Gå til innhold

Du som er redd for kirken


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig som de støter bort de som ikke lever som de mener er riktig. Det er bare et ord for sånne.

Anonymkode: 9f376...bc6

Nei, de støter ikke bort noen. De tror bare på rett og galt, og er ikke redde for å si hva som er rett og hva som er galt å gjøre. Kristendommen er den religionen som mener at alle mennesker har egenverdi uavhengig av hva de tror på eller driver med. For en prest er en (utøvende) homofil mann like mye verdt som ham selv. Men han aksepterer ikke handlingene. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle det være det? De får jo hjelp, og kan heller oppsøke kirka selv, om de vil det. 

Anonymkode: ba3a8...0cb

De ville jo hatt besøk av en prest, som forstår dem og deres måte å tenke på. Ikke av en psykolog som har en helt annen tilnærmingsmetode. Mange psykologer er også krasse og jobber på en helt annen måte enn prester gjør. 

Men det finnes nok noen gode av dem der ute også. Men for en kristen, blir det feil. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Motta undervisning, ja, men da regner jeg med at du klager på friminuttene da - der ungene bare løper rundt og gjør hva de vil? De mottar jo ikke undervisning, og det skal vi ikke ha noe av på en skole! 45 minutter med tullball? Tenk om noen av barna forkynner kristendommen til dine barn i friminuttet da, det kan faktisk skje. 

Du høres ut som en som klager på gudstjenestene.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Klager? Nei, det trenger jeg ikke, verken jeg eller barna mine trenger nemlig å delta på dem, ettersom religion er fastslått til å være en privatsak som ikke skolen har noen andel i. Fysisk fostring, derimot, som f eks friminutter, er del av lærdommen og dermed ikke noe det ville falle meg inn å klage på. Jeg kjenner forskjell på nyttig og unyttig. Lek er nyttig, forkynnelse er overflødig, og derfor ikke lov i norsk skole. Synd du lider av sånn fastbitt lærevegring, ellers ville du ha fått det med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De ville jo hatt besøk av en prest, som forstår dem og deres måte å tenke på. Ikke av en psykolog som har en helt annen tilnærmingsmetode. Mange psykologer er også krasse og jobber på en helt annen måte enn prester gjør. 

Men det finnes nok noen gode av dem der ute også. Men for en kristen, blir det feil. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Og for en ikke-kristen blir en prest feil, det sier seg vel selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de støter ikke bort noen. De tror bare på rett og galt, og er ikke redde for å si hva som er rett og hva som er galt å gjøre. Kristendommen er den religionen som mener at alle mennesker har egenverdi uavhengig av hva de tror på eller driver med. For en prest er en (utøvende) homofil mann like mye verdt som ham selv. Men han aksepterer ikke handlingene. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Slik kan man ro seg i land med en kvasiuttalelse. "Jeg er ikke fordømmende, det er jo bare handlingene dine jeg fordømmer" - altså, hallo. Homofili er ikke handlinger. Det er følelser og identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det var godt å lese. Da åpner du opp for at barna finner sin vei.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Det gjør de fleste det, unntagen selvsagt de som allerede har en tro - de åpner opp for at barna finner foreldrenes vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de støter ikke bort noen. De tror bare på rett og galt, og er ikke redde for å si hva som er rett og hva som er galt å gjøre. Kristendommen er den religionen som mener at alle mennesker har egenverdi uavhengig av hva de tror på eller driver med. For en prest er en (utøvende) homofil mann like mye verdt som ham selv. Men han aksepterer ikke handlingene. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Det der er bare pisspreik. Hvis de ikke alsepterer hvem han elsker, så mener de ikke han er like mye verdt nei

Anonymkode: 9f376...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du glemmer at tanken er god. Men du har jo all rett til å avvise presten i døra, om det er dét det står på :)

Anonymkode: f1d6a...5c9

Jeg glemmer ikke at tanken er god. Det er bare det at det er ikke alltid tanken som teller. Jeg blir ikke påvirket av hva politiet og/eller presten tenker, jeg blir påvirket av hva de gjør.

Nå har jeg aldri fått dødsbudskap på døren, så jeg vet ikke hvordan det foregår. Hvis presten kommer alene er det definitivt ikke bare å avvise, fordi jeg da trenger den informasjonen han kommer med (Hva skjedde? Hvor er liket?). Hvis han kommer sammen med politiet hadde det vært mulig å avvise ham, men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg hadde vært i stand til det i en slik situasjon. Uansett hvordan det foregikk vet jeg at både prest og politi i eterkant ville fått en tydelig tilbakemelding fra meg om at jeg abolutt ikke satt pris på at presten var med på dette.

