Gå til innhold

Nei, jeg kommer ikke til å avvikle tradisjoner pga dyr...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dem mener at dyr skal gå rundt juletreet og menneskene skal springe naken i regnet av nyttårsraketter. 

Anonymkode: 8cabf...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe er tradisjon betyr ikke at det ikke bør revurderes. Tenk på omskjæring, tyrefekting etc. Fyrverkeri skremmer også ville dyr, som ikke har mennesker som gjør det de kan for å trygge dem. I tillegg er det miljøskadelig. 

Anonymkode: ce43e...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her

Synes generelt det tar litt av... det er bare å se her inne - folk synes det er kjipt om man sier nei til å ta med hund fordi barn som er der er redde og allergiske, folk mener hunder må få fly løst i gater og skogen med eier etter selv om mange voksne og barn blir redde for hunder som kommer valsende uten bånd, man må droppe turer og aktiviteter for barna om det på noen som helst måte betyr at hunden må være alene noen timer osv osv. Husker til og med en del debatter her inne hvor folk sier at de ikke vet om de ville reddet barna eller hunden i en brann...🙄

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neivel. Men det gjør deg altså til en ubetydelig parasitt.

Anonymkode: 8a05c...ace

 Nei. De som mener dyr bør settes over mennesker er de som er ute å kjøre.

 

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å avvikle fyrverkeri helt, det er snakk om at privat oppskyting ikke skal være lov.

Det hadde vært helt greit for meg, at lokale brannvesen, handelstand, kommune osv samarbeider om en felles oppskyting og den private opphørte. Da hadde vi fått noe å se på, mindre skader og mindre skremte dyr både i stuer og i skoger.

Men jeg tviler på at de får gjennomført noe sånt, det er utrolig mye penger i dette, og forhandlerstedene vil neppe miste dem.

Anonymkode: 7933f...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare hunde- og katteeiere som har dyr som reagerer. Hva med alle fugler, rådyr, mus og rever? 
Må være deilig å ta seg til rette på manges bekostning fordi ungene dine liker å se på fyrverkeri? 
Det burde være forbudt på grunn av dyrevelferd, miljøperspektiv med forsøpling, helse pga. øye- og fingerskade og fare for ødeleggelse og branntilløp. 

Anonymkode: 4c9d9...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her

Synes generelt det tar litt av... det er bare å se her inne - folk synes det er kjipt om man sier nei til å ta med hund fordi barn som er der er redde og allergiske, folk mener hunder må få fly løst i gater og skogen med eier etter selv om mange voksne og barn blir redde for hunder som kommer valsende uten bånd, man må droppe turer og aktiviteter for barna om det på noen som helst måte betyr at hunden må være alene noen timer osv osv. Husker til og med en del debatter her inne hvor folk sier at de ikke vet om de ville reddet barna eller hunden i en brann...🙄

Anonymkode: 396bc...c00

De som svarer det hadde nok helt klart reddet sitt barn foran hunden, men å redde et ukjent barn foran sin egen hund er det nok flere som ikke hadde gjort. Forøvrig har jeg ingen problemer med å forstå at noen ville valgt å redder sin egen hund foran ett fremmed menneske.

Anonymkode: 2543f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som svarer det hadde nok helt klart reddet sitt barn foran hunden, men å redde et ukjent barn foran sin egen hund er det nok flere som ikke hadde gjort. Forøvrig har jeg ingen problemer med å forstå at noen ville valgt å redder sin egen hund foran ett fremmed menneske.

Anonymkode: 2543f...c0e

Da regner jeg også med at om jeg valgte å redde min hund eller katt isteden for barnet til en av disse, ville de hatt all forståelse for det og overhodet ikke bært noe nag over mitt valg. 

Hortibelt å faktisk kunne mene at msn ville latt ett barn dø fremfor ett dyr...!

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg også med at om jeg valgte å redde min hund eller katt isteden for barnet til en av disse, ville de hatt all forståelse for det og overhodet ikke bært noe nag over mitt valg. 

Hortibelt å faktisk kunne mene at msn ville latt ett barn dø fremfor ett dyr...!

Anonymkode: 396bc...c00

Eller så har man disse mennene som redder seg selv og driter i ungene til kjæresten.

Anonymkode: 8cabf...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg også med at om jeg valgte å redde min hund eller katt isteden for barnet til en av disse, ville de hatt all forståelse for det og overhodet ikke bært noe nag over mitt valg. 

