Gå til innhold

Nei, jeg kommer ikke til å avvikle tradisjoner pga dyr...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Problemet er ikke fyrverkeri i seg, problemet er alkoholen. Kinaputter ble forbudt, fordi folk skadet seg på de. Men problemet har vedvart, fordi... alkohol + ... alt mulig i grunnen, bil, fyrverkeri, verktøy... betyr skade.

Alkohol er og har alltid vært problemet. Alkohol burde tatt helg fra juleaften til over nyttår. Ingen trenger alkohol, ingen som dør om det ikke er alkohol å få kjøpt i romjula.

Alkohol er problemet, ikke fyrverkeri.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Er som å høre amerikanerne. Er ikke våpnene som skaper farlige situasjoner, skal vite. Er mentale utfordringer!

Anonymkode: 914c8...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol er ikke det eneste problemet. Hvor mange av de barna og unge som i kveld er tatt hånd om av politiet etter livsfarlig bruk av fyrverkeri tror du var fulle? Jeg tipper ikke alle, om noen.

Og hvor har de fått tak i dette fyrverkeriet? De har ikke kjøpt det selv...

Og jo, fyrverkeri er problemet! Ulykker skjer også med edrue folk som bruker fyrverkeri!

Anonymkode: 9c0cd...04c

Som en annen var inne på, med et glimrende godt eksempel, bil...

Basert på de samme premisser du kom med her så er det tydelig at du ønsker å forby biler også. Bare tenk på alle de barn som har fått tak i biler. Har de kjøpt disse bilene selv? Neppe!

Ti år gammel gutt kjørte bil på E18
I nesten to mil kjørte en ti år gammel gutt gjennom Oslo og ut på E18 i morgenrushet.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ti-ar-gammel-gutt-kjorte-bil-pa-e18-1.14542709

En 14-åring ble klokken 06.35 søndag morgen stoppet av politiet i en stjålet bil på Stord. Gutten fremsto som beruset. – Han ble tatt med til legevakten for blodprøve, sier operasjonsleder i Sør-Vest politidistrikt, Helene Strand.
https://www.nrk.no/hordaland/gutt-14-stjal-bil-og-kjorte-beruset-1.14767274

Syv år gammel gutt kjørte bil alene i Oslo
En syv år gammel gutt skal ha fått tak i nøklene til foreldrenes bil, og deretter ha kjørt nesten to kilometer i Oslo.
https://www.aftenposten.no/norge/i/aVz12/syv-aar-gammel-gutt-kjoerte-bil-alene-i-oslo

14-åring kjørte til Gausdal
En gutt kjørte bil fra Lillehammer til Østre Gausdal fredag kveld.
Klokka 23:22 fredag kveld ble en 14-år gammel gutt stanset i Østre Gausdal etter en lengre biltur fra Lillehammer.
https://www.gd.no/14-aring-kjorte-til-gausdal/s/5-18-968415

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er som å høre amerikanerne. Er ikke våpnene som skaper farlige situasjoner, skal vite. Er mentale utfordringer!

Anonymkode: 914c8...e24

Eller som å høre nordmenn.

Norge høyt oppe på liste over antall våpen per innbygger
Norge kommer helt i toppen på anerkjent våpenside sin oversikt over hvilke land som har flere våpen. Det finnes over 1,3 millioner våpen blant sivile i Norge.
https://www.nrk.no/hordaland/fa-har-flere-vapen-enn-nordmenn-1.10852686

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som en annen var inne på, med et glimrende godt eksempel, bil...

Basert på de samme premisser du kom med her så er det tydelig at du ønsker å forby biler også. Bare tenk på alle de barn som har fått tak i biler. Har de kjøpt disse bilene selv? Neppe!

