Gå til innhold

Du som er redd for kirken


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du som er så redd for kirken at du setter himmel og jord i bevegelse fordi "alternativet til å gå på julegudstjeneste er for dårlig", hva er greia? Hvorfor så redd for kirken? Er du redd for at barnet ditt skal se lyset og bli frelst? Redd for at han/hun skal tro på Gud?

Slike holdninger minner meg om homofobi.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er ikke redd, eller ikke redd.

Poenget er at det er religionsfrihet her i Norge, og det av den grunn skal være valgfritt.
Man legger mye energi i denne julegudstjenesten, så hvorfor ikke legge like mye energi i alternativet?

Anonymkode: 7e656...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er jævlig vondt når huden begynner å brenne. Neida, det finnes så utrolig mange bedre bøker i verden. Hvis det hadde fantes en Gud, hadde han (eller hun) vel ikke torturert uskyldige barn? Hvordan kan man være oppegående og antakeligvis noe lærd, og likevel gå rundt å tro på noe så fantasifullt som Gud og gudedom? 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som er så redd for kirken at du setter himmel og jord i bevegelse fordi "alternativet til å gå på julegudstjeneste er for dårlig", hva er greia? Hvorfor så redd for kirken? Er du redd for at barnet ditt skal se lyset og bli frelst? Redd for at han/hun skal tro på Gud?

Slike holdninger minner meg om homofobi.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Du virker ekstremt trangsynt og uintelligent.

Mine barn velger selv om de vil delta på gudstjeneste eller ikke. Foreløpig har de valgt å ikke delta. Her jeg bor har vi en prest som ikke vier homofile, og sammenligner abort med drap, for å nevne noe. Jeg ønsker ikke at personer med slike holdninger skal få muligheten til å påvirke verken mine eller andres barn, men lar selvsagt barna mine gå om de ønsker det selv. 
Prinsipielt er jeg imot å blande skole og religion. Å favorisere et livssyn slik splitter barna og setter fokus på ulikheter. Jeg skulle ønske skolene heller valgte feiringer og markeringer som inkluderte alle, og fokuserte på samhold og fellesskap. 

Anonymkode: 84bfd...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som er så redd for kirken at du setter himmel og jord i bevegelse fordi "alternativet til å gå på julegudstjeneste er for dårlig", hva er greia? Hvorfor så redd for kirken? Er du redd for at barnet ditt skal se lyset og bli frelst? Redd for at han/hun skal tro på Gud?

Slike holdninger minner meg om homofobi.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Jeg synes det er litt festlig at du sammenligner det med homofobi, for kirken er jo ikke det...

Anonymkode: 9f376...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for kirken, men jeg har ikke noe til overs for kirken, heller. Er ganske nøytral. Barna mine får velge selv om de går på skolegudstjeneste eller ikke. Her har skolen et godt alternativ til dem, så de velger å ikke delta. De har allerede KRLE på skolen, så jeg føler ikke noe behov for at de deltar på gudstjenester i tillegg. De har besøkt ulike andre templer, synagoger osv., men da deltar de ikke aktivt på noe tilsvarende gudstjeneste.

Anonymkode: 85a48...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ekstremt trangsynt og uintelligent.

Mine barn velger selv om de vil delta på gudstjeneste eller ikke. Foreløpig har de valgt å ikke delta. Her jeg bor har vi en prest som ikke vier homofile, og sammenligner abort med drap, for å nevne noe. Jeg ønsker ikke at personer med slike holdninger skal få muligheten til å påvirke verken mine eller andres barn, men lar selvsagt barna mine gå om de ønsker det selv. 
Prinsipielt er jeg imot å blande skole og religion. Å favorisere et livssyn slik splitter barna og setter fokus på ulikheter. Jeg skulle ønske skolene heller valgte feiringer og markeringer som inkluderte alle, og fokuserte på samhold og fellesskap. 

Anonymkode: 84bfd...cd0

Hvilke skulle det være? Nyttårsaften og 17.mai  feires jo allerede. 

