Gå til innhold

Er dere begynt?🎄

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et sykdomstegn i et samfunn når meg, mitt og individperspektivet blir viktigere enn fellesskap, tradisjon og gruppetenkning. Det gjelder ikke bare jula, men vi beveger oss nærmere og nærmere et svært individualistisk samfunn. Feks. i skolen, på jobb, tradisjoner, det å ikke kunne ta imot uanmeldt besøk, JEG gjør det som passer MEG best og lagånden forsvinner. Enkeltmennesket er i fokus. 

Det er en dårlig utvikling og setter man det i sammenheng med at mennesker i utgangspunktet er sosiale flokkdyr kan man undre seg over økning i psykisk uhelse. Fordi det vi gjør er usunt. 

Anonymkode: a01d6...78a

Veldig, veldig enig! 

Man ser ofte at de som ‘gjør det som passer meg best’ ikke har den kulturelle og sosiale ballasten som gjør at de faktisk skjønner viktigheten av kultur og arv. De er enkle mennesker som må ha sine behov dekket umiddelbart, og som ikke evner å vente. 

Anonymkode: 4d32c...0af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig, veldig enig! 

Man ser ofte at de som ‘gjør det som passer meg best’ ikke har den kulturelle og sosiale ballasten som gjør at de faktisk skjønner viktigheten av kultur og arv. De er enkle mennesker som må ha sine behov dekket umiddelbart, og som ikke evner å vente. 

Dette.

Her lar jeg ikke butikker og andre presse jula inn i heimen i november. Advent begynner neste helg så da begynner vi med adventstake, noe lys og pynt, mens julepynten kommer frem 23. Julen ringes faktisk inn på julaften klokken 17.00 så for folk å si at julen begynner når det passer "meg" er bare tullete og kunnskapsløst.

Anonymkode: deff6...09f

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et sykdomstegn i et samfunn når meg, mitt og individperspektivet blir viktigere enn fellesskap, tradisjon og gruppetenkning. Det gjelder ikke bare jula, men vi beveger oss nærmere og nærmere et svært individualistisk samfunn. Feks. i skolen, på jobb, tradisjoner, det å ikke kunne ta imot uanmeldt besøk, JEG gjør det som passer MEG best og lagånden forsvinner. Enkeltmennesket er i fokus. 

Det er en dårlig utvikling og setter man det i sammenheng med at mennesker i utgangspunktet er sosiale flokkdyr kan man undre seg over økning i psykisk uhelse. Fordi det vi gjør er usunt. 

Åj fra tidligere julepynt til sykdomstegn🙈Det er jo ikke som at vi åpner gaver og flytter julaften🤣Jeg bryr meg litt vell mer om andre mennesker enn meg selv, setter andre før meg selv.Da tenker jeg at om jeg vil henge opp gardiner litt før «lov» pga jeg ikke har tid ellers så er det heeelt ok😅

Anonymkode: 3a41a...bf6

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åj fra tidligere julepynt til sykdomstegn🙈Det er jo ikke som at vi åpner gaver og flytter julaften🤣Jeg bryr meg litt vell mer om andre mennesker enn meg selv, setter andre før meg selv.Da tenker jeg at om jeg vil henge opp gardiner litt før «lov» pga jeg ikke har tid ellers så er det heeelt ok😅

Du skjønner ikke at det er snakk om de som pynter i november fordi det er så kooooselig? Og ikke de som av praktiske grunner må gjøre mest mulig på forhånd. 

Er det mulig?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner ikke at det er snakk om de som pynter i november fordi det er så kooooselig? Og ikke de som av praktiske grunner må gjøre mest mulig på forhånd. 

Er det mulig?

Vell det sto det ingenting om🤣👍🏻👍🏻

Skrevet

Har såvidt startet å pynte litt til advent med svibler, amaryllis og litt gran. Venter med adventsstjerne og adventslys til 1. advent neste søndag. Pyntet da samtidig til jul med  diverse julepynt i nøytrale farger. 

Anonymkode: 93546...9e2

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Advent er ventetid. Voksne bør klare å vente til jula begynner med å pynte. 

Har dere ikke julestjerne? Lilla lys? Lilla duk el.? 

Tror det er gjengs i samfunnet i dag at å vente på tur er noe mange ikke behersker. Samme med å holde på norske tradisjoner. Her klarer man ikke vente og hiver jula opp i novemer for å ta jula ned i romjulen når det faktisk ER jul. 

