Gå til innhold

Du som er redd for kirken


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt sånn som mange andre også gjør og kan. Kutt støtten og la den bli privat. (Det samme gjelder andre religioner) Da snakker vi religionsfrihet. Norge som stat har intet behov for denne institusjonen. 

Anonymkode: d79de...595

Selvfølgelig er det mange andre som også gjør bra ting. Det gjør ikke kirkens insats mindre viktig. Jeg kan finne like gode argumenter for å stoppe offentlige overføringer til veldig mye annet enn religiøse formål også, som kultur, idrett, undervisning, biltrafikk osv. Vi kunne ha et samfunn der hver enkelt i mye større gead måtte betale for egne interesser og "behov", men jeg tror ikke det hadde blitt et bedre samfunn å leve i.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke redegjort kirken, og tar gjerne barna med på aktiviteter i kirkens regi på fritiden. Derimot mener jeg forkynnelse ikke har noe i skoletiden å gjøre! Og gudstjeneste er forkynnelse! 
 

Hadde du satt pris på at barna ble tatt med på et vekkelsesmøte i Jehovasvitner? Eller et møte i Moskeen der Imanen vil forkynne Islam? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av respekt for de pårørende bør ingen prest bistå politiet ved overbringelse av dødsbudskap. 

Anonymkode: d79de...595

De jeg kjenner i politiet mener prestene jevnt over er mye dyktigere i den jobben enn de selv er og setter derfor stor pris på hjelp fra presten i mange slike sammenhenger. Det hender de får hjelp av andre reøigiøse ledere også der det kan være nyttigere.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ulenissen skrev:

Er ikke redegjort kirken, og tar gjerne barna med på aktiviteter i kirkens regi på fritiden. Derimot mener jeg forkynnelse ikke har noe i skoletiden å gjøre! Og gudstjeneste er forkynnelse! 
 

Hadde du satt pris på at barna ble tatt med på et vekkelsesmøte i Jehovasvitner? Eller et møte i Moskeen der Imanen vil forkynne Islam? 

Jeg hadde satt pris på det, ja.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde satt pris på det, ja.

Anonymkode: d8754...705

Det hadde ikke jeg! De må gjerne besøke, lære om religionen, men ikke bli forsøkt frelst! 
 

Skolen har en plikt til å lære barna om de ulike religionene, ikke prakke på ungene en religion! 

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist selv, og ser på tro som en privatsak. Dermed er jeg selvfølgelig ikke redd for hverken kirken eller andre trosretninger. Barna oppfordres til å finne sin egen retning i livet, og hvis de velger å tro på noe støtter jeg dem i det, forutsatt at denne troen ikke brukes til noe kriminelt eller til å begrense andres frihet. Barna sendes med på det som foregår av utflukter til religiøse institusjoner i skolens og barnehagens regi.

Anonymkode: a0874...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, ulenissen skrev:

Det hadde ikke jeg! De må gjerne besøke, lære om religionen, men ikke bli forsøkt frelst! 
 

Skolen har en plikt til å lære barna om de ulike religionene, ikke prakke på ungene en religion! 

Jeg dynes det er viktig for å forstå en religion eller et livssyn bedre å få være med på det som skjer, ikke bare få en teoretisk forklaring.

I tillegg mener jeg spessielt gudstjenestebesøk er viktig for å forstå kulturen og historien vår. Vi trenger et ganske godt innblikk i kristendommen for å skjønne den  kunsten, kulturen og historien som har formet oss som folk. Å være omgitt av orgel og salmesang, sitte på vonde benker og høre en preken mens tankene vandrer til noe annet er en del av det som gir oss den erfaringsbakgrunnen vi trenger for å forstå literatur, musikk, krigshistorie osv.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig lei meg og sint dersom det kom en prest på døren med dødsbudskap, selv om hen kom sammen med politi, ambulansepersonell e.l. Jeg ville ikke invitert hen inn og ville følt det som et stort overtramp. Jeg er ganske nøytral til religion, men akkurat kirkens holdninger til døden (at det er guds vilje) ville jeg taklet dårlig hvis noen som stod meg nær hadde dødd uventet. Det kan godt hende politibetjenten også er dypt kristen, men det vet jeg ikke, og det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av. Jeg synes ikke prester har noe som helst med overbringelse av dødsbudskap å gjøre.