Det tar tid å skapetradisjoner for en stor folkegrupåe, men det er jo bare å begynne.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du som er så redd for kirken at du setter himmel og jord i bevegelse fordi "alternativet til å gå på julegudstjeneste er for dårlig", hva er greia? Hvorfor så redd for kirken? Er du redd for at barnet ditt skal se lyset og bli frelst? Redd for at han/hun skal tro på Gud?

Slike holdninger minner meg om homofobi.

Anonymkode: f1d6a...5c9

Mine barn går i kirken på gudstjeneste med skolen. Selv unngår jeg kirken så godt det lar seg gjøre. Ingen steder jeg føler meg så utilpass og malplassert som i kirken. Presser meg i bryllup, men dåp og konfirmasjoner slipper jeg unna ved å tilby meg å gjøre forberedelser, bære/passe babyer o.l. 

 

Anonymkode: 4d93f...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva godt gjør kirken? 

Anonymkode: d79de...595

"Godt" er en subjektiv, ikke objektiv, terminologi.

Anonymkode: 3c7d9...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre tok meg med på biskop-vigslingen av Børre Knudsen (altså, hva tenkte dere mamma og pappa..).

Jeg var 11. Og det ble dagen barnekristendommen døde for godt. Å høre sinte gamle gubber fordømme folk til helvete,  det ble et vekkelsesmøte for ateisme egentlig 😏

Anonymkode: e325b...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva godt gjør kirken? 

Anonymkode: d79de...595

Arbeid med miljøvern.

Sjelesorg.

Møteplass.

Kulturformidling.

Hjelp til fattige.

Bistår politiet ved overbringning av dødsbudskap.

Integrering av innvandrere.

Stille sted der alle kan komme.

Tar vare på kulturminner.

Møtested for ungdom.

Osv

 

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte redd kirken, og skulle gjerne sendt unga på julegudstjeneste. Men jeg mener at det er prinsipper her som ikke kan fravikes, det må enten organiseres lignende arrangementer som introduserer barna for andre religioner og livssyn, eller et skikkelig alternativt opplegg. Jeg er av de som melder barna på alternativt opplegg og klager på innholdet i dette hvert år. Så går vi heller i kirken på andre tidspunkt.

Jeg gleder meg til den dagen da det alternative opplegget er selvsagt og av bra kvalitet. Da blir det ikke lenger nødvendig å melde unga av skolegudstjenesten.

Anonymkode: ddb76...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er på ingen måte redd kirken, og skulle gjerne sendt unga på julegudstjeneste. Men jeg mener at det er prinsipper her som ikke kan fravikes, det må enten organiseres lignende arrangementer som introduserer barna for andre religioner og livssyn, eller et skikkelig alternativt opplegg. Jeg er av de som melder barna på alternativt opplegg og klager på innholdet i dette hvert år. Så går vi heller i kirken på andre tidspunkt.

Jeg gleder meg til den dagen da det alternative opplegget er selvsagt og av bra kvalitet. Da blir det ikke lenger nødvendig å melde unga av skolegudstjenesten.

Anonymkode: ddb76...0f2

Problemet her er jo at det er kirken tilbyr et ferdig opplegg der skolen bare trenger å møte opp. Et alternativt opplegg krever at skolen og lærerene enten lager et oplegg selv eller at noen andre tilbyr et gratisopplegg.

Anonymkode: d8754...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeid med miljøvern.

Sjelesorg.

Møteplass.

Kulturformidling.

Hjelp til fattige.

Bistår politiet ved overbringning av dødsbudskap.

Integrering av innvandrere.

Stille sted der alle kan komme.

Tar vare på kulturminner.

Møtested for ungdom.

Osv

 

Anonymkode: d8754...705

Litt sånn som mange andre også gjør og kan. Kutt støtten og la den bli privat. (Det samme gjelder andre religioner) Da snakker vi religionsfrihet. Norge som stat har intet behov for denne institusjonen. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeid med miljøvern.

Sjelesorg.

Møteplass.

Kulturformidling.

Hjelp til fattige.

Bistår politiet ved overbringning av dødsbudskap.

Integrering av innvandrere.

Stille sted der alle kan komme.

