Gå til innhold

Hva tenker dere om is-moren som har kommet hjem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener Norge har ansvar for sine borgere, også idioter og forbrytere. Hvis lendet de oppholder seg i vil bli kvitt dem bør det være naturlig å ta dem hjem.

Jeg synes hun bør stilles for retten og sansynlig vis straffes og rehabeliteres.

Anonymkode: 814f4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at disse barna blir regnet for norske, for når utlendinger får barn i Norge så kan de ikke sendes tilbake til hjemlandet til foreldrene siden de er født her. 

Anonymkode: d9e97...7f4

Hæ? Det er da virkelig ikke det samme. 

Et barn som er født av to britiske foreldre i Norge kan selvsagt reise til foreldrenes hjemland om de vil det. Man blir dessuten ikke norsk statsborger ved å være født her, med mindre du har en norsk forelder.

Tilsvarende vil eksempelvis et barn født av to norske statsborgere i Storbritannia selvsagt bli norsk statsborger.

Anonymkode: 71749...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi forutsetter at mor faktisk er terrorist: gir det større grunn til å gi henne lov til å fortsette å la barna leve slik?

Hvordan hadde du eventuelt tenkt å hente disse barna ut uten mors hjelp?

Hva mors intensjoner er er igrunn knekkende likegyldig hvis vi setter barnas beste først, ser du det? Når det er sagt vil jeg anta at å hente henne hjem gir større sjanse for rehabilitering enn å la henne bli og dømmes i det som neppe kan defineres som en rettsstat, men det er igrunnen en annen diskusjon.

Anonymkode: 71749...27e

Mors intensjoner er selvfølgelig ikke "knekkende likegyldig"..Er det knekkende likegyldig om eksempelvis en terrorist planlegger en terrorhandling i løpet av de neste årene? 

Forbrytelsene hun har gjort i andre land, burde kunne dømmes der. Ikke småting hun har vært med på akkurat.. At det ikke er en rettsstat er ingen unnskyldning. Det er MYE det landet hun selv valgte å reise til er og ikke er sammenlignet med Norge, og jeg er i utgangspunktet for at man skulle kunne rekke ut ei hånd til mennesker som har tråkket feil. Men mtp alt IS står for, så nei.. Og også mtp at de som har hatt tilknytning til IS og blitt stilt for retten i Norge, har ALLE løyet om sin medvirkning, hva IS gjorde, og alt annet som kunne gi viktig info til etterretningen. Dommerene festet ikke lit til deres forklaringer da PST hadde overveldende bevis, og alle fikk fengselsdom. Sannsynligheten for at hun som nå er kommet til Norge har gode og angrende intensjoner er derfor svært lav. Og DET er skummelt for sikkerheten til hele Norge, og DINE barn. Så nei, det er verken knekkende likegyldig eller riktig å forhandle med henne. 

Skummel utvikling at Regjeringen har forhandlet med henne, som er en terrorist.. Heldigvis har UDI begynt å trekke tilbake statsborgerskapet til slike som har valgt som henne, slik at de ikke får komme til Norge e når de "angrer" seg. Allerede er 17 statsborgerskap trukket, så noe fornuft finnes. 

Anonymkode: 8af67...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mors intensjoner er selvfølgelig ikke "knekkende likegyldig"..Er det knekkende likegyldig om eksempelvis en terrorist planlegger en terrorhandling i løpet av de neste årene? 

