Gå til innhold

Nei, jeg kommer ikke til å avvikle tradisjoner pga dyr...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja da, men da har vi et problem her. Du bruker et diffust uttrykk, "samfunnsnytte", som nå har gått over til å bli subjektivt for deg, heller enn objektivt. Jeg vist til et objektivt tilfelle der fyrverkeri utgjør en samfunnsnytte.

Skal vi fortsette ned den gaten med å fjerne alt som ikke er samfunnsnyttig, basert på synsing, så er det mye som blir borte. La meg demonstrere:

Brus er ikke samfunnsnyttig. Det er mye annet en kan drikke hvis en er tørst. Ingen trenger brus. Altså kan det forbys.

Når vi er inne på dagligvare så er det mye fast food som ingen trenger, som kan forbys i samme slengen.

Det er mye sånn sett som ikke utgjør en utvidet samfunnsnytte. Men uten alt dette så blir livet veldig grått, trist og kjedelig.

Fyrverkeri markerer nyttår. Det er en samfunnsnytte.

Vil du markere på en annen måte, som ved å tenne opp en varde klokken 12, og slukke den igjen et kvarter senere, så for all del! Da gjør du det. Men varder utgjør ingen samfunnsnytte, basert på dine egne premisser. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Det svekker din egen argumentasjonsrekke.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Fyrverkeri har absolutt NULL samfunnsnytte. Samfunnet blir ikke fattigere uten privat fyrverkeri. Eller rikere med. Tvert imot. Selv ikke å markere overgang fra et år til et annet har noen nytte i seg selv. Glede ja, nytte nei.  

Anonymkode: 2df27...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, Anonym bruker said:

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

100% enig, er LEI at vi må ta hensyn hele tiden, mange hundeeiere som ikke tar hensyn og , og de ville dyrene flykter lengre inn i skogen

Anonymkode: 16105...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fyrverkeri har absolutt NULL samfunnsnytte. Samfunnet blir ikke fattigere uten privat fyrverkeri. Eller rikere med. Tvert imot. Selv ikke å markere overgang fra et år til et annet har noen nytte i seg selv. Glede ja, nytte nei.  

Anonymkode: 2df27...253

Selvfølgelig blir samfunnet fattigere uten privat fyrverkeri. Det kan sammenliknes med å forby ribbe.

Anonymkode: 13fd8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

100% enig, er LEI at vi må ta hensyn hele tiden, mange hundeeiere som ikke tar hensyn og , og de ville dyrene flykter lengre inn i skogen

Anonymkode: 16105...5fe

Enig! 

 

Anonymkode: 13fd8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig blir samfunnet fattigere uten privat fyrverkeri. Det kan sammenliknes med å forby ribbe.

Anonymkode: 13fd8...0a8

Nei. Samfunnet blir ikke fattigere uten. DITT liv føles kanskje fattigere uten. Og din lommebok. Men storsamfunnet taper ingenting på å forby privat fyrverkeri. 

Anonymkode: 2df27...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

100% enig, er LEI at vi må ta hensyn hele tiden, mange hundeeiere som ikke tar hensyn og , og de ville dyrene flykter lengre inn i skogen

Anonymkode: 16105...5fe

Uff ja, å ta hensyn er skikkelig slitsomt...

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Samfunnet blir ikke fattigere uten. DITT liv føles kanskje fattigere uten. Og din lommebok. Men storsamfunnet taper ingenting på å forby privat fyrverkeri. 

Anonymkode: 2df27...253

Vi kan jo legge ned alt av lekeland, tivoli osv også da. Alt som bare er «for gøy».

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Uff ja, å ta hensyn er skikkelig slitsomt...

Anonymkode: 907a8...b2a

Hvertfall for hundeeiere tydeligvis. 

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvertfall for hundeeiere tydeligvis. 

Anonymkode: 396bc...c00

Hundeiere tar ikke hensyn til deg som vil sende opp raketter mener du?

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hundeiere tar ikke hensyn til deg som vil sende opp raketter mener du?

Anonymkode: 907a8...b2a

Tja. Mange hundeeiere mener blant annet at hunder må få svinse løs utenom båndtvang, selv om mange barn blir veldig redde av å møte på hunder uten bånd. 

Opplever ofte at folk med hund både med og uten bånd lar hunden gå helt opp i meg og lukte når jeg passerer, selv om jeg overhodet ikke gir regn til at jeg synes det er hyggelig.

Folk blir sure om de ikke får ta med hund hjem til andre, inn på offentlige steder osv.

