger på men dette er småpenger og jeg føler meg latterlig som har bruk for disse småpengene ? Altså....jeg ser verdien i en krone liksom. Tenker at om jeg fant en krone hver time så ville det jo blitt 24 kr på en dag. Ila en uke ville det jo blitt litt :)) bedre enn å bare sitte inne og tenke på at man ikke har inntekt atm. Men er ikke dette utrolig stusselig?

Anonymkode: e7971...b83

Det er kapitalismen, det. Du selger tida di og får penger i bytte. Sjelden særlig mye av dem, for ellers ville ikke eieren fått nok utbytte etter sin egen målestokk. Men hva er egentlig alternativet? Naturalhusholdning med egne høns og poteter? Masse arbeid det også.

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye av det samme fra gutter som har falt ut av videregående. Sånne jobber er under deres verdighet, selv om de knapt nok fikk fullført ungdomsskole og nå er avhengig av foreldrenes hjelp.

Jeg vet neimen ikke hvor de får denne ideen om at akkurat de (samme med deg) ikke skal behøve å jobbe seg oppover, men få drømmejobben servert.

Sier seg selv at dette blir en veldig selvutslettende strategi. 

Noen av disse modnes heldigvis. Noen blir boende i gutterommet..

Anonymkode: cf67b...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt mye av det samme fra gutter som har falt ut av videregående. Sånne jobber er under deres verdighet, selv om de knapt nok fikk fullført ungdomsskole og nå er avhengig av foreldrenes hjelp.

Jeg vet neimen ikke hvor de får denne ideen om at akkurat de (samme med deg) ikke skal behøve å jobbe seg oppover, men få drømmejobben servert.

Sier seg selv at dette blir en veldig selvutslettende strategi. 

Noen av disse modnes heldigvis. Noen blir boende i gutterommet..

Anonymkode: cf67b...012

Synes dette er et større problem blandt små prinsesser som ikke «takler» vgs, men som i egne øyne er aaaaltfor fine til å nedverdige seg til en hvilken som helst jobb. Kunne ikke falt dem inn å ta fatt i rørleggertanga, hammeren, saga eller begi seg ut på et tak som må fikses i regn og stiv kuling - slik gutta gjerne gjør.

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes dette er et større problem blandt små prinsesser som ikke «takler» vgs, men som i egne øyne er aaaaltfor fine til å nedverdige seg til en hvilken som helst jobb. Kunne ikke falt dem inn å ta fatt i rørleggertanga, hammeren, saga eller begi seg ut på et tak som må fikses i regn og stiv kuling - slik gutta gjerne gjør.

Anonymkode: 210d6...b2e

Den dagen gutta gjerne tørker rumper på gamlehjem skal jeg begynne å beundre dem. 

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen gutta gjerne tørker rumper på gamlehjem skal jeg begynne å beundre dem. 

Anonymkode: c7f43...2cc

... eller etnisk norske jenter? Er knapt en blondine å se i disse yrkene. 

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... eller etnisk norske jenter? Er knapt en blondine å se i disse yrkene. 

Anonymkode: 210d6...b2e

Hvor mange gamlehjem er du inne på ukentlig? 

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange gamlehjem er du inne på ukentlig? 

Anonymkode: c7f43...2cc

Ingen. Men jobber innen utdanning på vgs-nivå. Hvordan det?

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en gutt på ungdomsskolen som droppa ut. Fikk jobb på RIMI, jobbet seg oppover. Ble kjøpmann ganske rask, og tjente gode penger, kjørte dyr Audi mens vi gikk på vgs😊

 

Anonymkode: 40741...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Husker det var en gutt på ungdomsskolen som droppa ut. Fikk jobb på RIMI, jobbet seg oppover. Ble kjøpmann ganske rask, og tjente gode penger, kjørte dyr Audi mens vi gikk på vgs😊

 

Anonymkode: 40741...1dd

Han var sikkert interessant å snakke med i et middagsselskap. Not.

Anonymkode: f879d...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen. Men jobber innen utdanning på vgs-nivå. Hvordan det?

Anonymkode: 210d6...b2e

For da vet du virkelig ikke hvem som jobber der ... 🙄

Jeg var på befaring på ca 15 steder før jul og skal på like mange etter jul. Besøkte ca 25 sykehjem året før. Det jobbet etnisk norske kvinner på alle stedene, unntaksvis én og annen mann, og unntaksvis en kvinne fra Russland el lign. 

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Han var sikkert interessant å snakke med i et middagsselskap. Not.

Anonymkode: f879d...c11

Ikke lite nedlatende du.

Anonymkode: 8ced0...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Anonym bruker said:

Synes dette er et større problem blandt små prinsesser som ikke «takler» vgs, men som i egne øyne er aaaaltfor fine til å nedverdige seg til en hvilken som helst jobb. Kunne ikke falt dem inn å ta fatt i rørleggertanga, hammeren, saga eller begi seg ut på et tak som må fikses i regn og stiv kuling - slik gutta gjerne gjør.

Anonymkode: 210d6...b2e

De er sikkert like ille.

Men akkurat dette med å gro fast på gutterommet med støtte fra Nav er overrepresentert hos gutter.

De guttene jeg snakker om ville heller ikke tenkt at det var flott nok å jobbe på byggeplass...

