Gå til innhold

Kvalm av pakkekalendere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er få ting som irriterer meg mindre enn det 😂😅 Her har vi ikke pakkekalender, fordi jeg ikke gidder å finne og pakke inn 72 smågaver. Det blir ofte ræl om man ikke skal ha dyre kalendere. Folk får styre som de vil selv, jeg vet at jeg ikke får til å lage rimelige pakkekalendere. Vi har 10kr sjokoladekalender og rampenisse. Rampenissen fungerer som en slags aktivitets/ramp/pakke-kalender etter humøret.  F.eks: Aktivitet: baking, pynte pepperkakehus, finne juletre i skogen, gå på juletrefest, lage pynt ol. Pakke: julepysj, finsko, julekjole ol Ramp: bytte adventslysene med gulerøtter, lage skotog, bytte ut eggene med Kinderegg osv.

I natt kom han med sjokoladekalender ... 

Anonymkode: c58ea...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde jeg gledet meg til å lage til en pakkekalender i år, men snuppa ville ha paw patrol kalender så da ble det slik. Egentlig like greit.

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Kan ikke alle bare få ha den kalenderen de vil da? Av alt i verden man skal la seg hisse seg opp over!!!

Var det ikke dere som bare skulle gi hverandre geit i år 😂😂? Og så en liten tur rundt kloden?

Anonymkode: ff740...ef1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var det ikke dere som bare skulle gi hverandre geit i år 😂😂? Og så en liten tur rundt kloden?

Anonymkode: ff740...ef1

Ojoj der tok du meg gitt! Eller.... har skrevet at det er kun ungene som får gaver i år og blir på ingen måte en « jorda rundt reise». Jeg tror i grunn du forstår det godt men det er kanskje gøy å lage litt ekstra drama? 

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ojoj der tok du meg gitt! Eller.... har skrevet at det er kun ungene som får gaver i år og blir på ingen måte en « jorda rundt reise». Jeg tror i grunn du forstår det godt men det er kanskje gøy å lage litt ekstra drama? 

Du bidrar i høyeste grad selv med det da. Jeg tror du liker å provosere litt

Anonymkode: 36152...45d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du bidrar i høyeste grad selv med det da. Jeg tror du liker å provosere litt

Jeg tviler på at jeg skaper drama ved å si at vi har pakkekalender og at vi i år gir gaver kun til barna altså. Ikke noe sted har jeg skrevet at vi ønsker oss dyre reiser på noe som helst måte. 

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Uansett så må det vel være opp til hver og en familie ? 

Når er det du skal ta innover deg at valg den enkelte gjør påvirker også UTENFOR familien? At vi lever i et samfunn der det kommer alle til gode at den enkelte ikke bare bryr seg om seg og sitt?

Ja, det er et enormt problem med forbrukskulturen vår, og dette kommer hos mange til syne når det gjelder julekalendere. NEI, det er ingen som påstår at DU bruker penger på tull som blir kasta rett etter jul, og som derfor bare bidrar til utslipp og forsøpling, for alle tråder handler ikke om deg. Det må være mulig å diskutere noe på prinsipielt grunnlag uten at du skal få behov for å forsvare valgene dine.

Anonymkode: 42a24...357

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når er det du skal ta innover deg at valg den enkelte gjør påvirker også UTENFOR familien? At vi lever i et samfunn der det kommer alle til gode at den enkelte ikke bare bryr seg om seg og sitt?

Ja, det er et enormt problem med forbrukskulturen vår, og dette kommer hos mange til syne når det gjelder julekalendere. NEI, det er ingen som påstår at DU bruker penger på tull som blir kasta rett etter jul, og som derfor bare bidrar til utslipp og forsøpling, for alle tråder handler ikke om deg. Det må være mulig å diskutere noe på prinsipielt grunnlag uten at du skal få behov for å forsvare valgene dine.

Julekalender er en godt innarbeidet tradisjon og alt trenger faktisk ikke å bli en diskusjon om miljø 

Skrevet

😴😴

Anonymkode: f6f05...425

Skrevet

Huff ja, tenk å være så fæl å ønske å opprettholde tradisjoner. Blir du også provosert over at så mange starter opp bilen og kjører helt til kirken på julaften? Snakk om miljøverstinger!

Anonymkode: 715d5...bd2

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Julekalender er en godt innarbeidet tradisjon og alt trenger faktisk ikke å bli en diskusjon om miljø 

1: Det er fullt mulig å ha en julekalender som ikke er like miljøuvennlig som 24 pakker med ræl. Spør bestemora di om hvordan julekalender hun hadde.

2: Jorda vår er i ferd med å smelte. Vi er i større fare enn noen gang, samtidig som utslippene øker. Alt trenger faktisk å bli en diskusjon om miljø.

Husk at det ikke er dib du skal svare for i fremtiden, men dine barn og barnebarn. De kommer til å forakte oss for hvordan vi har tura frem i vår egoisme, uten tanke for de som, i beste fall, skal ta over restene.

