Gå til innhold

Inspirert av god morgen Norge . Flyskam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen så GMN i dag hadde de en reportasje om flyskam og miljø. Der kom det frem at man oppfordres til å tenke miljø med tanke på hvordan vi lever og oppfører oss når vi reiser. Blant annet at vi kan kjøpe lokal mat og at vi kan spise på lokale restauranter . Bidra til å bruke lokal mat og støtte lokal næring . Det betyr blant annet å holde seg unna all inc hoteller. Det jeg lurer på er hvor mange her som er opptatt av å støtte lokalt næringsliv når man reiser og tenker miljø på den måten. Jeg holder meg unna all inc både fordi jeg ikke liker konseptet men også fordi det er veldig viktig for meg å legge mine penger til det lokale næringslivet . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det driter jeg i, for å si det sånn :D Fullstendig uinteressant på absolutt alle måter i hele verden :D!

Og bare fordi du skrev det, skal jeg mest sannsynlig neste gang jeg bestiller hotell bestille all inclusive. Og handle på nett. Fra utlandet.

Anonymkode: 724d2...e8c

Skrevet

Jeg har vært utenfor Norden én gang i mitt liv, da var jeg på all inclusive hotell. Har ikke dårlig samvittighet.

Anonymkode: 39e67...61c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært utenfor Norden én gang i mitt liv, da var jeg på all inclusive hotell. Har ikke dårlig samvittighet.

Anonymkode: 39e67...61c

Nå må jeg presisere at jeg på ingen måte mener de skal ha dårlig samvittighet men jeg lurer på hvor viktig det er for folk😊

Skrevet

Jeg vil tro de fleste kjøper og spiser lokalt på ferie fordi de er på utkikk etter en såkalt autentisk opplevelse, ikke av miljøhensyn.

På generelt grunnlag må jeg si at et forsøk på å fremstå miljøvennlig gjennom å spise lokalt, faller på stengrunn hvis det er ferietur nr. fem det året, for å si det sånn. Man kan ikke kjøpe seg fri fra overbruk av fly på andre måter enn å FLY MINDRE. My god.

Anonymkode: 9f847...4c2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tro de fleste kjøper og spiser lokalt på ferie fordi de er på utkikk etter en såkalt autentisk opplevelse, ikke av miljøhensyn.

På generelt grunnlag må jeg si at et forsøk på å fremstå miljøvennlig gjennom å spise lokalt, faller på stengrunn hvis det er ferietur nr. fem det året, for å si det sånn. Man kan ikke kjøpe seg fri fra overbruk av fly på andre måter enn å FLY MINDRE. My god.

Pfff

Anonymkode: 724d2...e8c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror i grunn mange er opptatt av å støtte lokalt næringsliv både av miljøhensyn og å oppleve lokal kultur. 

Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, derfor må jeg spørre. Hva er det som gjør all inklusive værre enn andre hoteller og spisesteder? Er de mindre effektive? Hvis de er det, hvordan klarer de da å konkurere økonomisk?

Anonymkode: d0610...eea

Skrevet

Ja, vi spiser lokalt på reise. Men jeg hater all inclusive da. 

Anonymkode: ea133...5fd

Skrevet

Vi velger all inc fordi det passer vår familie best. 

Alle må få gjøre det som passer seg selv best, så får miljøet klare seg selv. 

Bortsett fra å benytte seg av familie resorts da. Det er fanden selv og der går grensen for dårlig innflytelse, dårlig miljøvern og dårlige opplevelser. 

Anonymkode: 93aaf...cf5

Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, derfor må jeg spørre. Hva er det som gjør all inklusive værre enn andre hoteller og spisesteder? Er de mindre effektive? Hvis de er det, hvordan klarer de da å konkurere økonomisk?

Fordi all inclusive gir ingen penger til lokale restauranter, spisesteder osv

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi all inclusive gir ingen penger til lokale restauranter, spisesteder osv

Det har jo ikke noe med flyskam og miljø å gjøre. Ikke vet jeg om det er sant heller.

Skrevet

Det har jo ikke noe med flyskam og miljø å gjøre. Ikke vet jeg om det er sant heller.

