Gå til innhold

Kvalm av pakkekalendere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir så kvalm av pakkekalender-hysteriet, enten det er «opplevelseskalender» eller «gavekalendere». Hva er greia med å ødelegge julaftens pakkespenning ved å innføre dette kalendertullet?  Sto bak en ung bestemor som skrøt høylytt til venninna si i køen på H&M alt hva hun skulle kjøpe i kalendergaver til et av barnebarna. «og så skal jeg kjøpe ull- klær. Ja hun har jo masse ull som hun fortsatt passer, men jeg kjøper det likevel». «Og så får hun en julegenser, ja alle må jo ha en julegenser.» bla bla bla. Kjente jeg ble helt kvalm av all skrytinga🤮 og det var helt tydelig at dette barnebarnet ikke manglet så mye i utgangspunktet. 

Anonymkode: 3bac0...e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir så kvalm av pakkekalender-hysteriet, enten det er «opplevelseskalender» eller «gavekalendere». Hva er greia med å ødelegge julaftens pakkespenning ved å innføre dette kalendertullet?  Sto bak en ung bestemor som skrøt høylytt til venninna si i køen på H&M alt hva hun skulle kjøpe i kalendergaver til et av barnebarna. «og så skal jeg kjøpe ull- klær. Ja hun har jo masse ull som hun fortsatt passer, men jeg kjøper det likevel». «Og så får hun en julegenser, ja alle må jo ha en julegenser.» bla bla bla. Kjente jeg ble helt kvalm av all skrytinga🤮 og det var helt tydelig at dette barnebarnet ikke manglet så mye i utgangspunktet. 

Anonymkode: 3bac0...e63

Kan ikke alle bare få ha den kalenderen de vil da? Av alt i verden man skal la seg hisse seg opp over!!!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men du kommer nok til å få mye motstand her av folk som skal forsvare seg. Du kommer nok også til å få til svar at du ikke skal »blande» deg, selv om du bare uttrykker din personlige mening😌

Skrevet
1 minutt siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg er helt enig med deg, men du kommer nok til å få mye motstand her av folk som skal forsvare seg. Du kommer nok også til å få til svar at du ikke skal »blande» deg, selv om du bare uttrykker din personlige mening😌

Jeg tror i grunn ikke det er så mange som føler behov for å forsvare seg altså. For min del kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva folk måtte mene om at vi har pakkekalender og jeg forstår virkelig ikke hva det er å hisse seg opp over. Folk må da få lov å ha de tradisjonene de ønsker uten å måtte forsvare seg? 

Skrevet

Vi har pakkekalender, en tradisjon videreført med samme kalender som jeg hadde da jeg var liten. 

Datteren min elsker det, og hun er ikke mindre spent på gavene julaften av den grunn..

Og hun har absolutt ikke blitt bortskjemt av det. Faktisk så er hun flau over å gi ønskelisten sin til familie, fordi hun syns det hun ønsker seg er for dyrt (helt ordinære ønsker)

Sist jul var det hun satt mest pris på en symbolsk gave som viste at det var gitt middager til dem som trenger det gjennom Kirkens Bymisjon. Og hun har brukt sine egne sparepenger flere år til å kjøpe julegaver til barneavdelingen på sykehuset

Så jeg ser absolutt ingen problem med pakkekalender.. 

Anonymkode: 2a5c6...d18

Skrevet

Det er jo helt opplagt at dette ikke er noe barn selv har funnet på at de vil ha, som en over sier. Det var ikke barn som begynte å kreve pakkekalendere av seg selv. Det er foreldre som har skapt dette falske "behovet" hos barna. Pakkekalendere er et foreldrestyrt forbrukshysteri. Eller, egentlig er det vel handelsstanden som står bak - og de har lyktes, for de har fått foreldre med på det.

I disse miljøtider er det galskap å lære barna et slikt forbrukshysteri.

Aktivitetskalendere til jul, det har jeg langt mer sans for, gjøre ting sammen som ikke koster noe ekstra.

Anonymkode: 09979...c02

Skrevet

Sønnen min på snart 14 gleder seg aller mest til pakkekalender, det synes han er det beste med jula, en liten pakke hver dag. 

Det er jo så hyggelig, at noen har tatt seg tid til å lage istand det. Jeg lager til svigers hvert år også, de blir jo sååå glad! 

Noen liker å bruke tid og glede andre, uten at det bør koste en formue☺️

Skrevet

Helt enig. Ei jeg jobber med bruker 7000-8000 på gaver til pakkekalender til sine 3 barnebarn. Og etter å ha hørt hun fortelle om barnebarna, så er dem jævli bortskjemt 

Anonymkode: 722f7...34d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt opplagt at dette ikke er noe barn selv har funnet på at de vil ha, som en over sier. Det var ikke barn som begynte å kreve pakkekalendere av seg selv. Det er foreldre som har skapt dette falske "behovet" hos barna. Pakkekalendere er et foreldrestyrt forbrukshysteri. Eller, egentlig er det vel handelsstanden som står bak - og de har lyktes, for de har fått foreldre med på det.

I disse miljøtider er det galskap å lære barna et slikt forbrukshysteri.

Aktivitetskalendere til jul, det har jeg langt mer sans for, gjøre ting sammen som ikke koster noe ekstra.