Og ja, folk mener fyrverkeri bør bli forbudt eller kraftig begrenses fordi hunden deres blir redd og da er det slitsomt for hundeeier å «trøste» hunden hele kvelden. 

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle om en episode hvor mitt barn og en kompis var i VÅR hage å lekte, de var sånn 7 år gamle. Plutselig kommer naboens hund løpende inn på vår tomt og oppførte seg som den gjorde «los» på kameraten. Jaget han inn i et hjørne, stod og hoppet mens den bjeffet helt sinnsykt. Jeg hørte lydene og gikk ut, fant kompisen helt fra seg, hysterisk gråtende. Jagde vekk hunden og skjelte ut eieren etter noter. Eieren mente at «hunden ville jo bare leke»....

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Mange hundeeiere mener blant annet at hunder må få svinse løs utenom båndtvang, selv om mange barn blir veldig redde av å møte på hunder uten bånd. 

Opplever ofte at folk med hund både med og uten bånd lar hunden gå helt opp i meg og lukte når jeg passerer, selv om jeg overhodet ikke gir regn til at jeg synes det er hyggelig.

Folk blir sure om de ikke får ta med hund hjem til andre, inn på offentlige steder osv.

Og ja, folk mener fyrverkeri bør bli forbudt eller kraftig begrenses fordi hunden deres blir redd og da er det slitsomt for hundeeier å «trøste» hunden hele kvelden. 

Anonymkode: 396bc...c00

Men i denne tråden er det ikke hundeeiere det handler om, men deg som mener at fyrverkeri er tradisjon og ikke vil ta hensyn til noe andre.

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i denne tråden er det ikke hundeeiere det handler om, men deg som mener at fyrverkeri er tradisjon og ikke vil ta hensyn til noe andre.

Anonymkode: 907a8...b2a

Debatten om fyrverkeri og hunder er startet av hundeeiere. Ikke hundene selv. Sånn til opplysning.

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Debatten om fyrverkeri og hunder er startet av hundeeiere. Ikke hundene selv. Sånn til opplysning.

Anonymkode: 396bc...c00

Men hva har egoistiske hundeeiere med ditt egoistiske valg å gjøre?

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva har egoistiske hundeeiere med ditt egoistiske valg å gjøre?

Anonymkode: 907a8...b2a

Hunders behov setter jeg ikke foran menneskers. Og jeg blir provosert av hundeeiere som går ut i media osv for å klage over mennesker som setter pris på fyrverkeri og mener det bør bli forbudt pga hunder. 

Når det er sagt, har aldri min familie eget fyrverkeri utover stjerneskudd og noen år disse små «bakke-fyrverkeri-greiene» som lager lys og snurrer rundt ganske så stille.

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Mange hundeeiere mener blant annet at hunder må få svinse løs utenom båndtvang, selv om mange barn blir veldig redde av å møte på hunder uten bånd. 

Opplever ofte at folk med hund både med og uten bånd lar hunden gå helt opp i meg og lukte når jeg passerer, selv om jeg overhodet ikke gir regn til at jeg synes det er hyggelig.

Folk blir sure om de ikke får ta med hund hjem til andre, inn på offentlige steder osv.

Og ja, folk mener fyrverkeri bør bli forbudt eller kraftig begrenses fordi hunden deres blir redd og da er det slitsomt for hundeeier å «trøste» hunden hele kvelden. 

Anonymkode: 396bc...c00

Har du sett en hund som er redd for fyrverkeri? Det er ikke bare å trøste den som du sier. Mange hunder skader seg eller blir helt paralysert av redsel, og det er faktisk ikke mulig å bare trøste dem litt så går det bra. Jeg har hund som ikke bryr seg om raketter i det hele tatt så for min hund så kan du skyte så mye raketter du vil, men selvom det ikke er ett problem for meg og min hund så har jeg såpass omløp i hodet at jeg forstår at det er et kjempeproblem for andre hunder og hundeeiere. 

Anonymkode: 2543f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Mange hundeeiere mener blant annet at hunder må få svinse løs utenom båndtvang, selv om mange barn blir veldig redde av å møte på hunder uten bånd. 

Opplever ofte at folk med hund både med og uten bånd lar hunden gå helt opp i meg og lukte når jeg passerer, selv om jeg overhodet ikke gir regn til at jeg synes det er hyggelig.

Folk blir sure om de ikke får ta med hund hjem til andre, inn på offentlige steder osv.

Og ja, folk mener fyrverkeri bør bli forbudt eller kraftig begrenses fordi hunden deres blir redd og da er det slitsomt for hundeeier å «trøste» hunden hele kvelden. 