Skrevet
8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det sier du om alle dine valg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier du om alle dine valg

Neida. Ikke alle 😊

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir så kvalm av pakkekalender-hysteriet, enten det er «opplevelseskalender» eller «gavekalendere». Hva er greia med å ødelegge julaftens pakkespenning ved å innføre dette kalendertullet?  Sto bak en ung bestemor som skrøt høylytt til venninna si i køen på H&M alt hva hun skulle kjøpe i kalendergaver til et av barnebarna. «og så skal jeg kjøpe ull- klær. Ja hun har jo masse ull som hun fortsatt passer, men jeg kjøper det likevel». «Og så får hun en julegenser, ja alle må jo ha en julegenser.» bla bla bla. Kjente jeg ble helt kvalm av all skrytinga🤮 og det var helt tydelig at dette barnebarnet ikke manglet så mye i utgangspunktet. 

Anonymkode: 3bac0...e63

Er helt enig med deg, det er helt idiotisk. 

Anonymkode: 4e833...7dd

Skrevet

Jeg er vokst opp med pakkekalender (født i -75) og viderefører tradisjonen. Barna mine får aldri ting utenom jul og bursdag så jeg har ikke dårlig samvittighet for klistremerker, hårstrikk, viskelær og hårkliper på en treplanke med kroker🎄😊

Anonymkode: c98ff...22f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at mange ikke gjør det.

Da er det jo ikke pakkekalenderen som er problemet...

Skrevet

Jeg har hatt pakkekalender jeg også, da jeg var liten på 70-tallet. Mine barn har også, så jeg har laget de siste nesten 30 årene. Det trenger absolutt ikke ha med hysteri eller bruk og kast å gjøre. 

Skrevet

Jeg syns det er morsomt med dib og alt som kan provosere😅👏

Her har vi pakkekalender og skammer oss ikke for det. Hun får ting hun hadde fått uansett som undertøy og sokker, bakedag, hygieneting, og hun får kino og kosedag, litt snop, og egentlig ikke noe ræl. Hvorfor er det så galt? Hva gale gjør det med henne, oss, samfunnet og miljøet?

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Jeg har hatt pakkekalender jeg også, da jeg var liten på 70-tallet. Mine barn har også, så jeg har laget de siste nesten 30 årene. Det trenger absolutt ikke ha med hysteri eller bruk og kast å gjøre. 

De fleste i bygda vår hadde pakkekalender da jeg vokste opp😊 Pappa, som er 69 år, vokste også opp med pakkekalender. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De fleste i bygda vår hadde pakkekalender da jeg vokste opp😊 Pappa, som er 69 år, vokste også opp med pakkekalender. 

Og det er superkoselig! Det må ikke være helt vilt. Det kan være et puslespill delt i 24 pakker, som en av ungene her får. Eller Lego delt i 24 pakker som en av de andre får. En tredje får et fint sett fargeblyanter, litt hver dag. Poenget er ikke den store gaven, poenget er nedtellingen, høytiden og tradisjonen!

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Og det er superkoselig! Det må ikke være helt vilt. Det kan være et puslespill delt i 24 pakker, som en av ungene her får. Eller Lego delt i 24 pakker som en av de andre får. En tredje får et fint sett fargeblyanter, litt hver dag. Poenget er ikke den store gaven, poenget er nedtellingen, høytiden og tradisjonen!

Enig😊 Her er det ikke de store tingene, men de er ikke vant til å få ting så gleden er stor😊 

Tror mange av de som er motstander av pakkekalender kjøper nytt mellom nyttår og jul. Nye møbler, klær, leker, pusser opp, kjøper nye telefoner, lamper osv. Men det er pakkekalender som velter miljølasset😅 

Skrevet

pakkekalenderen her kostet 300 for to barn. Det er billigere enn mange kalendere man kan kjøpe, så jeg er fornøyd. 
Da jeg var liten fikk vi pakkekalender. En bit twist pakket inn hver dag

Anonymkode: 8baf4...f33

Skrevet

Pakkekalender er noe mødre styrer med. Hvor mange fedre mener at barna MÅ ha pakkekalender og som lager til dette til barna?

en annen ting som er rart er at barn dom får pakkekalender er ikke fornøyd med det (Evt mødrene ikke er fornøyd). Då de aller fleste som har pakkekalender har i tillegg sjokoladekalender.  Noen også kjøpekalender så ungene har flere kalendere i tillegg til pakkekalenderen.

Anonymkode: 47984...6dd

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pakkekalender er noe mødre styrer med. Hvor mange fedre mener at barna MÅ ha pakkekalender og som lager til dette til barna?

en annen ting som er rart er at barn dom får pakkekalender er ikke fornøyd med det (Evt mødrene ikke er fornøyd). Då de aller fleste som har pakkekalender har i tillegg sjokoladekalender.  Noen også kjøpekalender så ungene har flere kalendere i tillegg til pakkekalenderen.

Anonymkode: 47984...6dd

Hva baserer du det du sier her på? Her er mannen minst like engasjert i alle våre juletradisjoner som meg 

Skrevet
10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hva baserer du det du sier her på? Her er mannen minst like engasjert i alle våre juletradisjoner som meg 

Du vet at tråden ikke kun handler om dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...