Anonymkode: 681a1...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg dynes det er viktig for å forstå en religion eller et livssyn bedre å få være med på det som skjer, ikke bare få en teoretisk forklaring.

I tillegg mener jeg spessielt gudstjenestebesøk er viktig for å forstå kulturen og historien vår. Vi trenger et ganske godt innblikk i kristendommen for å skjønne den  kunsten, kulturen og historien som har formet oss som folk. Å være omgitt av orgel og salmesang, sitte på vonde benker og høre en preken mens tankene vandrer til noe annet er en del av det som gir oss den erfaringsbakgrunnen vi trenger for å forstå literatur, musikk, krigshistorie osv.

Anonymkode: d8754...705

Dette er faktisk et viktig perspektiv. Takk for at du nevner det!
Kunsteren Håkon Bleken uttrykte for en tid siden at folk ikke skjønner bibelreferanser lenger. Synd, for kunsten hans er full av det. 
Alle vestlige og europeiske kulturuttrykk er i større eller mindre grad preget av kristen kulturarv. Du kan tom finne det i tv-serier av ny dato. 
Våre forfedre fikk høre både Guds ord og verdens nyheter på de harde benkene. Kirka initierte skoleundervisning. 
For meg er tradisjonen og kulturen viktig. Jeg er ikke direkte troende (men ikke ateist heller) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De jeg kjenner i politiet mener prestene jevnt over er mye dyktigere i den jobben enn de selv er og setter derfor stor pris på hjelp fra presten i mange slike sammenhenger. Det hender de får hjelp av andre reøigiøse ledere også der det kan være nyttigere.

Anonymkode: d8754...705

Nøytralt opplært helsepersonell kan være et glimrende alternativ. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det mange andre som også gjør bra ting. Det gjør ikke kirkens insats mindre viktig. Jeg kan finne like gode argumenter for å stoppe offentlige overføringer til veldig mye annet enn religiøse formål også, som kultur, idrett, undervisning, biltrafikk osv. Vi kunne ha et samfunn der hver enkelt i mye større gead måtte betale for egne interesser og "behov", men jeg tror ikke det hadde blitt et bedre samfunn å leve i.

Anonymkode: d8754...705

Som som regel er fritt for religion. Den type innsats er langt mer viktigere. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så sterkt imot at deres barn blir "påvirket" av skole/barnehage som planlegger å dra på eksempelvis julegudstjeneste; jeg regner med at dere også, hvert år, protesterer mot at deres barn (og dere selv) skal ha påske- og juleferie....? Dét er mer påvirkning enn en enkelt gudstjeneste i året det × 1000. Dere går vel i fakkeltog mot det, dere som skal beskytte barna mot påvirkning?

Uansett, jeg er enig i at skolen ikke skal favorisere religion. Samtidig er det greit å reflektere over at det ikke er mange år siden statskirka opphørte. Norge har kristne røtter langt tilbake, og det er noe som (om vi vil eller ikke) gjenspeiler vår kultur og historie. Dét tar tid å "viske ut". Og det kan ikke sammenlignes med om "hva ville du følt om barnet ditt blitt tvunget å besøke en synagoge" etc., det er et argument uten grunn mtp Norges historie. 

Anonymkode: cb63c...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er så sterkt imot at deres barn blir "påvirket" av skole/barnehage som planlegger å dra på eksempelvis julegudstjeneste; jeg regner med at dere også, hvert år, protesterer mot at deres barn (og dere selv) skal ha påske- og juleferie....? Dét er mer påvirkning enn en enkelt gudstjeneste i året det × 1000. Dere går vel i fakkeltog mot det, dere som skal beskytte barna mot påvirkning?

Anonymkode: cb63c...a1b

Vår påskeferie består av skiturer, appelsiner og marsipan, absolutt ingen nevner Jesus og det foregår ingen forkynnelse. Tilsvarende for juleferien. Det er klart det er forskjell på å ha fri fra skolen, og det å delta aktivt på gudstjeneste.

Anonymkode: 85a48...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er så sterkt imot at deres barn blir "påvirket" av skole/barnehage som planlegger å dra på eksempelvis julegudstjeneste; jeg regner med at dere også, hvert år, protesterer mot at deres barn (og dere selv) skal ha påske- og juleferie....? Dét er mer påvirkning enn en enkelt gudstjeneste i året det × 1000. Dere går vel i fakkeltog mot det, dere som skal beskytte barna mot påvirkning?

Uansett, jeg er enig i at skolen ikke skal favorisere religion. Samtidig er det greit å reflektere over at det ikke er mange år siden statskirka opphørte. Norge har kristne røtter langt tilbake, og det er noe som (om vi vil eller ikke) gjenspeiler vår kultur og historie. Dét tar tid å "viske ut". Og det kan ikke sammenlignes med om "hva ville du følt om barnet ditt blitt tvunget å besøke en synagoge" etc., det er et argument uten grunn mtp Norges historie. 