Anonymkode: 09979...c02

Absolutt alt trenger ikke å handle om miljø altså. Her snakker vi om tradisjoner. På siden her hyles det så mye om å holde julens tradisjoner hellige men når tradisjonen handler om pakkekalender så er det visst ikke så nøye. Pakkekalender kan inneholde alt fra opplevelser som baking og julekonsert til godis og ullsokker. Poenget er gleden av å pakke opp en liten gave hver dag. I dag fikk mine en nydelig liten fugl til å henge på juletreet . Vi trengte noe ny juletrepynt og ungene ble glade. Man gjør det man ønsker selv altså 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Ei jeg jobber med bruker 7000-8000 på gaver til pakkekalender til sine 3 barnebarn. Og etter å ha hørt hun fortelle om barnebarna, så er dem jævli bortskjemt 

Anonymkode: 722f7...34d

De aller fleste bruker ikke slike summer altså. Her brukte vi vel 1500 og det er kalender med 48 gaver. Det dyreste er julekonsert billetter . Ellers ligger nye ullsokker , boxershorts og kinobilletter pakket inn. 

Skrevet
5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De aller fleste bruker ikke slike summer altså. Her brukte vi vel 1500 og det er kalender med 48 gaver. Det dyreste er julekonsert billetter . Ellers ligger nye ullsokker , boxershorts og kinobilletter pakket inn. 

Voldsomt som du går i forsvar da

Anonymkode: 36152...45d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Voldsomt som du går i forsvar da

Heldigvis trenger jeg ikke forsvare meg😊. Hva jeg velger å gjøre i min familie har takk og lov ingen noe med. Jeg forstår bare ikke hvordan andres valg ang julekalender kan opprøre folk så til de grader 

Skrevet
2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Heldigvis trenger jeg ikke forsvare meg😊. Hva jeg velger å gjøre i min familie har takk og lov ingen noe med. Jeg forstår bare ikke hvordan andres valg ang julekalender kan opprøre folk så til de grader 

Det er jo fordi pakkekalendere ofte koster veldig mye penger eller er fulle av ræl som blir kastet etter jul

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du poengterer flere ganger at du ikke trenger å forsvare deg, og at du ikke bryr deg om hva andre måtte mene... Men hvorfor behovet for å trykke på hvert svar på denne tråden for å gjøre akkurat det? 🤔

Anonymkode: 9c3ac...c89

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fordi pakkekalendere ofte koster veldig mye penger eller er fulle av ræl som blir kastet etter jul

Det som er gull med pakkekalender er jo nettopp at du kan lage den helt etter lommeboka og unngå ræl som blir kastet😊

Skrevet

Det som er gull med pakkekalender er jo nettopp at du kan lage den helt etter lommeboka og unngå ræl som blir kastet😊

Poenget er jo at mange ikke gjør det.

Skrevet

Bare styr! Jeg personlig syns det er nok å skulle finne julegaver til 22 stk om jeg ikke skal måtte finne 72 gaver som kan brukes til noe fornuftig og. 

Anonymkode: 06e86...bad

Skrevet

Det er uansett helt idiotisk å lage pakkekalendere til flere tusen kroner

Skrevet

Hadde pakkekalender da jeg var liten på 80 tallet. Så mine får pakkekalender/aktivitetskalender. Her legger vi inn baking av julekaker, julefilm. Noe de trenger og pynt til rommene sine.

Og hvorfor bry seg hva andre gjør...

Anonymkode: 860eb...7cb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at mange ikke gjør det.

Uansett så må det vel være opp til hver og en familie ? Hvorfor hisse seg opp over en tradisjon ? 

Skrevet

Jeg synes det er utrolig koselig med pakkekalender. Trenger ikke å kjøpe ræl, å trenger ikke å kjøpe dyre gaver. 

Anonymkode: 9c83e...ba3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er uansett helt idiotisk å lage pakkekalendere til flere tusen kroner

De aller fleste vil mene at så dyre kalendere er unødvendig men når det er sagt så hadde jeg ikke brydd meg videre om naboen brukte 10 tusen eller 100 kr på kalender 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sån, ikke blandt dem jeg kjenner i hvertfall.kalenderen inneholder ting ungene ellers ville fått uansett. Det eneste er innpskningspapiret og båndet.  Det er ikke mye.

Anonymkode: c8028...af2

Skrevet

Får være opp til hver enkelt, men personlig synes jeg unger i dag får altfor mye. Her har vi aktivitetskalender. I dag har vi bakt pepperkaker og skal tenne lys. Små ting hver dag frem til jul. Ungene elsker det!

Anonymkode: 2db67...34c

Skrevet

Jeg er enig med deg, bortsett fra at jeg gidder ikke bry meg med hva andre gjør. Jeg gir ikke pakkekalender fordi gaver er til julaften. Mine får en kalender til 250,-  mest for ar de ikke skal være utenfor når det snakkes om det. Pakkekalender lager jeg nok aldri. Mest fordi jeg ikke vil bruke en formue på dette, og jeg gidder ikke kjøpe billig dritt for å ha i pakkene. 

Men er enig at størrelsen på pakkekalender har tatt helt av og det er motbydelig. 

Folk får gjøre som de vil da, mine unger vet at sånn er det. Jeg er nok ganske raus på julaften da, legger heller mer penger i gaver på julaften.

Anonymkode: 4383c...d90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...