Forbrytelsene hun har gjort i andre land, burde kunne dømmes der. Ikke småting hun har vært med på akkurat.. At det ikke er en rettsstat er ingen unnskyldning. Det er MYE det landet hun selv valgte å reise til er og ikke er sammenlignet med Norge, og jeg er i utgangspunktet for at man skulle kunne rekke ut ei hånd til mennesker som har tråkket feil. Men mtp alt IS står for, så nei.. Og også mtp at de som har hatt tilknytning til IS og blitt stilt for retten i Norge, har ALLE løyet om sin medvirkning, hva IS gjorde, og alt annet som kunne gi viktig info til etterretningen. Dommerene festet ikke lit til deres forklaringer da PST hadde overveldende bevis, og alle fikk fengselsdom. Sannsynligheten for at hun som nå er kommet til Norge har gode og angrende intensjoner er derfor svært lav. Og DET er skummelt for sikkerheten til hele Norge, og DINE barn. Så nei, det er verken knekkende likegyldig eller riktig å forhandle med henne. 

Skummel utvikling at Regjeringen har forhandlet med henne, som er en terrorist.. Heldigvis har UDI begynt å trekke tilbake statsborgerskapet til slike som har valgt som henne, slik at de ikke får komme til Norge e når de "angrer" seg. Allerede er 17 statsborgerskap trukket, så noe fornuft finnes. 

Anonymkode: 8af67...cae

Du ser ikke poenget mitt. Jeg skrev: mors intensjoner er likegyldig dersom man setter barna først. Selvsagt forhandler man med terrorister, det gjøres i for eksempel gisselsituasjoner. Se på dette som en gisselsituasjon, da. Mor holder barna som gisler. Betyr det at vi skal drite i barna?

Anonymkode: 71749...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke poenget mitt. Jeg skrev: mors intensjoner er likegyldig dersom man setter barna først. Selvsagt forhandler man med terrorister, det gjøres i for eksempel gisselsituasjoner. Se på dette som en gisselsituasjon, da. Mor holder barna som gisler. Betyr det at vi skal drite i barna?

Anonymkode: 71749...27e

Hva med de andre norske barna da, som ikke får komme siden moren deres ikke vil sende de alene, skal de og få komme da?

Anonymkode: e6aaa...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med de andre norske barna da, som ikke får komme siden moren deres ikke vil sende de alene, skal de og få komme da?

Anonymkode: e6aaa...d4e

Dette. Det er dette jeg prater om. 

Og ja, jeg mener at vi ikke kan gjøre noe om mødrene nekter å sende barna. 

 

Foreldre som tar med barna og rømmer til Polen fra barnevernet i Norge blir jo ikke hentet hjem, til tross for at barnevernet ønsker å ta omsorgen fra de. 

Anonymkode: 8af67...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med de andre norske barna da, som ikke får komme siden moren deres ikke vil sende de alene, skal de og få komme da?

Anonymkode: e6aaa...d4e

Jeg mener at de også bør taes hjem så lenge landet de bor i ønsker å bli kvitt dem. 

Anonymkode: 814f4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med de andre norske barna da, som ikke får komme siden moren deres ikke vil sende de alene, skal de og få komme da?

Anonymkode: e6aaa...d4e

Jeg mener et soleklart ja, men nå var det ikke det som var spørsmålet her.

Anonymkode: 71749...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Det er dette jeg prater om. 

Og ja, jeg mener at vi ikke kan gjøre noe om mødrene nekter å sende barna. 

 

Foreldre som tar med barna og rømmer til Polen fra barnevernet i Norge blir jo ikke hentet hjem, til tross for at barnevernet ønsker å ta omsorgen fra de. 

Anonymkode: 8af67...cae

Men herlighet, foreldre har jo blitt etterlyst gjennom Interpol for å ha rømt til utlandet med barna i akkurat sånne saker. Det er da milevis av forskjell mellom dette, og barn i et land som ber statene hente folk hjem? Norge kan ikke bare valse inn i Polen og hente hvem de vil.

