GÃ¥ til innhold

🤬Barnehagen skal på 1t busstur hvor barna må ha på dress i bussen. Ingen bilstoler!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om barnehager i 2019 virkelig er så lite opplyste!! Barnehagen har tidligere sendt ut varsel om at alle som ikke sikrer barna i bilstoler, vil meldes til barnevernet. Greit det, fint at man har fokus på bilsikring. Nå skal imidlertid barnehagen på 1 times busstur hver vei, altså 2t t/r. Barna må møte ferdig påkledd i dress. Da lurer jeg på hvilken idiot som mener dette er trafikksikkert? Nr 1 så skal 4-5 åringer sitte uten bilsete i bussen. Nr 2 så skal de ha på en vinterdress i bussen. Ergo festes heller ikke beltet riktig da dette vil ligge utenpå en tjukk vinterdress. De skal kjøre i den verste rushtrafikken i tillegg. Altså... ja det er ikke krav om bilstol i buss, men likevel er dette forkastelig!! Skjønner ikke hva de tenker med? Hva gjør man som forelder? Tar seg fri fra jobb fordi barnehagen ikke bruker hodet? Og nei, barna får ikke bli igjen i Bhg står det.

Anonymkode: 8e3ff...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig. 4-5 åringer sitter ikke i sete ellers i buss heller

Anonymkode: 994a5...193

Nei men det bør de absolutt gjøre når de skal kjøre i 100km/t. Hvorfor er loven så på at alle barn skal sikres i bil, når det er fritt frem i en buss. Det er jo ikke slik at ett barn vil overleve 100km/t i en buss, på ett vanlig sete med vinterdress på!

 

hi

Anonymkode: 8e3ff...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De følger vel regelverket, og det er ikke påbudt med sete i bussen.

Ikke så ofte man hører om busser som kræsjer heller heldigvis...

Anonymkode: 0f88a...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei men det bør de absolutt gjøre når de skal kjøre i 100km/t. Hvorfor er loven så på at alle barn skal sikres i bil, når det er fritt frem i en buss. Det er jo ikke slik at ett barn vil overleve 100km/t i en buss, på ett vanlig sete med vinterdress på!

 

hi

Anonymkode: 8e3ff...6a5

Hvordan vet du at de skal kjøre i 100 km/t? Hvor i alle dager er det de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres helt tullete ut! Klart de må sikres. Hva sier FAU? Jeg ville nok tatt fri og kjørt selv. 

Anonymkode: 9c68d...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En buss som kjører i 100 km/t? Det skjer jo ikke, om så sjåføren står på gasspedalen. 

 

 

Anonymkode: 27274...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En buss som kjører i 100 km/t? Det skjer jo ikke, om så sjåføren står på gasspedalen. 

 

 

Anonymkode: 27274...164

Hvor har du det i fra. Busser kan kjøre opptil 100 km/t

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet styrer og sagt at enten så sikres barnet med barnesetet som jeg sender med, eller så skal ikke barnet inn i den bussen. Så får de løse det problemet på best mulig måte. Aldri i livet om mitt barnehagebarn skulle sittet to timer i buss som kjører i høy hastighet uten å være sikret ordentlig, det er helt uaktuelt.

Anonymkode: 6d579...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

de gjør ikke noe ulovlig, du virker som en sikkelig hønemor

Anonymkode: f28e3...767

Vet du hva som skjer med et lite barns kropp hvis de ikke er sikret godt nok i en kollisjon? Sannsynligvis ikke, da hadde du ikke kommet med den kommentaren.

Anonymkode: 6d579...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom det ikke en regel i 2018 om at barn ikke fikk lov til å ta buss som kjørte i over 50 mnd uten barneseter når det var i regi av barnehagen? Eller er d kanskje bare i vår kommune? 

Barnehagen her skulle i dyreparken. Grunnet fartsgrense på 70 på noe av strekningen fikk ikke bhg lov til å ta buss, ettersom di ikke hadde oppbevaringsmuligheter for barneseter mens dem var der. Vi fikk beskjed om at vi selv måtte kjøre barna til/fra parken, og om vi ikke fikk det til, kunne barna være i barnehagen. Vi foreldre kunne selvfølgelig ordne kjøring oss i mellom privat, men pga. Forsikring kunne ikke barnehagen si at mitt barn kunne sitte på med mamman til Nicklas, for da hadde det vært bhg sitt ansvar. 

Anonymkode: 02d05...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom det ikke en regel i 2018 om at barn ikke fikk lov til å ta buss som kjørte i over 50 mnd uten barneseter når det var i regi av barnehagen? Eller er d kanskje bare i vår kommune? 