Anonymkode: cb63c...a1b

Nå har det seg sånn at vi ikke bruker hverken påske- eller juleferien til religiøse aktiviteter. Vi feirer riktignok jul. Jeg lærer barna at jul i Norge opprinnelig var en hedensk høytid, at den senere ble overtatt av kristendommen og at kristne bruker den til å feire Jesu fødsel. Så pynter vi med nisser, hjerter og juletre, spiser god mat og gir hverandre gaver. Vi legger ikke noe religiøst i vår feiring, selv om vi selvsagt er klar over at mange andre legger religion i sin. Til påske pleier vi å gå på ski, det er vel så vidt jeg vet ikke en kristen aktivitet? 

Alle mennesker trenger pauser fra hverdagen, feriene gir en slik pause. Nå har det seg slik at fordi vi lever i et samfunn der kristendommen har lenge tradisjoner er våre ferier knyttet opp mot kristne høytider. For min del trenger ikke ferien nødvendigvis å legges akuratt da, jeg hadde ikke klaget om de flyttet påskeferien til uka før påske,, eller juleferien til slutten av november. 

Anonymkode: 681a1...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skal de da lære barna våre på skolen? Hvis man begynner å snakke om et slags "big bang" som oppstod fra intet, så forkynner man jo ateisme. Da blir dét gærent.

Julefeiringen inkluderer alle, det er ikke du som blir ekskludert, det er du som helt selv velger å holde avstand.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Big bang er ikke ateisme. Det er vitenskap 😏

Anonymkode: dadc4...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gjør ikke du det? Foreldre klager på skolens opplegg, men løfter ikke en lillefinger selv for å påvirke alternativet til gudstjeneste. 

De samme foreldrene pynter med julestjerne og engler i julen?

Anonymkode: f1d6a...5c9

Det jeg sa var følgende:

-----------------------------------

Poenget er ikke redd, eller ikke redd.

Poenget er at det er religionsfrihet her i Norge, og det av den grunn skal være valgfritt.
Man legger mye energi i denne julegudstjenesten, så hvorfor ikke legge like mye energi i alternativet?

-----------------------------------

Jeg sa ingenting om mine barn går i julegudstjenesten eller ikke.
Mine barn går i julegudstjenesten med skolen.

Det eneste jeg sier at jeg mener det er riktig å bruke like mye energi på de barna som skal ha et alternativt opplegg som de som går i kirken.

Og nei, det er ikke foreldrenes ansvar siden det skjer i skoletiden

Anonymkode: 7e656...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du som er så redd for kirken at du setter himmel og jord i bevegelse fordi "alternativet til å gå på julegudstjeneste er for dårlig", hva er greia? Hvorfor så redd for kirken? Er du redd for at barnet ditt skal se lyset og bli frelst? Redd for at han/hun skal tro på Gud?

Slike holdninger minner meg om homofobi.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Er absolutt ikke redd for kirken, men mener at tro er en privatsak. Skolen må gjerne/helst lære barna om de forskjellige religionene, men forkynnelse «i regi» av skolen er jeg sterkt i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har det seg sånn at vi ikke bruker hverken påske- eller juleferien til religiøse aktiviteter. Vi feirer riktignok jul. Jeg lærer barna at jul i Norge opprinnelig var en hedensk høytid, at den senere ble overtatt av kristendommen og at kristne bruker den til å feire Jesu fødsel. Så pynter vi med nisser, hjerter og juletre, spiser god mat og gir hverandre gaver. Vi legger ikke noe religiøst i vår feiring, selv om vi selvsagt er klar over at mange andre legger religion i sin. Til påske pleier vi å gå på ski, det er vel så vidt jeg vet ikke en kristen aktivitet? 

Alle mennesker trenger pauser fra hverdagen, feriene gir en slik pause. Nå har det seg slik at fordi vi lever i et samfunn der kristendommen har lenge tradisjoner er våre ferier knyttet opp mot kristne høytider. For min del trenger ikke ferien nødvendigvis å legges akuratt da, jeg hadde ikke klaget om de flyttet påskeferien til uka før påske,, eller juleferien til slutten av november. 

Anonymkode: 681a1...401

Poenget er ikke hva dere gjør i påsken og julen, det er en kristen høytid og derfor "alle" har fri. 

De som steiler ved én gudstjeneste i året vil beholde kristne høytider fordi "da har vi ferie og gjør andre ting"; nei vet du hva..Pose og sekk er godt.

Anonymkode: cb63c...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er ikke hva dere gjør i påsken og julen, det er en kristen høytid og derfor "alle" har fri. 