Ti år gammel gutt kjørte bil på E18
I nesten to mil kjørte en ti år gammel gutt gjennom Oslo og ut på E18 i morgenrushet.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ti-ar-gammel-gutt-kjorte-bil-pa-e18-1.14542709

En 14-åring ble klokken 06.35 søndag morgen stoppet av politiet i en stjålet bil på Stord. Gutten fremsto som beruset. – Han ble tatt med til legevakten for blodprøve, sier operasjonsleder i Sør-Vest politidistrikt, Helene Strand.
https://www.nrk.no/hordaland/gutt-14-stjal-bil-og-kjorte-beruset-1.14767274

Syv år gammel gutt kjørte bil alene i Oslo
En syv år gammel gutt skal ha fått tak i nøklene til foreldrenes bil, og deretter ha kjørt nesten to kilometer i Oslo.
https://www.aftenposten.no/norge/i/aVz12/syv-aar-gammel-gutt-kjoerte-bil-alene-i-oslo

14-åring kjørte til Gausdal
En gutt kjørte bil fra Lillehammer til Østre Gausdal fredag kveld.
Klokka 23:22 fredag kveld ble en 14-år gammel gutt stanset i Østre Gausdal etter en lengre biltur fra Lillehammer.
https://www.gd.no/14-aring-kjorte-til-gausdal/s/5-18-968415

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Nei, jeg mener ikke det du skriver, og ikke noe av det jeg skrev gjør at du kan trekke de konklusjonene du gjør om hva jeg mener.

Du nevner tre eksempler fra 2019, et fra 2017. Og jada, det finnes sikkert flere. Hvor mange alvorlige personskader forårsaker barn i stjålne biler hvert år?

Du glemte dessuten argumentet med den samfunnsnytten biler har i dagens samfunn, mens fyrverkeri har tilnærmet null samfunnsnytte.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synd for dyret da... som måtte flyttet til ukjente eller levd resten av livet uten deg, mens du satt i fengsel. Så kunne du sittet der uten dyret og gledet deg over menneskelivet du valgte vekk og konsekvensene for familien hans/hennes.

Anonymkode: 396bc...c00

Pinlig! Ingen blir fengslet for ikke å redde andre, du er helt på jordet. 

Anonymkode: ae7f6...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pinlig! Ingen blir fengslet for ikke å redde andre, du er helt på jordet. 

Anonymkode: ae7f6...325

Men man kan straffes for å ikke forsøke å redde noen i nød, jfr. Straffelovens § 287.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken samfunnsnytte har fyrverkeri? Absolutt ingen! 

Privat fyrverkeri er noe forbaska tull, og millioner bortkastede kroner. 

 

Anonymkode: ff8a0...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man kan straffes for å ikke forsøke å redde noen i nød, jfr. Straffelovens § 287.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Men så klarte du å redde hunden, og fikk dessverre ikke reddet noen andre. Du går selvsagt ikke i fengsel av den grunn.

Anonymkode: ae7f6...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar eit minimum må vere å halde seg til lova og ikkje skyte opp utanom mellom 18 og 02 nyttårsaften. Om ein i tillegg er nokolunde empatisk overfor dyr kan ein godt halde seg til å sende opp fyrverkeri rundt midnatt for å minimere påkjenninga for dyra. Hugs at det ikkje er kjæledyra som lir mest, dei har menneske til å trygge seg. Ville dyr er heilt aleine i redselen.

Dei som fyrer opp fyrverkeri i dag eller i overmorgon burde fått eit knallskudd i rassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg mener ikke det du skriver, og ikke noe av det jeg skrev gjør at du kan trekke de konklusjonene du gjør om hva jeg mener.

Du nevner tre eksempler fra 2019, et fra 2017. Og jada, det finnes sikkert flere. Hvor mange alvorlige personskader forårsaker barn i stjålne biler hvert år?

Du glemte dessuten argumentet med den samfunnsnytten biler har i dagens samfunn, mens fyrverkeri har tilnærmet null samfunnsnytte.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Du er villig til å la folk kjøre fulle så lenge bilen har samfunnsnytte? Om noen liv går tapt med bil så er det greit, fordi samfunnsnytte?

Jeg skal ta en titt på innlegget ditt igjen og se om jeg finner ordet, "samfunnsnytte".
Fant ikke ordet, "samfunnsnytte". Det er et nytt premiss du har lagt til nå fordi premissene dine ikke holde vann.

Helt i orden, det er bra at du innser at du hadde et dårlig argument.

Dynamitt har samfunnsnytte. Burde vi gå over til å smelle av dynamitt ved nyttår i stedet?

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken samfunnsnytte har fyrverkeri? Absolutt ingen! 