Anonymkode: 85a48...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender barna mine på julegudstjeneste. Selv om jeg personlig ikke er troende, lever vi tross alt i en kristen kulturkrets. Jeg vil for øvrig gjerne at de skal ha kunnskap om og toleranse for at folk er forskjellige, og hadde gjerne sendt dem på besøk i moskeen eller synagogen om det var i regi av skolen. (Det eneste jeg unngår er å si ja til våre frikirkelige naboer som gjerne vil ha med datteren vår på søndagsskolen sammen med sin datter. Da føler jeg at kontrollen med hva hun blir eksponert for blir for dårlig.) MEN: Du misforstår eller forvrenger bevisst hva det handler om for folk som ikke vil sende barna sine på gudstjenester. Det dreier seg selvsagt ikke om frykt for kirken.

Anonymkode: 825ff...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ekstremt trangsynt og uintelligent.

Mine barn velger selv om de vil delta på gudstjeneste eller ikke. Foreløpig har de valgt å ikke delta. Her jeg bor har vi en prest som ikke vier homofile, og sammenligner abort med drap, for å nevne noe. Jeg ønsker ikke at personer med slike holdninger skal få muligheten til å påvirke verken mine eller andres barn, men lar selvsagt barna mine gå om de ønsker det selv. 
Prinsipielt er jeg imot å blande skole og religion. Å favorisere et livssyn slik splitter barna og setter fokus på ulikheter. Jeg skulle ønske skolene heller valgte feiringer og markeringer som inkluderte alle, og fokuserte på samhold og fellesskap. 

Anonymkode: 84bfd...cd0

Jeg er enig med deg i sak, og i mye av det du skriver, men synes du viser svak selvinnsikt når du skriver at "mine barn velger selv". Selv om de formelt velger selv vil barn alltid være under betydelig innflytelse fra foreldrenes holdninger. (Det kan jo ha hatt noe med min ateistiske mors preferanser å gjøre at jeg alltid "valgte selv" å ha livssyn, å ikke gå på skolegudstjeneste etc, etc).

Anonymkode: 825ff...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager får deg til å tro at det handler om frykt?

Jeg forakter kirken.

Anonymkode: 51b56...3d3

Jeg kan si meg enig i at den norske kirke ikke er helt optimal. Men det finnes noenlunde gode prester, også innen protestantismen. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er ikke redd, eller ikke redd.

Poenget er at det er religionsfrihet her i Norge, og det av den grunn skal være valgfritt.
Man legger mye energi i denne julegudstjenesten, så hvorfor ikke legge like mye energi i alternativet?

Anonymkode: 7e656...433

Hvorfor gjør ikke du det? Foreldre klager på skolens opplegg, men løfter ikke en lillefinger selv for å påvirke alternativet til gudstjeneste. 

De samme foreldrene pynter med julestjerne og engler i julen?

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sug lut skrev:

Ingen tror sterkere på makten i religion enn enkelte.ateister og humanetikere.

Hvorfor det?

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ekstremt trangsynt og uintelligent.

Mine barn velger selv om de vil delta på gudstjeneste eller ikke. Foreløpig har de valgt å ikke delta. Her jeg bor har vi en prest som ikke vier homofile, og sammenligner abort med drap, for å nevne noe. Jeg ønsker ikke at personer med slike holdninger skal få muligheten til å påvirke verken mine eller andres barn, men lar selvsagt barna mine gå om de ønsker det selv. 
Prinsipielt er jeg imot å blande skole og religion. Å favorisere et livssyn slik splitter barna og setter fokus på ulikheter. Jeg skulle ønske skolene heller valgte feiringer og markeringer som inkluderte alle, og fokuserte på samhold og fellesskap. 

Anonymkode: 84bfd...cd0

Men hva skal de da lære barna våre på skolen? Hvis man begynner å snakke om et slags "big bang" som oppstod fra intet, så forkynner man jo ateisme. Da blir dét gærent.

Julefeiringen inkluderer alle, det er ikke du som blir ekskludert, det er du som helt selv velger å holde avstand.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt festlig at du sammenligner det med homofobi, for kirken er jo ikke det...