Hortibelt å faktisk kunne mene at msn ville latt ett barn dø fremfor ett dyr...!

Anonymkode: 396bc...c00

Helt enig...blir helt satt ut av enkelte her!

Anonymkode: 88fa1...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv en som mistet en hånd, en som mistet et øye og en som er kvestet i ansiktet og har veldig dårlig syn på ene øyet - etter uvettig bruk av fyrverkeri. De var selv ikke fulle, men folk rundt dem var fulle - og hadde dessverre brukt retten sin til å kjøpe fyrverkeri.

Men tradisjoner betyr vel mer enn et skarve syn eller en hånd, bare det ikke gjelder en av dine, Hi? De siste årene har det vært mellom 10-18 fyrverkeriskader hvert eneste år - skader som har vært alvorlige eller såkalt "moderate" (men som gir følger for den enkelte).

Jeg var for mange år siden mot fellesfyrverkeri, mente man må få holde på muligheten til å sende opp privat. Det er mange år siden jeg endret syn på dette - etter å ha sett de grusomme skadene det kan medføre.

Bare i kveld har det vært mange episoder med fullstendig uvettig og farlig bruk av fyrverkeri. Barn og unge som har fyrt av fyrverkeri direkte mot andre folk, inne i buss, inn i en stall (med folk, fyr og tørt høy)... det er bare flaks som gjør at det ikke allerede er alvorlige person og dyreskader av fyrverkeri i dag. I morgen VET vi at mange vil bli alvorlig skadet og skadet for livet. Heldigvis har politiet meldt tilfellene i Oslo og Bærum i kveld til barnevernet...

Du, HI, virker rett og slett som en som ikke greier å forstå følgene av realitetene.

 

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som svarer det hadde nok helt klart reddet sitt barn foran hunden, men å redde et ukjent barn foran sin egen hund er det nok flere som ikke hadde gjort. Forøvrig har jeg ingen problemer med å forstå at noen ville valgt å redder sin egen hund foran ett fremmed menneske.

Anonymkode: 2543f...c0e

Disse menneskene ville blitt straffet heldigvis. 

Anonymkode: a3474...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det felles oppskytning i trygge rammer, heldigvis. Mye bedre enn at private får lov å skyte opp. 

Se bare hva som skjer i Oslo i kveld. 

Anonymkode: 914c8...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner selv en som mistet en hånd, en som mistet et øye og en som er kvestet i ansiktet og har veldig dårlig syn på ene øyet - etter uvettig bruk av fyrverkeri. De var selv ikke fulle, men folk rundt dem var fulle - og hadde dessverre brukt retten sin til å kjøpe fyrverkeri.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Nettopp! Problemet er ikke fyrverkeri i seg, problemet er alkoholen. Kinaputter ble forbudt, fordi folk skadet seg på de. Men problemet har vedvart, fordi... alkohol + ... alt mulig i grunnen, bil, fyrverkeri, verktøy... betyr skade.

Alkohol er og har alltid vært problemet. Alkohol burde tatt helg fra juleaften til over nyttår. Ingen trenger alkohol, ingen som dør om det ikke er alkohol å få kjøpt i romjula.

Alkohol er problemet, ikke fyrverkeri.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å redde dyret mitt fremfor naboen.Fordi naboen er ett troll. Null problem med det valget.  Dyret mitt hadde gått foran drøssevis av andre mennesker også.

Anonymkode: ea614...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner selv en som mistet en hånd, en som mistet et øye og en som er kvestet i ansiktet og har veldig dårlig syn på ene øyet - etter uvettig bruk av fyrverkeri. De var selv ikke fulle, men folk rundt dem var fulle - og hadde dessverre brukt retten sin til å kjøpe fyrverkeri.

Men tradisjoner betyr vel mer enn et skarve syn eller en hånd, bare det ikke gjelder en av dine, Hi? De siste årene har det vært mellom 10-18 fyrverkeriskader hvert eneste år - skader som har vært alvorlige eller såkalt "moderate" (men som gir følger for den enkelte).

Jeg var for mange år siden mot fellesfyrverkeri, mente man må få holde på muligheten til å sende opp privat. Det er mange år siden jeg endret syn på dette - etter å ha sett de grusomme skadene det kan medføre.