De som steiler ved én gudstjeneste i året vil beholde kristne høytider fordi "da har vi ferie og gjør andre ting"; nei vet du hva..Pose og sekk er godt.

Anonymkode: cb63c...a1b

Er det egentlig det? Nei. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er ikke hva dere gjør i påsken og julen, det er en kristen høytid og derfor "alle" har fri. 

De som steiler ved én gudstjeneste i året vil beholde kristne høytider fordi "da har vi ferie og gjør andre ting"; nei vet du hva..Pose og sekk er godt.

Anonymkode: cb63c...a1b

Jeg bryr meg ikke om når ferien legges, men jeg vil gjerne ha fri samtidig med barna mine. Hvis skolen hadde fleksibel ferie, på samme måte som vi har i arbeidslivet, kunne jeg gjerne lagt ferien til andre tidspunkt.

Anonymkode: 681a1...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine skal i kirken under gudstjenester, i regi av skolen eller privat. På samme måte som de skal i moskeen når det er i regi av skolen. 

Jeg har ingenting imot kirken, føler meg heller deilig avslappet når jeg er der (i bryllup, dåp, begravelser osv) Jeg lever under barnetroen (Gud er god, Gud er trøst osv. Men adam og Eva??)

Til dere som sier at Gud burde rette opp i all elendigheten... vel, la oss si han skapte mennesket. Men mennesket skaper tilværelsen. Så hva vi gjør med våre liv og hvordan vi bruker våre ressurser, er noe vi må stå for selv. 

Men til spm ditt - jeg er ikke redd for kirken. Vil heller si jeg trives der ❤ 

Anonymkode: b7723...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ville jo hatt besøk av en prest, som forstår dem og deres måte å tenke på. Ikke av en psykolog som har en helt annen tilnærmingsmetode. Mange psykologer er også krasse og jobber på en helt annen måte enn prester gjør. 

Men det finnes nok noen gode av dem der ute også. Men for en kristen, blir det feil. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Det høres ut som du har begrenset erfaring med psykologer. Jeg beveger meg i et miljø med mange psykologer, og har aldri møtt noen som tror at krasshet har noe for seg i terapi. Derimot skulle du virkelig hørt på den ild-og-svovel-talende prester som begravde en (godhjertet, men ikke-troende) dame jeg kjente på sørvestlandet...

Anonymkode: 825ff...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna mine skal i kirken under gudstjenester, i regi av skolen eller privat. På samme måte som de skal i moskeen når det er i regi av skolen. 

Jeg har ingenting imot kirken, føler meg heller deilig avslappet når jeg er der (i bryllup, dåp, begravelser osv) Jeg lever under barnetroen (Gud er god, Gud er trøst osv. Men adam og Eva??)

Til dere som sier at Gud burde rette opp i all elendigheten... vel, la oss si han skapte mennesket. Men mennesket skaper tilværelsen. Så hva vi gjør med våre liv og hvordan vi bruker våre ressurser, er noe vi må stå for selv. 

Men til spm ditt - jeg er ikke redd for kirken. Vil heller si jeg trives der ❤ 

Anonymkode: b7723...22d

Et barn som er født alvorlig syk er dets egen feil? Eller foreldrene for å ha levd i synd? Et barn som blir dødssyk, det er dets egen feil? «Gud» er motbydelig. At noen tror på denne infame ondskapen er for meg en gåte. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et barn som er født alvorlig syk er dets egen feil? Eller foreldrene for å ha levd i synd? Et barn som blir dødssyk, det er dets egen feil? «Gud» er motbydelig. At noen tror på denne infame ondskapen er for meg en gåte. 

Anonymkode: d79de...595

At det finnes mennesker som har det vondt er vel ikke noe bevis hverken på at gud ikke finnes eller at gud er ond. 

Et liv uten problemer ville heller ikke vært vert å leve. 

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
16 timer siden, Hjertefru skrev:

Dette er faktisk et viktig perspektiv. Takk for at du nevner det!
Kunsteren Håkon Bleken uttrykte for en tid siden at folk ikke skjønner bibelreferanser lenger. Synd, for kunsten hans er full av det. 
Alle vestlige og europeiske kulturuttrykk er i større eller mindre grad preget av kristen kulturarv. Du kan tom finne det i tv-serier av ny dato. 
Våre forfedre fikk høre både Guds ord og verdens nyheter på de harde benkene. Kirka initierte skoleundervisning. 
For meg er tradisjonen og kulturen viktig. Jeg er ikke direkte troende (men ikke ateist heller) 

Bibelreferanser forstår man fint hvis man har fulgt RLE-undervisningen, altså... 

(Kirka initierte ikke ellers ikke allmennutdannelse, kun katekismelæring og det som måtte til for å klare den.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...