Anonymkode: 71749...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men fortjener barna å miste mammaen sin samtidig som alt annet i livet blir snudd opp ned for dem?! Ikke bra for tilknytningen

Anonymkode: 48aa7...691

Når moren ikke er i stand til å oppdta barna på en sunn måte og gi det det de trenger er det eneste løsningen. Med de verdiene og handlingene hun har vist er det mer skummelt å la henne ha omsorg for barn enn den traumen det er idet de skilles. Barna er fremdeles så små at de har gode muligheter for å gå videre og legge det de har opplevd bak seg. Få et normalt liv i en normal familie. Om noen år er det for sent. Barna er viktigst, nettopp derfor bør de skilles idet de treffer norsk jord.

Anonymkode: 15c95...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kvinnen et Norge sitt ansvar. Vi kan ikke lempe problemet over til Syria, som har mer enn nok problemer. Hun fortjener ikke å komme tilbake, men det er viktigere at Syria slipper å måtte ta ansvar for henne, og alle andre tilreisende IS-krigere. Hvis barna blir sendt i fosterhjem og hvis hun blir stilt for retten, er jeg fornøyd med det.

Anonymkode: 62407...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere er klar over at både mor og barn er norske statsborgere? 

Det er flott at de hentes hjem, endelig. Selvfølgelig har mor tatt noen ekstremt dårlige valg, og det skal hun jo også stå til rette for, i en norsk domstol. Tilbake her i Norge vil jo barna bli tatt hånd om av barnevernet, femåringen får helsehjelp og mor varetektsfengsles. 

Husk at vi heller ikke kan vite noe om hvor hjernevasket mor var da hun reiste etter kjæresten/mannen til Midtøsten. Vi mennesker er gode til å manipulere, men også enkle å manipulere. 

Anonymkode: 1d991...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du det er bedre at de skilt med en gang de kommer til Norge, livet er jo snudd opp ned for dem uansett

Anonymkode: e6aaa...d4e

Ja, for da får de reise med henne og tilbringe den første tiden med henne (Leste at det var planlagt at det skulle gjøres slik). Og de vil også kunne ha samvær og besøke henne i fengselet. 

Anonymkode: 48aa7...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette er vanskelig å ta stilling til, det har det vært helt siden problemstillingen dukket opp. Jeg ser poenget med å ikke traumatisere barna ytterligere. Samtidig vil jeg jo ikke ha disse kvinnene i retur, og jeg er redd dette skaper presedens. 

Hvis hun skal få maks 6 år før hun er fri til å benytte seg av alle godene dette landet (som hun forakter) har å by på, så er det en skandale. For ikke å snakke om respektløst overfor ofrene. 

Hvis man hadde oppdatert straffelovens bestemmelser om grovt landssvik slik at folk som slutter seg til terrororganisasjoner kan få opptil 21 år, hadde det hjulpet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne kvinnen et Norge sitt ansvar. Vi kan ikke lempe problemet over til Syria, som har mer enn nok problemer. Hun fortjener ikke å komme tilbake, men det er viktigere at Syria slipper å måtte ta ansvar for henne, og alle andre tilreisende IS-krigere. Hvis barna blir sendt i fosterhjem og hvis hun blir stilt for retten, er jeg fornøyd med det.

Anonymkode: 62407...049

Dette. 

Jeg forstår ikke hvordan så mange kan se bort i fra Norges ansvar her. Landene disse kvinnene befinner seg i nærmest trygler vesten om å hente ut sine borgere, mens vesten bare vrir seg bort og mumler noe om hvor fint det hadde vært med en internasjonal domstol. Som de heller ikke vil betale for, når det kommer til stykke. 

Hva tror dere forresten ville skjedd hvis kvinnene ble dømt og fengslet i Syria? Jo etter sonet dom ville de blitt sluppet ut og kunne dratt til Norge på egenhånd. Per i dag er de dessuten bare plassert i en midlertidig leir, som faktisk kan bli oppløst hvis de lokale myndighetene ikke lenger føler det er bryet verdt å holde på dem.

Det virker som om noen tror at dersom Norge ikke henter disse kvinnene og barna, vil de på magisk vis holde seg der de er nå for alltid, og det er helt urealistisk. 