Adventslilla er en grusom farge og det er stygt og gammeldags med duker.

Anonymkode: 8e380...c87

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Her lar jeg ikke butikker og andre presse jula inn i heimen i november. Advent begynner neste helg så da begynner vi med adventstake, noe lys og pynt, mens julepynten kommer frem 23. Julen ringes faktisk inn på julaften klokken 17.00 så for folk å si at julen begynner når det passer "meg" er bare tullete og kunnskapsløst.

Anonymkode: deff6...09f

Godt at folk er forskjellige da😊

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ødelegge forventningen og det å glede seg til å pynte huset til jul 😇

Anonymkode: 8da02...d5c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig, veldig enig! 

@mamma til adhd gutt<3

denne da? Gjemmer du deg fremdeles bak at det er godt at man er forskjellige, eller ser du at det er mer komplekst enn som så?

Det handel om kulturell arv og klasse, faktisk.  

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

@mamma til adhd gutt<3

denne da? Gjemmer du deg fremdeles bak at det er godt at man er forskjellige, eller ser du at det er mer komplekst enn som så?

Det handel om kulturell arv og klasse, faktisk.  

Klasse faktisk.... jeg mener at vi tilpasser kultur og tradisjoner til det som passer oss best. Jeg personlig nekter å føle meg tvunget til å feire jul etter en fasit bare fordi « sånn har det vært i alle år». Jeg er vandt til mine tradisjoner som jeg er vokst opp med og de tar jeg med videre. Hva andre gjør bryr jeg meg veldig lite om så lenge de er glade og fornøyde med egne tradisjoner. Jeg mener forøvrig at å snakke om klasse er helt på bærtur 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vell det sto det ingenting om🤣👍🏻👍🏻

«Vell»...det er jo lov å tenke!

Anonymkode: abee7...a88

Skrevet

Jeg begynner så vidt med litt pynt til advent, stjerne i vinduer, lys i adventstaken og så flytter en liten nissefamilie inn i vinduskarmen på kjøkkenet. 

Ellers pynter vi til jul når julen starter. 

Andre får gjøre som de vil, men jeg ler litt av dem som henger opp adventstjerna i midten på november og pynter treet 1 desember. Jeg tenker rett og slett at de er litt enkle som ikke evner å vente. 

Å kalle andre enkle bare fordi de gjør noe du ikke ville ha gjort, sier mye om at du er en person jeg er sjeleglad jeg ikke har i min omkrets

Anonymkode: a7a60...b3c

Skrevet

Du bekrefter jo bare det hun over her skriver. Kulturell og sosial ballast... det hjelper ikke på inntrykket at du må understreke budskapet ditt med kommunikativt fordummende emojis.

Beklager, men du bekrefter fordommene mine om de som på død og liv må pynte til jul lenge før engang advent er i gang.

Anonymkode: 29396...2cd

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bekrefter jo bare det hun over her skriver. Kulturell og sosial ballast... det hjelper ikke på inntrykket at du må understreke budskapet ditt med kommunikativt fordummende emojis.

Beklager, men du bekrefter fordommene mine om de som på død og liv må pynte til jul lenge før engang advent er i gang.

Anonymkode: 29396...2cd

Svarer bare med samme «mynt».Fordommer vil jeg tro du har ja😅

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

«Vell»...det er jo lov å tenke!

Anonymkode: abee7...a88

Mye som er lov.....😋

Skrevet

Synes i grunn kardemommeloven passer godt her jeg 😊

Skrevet

Hehe, noen ting altså. Når det kommer til pakkekalender-ikke pakkekalender, og pynte til jul i adventstiden eller vente til lille julaften er folk veldig lite rause med hverandre. 

Vi skal liksom omfavne forskjeller, være så inkluderende osv, men når det gjelder akkurat disse tingene er folk veldig sinte på at noen velger annerledes enn dem selv.

Min bestemor er 99 år gammel, og hun har aldri pyntet til advent også byttet ut pynten til jul, hun hadde en pynt som ble brukt fra 1.desember til 13.januar. Det er min mor vokst opp med, og deretter jeg. Det er vår tradisjon.

