GÃ¥ til innhold

🤬Barnehagen skal på 1t busstur hvor barna må ha på dress i bussen. Ingen bilstoler!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pleier du å ta meg bilsete i bussen? 😅

Anonymkode: b6d8b...e1b

Stort sett ikke. De bussene vi tar (ikke bybusser) pleier å ha bakovervendte seter til dem under 3 år og sitteputer til utlån til større barn. Hvorfor har det det tror du? For moroskyld?

Anonymkode: 6d579...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Optatium skrev:

Jeg må innrømme jeg syns det er skikkelig trist at vi er blitt så paniske redde for alt som kan skje, at vi begrenser gode opplevelser på den måten. Det er jo fantastisk å reise på tur med barnehagen! Ungene elsker jo buss, og samholdet og opplevelsen er så stas! De fleste busser har sikkerhetsbelte nå og jeg har ikke sett en eneste bussjåfør som ikke tar ekstra hensyn når en gruppe små barn er med. 
Hva tror dere barnehagene i byene gjør? Er hjemme? 

Bedre å være litt panisk når det kommer til sikkerhet i trafikken enn å angre dypt etterpå. 

Synes heller bhg bør ta det hensynet. Det er ikke forgitt at man drar på busstur langt avgårde med bhg. De leier seg buss, og burde da lagt opp til at barna kan ha med sete. 

Selv om bussjåføren tar hensyn så er det så mange andre idioter ider ute man ikke kan kontrollere. 

Anonymkode: 2f351...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 22.11.2019 den 17.28, Anonym bruker skrev:

Hvilken kommune er dette? Kristiansand?

Anonymkode: 994a5...193

Nei. Men en av nabo kommunene.

PÃ¥ 22.11.2019 den 17.37, Anonym bruker skrev:

Dette høres helt merkelig ut. Det må da være mye farligere å la barna kjøre i et utall små personbiler, med sjåfører med varierende ferdigheter, enn i en buss med profesjonell sjåfør? Hvem har risikovurdert dette?

Anonymkode: 52563...4c5

Ja. Det er mulig det. Forskjellen er at om man smeller i en buss i 70kmt uten skikkelig sikring, og i en personbil med sikring kan forskjellen være stor. 

 

PÃ¥ 22.11.2019 den 18.34, Anonym bruker skrev:

Så barnehagens forsikring gjelder også når barnet hentes og leveres andre steder enn i  barnehagen? Da ville vel den forsikringen gjeldt de foreldrene som kjørte barna til dyreparken selv og?

Anonymkode: 994a5...193

Om barnet mitt slår seg i dyreparken eller i sentrum gjelder forsikringen, men ikke i bil. alle som kjører har jo egen ansvarsforsikring. Er derfor barnehagen IKKE kunne formidle hvem som kunne kjøre med hvem. Vi fikk beskjed om å skrive oss på en liste om vi IKKE kunne kjøre, og en annen liste om vi KUNNE kjøre. Så måtte di som ikke kunne, selv ringe å spørre om barnet kunne sitte på. Trygt og godt for meg som kjørte selv, med 3 stk i baksete i gode barneseter.

Anonymkode: 02d05...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 22.11.2019 den 19.02, Anonym bruker skrev:

Med barnehagen?

Anonymkode: 994a5...193

Ja. 

Er ikke nøye for meg pm de er på tur med meg eller bhg. Det viktige er at de er forsvarlig sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bøø skrev:

Ja. 

Er ikke nøye for meg pm de er på tur med meg eller bhg. Det viktige er at de er forsvarlig sikret.

Jeg tenkte mer på at barna skal vel ha med seg litt ting, som drikkeflaske og matboks og kanskje noe skift eller varmere tøy, og må ha det i en liten sekk på ryggen. Tenkte at ikke er så godt med en sånn i tillegg

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte mer på at barna skal vel ha med seg litt ting, som drikkeflaske og matboks og kanskje noe skift eller varmere tøy, og må ha det i en liten sekk på ryggen. Tenkte at ikke er så godt med en sånn i tillegg

Anonymkode: 994a5...193

Tenker at du ikke vet hva en boostapak er. Er plass til de tinga i den.

 

Men seff vi burde bare gå tilbake til 1970 og sitte usikra alle mann. Det var nok utrolig lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bøø skrev:

Tenker at du ikke vet hva en boostapak er. Er plass til de tinga i den.

 

Men seff vi burde bare gå tilbake til 1970 og sitte usikra alle mann. Det var nok utrolig lettvint.