Anonymkode: 36fb5...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Jeg forstår ikke hvordan så mange kan se bort i fra Norges ansvar her. Landene disse kvinnene befinner seg i nærmest trygler vesten om å hente ut sine borgere, mens vesten bare vrir seg bort og mumler noe om hvor fint det hadde vært med en internasjonal domstol. Som de heller ikke vil betale for, når det kommer til stykke. 

Hva tror dere forresten ville skjedd hvis kvinnene ble dømt og fengslet i Syria? Jo etter sonet dom ville de blitt sluppet ut og kunne dratt til Norge på egenhånd. Per i dag er de dessuten bare plassert i en midlertidig leir, som faktisk kan bli oppløst hvis de lokale myndighetene ikke lenger føler det er bryet verdt å holde på dem.

Det virker som om noen tror at dersom Norge ikke henter disse kvinnene og barna, vil de på magisk vis holde seg der de er nå for alltid, og det er helt urealistisk. 

Anonymkode: 36fb5...854

Staten kunne tilbakekalt kvinnenes statsborgerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Staten kunne tilbakekalt kvinnenes statsborgerskap. 

Det kan de kun dersom de har et annet statsborgerskap i tillegg til det norske.

Anonymkode: 36fb5...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan de kun dersom de har et annet statsborgerskap i tillegg til det norske.

Anonymkode: 36fb5...854

Ah. Da er det jo en ganske ubrukelig mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan de kun dersom de har et annet statsborgerskap i tillegg til det norske.

Anonymkode: 36fb5...854

Nettopp og det er det ytterst få norske statsborgere som har. Å frata de det norske statsborgerskapet, betyr i praksis å gjøre de statsløse.

Anonymkode: 62407...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper dere er klar over at både mor og barn er norske statsborgere? 

Det er flott at de hentes hjem, endelig. Selvfølgelig har mor tatt noen ekstremt dårlige valg, og det skal hun jo også stå til rette for, i en norsk domstol. Tilbake her i Norge vil jo barna bli tatt hånd om av barnevernet, femåringen får helsehjelp og mor varetektsfengsles. 

Husk at vi heller ikke kan vite noe om hvor hjernevasket mor var da hun reiste etter kjæresten/mannen til Midtøsten. Vi mennesker er gode til å manipulere, men også enkle å manipulere. 

Anonymkode: 1d991...71c

Er hun? Da hun har vert fraflyttet Norge siden hun var 22 år? Har hun hatt bostedsadresse i norge? Betalt skatt? Søkt om å bli værende i folkeregisteret? 

 

Anonymkode: a8b1c...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke argumentet om at moren MÅ være med for å få barna ut. De fikk da ut de foreldreløse barna. 

Nå som hun dessverre er på vei til Norge så er det jaggu meg på tide at hun tar ansvar og forbereder barna på at de skal bo et annet sted og at de skal få det bra der. 

Anonymkode: c46f8...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mange barn i Norge som lever under fattigdomsgrensen som kunne fått det bedre for det beløpet vi har brukt på å få de til Norge. 

Anonymkode: c46f8...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er hun? Da hun har vert fraflyttet Norge siden hun var 22 år? Har hun hatt bostedsadresse i norge? Betalt skatt? Søkt om å bli værende i folkeregisteret? 

 

Anonymkode: a8b1c...05d

Du bør kanskje lese deg litt opp på statsborgerskap...

Anonymkode: d4f11...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, men jeg stoler på Erna og føler meg trygg på at dette er godt gjennomtenkt, så da er det greit😊

Anonymkode: 601ba...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er hun? Da hun har vert fraflyttet Norge siden hun var 22 år? Har hun hatt bostedsadresse i norge? Betalt skatt? Søkt om å bli værende i folkeregisteret? 

 

Anonymkode: a8b1c...05d

Norsk statsborger er hun uansett.

Anonymkode: e6aaa...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...