Privat fyrverkeri er noe forbaska tull, og millioner bortkastede kroner. 

 

Anonymkode: ff8a0...d43

Det markerer nyttår. Det er en festlig begivenhet. Sånn sett har det en samfunnsnytte. 

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man kan straffes for å ikke forsøke å redde noen i nød, jfr. Straffelovens § 287.

Anonymkode: 9c0cd...04c

I hver en situasjon skal en alltid vurdere egen sikkerhet først. 

 

Anonymkode: 25d36...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så klarte du å redde hunden, og fikk dessverre ikke reddet noen andre. Du går selvsagt ikke i fengsel av den grunn.

Anonymkode: ae7f6...325

Hvis vitner så at du bevisst valgte å ikke forsøke å redde et menneske, men heller gikk for hunden, jo, da kan du helt klart straffes. Mennesker går foran dyr i dette tilfellet.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mye i media om dyr og diverse tradisjoner?

Anonymkode: a3474...230

Leser mye i media og må ærlig si at dette ser jeg lite av ja 👍

Anonymkode: ed880...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg meinar eit minimum må vere å halde seg til lova og ikkje skyte opp utanom mellom 18 og 02 nyttårsaften. Om ein i tillegg er nokolunde empatisk overfor dyr kan ein godt halde seg til å sende opp fyrverkeri rundt midnatt for å minimere påkjenninga for dyra. Hugs at det ikkje er kjæledyra som lir mest, dei har menneske til å trygge seg. Ville dyr er heilt aleine i redselen.

Dei som fyrer opp fyrverkeri i dag eller i overmorgon burde fått eit knallskudd i rassen. 

Jeg er for at folk skal få bruke fyrverkeri, men du? Her er jeg helt, 100%, enig med deg.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det markerer nyttår. Det er en festlig begivenhet. Sånn sett har det en samfunnsnytte. 

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Markere nyttår kan man gjerne gjøre på helt andre måter enn å skyte tusenlapper i form av farlig fyrverkeri opp i lufta. Vardebrenning hadde vært fint. 

Anonymkode: ff8a0...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vitner så at du bevisst valgte å ikke forsøke å redde et menneske, men heller gikk for hunden, jo, da kan du helt klart straffes. Mennesker går foran dyr i dette tilfellet.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Men jeg kommer aldri til å redde deg likevel. 

Anonymkode: ae7f6...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er villig til å la folk kjøre fulle så lenge bilen har samfunnsnytte? Om noen liv går tapt med bil så er det greit, fordi samfunnsnytte?

Jeg skal ta en titt på innlegget ditt igjen og se om jeg finner ordet, "samfunnsnytte".
Fant ikke ordet, "samfunnsnytte". Det er et nytt premiss du har lagt til nå fordi premissene dine ikke holde vann.

Helt i orden, det er bra at du innser at du hadde et dårlig argument.

Dynamitt har samfunnsnytte. Burde vi gå over til å smelle av dynamitt ved nyttår i stedet?

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Nei, det er ikke et nytt premiss jeg kaster inn. Det er et premiss jeg allerede hadde nevnt før du svarte meg.

De meningene du forsøker å ilegge meg finnes bare i ditt eget hode, jeg har ikke skrevet det du påstår.

Og det siste argumentet ditt viser bare at du er helt tom for fornuftige argumenter.

Ha en trygg nyttårsfeiring i morgen.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg meinar eit minimum må vere å halde seg til lova og ikkje skyte opp utanom mellom 18 og 02 nyttårsaften. Om ein i tillegg er nokolunde empatisk overfor dyr kan ein godt halde seg til å sende opp fyrverkeri rundt midnatt for å minimere påkjenninga for dyra. Hugs at det ikkje er kjæledyra som lir mest, dei har menneske til å trygge seg. Ville dyr er heilt aleine i redselen.

Dei som fyrer opp fyrverkeri i dag eller i overmorgon burde fått eit knallskudd i rassen. 

Enig!

Her er det storm i kveld, og det har flere ganger blitt avfyrt fyrverkeri. Det er helt vettløst!

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hver en situasjon skal en alltid vurdere egen sikkerhet først. 