Det har med det å gjøre at spiser man lokalt og baserer seg på lokalprodusert mat så flys mindre mat inn . 

Skrevet

Vi er på omkring 4-5 utenlandsturer i året, og jeg kjenner egentlig ikke så mye på flyskammen. Er miljøbevisst i hverdagen ellers med bruk av kollektivtrafikk, resirkulering av søppel, minimal mengde plast osv. 

All inclusive har vi aldri kjøpt, men foretrekker uansett å leie hus på egenhånd. Kunne ikke tenkt meg å sitte rundt et basseng med hundre andre gjester som alle vil ha samme solsengene. Eller spist alle måltidene i samme matsal i et par uker i strekk. Skrekk og gru! Det er kun på storbyferier vi bor på hotell.

Jeg ser ikke helt miljøutfordringene ved all inclusive, men jeg ser absolutt de lokale utfordringene og bekymringene. De små familierestaurantene kan lide fordi alle spiser middag på hotellene sine. Noe som er leit for lokalmiljøet og de som ønsker å skape sin egen arbeidsplass.

Skrevet
2 minutter siden, Kira skrev:

Vi er på omkring 4-5 utenlandsturer i året, og jeg kjenner egentlig ikke så mye på flyskammen. Er miljøbevisst i hverdagen ellers med bruk av kollektivtrafikk, resirkulering av søppel, minimal mengde plast osv. 

All inclusive har vi aldri kjøpt, men foretrekker uansett å leie hus på egenhånd. Kunne ikke tenkt meg å sitte rundt et basseng med hundre andre gjester som alle vil ha samme solsengene. Eller spist alle måltidene i samme matsal i et par uker i strekk. Skrekk og gru! Det er kun på storbyferier vi bor på hotell.

Jeg ser ikke helt miljøutfordringene ved all inclusive, men jeg ser absolutt de lokale utfordringene og bekymringene. De små familierestaurantene kan lide fordi alle spiser middag på hotellene sine. Noe som er leit for lokalmiljøet og de som ønsker å skape sin egen arbeidsplass.

Miljøutfordringene med all inc går på at slike hoteller gjerne baserer seg på billig masseprodusert mat som flys inn. Jeg er helt enig med deg i at det er veldig leit for lokalmiljøet dersom pengene legges hos de store hotellene . 

Skrevet
9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det har med det å gjøre at spiser man lokalt og baserer seg på lokalprodusert mat så flys mindre mat inn . 

Men er det egentlig noen sammenheng mellom hvorvidt maten lages av lokale råvarer om den serveres på et all inklusive-hotell eller på et annet spisested? Er det noen som har sjekket det?

Skrevet

Men er det egentlig noen sammenheng mellom hvorvidt maten lages av lokale råvarer om den serveres på et all inklusive-hotell eller på et annet spisested? Er det noen som har sjekket det?

Lager de kun mat av lokale varer så vil jo det med mat og miljø bli det samme. Her var det snakk om at sånne store hoteller gjerne baserer seg på billig masseprodusert mat som blir flydd inn 

Skrevet
6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Lager de kun mat av lokale varer så vil jo det med mat og miljø bli det samme. Her var det snakk om at sånne store hoteller gjerne baserer seg på billig masseprodusert mat som blir flydd inn 

Da har det kanskje noe å si, men det gjelder jo alt av spisesteder. Jeg hører stadig denne kritikken av all inklusive, men jeg ser ingen dokumentasjon på at det er riktig. Store hoteller og spisesteder har mye positivt for seg også. Det kan for eksempel være enklere å beregne mengden mat og å ta vare på rester når du vet hvor mange gjester du har hver dag enn om du må belage deg på "dropp-inn" fra gata.  Det kreves mindre energi å holde et stort enn mange små kjølerom kalde osv. Jeg ser derfor ikke bort fra at hvis noen regner på det så vil all inklusive komme best ut av det miljømessig.