Jeg har ikke peiling, det er derfor jeg spør. Jeg har aldri sagt at vi bør gå tilbake til 70 tallet eller at barn skal sitte usikret i buss, så den sure kommentaren kunne du spart deg. Kan ikke se at spørsmålet mitt til deg var frekt på noe som helst måte

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke peiling, det er derfor jeg spør. Jeg har aldri sagt at vi bør gå tilbake til 70 tallet eller at barn skal sitte usikret i buss, så den sure kommentaren kunne du spart deg. Kan ikke se at spørsmålet mitt til deg var frekt på noe som helst måte

Anonymkode: 994a5...193

Når du stiller spørsmål ved om det ikke er tungvint med turting og bilsikringsutstyr  signaliserer du gansje greit hva som har prioritet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bøø skrev:

Når du stiller spørsmål ved om det ikke er tungvint med turting og bilsikringsutstyr  signaliserer du gansje greit hva som har prioritet.

 

 

At du leser noe i spørsmålet mitt som jeg ikke skriver i det hele tatt, kan ikke jeg noe for. Du er så på jordet som det går an å bli

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke peiling, det er derfor jeg spør. Jeg har aldri sagt at vi bør gå tilbake til 70 tallet eller at barn skal sitte usikret i buss, så den sure kommentaren kunne du spart deg. Kan ikke se at spørsmålet mitt til deg var frekt på noe som helst måte

Anonymkode: 994a5...193

Boostapak: https://www.mimmis.no/trunki-boostapak-rosa-bilstol-sekk

Anonymkode: 3f664...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 22.11.2019 den 15.17, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på om barnehager i 2019 virkelig er så lite opplyste!! Barnehagen har tidligere sendt ut varsel om at alle som ikke sikrer barna i bilstoler, vil meldes til barnevernet. Greit det, fint at man har fokus på bilsikring. Nå skal imidlertid barnehagen på 1 times busstur hver vei, altså 2t t/r. Barna må møte ferdig påkledd i dress. Da lurer jeg på hvilken idiot som mener dette er trafikksikkert? Nr 1 så skal 4-5 åringer sitte uten bilsete i bussen. Nr 2 så skal de ha på en vinterdress i bussen. Ergo festes heller ikke beltet riktig da dette vil ligge utenpå en tjukk vinterdress. De skal kjøre i den verste rushtrafikken i tillegg. Altså... ja det er ikke krav om bilstol i buss, men likevel er dette forkastelig!! Skjønner ikke hva de tenker med? Hva gjør man som forelder? Tar seg fri fra jobb fordi barnehagen ikke bruker hodet? Og nei, barna får ikke bli igjen i Bhg står det.

Anonymkode: 8e3ff...6a5

I bhg til dattera mi har vi fylt ut skjema for hva vi tillater i forhold til sikring i bil/buss. Har dere ikke slik i bhg? Jeg hadde nok latt en 4-5 åring sitte uten sete i bussen. Men tatt på jakke og sendt med boblebukse i en sekk. Gitt tydelig beskjed om at det er uaktuelt å sitte fullt påkledd i 1 time. 

Anonymkode: 05428...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 23.11.2019 den 7.22, Anonym bruker skrev:

I barnehagen jeg jobber i har vi ansvar for maks 4 barn hver når vi er på tur. Å ha med fire sitteputer per ansatt ser jeg virkelig ikke som et probleme, det ville holdt med en stor bærepose å putte dem oppi så hadde det problemet vært løst. En ting jeg undrer meg over er hvorfor foreldre på død og liv IKKE vil sikre barna i trafikken. Det er ikke noe stort hokus pokus å få det til, likevel sitter vi her med en tosiders tråd og diskuterer. For all del, gjør som dere vil. Men jeg kjenner nå at jeg er glad barnehagen til barnet mitt ser muligheter istedet for problemer. De ville aldri sett sikring i bil og buss som et problem. 

Anonymkode: 6d579...623

Men hbis du skal bære på 4 seter, muster du fokus fra barna. Barna trenger tilsyn på tur. 

 

Anonymkode: b6d8b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 22.11.2019 den 16.52, Anonym bruker skrev:

En buss som kjører i 100 km/t? Det skjer jo ikke, om så sjåføren står på gasspedalen. 