Så får dere bli så sinte dere bare vil, jeg kommer aldri til å kjøpe lilla pynt, jeg liker det ikke. Jeg koser meg med å ha jul i huset fra 1.desember og jeg regner med at ungene mine kommer til å gjøre det samme ;)

Anonymkode: fd0a6...f8d

Skrevet

Jeg pynter til advent neste helg. Da med staker og stjerne. Har for første gang kjøpt inn hvite adventslys istedenfor lilla. Pynter til jul etter jobb den 23 desember. Som regel ferdig til kvelden før kvelden. Treet pyntes til slutt..... 

Magisk å stå opp julaften og se huset pyntet til jul❤ 

Anonymkode: 7edf7...5f6

Skrevet

Jeg er ferdig. Ble faktisk ferdig med å pynte juletreet i dag. Vanligvis pynter jeg første helgen før 1 desember. 
Men i år så klarte jeg ikke å vente. Hatt en ekstrem tøff høst og jeg elsker denne tiden på året. Så da ble det 1 uke før. 

Anonymkode: 6952c...99e

Skrevet

Jeg pynter til advent den første adventshelga. Julepynten kommer 23. desember og blir værende til 20. dag jul. Jeg liker å ha julepynt i jula, og den er så koselig at jeg gjerne har den framme til litt ut i januar.

Skrevet

Jeg tenker at forventning er en god ting. Nå er det slik at svært mange har økonomi til å gjøre det vi tidligere måtte planlegge, mange ganger pga økonomi. Å ta vekk gleden ved å glede seg til noe, ved å innføre start på merkedager lenge før tiden, tenker jeg fjerner noe av gleden ved merkedagen. Julen blir et interiørprosjekt, noe som skal på plass, muligens for å vise andre og seg selv at "se hva jeg gjør ut av det". Når prosjektet er ferdigstilt, roer man seg ikke med det, men jager videre etter neste prosjekt.

Mener faktisk folk får roe seg litt. Gi seg selv og ungene muligheten til å glede seg til jul og ikke bare lage jul fordi "jeg skal lage jul nå, ungene og jeg orker ikke glede oss til jul lenger, så vi tar det nå så er vi ferdig med det". I et større perspektiv er forventning en del av det som kommer. De fleste har kjent på følelsen av å planlegge ferie, glede seg og å vente til dagen kommer. 

"Men det er godt vi er forskjellige"

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Advent er ventetid. Voksne bør klare å vente til jula begynner med å pynte. 

Har dere ikke julestjerne? Lilla lys? Lilla duk el.? 

Tror det er gjengs i samfunnet i dag at å vente på tur er noe mange ikke behersker. Samme med å holde på norske tradisjoner. Her klarer man ikke vente og hiver jula opp i novemer for å ta jula ned i romjulen når det faktisk ER jul. 

Vente på tur - beherske -  holde norske tradisjoner. Har du virkelig så store problemer med fri vilje. Hvis jeg synes det er koselig å å pynte til jul 1 desember, eller kanskje ha nisser fremme hele året, så er det mitt valg. Det er så mange ting her i verden hvor valgene vi tar kan skade andre, men hvordan man velger å pynte huset sitt er ikke et slikt valg!

Anonymkode: ee1cf...939

Skrevet

Sorterer og finner frem julepynt iløped av uka som kommer. Henger opp røde gardiner og setter frem adventstaken neste søndag. Så sakte men sikkert kommer litt og litt pynt opp. 

Logistikken i hverdagen her tillater ikke absolutte datoer, men det meste er oppe innen et par uker før julaften. Så taes det ned rett etter nyttårsaften, når vi får tid. 

Det viktigste for meg er at julen ikke skal være stress, ikke nødvendigvis når all pynt skal og ikke skal være oppe. 

Skrevet
Akkurat nå, litekreativtbrukernavn skrev:

Sorterer og finner frem julepynt iløped av uka som kommer. Henger opp røde gardiner og setter frem adventstaken neste søndag. Så sakte men sikkert kommer litt og litt pynt opp. 

Logistikken i hverdagen her tillater ikke absolutte datoer, men det meste er oppe innen et par uker før julaften. Så taes det ned rett etter nyttårsaften, når vi får tid. 

Det viktigste for meg er at julen ikke skal være stress, ikke nødvendigvis når all pynt skal og ikke skal være oppe. 

Ikke sant. Man gjør det slik det passer best for sin familie . I år ser vi at treet antagelig ryker 3 dag for da reiser vi bort og kommer ikke hjem før over nyttår. Siden jeg ikke fikser jul i det nye året blir det sånn . Også pga logistikk 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...