Anonymkode: 9f376...bc6

Man får ikke mer moro enn man finner på sjøl! 🙂

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke redd for kirken, men jeg har ikke noe til overs for kirken, heller. Er ganske nøytral. Barna mine får velge selv om de går på skolegudstjeneste eller ikke. Her har skolen et godt alternativ til dem, så de velger å ikke delta. De har allerede KRLE på skolen, så jeg føler ikke noe behov for at de deltar på gudstjenester i tillegg. De har besøkt ulike andre templer, synagoger osv., men da deltar de ikke aktivt på noe tilsvarende gudstjeneste.

Anonymkode: 85a48...98d

Du høres faktisk også ganske nøytral ut i motsetning til ganske mange andre her inne i tråden. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hjertefru skrev:

Hvorfor ikke det? Presten kommer i slike tilfelle som et medmenneske, med spesialkompetanse i å møte folk i sorg og krise. Hvilken annen profesjon skulle heller bistå politiet? Psykolog?

Tror ikke presten kommer og forkynner i en slik setting. Nei forresten jeg tror ikke, det vet jeg.

Jeg hadde blitt forbannet om det hang med en prest ved et dødsbudskap. Begravelser i kirken er det verste jeg er med på. Ordene om himmel, og at den avdøde er kommet hjem til Jesus, er ekstremt provoserende! Ta heller med psykolog/ kontaktinfo til kriseteam.

Anonymkode: ba3a8...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva godt gjør kirken? 

Anonymkode: d79de...595

Kirken gjør mye godt, og har hjulpet mennesker i årtusener. Både med å finne en mening med livet, og med å finne samhold og likesinnede.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde blitt forbannet om det hang med en prest ved et dødsbudskap. Begravelser i kirken er det verste jeg er med på. Ordene om himmel, og at den avdøde er kommet hjem til Jesus, er ekstremt provoserende! Ta heller med psykolog/ kontaktinfo til kriseteam.

Anonymkode: ba3a8...0cb

Men for en kristen, ville jo dét vært provoserende.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kirken gjør mye godt, og har hjulpet mennesker i årtusener. Både med å finne en mening med livet, og med å finne samhold og likesinnede.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Samtidig som de støter bort de som ikke lever som de mener er riktig. Det er bare et ord for sånne.

Anonymkode: 9f376...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men for en kristen, ville jo dét vært provoserende.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Hvorfor skulle det være det? De får jo hjelp, og kan heller oppsøke kirka selv, om de vil det. 

Anonymkode: ba3a8...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre tok meg med på biskop-vigslingen av Børre Knudsen (altså, hva tenkte dere mamma og pappa..).

Jeg var 11. Og det ble dagen barnekristendommen døde for godt. Å høre sinte gamle gubber fordømme folk til helvete,  det ble et vekkelsesmøte for ateisme egentlig 😏

Anonymkode: e325b...3a7

Det var jo leit.

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er på ingen måte redd kirken, og skulle gjerne sendt unga på julegudstjeneste. Men jeg mener at det er prinsipper her som ikke kan fravikes, det må enten organiseres lignende arrangementer som introduserer barna for andre religioner og livssyn, eller et skikkelig alternativt opplegg. Jeg er av de som melder barna på alternativt opplegg og klager på innholdet i dette hvert år. Så går vi heller i kirken på andre tidspunkt.

Jeg gleder meg til den dagen da det alternative opplegget er selvsagt og av bra kvalitet. Da blir det ikke lenger nødvendig å melde unga av skolegudstjenesten.

Anonymkode: ddb76...0f2

Hvorfor klager du da, uten å bidra til at noe blir gjort med det? Liker du bare å klage du, da? 

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at det er kirken tilbyr et ferdig opplegg der skolen bare trenger å møte opp. Et alternativt opplegg krever at skolen og lærerene enten lager et oplegg selv eller at noen andre tilbyr et gratisopplegg.

Anonymkode: d8754...705

De har kanskje ikke ressurser til å ordne det, kanskje det må være foreldrene som ordner det.

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forakt behøver virkelig ikke være verken hat eller frykt. (Og å insisterer på at å være kraftig negativ til, eller til og med hate,  en ideologi er en form for fobi er det reneste visvas, enten man kaller det kommunistfobi eller islamofobi. Forakt og hat kan være helt og fullt rasjonelt, en fobi er i sitt vesen relativt irrasjonell).