Anonymkode: 396bc...c00

At du mener at det handler om at hundeeier synes det er slitsomt å «trøste» hunden hele kvelden viser at du i hvert fall har null peiling hva det er snakk om, og da er det helt umulig å ha en fornuftig diskusjon med deg. Hadde du opplevd en hysterisk redd hund, så hadde du kanskje forstått. Men det gjelder jo ikke bare hunder, men hysterisk redde katter, hester, kaniner osv. For hadde det enda vært sånn at folk bare sendte opp raketter klokken tolv på nyttårsaften, så kunne man forberedt seg godt på det. Men noen steder sendes det opp raketter i dager og uker både før og etter nyttårsaften, hvordan skal man kunne forberede seg på det.

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har det gått i ett siden kl 18. 

Og for 15 min siden begynte visst 12 slaget. 

Så nå er det et helvete utenfor her. Heldigvis så har mitt dyr fått beroligende. 

Anonymkode: fc5b4...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ja, folk mener fyrverkeri bør bli forbudt eller kraftig begrenses fordi hunden deres blir redd og da er det slitsomt for hundeeier å «trøste» hunden hele kvelden

Det handler ikke om at det er slitsomt å trøste hunden. Det handler om at det er fryktelig slitsomt FOR hunden, eller for andre dyr som blir redde. 

Hadde det blitt skutt opp raketter innenfor et kort tidsrom hadde det vært en ting. Nå er det lovlig å skyte opp mellom 18-00, altså 6 timer. Og allikevel klarer ikke folk å forholde seg til klokka. Eller til og med riktig dag. Og jada.. Vet at det fleste forholder seg til det, men det er virkelig ikke godt å se dyra lide i timesvis. 

Anonymkode: c0e49...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 21.02, Anonym bruker skrev:

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

Du har strengt talt ikke så mye valg dersom det blir privatforbud. Og barna dine vil allikevel ikke bli snytt for opplevelsen, blir det forbud vil det allikevel bli skutt opp raketter, men det offentlige vil ha ansvar for oppskytingen. 

Anonymkode: c0e49...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har strengt talt ikke så mye valg dersom det blir privatforbud. Og barna dine vil allikevel ikke bli snytt for opplevelsen, blir det forbud vil det allikevel bli skutt opp raketter, men det offentlige vil ha ansvar for oppskytingen. 

Anonymkode: c0e49...040

Ja? Vi skyter ikke raketter privat uansett... så det blir ikke akkurat noe vanskelig...

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Vi skyter ikke raketter privat uansett... så det blir ikke akkurat noe vanskelig...

Anonymkode: 396bc...c00

Nei, men da trenger du jo ikke å lage en tråd om at du ikke kommer til å kutte tradisjoner pga dyr? Det har jo aldri vært snakk om at det skal bli helt slutt på raketter, bare en endring i hvem som skal få håndtere de. 

Anonymkode: c0e49...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Vi skyter ikke raketter privat uansett... så det blir ikke akkurat noe vanskelig...

Anonymkode: 396bc...c00

Så hvorfor i alle dager har du laget tråden da?

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke ha de som bråker så mye av rakettene. 

Men det så går på bakken sku jo være greit. 

Anonymkode: 25d36...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 7.06, Anonym bruker skrev:

Synes ikke det minste synd på katter og hunder med en eier. Eier kan være hjemme fra nyttårsfesten og ta vare på dyret sitt. Sitte sammen med det i et så lydtett rom som mulig. Forbered kvelden med å få katten inn i hus i god tid før det starter. Men det er disse menneskene som skriker høyest vært år. De som kan beskytte dyrene sine fra det verste bråket.

Rådyr, fugler, rever ++ i skogen er det derimot synd på. 

Anonymkode: 9f7d4...578

Jeg har hund og klager ikke høyt. Sitter også hjemme med hunden min - dog ikke i et lydtett rom. For det har vi ikke. 
problemet er ikke å roe hunden ved midnatt eller timene før. Problemet er de forpulte idiotene som skyter opp raketter på dagtid både dagen før og dagen etter nyttårsaften. Vi MÅ kunne lufte hunden godt på dagen før en kveld hvor den ligger inne og skjelver. Det er helt umulig når det prøveskytes raketter døgnet rundt i -/+ 2 dager rundt nyttårsaften. Det er som regel dette som gjør dyrene redde også. De er ute og får en susende rakett rett over seg helt uten forvarsel. 
 

Så mange mennesker eier ikke omtanke eller viser omtanke for andre enn sin egen eller barns hygge. Jeg signerer stjerna på hennes innlegg. De fortjener en skikkelig en i rassen! 

Anonymkode: d9ab6...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...