 

Anonymkode: 25d36...fd1

Men om valget står mellom å redde et menneske eller en hund og ingen av delene vil sette egen sikkerhet særlig i fare, da har man plikt til å hjelpe mennesket først. Og kan straffes om man ikke gjør det.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke bare hunde- og katteeiere som har dyr som reagerer. Hva med alle fugler, rådyr, mus og rever? 
Må være deilig å ta seg til rette på manges bekostning fordi ungene dine liker å se på fyrverkeri? 
Det burde være forbudt på grunn av dyrevelferd, miljøperspektiv med forsøpling, helse pga. øye- og fingerskade og fare for ødeleggelse og branntilløp. 

Anonymkode: 4c9d9...75b

For ikke å snakke om hvor mye biler forurenser, og hvor mange dyr biler dreper hver eneste dag. Og hvor mye personskade det forårsaker. Forby biler!

Anonymkode: 13fd8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Markere nyttår kan man gjerne gjøre på helt andre måter enn å skyte tusenlapper i form av farlig fyrverkeri opp i lufta. Vardebrenning hadde vært fint. 

Anonymkode: ff8a0...d43

Ja da, men da har vi et problem her. Du bruker et diffust uttrykk, "samfunnsnytte", som nå har gått over til å bli subjektivt for deg, heller enn objektivt. Jeg vist til et objektivt tilfelle der fyrverkeri utgjør en samfunnsnytte.

Skal vi fortsette ned den gaten med å fjerne alt som ikke er samfunnsnyttig, basert på synsing, så er det mye som blir borte. La meg demonstrere:

Brus er ikke samfunnsnyttig. Det er mye annet en kan drikke hvis en er tørst. Ingen trenger brus. Altså kan det forbys.

Når vi er inne på dagligvare så er det mye fast food som ingen trenger, som kan forbys i samme slengen.

Det er mye sånn sett som ikke utgjør en utvidet samfunnsnytte. Men uten alt dette så blir livet veldig grått, trist og kjedelig.

Fyrverkeri markerer nyttår. Det er en samfunnsnytte.

Vil du markere på en annen måte, som ved å tenne opp en varde klokken 12, og slukke den igjen et kvarter senere, så for all del! Da gjør du det. Men varder utgjør ingen samfunnsnytte, basert på dine egne premisser. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Det svekker din egen argumentasjonsrekke.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg meinar eit minimum må vere å halde seg til lova og ikkje skyte opp utanom mellom 18 og 02 nyttårsaften. Om ein i tillegg er nokolunde empatisk overfor dyr kan ein godt halde seg til å sende opp fyrverkeri rundt midnatt for å minimere påkjenninga for dyra. Hugs at det ikkje er kjæledyra som lir mest, dei har menneske til å trygge seg. Ville dyr er heilt aleine i redselen.

Dei som fyrer opp fyrverkeri i dag eller i overmorgon burde fått eit knallskudd i rassen. 

Ja, hvordan kan vi forhindre at tordenvær eksisterer?

Anonymkode: 13fd8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke et nytt premiss jeg kaster inn. Det er et premiss jeg allerede hadde nevnt før du svarte meg.

De meningene du forsøker å ilegge meg finnes bare i ditt eget hode, jeg har ikke skrevet det du påstår.

Og det siste argumentet ditt viser bare at du er helt tom for fornuftige argumenter.

Ha en trygg nyttårsfeiring i morgen.

Anonymkode: 9c0cd...04c

  Hvor da? Vis oss hvor i dette innlegget, "samfunnsnytte", er nevnt?

 

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol er ikke det eneste problemet. Hvor mange av de barna og unge som i kveld er tatt hånd om av politiet etter livsfarlig bruk av fyrverkeri tror du var fulle? Jeg tipper ikke alle, om noen.

Og hvor har de fått tak i dette fyrverkeriet? De har ikke kjøpt det selv...

Og jo, fyrverkeri er problemet! Ulykker skjer også med edrue folk som bruker fyrverkeri!

Anonymkode: 9c0cd...04c

 

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvordan kan vi forhindre at tordenvær eksisterer?

Anonymkode: 13fd8...0a8

Vi kan ikkje hindre all sjukdom heller, utan at vi går for fullt frislepp av våpen og narkotika av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...