Barnehagen her skulle i dyreparken. Grunnet fartsgrense på 70 på noe av strekningen fikk ikke bhg lov til å ta buss, ettersom di ikke hadde oppbevaringsmuligheter for barneseter mens dem var der. Vi fikk beskjed om at vi selv måtte kjøre barna til/fra parken, og om vi ikke fikk det til, kunne barna være i barnehagen. Vi foreldre kunne selvfølgelig ordne kjøring oss i mellom privat, men pga. Forsikring kunne ikke barnehagen si at mitt barn kunne sitte på med mamman til Nicklas, for da hadde det vært bhg sitt ansvar. 

Anonymkode: 02d05...a2a

Det er bare en anbefaling, men noen kommuner har innført som praksis i alle sine barnehager

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom det ikke en regel i 2018 om at barn ikke fikk lov til å ta buss som kjørte i over 50 mnd uten barneseter når det var i regi av barnehagen? Eller er d kanskje bare i vår kommune? 

Barnehagen her skulle i dyreparken. Grunnet fartsgrense på 70 på noe av strekningen fikk ikke bhg lov til å ta buss, ettersom di ikke hadde oppbevaringsmuligheter for barneseter mens dem var der. Vi fikk beskjed om at vi selv måtte kjøre barna til/fra parken, og om vi ikke fikk det til, kunne barna være i barnehagen. Vi foreldre kunne selvfølgelig ordne kjøring oss i mellom privat, men pga. Forsikring kunne ikke barnehagen si at mitt barn kunne sitte på med mamman til Nicklas, for da hadde det vært bhg sitt ansvar. 

Anonymkode: 02d05...a2a

Hvilken kommune er dette? Kristiansand?

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

de gjør ikke noe ulovlig, du virker som en sikkelig hønemor

Anonymkode: f28e3...767

Nei, hun virker som et oppegående menneske! Å sikre barna i bil, men ikke buss, er bare idioti. 

Anonymkode: ba4f3...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom det ikke en regel i 2018 om at barn ikke fikk lov til å ta buss som kjørte i over 50 mnd uten barneseter når det var i regi av barnehagen? Eller er d kanskje bare i vår kommune? 

Barnehagen her skulle i dyreparken. Grunnet fartsgrense på 70 på noe av strekningen fikk ikke bhg lov til å ta buss, ettersom di ikke hadde oppbevaringsmuligheter for barneseter mens dem var der. Vi fikk beskjed om at vi selv måtte kjøre barna til/fra parken, og om vi ikke fikk det til, kunne barna være i barnehagen. Vi foreldre kunne selvfølgelig ordne kjøring oss i mellom privat, men pga. Forsikring kunne ikke barnehagen si at mitt barn kunne sitte på med mamman til Nicklas, for da hadde det vært bhg sitt ansvar. 

Anonymkode: 02d05...a2a

Dette høres helt merkelig ut. Det må da være mye farligere å la barna kjøre i et utall små personbiler, med sjåfører med varierende ferdigheter, enn i en buss med profesjonell sjåfør? Hvem har risikovurdert dette?

Anonymkode: 52563...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres helt merkelig ut. Det må da være mye farligere å la barna kjøre i et utall små personbiler, med sjåfører med varierende ferdigheter, enn i en buss med profesjonell sjåfør? Hvem har risikovurdert dette?

Anonymkode: 52563...4c5

Til tross for "profesjonelle sjåfører" så er busser også i ulykker fra tid til annen. Jeg har forøvrig sett flere profesjonelle bussjåfører sitte å trykke på telefonen sin mens de kjører. Du sender ikke ungene for dårlig sikret på veien uansett hvem som kjører.

Anonymkode: 6d579...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kom det ikke en regel i 2018 om at barn ikke fikk lov til å ta buss som kjørte i over 50 mnd uten barneseter når det var i regi av barnehagen? Eller er d kanskje bare i vår kommune? 

Barnehagen her skulle i dyreparken. Grunnet fartsgrense på 70 på noe av strekningen fikk ikke bhg lov til å ta buss, ettersom di ikke hadde oppbevaringsmuligheter for barneseter mens dem var der. Vi fikk beskjed om at vi selv måtte kjøre barna til/fra parken, og om vi ikke fikk det til, kunne barna være i barnehagen. Vi foreldre kunne selvfølgelig ordne kjøring oss i mellom privat, men pga. Forsikring kunne ikke barnehagen si at mitt barn kunne sitte på med mamman til Nicklas, for da hadde det vært bhg sitt ansvar. 

Anonymkode: 02d05...a2a

Så barnehagens forsikring gjelder også når barnet hentes og leveres andre steder enn i  barnehagen? Da ville vel den forsikringen gjeldt de foreldrene som kjørte barna til dyreparken selv og?

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det i fra. Busser kan kjøre opptil 100 km/t

Anonymkode: 994a5...193

Men det gjør de ikke. 

Anonymkode: 27274...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det gjør de ikke. 

Anonymkode: 27274...164

Ã… joda

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reagert på at de måtte sitte med yttertøy i en time..

De fleste busser er ikke godkjent for å kjøre mer enn 80 km/t.

Anonymkode: aea64...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...