Tar vare på kulturminner.

Møtested for ungdom.

Osv

 

Anonymkode: d8754...705

Av respekt for de pårørende bør ingen prest bistå politiet ved overbringelse av dødsbudskap. 

Anonymkode: d79de...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at det er kirken tilbyr et ferdig opplegg der skolen bare trenger å møte opp. Et alternativt opplegg krever at skolen og lærerene enten lager et oplegg selv eller at noen andre tilbyr et gratisopplegg.

Anonymkode: d8754...705

Det å lage slike opplegg er tross alt jobben til læreren, da ... På skolen til barna våre har de flotte opplegg hvert år. Som regel kan man gjenbruke opplegget fra i fjor, også.

Anonymkode: 85a48...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av respekt for de pårørende bør ingen prest bistå politiet ved overbringelse av dødsbudskap. 

Anonymkode: d79de...595

Hvorfor ikke det? Presten kommer i slike tilfelle som et medmenneske, med spesialkompetanse i å møte folk i sorg og krise. Hvilken annen profesjon skulle heller bistå politiet? Psykolog?

Tror ikke presten kommer og forkynner i en slik setting. Nei forresten jeg tror ikke, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Christianophobia (uncountable)

  1. The fear or hatred of Christians or Christianity.

https://en.wiktionary.org/wiki/Christianophobia

Anonymkode: 3c7d9...6b5

Forakt behøver virkelig ikke være verken hat eller frykt. (Og å insisterer på at å være kraftig negativ til, eller til og med hate,  en ideologi er en form for fobi er det reneste visvas, enten man kaller det kommunistfobi eller islamofobi. Forakt og hat kan være helt og fullt rasjonelt, en fobi er i sitt vesen relativt irrasjonell).

Anonymkode: 51b56...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i kirken annet enn bryllup ol.  Og tar derfor ikke med barna på julegudstjeneste. 

Anonymkode: a1386...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Mine unger skal motta undervisning i skoletiden, og så kan vi og alle andre foreldre velge hvilken religiøs indoktrinering vi helst vil utsette dem for, og fordele den på fritiden. Skolen skal inkludere alle, og dermed er religionsutøvelse malplassert der. Det har også EMD slått fast, det er snart 20 år siden, så nå MÅ vel også snart de treigeste skolene innerst i Marnardal ha fått det med seg - samme hvor ihuga de er på å frelse andres barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hjertefru skrev:

Hvorfor ikke det? Presten kommer i slike tilfelle som et medmenneske, med spesialkompetanse i å møte folk i sorg og krise. Hvilken annen profesjon skulle heller bistå politiet? Psykolog?

Tror ikke presten kommer og forkynner i en slik setting. Nei forresten jeg tror ikke, det vet jeg.

Jeg er helt enig med den annonyme brukeren du siterer. Jeg fårstårselvsagt at presten ikke kommer for å forkynne i en slik sammenheng, og at mange prester vil gjøre en god jobb i dene situsjonen. Det betyr likevel ikke at det er riktig at det er presten som kommer, fordi presten tross alt representererr en religion. Det er religionsfrihet i Norge, da er det veldig feil at man skal presse presten på folk i en sårbar situasjon.

Selv har jeg aldri opplevd å få noen på døra med et dødsbudskap. Dersom det skulle skje nen gang håper jeg det ikke kommer en prest! Hvis jeg skal måtte takle et uventet dødsfall, ville jeg ønske at den som kom med dødsbudskapet kom uten å ta med seg en religion som jeg ikke ønsker tredd nedover hodet! Jeg vet at jeg ikke hadde ønsket å invitere presten inn, men samtidig hadde jeg hatt behov for informasjonen han kom med, som jeg antar ikke bare er dødsbudskapet, men også hva som skjedde, hvor vedkommende befinner seg nå og lignende. Jeg hadde ønsket at det enten var politiet selv eller helsepersonell som kom på døra. Et alternativ her kunne vert at de sendte presten dersom mottageren av dødsbudskapet var medlem av den norske kirke, og at politiet kom selv til andre.

Anonymkode: 681a1...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...