 

 

Anonymkode: 27274...164

En buss kan fint kjøre i 100km/t, jeg satt selv på med en gal buss, som kjørte i 100 i 80 sonen. Jeg hoppet av flere mil hjemmefra, fordi jeg var redd for å sitte på. Og jeg har også hørt om lignende episoder, så jeg hadde også vært betenkt og helt sikkert ikke sendt ungen min med buss, uten sete.

I barnehagen her hos oss, satt foreldrene igjen bilsetene , som ble festet i bussen som bhg leide inn ved turer, der man måtte ut å kjøre først. 

Anonymkode: 970db...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjører ikke 100 km/t i byen🙄

Anonymkode: b6d8b...e1b

Hvem sier de skal kjøre i byen?

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hold ungen hjemme da, hvis du er så redd. Kjipt for ungen din at de andre drar og har det gøy og prater om det i ettertid, men det har du sikkert tenkt gjennom!

Anonymkode: db19b...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sier de skal kjøre i byen?

Anonymkode: 994a5...193

Vel, HI forteller at turen tar 1 time, og at det kommer til å kjøres i 100 km/t.  Altså må vi tro at ungene skal på en tur på ca 100 km, det vil si fra Oslo til Kongsvinger, eller fra Porsgrunn til Arendal. Eller nesten like langt som fra Voss til Bergen. Er dette en troverdig historie...? 

Anonymkode: ff29b...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, HI forteller at turen tar 1 time, og at det kommer til å kjøres i 100 km/t.  Altså må vi tro at ungene skal på en tur på ca 100 km, det vil si fra Oslo til Kongsvinger, eller fra Porsgrunn til Arendal. Eller nesten like langt som fra Voss til Bergen. Er dette en troverdig historie...? 

Anonymkode: ff29b...4d5

Ja, det synes jeg det er, har vært med på langtur med barnehage selv. De kjører jo mest sannsynligvis ikke i 100 km/t hvert eneste minutt, det skjønner vel du og?

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart i tråden, hva ville dere svart om dette hadde skjedd:

"To barn omkom, seks kritisk skadd, fire alvorlig skadd, syv lettere skadd etter bussulykke på motorveien. Barna, som var på tur med barnehagen, var ikke hensiktsmessig sikret i bussen. Vitner har fortalt at bussen holdt fartsgrensen, som på det aktuelle stedet er 100 km/t. Det er satt krisestab i kommunen."

Anonymkode: 323af...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har svart i tråden, hva ville dere svart om dette hadde skjedd:

"To barn omkom, seks kritisk skadd, fire alvorlig skadd, syv lettere skadd etter bussulykke på motorveien. Barna, som var på tur med barnehagen, var ikke hensiktsmessig sikret i bussen. Vitner har fortalt at bussen holdt fartsgrensen, som på det aktuelle stedet er 100 km/t. Det er satt krisestab i kommunen."

Anonymkode: 323af...c24

Det har til nå aldri skjedd.

Anonymkode: ff29b...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har til nå aldri skjedd.

Anonymkode: ff29b...4d5

Det kan skje, hva ville du ha sagt om noe slikt skjedde. Hva om bare ett barn ble varig skadd i en slik ulykke og du fikk vite at barna ikke var sikret godt nok - hva ville reaksjonen din vært?

Anonymkode: 323af...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan skje, hva ville du ha sagt om noe slikt skjedde. Hva om bare ett barn ble varig skadd i en slik ulykke og du fikk vite at barna ikke var sikret godt nok - hva ville reaksjonen din vært?

Anonymkode: 323af...c24

Foreldrene vet jo dette når de sender barna med på tur, det er jo ikke noe som kommer opp i ettertid at de ikke har visst om det

Anonymkode: 994a5...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har til nå aldri skjedd.

Anonymkode: ff29b...4d5

Forresten... Ikke helt samme scenario, men du har aldri hørt om Måbødal-ulykken, har du?

Anonymkode: 323af...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene vet jo dette når de sender barna med på tur, det er jo ikke noe som kommer opp i ettertid at de ikke har visst om det

Anonymkode: 994a5...193

Hi forteller at de ikke har mulighet til å la barna være igjen i barnehagen, dermed har de ikke noe valg om de ikke har mulighet til å ta seg fri.

Poenget var - hva ville du sagt om en lignende ulykke skjedde og det kom opp at barnehagebarna ikke var godt noe sikret i bussen? Ville du vært like rolig da - foreldrene visste jo om det på forhånd. Ville du vært like rolig og kald om det var ditt barn som ble skadet eller døde i en slik ulykke - for du visst jo om risikoen på forhånd?

Anonymkode: 323af...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...