Anonymkode: 51b56...3d3

Da har vi konkludert med at homofobi ikke eksisterer?

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ikke i kirken annet enn bryllup ol.  Og tar derfor ikke med barna på julegudstjeneste. 

Anonymkode: a1386...0b0

Ingen av foreldrene er med på skolegudstjenesten.

14 timer siden, Pashla skrev:

Mine unger skal motta undervisning i skoletiden, og så kan vi og alle andre foreldre velge hvilken religiøs indoktrinering vi helst vil utsette dem for, og fordele den på fritiden. Skolen skal inkludere alle, og dermed er religionsutøvelse malplassert der. Det har også EMD slått fast, det er snart 20 år siden, så nå MÅ vel også snart de treigeste skolene innerst i Marnardal ha fått det med seg - samme hvor ihuga de er på å frelse andres barn. 

Motta undervisning, ja, men da regner jeg med at du klager på friminuttene da - der ungene bare løper rundt og gjør hva de vil? De mottar jo ikke undervisning, og det skal vi ikke ha noe av på en skole! 45 minutter med tullball? Tenk om noen av barna forkynner kristendommen til dine barn i friminuttet da, det kan faktisk skje. 

Du høres ut som en som klager på gudstjenestene.

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med den annonyme brukeren du siterer. Jeg fårstårselvsagt at presten ikke kommer for å forkynne i en slik sammenheng, og at mange prester vil gjøre en god jobb i dene situsjonen. Det betyr likevel ikke at det er riktig at det er presten som kommer, fordi presten tross alt representererr en religion. Det er religionsfrihet i Norge, da er det veldig feil at man skal presse presten på folk i en sårbar situasjon.

Selv har jeg aldri opplevd å få noen på døra med et dødsbudskap. Dersom det skulle skje nen gang håper jeg det ikke kommer en prest! Hvis jeg skal måtte takle et uventet dødsfall, ville jeg ønske at den som kom med dødsbudskapet kom uten å ta med seg en religion som jeg ikke ønsker tredd nedover hodet! Jeg vet at jeg ikke hadde ønsket å invitere presten inn, men samtidig hadde jeg hatt behov for informasjonen han kom med, som jeg antar ikke bare er dødsbudskapet, men også hva som skjedde, hvor vedkommende befinner seg nå og lignende. Jeg hadde ønsket at det enten var politiet selv eller helsepersonell som kom på døra. Et alternativ her kunne vert at de sendte presten dersom mottageren av dødsbudskapet var medlem av den norske kirke, og at politiet kom selv til andre.

Anonymkode: 681a1...401

Du glemmer at tanken er god. Men du har jo all rett til å avvise presten i døra, om det er dét det står på :)

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig som de støter bort de som ikke lever som de mener er riktig. Det er bare et ord for sånne.

Anonymkode: 9f376...bc6

Det er svært få orgamisasjoner som gjør aøt rett samme hvem du spør. 

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det mange andre som også gjør bra ting. Det gjør ikke kirkens insats mindre viktig. Jeg kan finne like gode argumenter for å stoppe offentlige overføringer til veldig mye annet enn religiøse formål også, som kultur, idrett, undervisning, biltrafikk osv. Vi kunne ha et samfunn der hver enkelt i mye større gead måtte betale for egne interesser og "behov", men jeg tror ikke det hadde blitt et bedre samfunn å leve i.

Anonymkode: d8754...705

Nei, det tror i grunnen ikke jeg heller. Ta fotball for eksempel, som nærmest kan regnes for å være en religion. 

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ateist selv, og ser på tro som en privatsak. Dermed er jeg selvfølgelig ikke redd for hverken kirken eller andre trosretninger. Barna oppfordres til å finne sin egen retning i livet, og hvis de velger å tro på noe støtter jeg dem i det, forutsatt at denne troen ikke brukes til noe kriminelt eller til å begrense andres frihet. Barna sendes med på det som foregår av utflukter til religiøse institusjoner i skolens og barnehagens regi.

Anonymkode: a0874...bd6

Men det var godt å lese. Da åpner du opp for at barna finner sin vei.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...