Bare i kveld har det vært mange episoder med fullstendig uvettig og farlig bruk av fyrverkeri. Barn og unge som har fyrt av fyrverkeri direkte mot andre folk, inne i buss, inn i en stall (med folk, fyr og tørt høy)... det er bare flaks som gjør at det ikke allerede er alvorlige person og dyreskader av fyrverkeri i dag. I morgen VET vi at mange vil bli alvorlig skadet og skadet for livet. Heldigvis har politiet meldt tilfellene i Oslo og Bærum i kveld til barnevernet...

Du, HI, virker rett og slett som en som ikke greier å forstå følgene av realitetene.

 

Anonymkode: 9c0cd...04c

Da bør vi forby bilkjøring også da? Mange som blir hardt skadd, dør osv i bilulykker. Enten fordi de selv er skyld eller andre de møter. Jeg har aldri sagt jeg er for at man skal fyre opp fyrverkeri i busser og staller. Slik oppførsel bør absolutt straffeforfølges. På samme måte som at uaktsom kjøring bør straffes.. men jeg tenker ikke man skal forby bilkjøring for det. 

 

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde valgt å redde dyret mitt fremfor naboen.Fordi naboen er ett troll. Null problem med det valget.  Dyret mitt hadde gått foran drøssevis av andre mennesker også.

Anonymkode: ea614...7d7

Synd for dyret da... som måtte flyttet til ukjente eller levd resten av livet uten deg, mens du satt i fengsel. Så kunne du sittet der uten dyret og gledet deg over menneskelivet du valgte vekk og konsekvensene for familien hans/hennes.

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Problemet er ikke fyrverkeri i seg, problemet er alkoholen. Kinaputter ble forbudt, fordi folk skadet seg på de. Men problemet har vedvart, fordi... alkohol + ... alt mulig i grunnen, bil, fyrverkeri, verktøy... betyr skade.

Alkohol er og har alltid vært problemet. Alkohol burde tatt helg fra juleaften til over nyttår. Ingen trenger alkohol, ingen som dør om det ikke er alkohol å få kjøpt i romjula.

Alkohol er problemet, ikke fyrverkeri.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Alkohol er ikke det eneste problemet. Hvor mange av de barna og unge som i kveld er tatt hånd om av politiet etter livsfarlig bruk av fyrverkeri tror du var fulle? Jeg tipper ikke alle, om noen.

Og hvor har de fått tak i dette fyrverkeriet? De har ikke kjøpt det selv...

Og jo, fyrverkeri er problemet! Ulykker skjer også med edrue folk som bruker fyrverkeri!

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør vi forby bilkjøring også da? Mange som blir hardt skadd, dør osv i bilulykker. Enten fordi de selv er skyld eller andre de møter. Jeg har aldri sagt jeg er for at man skal fyre opp fyrverkeri i busser og staller. Slik oppførsel bør absolutt straffeforfølges. På samme måte som at uaktsom kjøring bør straffes.. men jeg tenker ikke man skal forby bilkjøring for det. 

 

Anonymkode: 396bc...c00

Du har et problem om du ikke ser forskjell på bilkjøring og fyrverkeri...

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har et problem om du ikke ser forskjell på bilkjøring og fyrverkeri...

Anonymkode: 9c0cd...04c

Nei. Du har et problem om du virkelig ikke skjønner logikken i sammenligningen her. Både fyrverkeri og bilkjøring kan potensielt være veldig farlig. Og mange følger ikke regler rundt det, slik at det blir farlig for seg selv og andre. Om man bruker det forsvarlig og rett er det sjeldent farlig.

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Du har et problem om du virkelig ikke skjønner logikken i sammenligningen her. Både fyrverkeri og bilkjøring kan potensielt være veldig farlig. Og mange følger ikke regler rundt det, slik at det blir farlig for seg selv og andre. Om man bruker det forsvarlig og rett er det sjeldent farlig.

Anonymkode: 396bc...c00

Det var det der med logisk tenkning og det å sammenligne ting som ikke kan sammenlignes da - ikke din sterkeste side.

Fyrverkeri har ingen reell verdi for samfunnet bortsett fra noen få korte arbeidsplasser og noen skatteinntekter til staten og opplevelser til folket.

Biler og kjøring har en samfunnsverdi, samfunnet vårt er avhengig av biler og dermed kjøring. Samfunnet er ikke avhengig av fyrverkeri.

De fordelene fyrverkeri har kan man like gjerne oppnå ved at kommuner/private samarbeider om å fyre opp fellesfyrverkeri. Ergo er det heller ikke noen grunn til å opprettholde en praksis som hvert eneste år fører til at folk blir skadet for livet helt unødvendig.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...