Skrevet

Da har det kanskje noe å si, men det gjelder jo alt av spisesteder. Jeg hører stadig denne kritikken av all inklusive, men jeg ser ingen dokumentasjon på at det er riktig. Store hoteller og spisesteder har mye positivt for seg også. Det kan for eksempel være enklere å beregne mengden mat og å ta vare på rester når du vet hvor mange gjester du har hver dag enn om du må belage deg på "dropp-inn" fra gata.  Det kreves mindre energi å holde et stort enn mange små kjølerom kalde osv. Jeg ser derfor ikke bort fra at hvis noen regner på det så vil all inklusive komme best ut av det miljømessig.

Nå er all inc ofte basert på buffe og der er det jo matsvinn i massevis! Her er det jo også tema at ved å spise på de lokale stedene så hjelper man både det lokale næringslivet og bidrar til å spise og skape ett behov for lokal matproduksjon 

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er all inc ofte basert på buffe og der er det jo matsvinn i massevis! Her er det jo også tema at ved å spise på de lokale stedene så hjelper man både det lokale næringslivet og bidrar til å spise og skape ett behov for lokal matproduksjon 

Jeg vet at mange argumenterer slik, men jeg vet ikke om det stemmer. Det er kart et hotell som serverer all mat til 500 gjester hver dag hele året får høyere svinn enn et sted som serverer 20 gjester et måltid om dagen, men om det blir mindre svinn enn av 75 små steder tror jeg ikke noe på.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at mange argumenterer slik, men jeg vet ikke om det stemmer. Det er kart et hotell som serverer all mat til 500 gjester hver dag hele året får høyere svinn enn et sted som serverer 20 gjester et måltid om dagen, men om det blir mindre svinn enn av 75 små steder tror jeg ikke noe på.

Problemet er jo også at slike store hoteller ikke økonomisk kan basere seg på lokal mat. De små restaurantene trenger turistene for å overleve og de kan basere seg på lokal mat . 

Skrevet

Har aldri hatt all inc. Og kommer nok ikke til å prøve det heller. Synes det er koselig med de små restaurantene og prøve forskjellige typer mat hver dag😊

Anonymkode: 02576...f10

Skrevet
15 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Problemet er jo også at slike store hoteller ikke økonomisk kan basere seg på lokal mat. De små restaurantene trenger turistene for å overleve og de kan basere seg på lokal mat . 

Det kommer for det første an på hva du deffinerer som "lokal mat".  Lokal mat og småskalaroduksjon er ikke det samme. Et velldrevet lokalt ysteri kan for eksempel produsere mer ost enn det selv et stort all inklusive-hotell trenger og en agurkprodusent kan produsere nok agurker til en liten by. I tillegg er ofte småskalaroduksjon mindre klimavenlig enn storskalaproduksjon.

Skrevet

Det kommer for det første an på hva du deffinerer som "lokal mat".  Lokal mat og småskalaroduksjon er ikke det samme. Et velldrevet lokalt ysteri kan for eksempel produsere mer ost enn det selv et stort all inklusive-hotell trenger og en agurkprodusent kan produsere nok agurker til en liten by. I tillegg er ofte småskalaroduksjon mindre klimavenlig enn storskalaproduksjon.

En ting til. Det er aldeles ikke slik at noen stor anndel av de mindre spisestedene rundt i verden belager seg på lokale råvarer. Det er bare en turistdrøm. De fleste kjøper varene sine av en grosist eller i noen tilfeller i hvertfall ferskvarene på et marked. Det siste blir det mindre og mindre av. Noen har en egen krydderhage eller noen frukttrær, men det aller meste av maten kommer fra andre steder. Tenk på alle spisestedene i Oslo. Det er ikke mange av dem som har hovedtyngden av varer fra Oslo eller Akershus for eksempel. Slik er det stort sett i resten av verden også.

Skrevet

Det å støtte lokalt næringsliv når man reiser i utlandet mener jeg er en selvfølge.

Men jeg synes ikke det skal blandes inn i det med flyskam, for de har lite med hverandre å gjøre. Når man setter disse to sakene opp mot hverandre som her, da vil det heller ha motsatt virkning, tror jeg - folk vil fly mer og forsvare det med "vi handler jo lokalt". Helt blottet for forståelsen for hvor mye fly faktisk forurenser.

Anonymkode: 397eb...3fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...