Anonymkode: cf67b...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For da vet du virkelig ikke hvem som jobber der ... 🙄

Jeg var på befaring på ca 15 steder før jul og skal på like mange etter jul. Besøkte ca 25 sykehjem året før. Det jobbet etnisk norske kvinner på alle stedene, unntaksvis én og annen mann, og unntaksvis en kvinne fra Russland el lign. 

Anonymkode: c7f43...2cc

Jeg vet ganske mye om hvem som utdannet seg innen helse- og oppvekst. Det sier ganske mye at mange klasser må ha forsterket norskopplæring.

Uansett: er det mer ærverdig å jobbe innen helse enn innen bygg og anlegg?

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han var sikkert interessant å snakke med i et middagsselskap. Not.

Anonymkode: f879d...c11

Ja, for mennesker er selvsagt KUN yrket sitt. Finnes ingen andre dimensjoner.

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han var sikkert interessant å snakke med i et middagsselskap. Not.

Anonymkode: f879d...c11

Hadde heller snakka med ham enn deg. 

Anonymkode: 276b6...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han var sikkert interessant å snakke med i et middagsselskap. Not.

Anonymkode: f879d...c11

Antakelig har han mye å snakke om, han har jobbet hardt, kan salg og markedsføring og statistikk, regnskap og personalpolitikk. Han har guts og evne til å ta i et tak. Jeg tror jeg foretrekker ham fremfor deg, jeg liker ikke overlegne folk som tror de er interessante i egenskap av hvilket yrke de har.

Anonymkode: f1a75...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ganske mye om hvem som utdannet seg innen helse- og oppvekst. Det sier ganske mye at mange klasser må ha forsterket norskopplæring.

Uansett: er det mer ærverdig å jobbe innen helse enn innen bygg og anlegg?

Anonymkode: 210d6...b2e

JEG har ikke vurdert det ene som bedre enn det andre. Det er du som kaller jentene «prinsesser» og latterliggjør de elevene som finner det tøft på vgs. Det er du (og de manglende søkerne - der er ikke overvettes mange gutter som søker...) som nedvurderer helse- og omsorgslinja. 

Med de holdningene dine er det rart du jobber med ungdom.

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for mennesker er selvsagt KUN yrket sitt. Finnes ingen andre dimensjoner.

Anonymkode: 210d6...b2e

Joda, men de fleste kremmere er kjedelige.

Anonymkode: c7f43...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ydmykende å måtte tjene penger? Alternativet er da langt mer ydmykende for friske, voksne mennesker. Tenk å ikke kunne forsørge seg selv. 

Anonymkode: 943e5...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedverdigende å tjene penger? Penger trengs og da må de fleste jobbe for dem.

 Og hva er nedverdigende med butikkjobb? Ingenting er så suverent som å komme inn i en butikk og få god hjelp av dyktige folk som kan sine produkt. Og om ingen selger mat til meg hadde det blitt dårlig stell.

Rørleggere, elektrikere, helsefagsarbeidere, barnehageassistenter osv er jo verd sin vekt i gull når de er gode i jobben sin. Det jo sørgelig om folk ser ned på dette.

Det er jo også rimelig arrogant å tro at bare de med høy utdannelse er verd å snakke med. Det vitner om manglende dannelse og et rimelig snevert syn på andre mennesker.

Anonymkode: 80c56...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

JEG har ikke vurdert det ene som bedre enn det andre. Det er du som kaller jentene «prinsesser» og latterliggjør de elevene som finner det tøft på vgs. Det er du (og de manglende søkerne - der er ikke overvettes mange gutter som søker...) som nedvurderer helse- og omsorgslinja. 

Med de holdningene dine er det rart du jobber med ungdom.

Anonymkode: c7f43...2cc

Mens du snakker respektfullt ovenfor gutta som sliter? Det er du som dro inn kjønn.

Jeg har heller aldri sagt at jeg jobber MED ungdom. Jeg jobbet innen utdanning på vgs-nivå. Det er ganske mye arbeid som ikke innebærer direkte kontakt med elevene.

Anonymkode: 210d6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nedverdigende å tjene penger? Penger trengs og da må de fleste jobbe for dem.

 Og hva er nedverdigende med butikkjobb? Ingenting er så suverent som å komme inn i en butikk og få god hjelp av dyktige folk som kan sine produkt. Og om ingen selger mat til meg hadde det blitt dårlig stell.

Rørleggere, elektrikere, helsefagsarbeidere, barnehageassistenter osv er jo verd sin vekt i gull når de er gode i jobben sin. Det jo sørgelig om folk ser ned på dette.

Det er jo også rimelig arrogant å tro at bare de med høy utdannelse er verd å snakke med. Det vitner om manglende dannelse og et rimelig snevert syn på andre mennesker.

Anonymkode: 80c56...c32

lest raskt gjennom tråden og dette er vel det første fornuftige svaret. Jeg interesserer meg nada for de som blir værende på gutterommet. Jeg har inntrykk av at de som blir det sliter med andre ting også. Er det virkelig slik at jobber er under deres verdighet?
Saken min, eller det jeg mener er at jeg føler meg lavintelligent som styres sånn av penger. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få seg en jobb jeg har erfaring med OG som er rimelig enkel å utføre. 
For det andre, at jeg ikke finner på noe eller egner meg til noe man gjør gode penger på irriterer meg grønn! 
Og jeg går faktisk heller på nav enn å ta en jobb jeg mistrives i hvor jeg får like lite som hos nav. 
Jeg gidder ikke lenger å ha dårlig samvittighet  for et samfunn som ikke engang vil gi meg jobb. 
 

Anonymkode: e7971...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...